frigolit och underlag..!

#1 - 16 oktober 2003 09:40
hej

jag tänkte på det här med frigolit och så...
jag har köpt 2 st frigolit.. en tänkte ja ha under akvariet och en tänkte jag ha i det, men en av dom har gått sönder och de är lite svårt att ta sig till en handel där dom säljer....

ska jag ha den som e skadad i eller under akvariet??
han det tex komma ned sand om det blir en liten springa som försör glaset eller nått??
men jag har ett liggunderlag också.. och man kanske kan en del av det istellet.. vilket är bäst att av frigolit och liggunderlag att ha UNDER akvariet.. vill inte ha liggunderlaget i, helst frigolit där..

en grej till :-P

jah har en bänk som jag ska lägga en spånskiva på för att få den stabilare och kanske lite planare... bör jag ha frigolit under skivan också???

tack på förhand.. :-)
#2 - 16 oktober 2003 09:54
nån som är kunnig?
#3 - 16 oktober 2003 10:25
Jag är inte särsklit erfaren, men jag skulle säga så här;
ta den skadade skivan och lägg den i akvariet. Sedan lägger du alla stora stenar du vill ha där skivan är hel helt enkelt, om det kommer ner sand på glasbottnen är inte farligt sålänge du inte lägger några stora stenar OVANPÅ sanden.

Under spånskivan som akvariet ska stå på behöver du inte ha frigolit, se bara till så den är helt plan.

Lycka till!
#4 - 16 oktober 2003 11:04
Jag vet inte exakt men man kan ju teoretisera kring svaret utifrån mina egna erfarenheten och trosatser.. :-)

Funktionen för frigolitet i akvariet är väl att vara stötdämpare och avlastare för tryck på glaset från tyngre eller vassa saker i akvariet som kan skada glaset.

Liggunderlag/frigolit under akvariet ska väl framförallt förhindra att glaset knäcks om ytan akvariet står på inte är helt plan.
Belastningen blir oerhörd på en liten punkt som står fritt från bordet.

Jag har frigolit i bägge akvarier (varav en platta som gått av, jag har svårt att tro att sprickan kan ha någon betydelse).

Jag har liggunderlag under mina akvarier. Det ena köpte jag på en akvarieaffär. De tog rejält betalt för en grå matta som åtminstone i mina ögon såg ut som ett vanligt grått liggunderlag fast tunnare.

Till det senaste akvariet köpte jag ett billigt liggunderlag på biltema som jag klippte till. Det tycks fungerar bra.

Det kan ju knappast skada med liggunderlag under spånskivan också, men bör väl inte vara helt nödvändigt när du har ett liggunderlag direkt under akvariet. Mät ordentligt med vattenpass så att akvariet står helt plant!! Det är otroligt viktigt!

Du kanske kan få fler svar från personer med större erfarenhet!
#5 - 16 oktober 2003 16:42
orsaken till att ja frågar om liggunderlag under skivan är för att bänken är i 2 delar.. o då kanske det inte blir helt plant däs skivan ligger... hmmm.. jag tror det blir liggunderlag under skivan, frigolit under akvariet och den trasiga frigoliten Innuti akvariet... värkar det vettigt?

Annons