Frigolit på botten?

#1 - 8 november 2007 22:29
Nu ska jag starta upp mitt 112liters akvarium(Jippie!:D) men undrar om jag ska ha frigolit på botten. Jag har läst om att man ska ha det för att skydda akvariets botten mot t.ex. vassa stenar men räcker inte gruset för de? :eek:
Jag har inte tänkt ha så mycket sten, kanske något slott eller en kruka men annars mest rötter och växter, och såklart fisk. Så nu till min slutgiltiga fråga som hela det här inglägget handlar om egentligen, ska jag lägga frigolit på akvariebotten?

[:-9] =)
#2 - 8 november 2007 22:51
Om man har tänkt ha stenrösen som kan riskera att ramla om man har grävande fiskar så kan det vara bra att ha frigolit eller ett liggunderlag i botten.

Det finns ganska många trådar om detta så om du söker så kan du säkert hitta fler/bättre svar.
#3 - 9 november 2007 12:41
Om du ska ha något under stenarna och sanden så ska du silikona fast ett liggunderlag med akvariesilikon. Frigolit är inte bra för det lossnar lätt vita "pluppar" som skräpar ner. Men du behöver bara något på botten om du ska ha tunga stenar odyl.
#4 - 9 november 2007 14:55
MattiasL skrev:
Om du ska ha något under stenarna och sanden så ska du silikona fast ett liggunderlag med akvariesilikon. Frigolit är inte bra för det lossnar lätt vita "pluppar" som skräpar ner. Men du behöver bara något på botten om du ska ha tunga stenar odyl.

Okej, bra. Jo jag tänkte också på att delar av frigoliten kunde lossna och skräpa ner. Men som tur var ska jag bara ha rötter och kanske ett litet "slott" med "rundad" botten. :)

Annons