Frigolit inuti akvariet?

#1 - 28 april 2003 17:30
Har ett 300 liters kar med malawisar. Saken är den att de gräver och har sig. Därför har jag ställt stenarna direkt på glaset för att sedan fyllt på med grus. Nu undrar jag, om det kommer enstaka gruskorn under stenarna och det blir tyngd på dessa grusskorn från stenar och dylikt finns det risk för att glaset spricker av punktbelastningen. Gruset jag har är 3-4 mm grovt.
//Jocke
#2 - 28 april 2003 18:23
JAg tycker det där låter vanskligt! 300 liter vatten,punktbelastad botten med stenar å 3-4 mm grovt grus!

Det bästa hade varit om du silikonerade fast frigolit i botten, det tar upp mycket tyngd från stenar o.dyl

/ Patrik /
#3 - 29 april 2003 00:40
Lägg i frigolit, klipp ut runt stenarna så det blir som ett glasunderlägg. Det kan, som sagt, bli oerhörda tyngder på ett litet gruskorn som i sin tur kan knäcka glaset.. (ungefär som om man trampar lite snett med foten, gör man det helt rätt så kan det gå av där inne.. tro mig! *blink*)

Fiskvärlden (mina fiskar): http://w1.316.telia.com/~u31618794/fisk.htm
#4 - 29 april 2003 00:53
Jag offrade ett gammal liggunderlag men en tjocklek av ca 8mm som klipptes lika stor som botten på karet. Därefter grus och skiffersten. Har fått för mig (vid några enklare prov) att liggunderlaget har mindre flytkraft än frigolit. Dessutom går liggunderlaget inte sönder så lätt.

Lycka till.

Mvh /Stig
#5 - 29 april 2003 05:11
Hej !

Jag har inget frigolit i botten och de går bra för mig iaf. De jag inte förstår är hur du ska kunna få grus under stenarna när dom redan står på glaset ? Fiskarna kan ju inte få upp stenarna från glasbotten så att de kan komma grus under. Antar att du gjorde som jag och la i alla stenar STADIGT och sedan fyllde på grus runtom. Så länge inte stenarna rör sig kan ju inte trycket mot botten förändras (bortsett att gruset flyttas runt).

Mvh Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 april 2003 06:38
Lägg frigolit eller liknande under stenarna det räcker ju att det är en vass kant på någon av de större stenarna som ligger an mot bottenglaset för att rutan skall kunna spricka.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 29 april 2003 14:40
Tack för svaren, har tagit ur mina stora stenar och är på väg att införskaffa frigolit.
//Jocke
#8 - 29 april 2003 15:21
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej !

Jag har inget frigolit i botten och de går bra för mig iaf. De jag inte förstår är hur du ska kunna få grus under stenarna när dom redan står på glaset ? Fiskarna kan ju inte få upp stenarna från glasbotten så att de kan komma grus under. Antar att du gjorde som jag och la i alla stenar STADIGT och sedan fyllde på grus runtom. Så länge inte stenarna rör sig kan ju inte trycket mot botten förändras (bortsett att gruset flyttas runt).

Mvh Mattias
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Många gånger förr har jag påpekat att bara för att det funkar för dig (läs någon) så är det inte alltid att rekomendera. Bara för att din bottenruta inte hittentills spruckit så är det ingen garanti för att den inte kommer att spricka i framtiden. Jag har svårt att se att ett försäkringsbolag skulle ersätta dig OM bottenrutan sprack efterssom du inte har vidtagit nödvändiga åtgärder. Har man grävande fiskar och sten i ett akvarium utan något skydd för botten så kan det spricka.
MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523

Annons