frigolit mellan akvarie o alu-ställning?

#1 - 31 januari 2005 17:08
som rubriken lyder

ska jag lägga frigolit mellan aluramakvariet och aluställningen?

vet inte riktigt hur jag ska göra då jag inte har ställning till mina nuvarande akvarier. de står på bord med frigolit mellan akvariet och bordet..
#2 - 31 januari 2005 17:23
är det ett helglasakvarium så ska du ha frigolit emellan,det är bara att skära lika smala remsor frigolit som aluramen är bred,ett tips är att sätta fast frigoliten med tex dubbelhäftande tejp på ramen eftersom dom smala frigolitremsorna glider av väldigt lätt när man ställer dit akvariumet.
#3 - 31 januari 2005 17:25
ojsan såg nu att det var att aluramkar du skulle ha där,då behöver du ingen frigolit,:o
#4 - 31 januari 2005 17:26
det är aluram

ingen frigolitdå?
#5 - 31 januari 2005 17:26
haha ok missade ditt svar där:)
tack då vet jag.
#6 - 31 januari 2005 17:27
nä,det finns ingen anledning om det bara är ramen som ska stå på ställningen.
#7 - 31 januari 2005 17:28
jag också:)
#8 - 31 januari 2005 20:06
uffe du verkar ha koll;

aluställningen sviktar i mitten, trycker man på den verkar den tryckas ner nån mm.
i hörnen står aluramen perfekt på aluställningen.

är detta farligt?
#9 - 31 januari 2005 21:10
jag har ett alu kar med alu ställning 720 liter 200x60x60.
min far hade inte frigolit i eller under karet. då small det. jag tog mig ann karet och bytt skiva. lade i frigolit i karet och under. många säger att man inte behöver ha imellan karet och ställningen. men som jag ser det kan man aldrig vara för säker. det jämnar ut lite ifall det inte står helt i lod. iallafall för mig. man ser att de trycker mera på frigoliten på andra sidan.

hoppas det hjälper nått. kanske va lite luddigt.
#10 - 31 januari 2005 21:31
Står inte ett akvarie i våg hjälper inte frigolit speciellt mycket mot det. Frigolit kan kompensera en liten ojämnhet, men inte en ställning som står snett!

Jag har haft problem som attans med att få akvarier i våg och då lånat svärfars vattenpass, ett på 2m! Det gjorde inte saken enklare, men det lilla som man tyckte var hurmycketsomhelst var igentligen en lutning på 1mm på 10m! =)

Fast det passet e värdelöst att ha när man skall kolla lutningen på en gavel. 75% av passet e utanför akvariet, i luften.. Men till att kolla det viktigaste, diagonalen, är det perfekt!
#11 - 31 januari 2005 21:32
Det 540 liters Dala/Zooline som jag köpt hade med en instruktion där det stod att det med fördel skulle vara en frigolitskiva mellan karet och ställningen.
#12 - 1 februari 2005 07:07
jag vet inte riktigt hur jag ska besrkiva, problemet kanske framstår luddigt?

ställningen verkar svikta i mitten av den, varför har jag ingen aning om. kanske för att den är begagnad? men karet är ju bara på 200l så jag tycker inte att aluställnigen borde svikta.

alltså när jag mätte med vattenpasset i akvarie (då det stog på aluställningen) då var det i lod.. men samtidigt var det glipa mellan aluramen och aluställningen i mitten på akvariet.. varför?!

tack för alla svar
#13 - 1 februari 2005 07:51
Det var det för mig oxo, men som jag har förstått det så är det bara viktigt att karet står stabilt i alla fyra hörnen. När jag fyllt upp med grus och vatten satte sig karet på mitten av ställningen oxo. Men se till att kolla att det står i våg även när det är fyllt!
#14 - 1 februari 2005 08:09
hmm okej så du rekommenderar att jag tar mod till mig och fyller i vatten...?

för en så pass kort ställning tycker jag inte ska behöva förstärkas i mitten..

