Frigolit i/under akvariet?

#1 - 16 december 2005 12:41
Hejsan undrar bara om ni som har frigolit/liggunderlag i era akvarier,har ni dessutom frigolit mellan akvariet och bänken och isåfall varför?
Har hört att man har frigolit mellan akvarie och bänk p.g.a isolering för växternas rötter,men fyller det nån särskilt funktion när man har det i karet istället?

/Janne
#2 - 16 december 2005 12:49
Frigoliten under akvariet skyddar bottenglaset från att spräckas om det ligger något litet gruskorn eller annat som man inte sett! Frigoliten eller underlaget i akvariet skyddar botten mot ev. stenar i akvariet som faller efter fiskars grävande! Hoppas min förklaring var förståelig:)
#3 - 16 december 2005 12:55
Okej tack för det snabba svaret, det låter som en bra anledning att ha det både i och utanför...man behöver väl inte ett tjockt lager väl,kanske 1/2 cm under själva karet och hur tjock frigolit ska man ha i karet för att skydda glaset för eventuellt fallande stenar?
Har nämligen ett Aquael 960L på ingång och vill dock ej ha en damm i mitt vardagsrum...he he

/Janne
#4 - 16 december 2005 13:08
½cm verkar OK! Om du använder liggunderlag så riskerar du inget damm!:)
#5 - 16 december 2005 13:14
Okej tack så mycket!

/Janne
#6 - 17 december 2005 15:27
Att du skall ha det i karet beror mer på att du kan få väldigt stor punktbelatning. Ex. en stor sten som trycker ett gruskorn mot rutan. Sen skyddar det ju visserligen också mot "fallande" stenar.
#7 - 17 december 2005 18:00
[QUOTE=Trox]Att du skall ha det i karet beror mer på att du kan få väldigt stor punktbelatning. Ex. en stor sten som trycker ett gruskorn mot rutan. Sen skyddar det ju visserligen också mot "fallande" stenar.[/QUOTE]

Jo jag förstår det,men det jag undrade mest var om ni hade både frigolit/liggunderlag i karet och under karet mellan bänk och kar.
Vad jag förstod så var det rekommenderat att ha det för att skydda glaset,så jag kommer att ha både i & under.

Tack så mycket för svaret!

/Janne
#8 - 17 december 2005 18:15
[QUOTE=laerni]½cm verkar OK! Om du använder liggunderlag så riskerar du inget damm!:)[/QUOTE]
10mm är det tunnaste jag kännertill.
/L
#9 - 17 december 2005 20:37
Om du har ett ramakvarium så funkar ramen som skydd för bottenglaset. Då behöver/bör du inte ha frigolit under. Det har man bara till helglasakvarium.
MVH
Magnus
#10 - 20 december 2005 13:06
Okej tack så mycket allihopa....ja det är kanske möjligt att det bara finns frigolit i 10mm,vad vet jag...Mitt akvarie kommer vara helglas på möbel...Aquael 960L.Var hos akvariebutiken och frågade om de hade nåt liggunderlag som fanns i storleken 200x80,men de kunde fixa 4 st 100x40 så det får väl duga. Han hade beställt det till mig utan jag visste om det. Snällt att han bjöd på det.

Om vi inte hörs innan så God Jul på er!

/Janne

Annons