när du skriver "i våg" menar du då vattenpasset visar att det är okej? (bubblan i mitten..) är inte så insatt i dessa för mig nya begrepp!
#15 - 1 februari 2005 08:18
En enkel regel jag följer:

Ramakvarium: frigolit under behövs inte, men skadar inte
Akvarium utan ram: frigolit under behövs alltid

Om en alu-benställning sviktar lite på mitten spelar ingen roll så länge som det handlar om några få mm per meter. Bara det sviktar lika mycket i fram och bakkant. Likadant om ställningen lutar, det måste luta lika mycket på motstående sidor för att det inte ska bli spänningar och påfrestningar på glas och silikonfogar. Mot skevhet hjälper ingen frigolit.

När man mäter med ett vattenpass är det viktigt att man mäter mellan hörnena på karet. Räcker inte vattenpasset tar man en väldigt plan längre bräda eller liknande och lägger vattenpasset på. Kontrollera även diagonalerna på karet.
#16 - 1 februari 2005 09:35
på mitten sviktar det alltså bara 2 högst 3 mm

du menar att det måste svikta lika mycket på fram-långsidan som på bak-långsidan? (sidan mot väggen)

hasse: när du skriver mäta mellan hörnen, menar du på diagonalen då?

jag mätte akvarie på platts på ställningen. mätte då horisontiellt på själva framsida-ramen och fick fram ett bra värde där
på baksida (sidan mot väggen)-ramen fick jag däremot inte lika bra..

fan va krånligt! jag tänkte att det bara var att ställa dit och fixa i ordning :/
#17 - 1 februari 2005 12:15
[QUOTE=lenis3]på mitten sviktar det alltså bara 2 högst 3 mm

du menar att det måste svikta lika mycket på fram-långsidan som på bak-långsidan? (sidan mot väggen)
[/QUOTE]
Just det. Och 2-3 mm är ingen fara.

[QUOTE=lenis3]
hasse: när du skriver mäta mellan hörnen, menar du på diagonalen då?
[/QUOTE]
Ja, båda diagonalerna men också resten. Alltså mellan hörnena på långsidorna och kortsidorna. Om t.ex. vattenpasset är kortare än långsidan så kan det bli felmätt om karet sviktar på mitten. Det är därför man ska mäta mellan hörnen.

[QUOTE=lenis3]
jag mätte akvarie på platts på ställningen. mätte då horisontiellt på själva framsida-ramen och fick fram ett bra värde där
på baksida (sidan mot väggen)-ramen fick jag däremot inte lika bra..

fan va krånligt! jag tänkte att det bara var att ställa dit och fixa i ordning :/[/QUOTE]
Det brukar bli lite skruvande på fötterna innan det är klart. Man börjar med grovjustering med ett tomt akvarium, sedan fyller man på vatten efterhand och justerar fötterna vid behov ett par ggr innan karet är helt fyllt. Då brukar det bli hur bra som helst. Tålamod är en dygd... ;) :D
#18 - 1 februari 2005 13:33
hmm okej tack hasse

du menar alltså inte man behöver förstärka ställningen i mitten, med typ 2 ditsvetsade rör av nån typ. Eller sätta dit extra ben i mitten typ som sitter fast på skivan under akvariet? (vilket verkar lättast)

iaf så envisas pappsen med att säga att han ska fixa en ny skiva att ha mellan akvariet och ställningen.

det var mycket mer jobb än jag trodde att fixa mitt nya akvarium!

hm okej det blir nog bra när det är klart. nu vet jag iaf hur jag ska mäta, tack!

det är ju så himla jobbigt att vänta, jag vill ju släppa ner fiskarna direkt! (vilket jag ej ska göra då jag är livrädd för nitrit..)

sen måste jag köpa några säckar biltemasand också.
#19 - 5 februari 2005 14:56
det ordnade sig med akvariet med en ny bänkskiva och ny frigolit. dock tror jag att ställnigen forf sviktar aningen på mitten men enligt vattenpasset står akvariet bra-

Annons