Frigolit i karet??

#1 - 15 augusti 2007 08:04
Hej!!

Jag undrar hur ni har det i era akvarium, har ni frigolit i botten av akvariumet för att skydda glaset??

Jag har det i mitt 110L.... Funderar om det ska vara så i mitt nya Juwel 240L, då jag ska ha malawisar som gräver lite ibland..

Har hört att om det kommer ett enda grus korn under frigoliten så kan karet spricka?!! Är detta sant??

Tacksam för råd och tips!!!

Får hem det nya på Söndag!!

Mvh Milla
#2 - 15 augusti 2007 08:07
Millas skrev:
Hej!!

Jag undrar hur ni har det i era akvarium, har ni frigolit i botten av akvariumet för att skydda glaset??

Jag har det i mitt 110L.... Funderar om det ska vara så i mitt nya Juwel 240L, då jag ska ha malawisar som gräver lite ibland..

Har hört att om det kommer ett enda grus korn under frigoliten så kan karet spricka?!! Är detta sant??

Tacksam för råd och tips!!!

Får hem det nya på Söndag!!

Mvh Milla

En skröna.
Visserligen KAN det spricka men MÅSTE INTE spricka
#3 - 15 augusti 2007 10:17
Om du kör med den största modellen av sjösten och du får en sådan under frigoliten + en sjukilos sten på så kan det kanske gå illa.
#4 - 15 augusti 2007 15:40
men finare grus och sand borde väl inte vara nåt problem? det borde ju pressas in i frigoliten när det kommer vikt ovanifrån, snarare än att sätta tryck mot glaset?
#5 - 15 augusti 2007 15:54
men finare grus och sand borde väl inte vara nåt problem? det borde ju pressas in i frigoliten när det kommer vikt ovanifrån, snarare än att sätta tryck mot glaset?

Finare sand är inga problem.
#6 - 16 augusti 2007 16:03
Kör med billigaste sortens liggunderlag istället. Fungerar helbra. :)
#7 - 16 augusti 2007 16:17
Det följer med in i frigoliten i sådant fall,det går inte sönder ska skicka ett foto nästa gång jag förflyttar ett kar med friggo under så ska jag lyfta ett av frigoliten där brukar sitte ett par hundra stenat insjukna i frigoliten.Det räcker du kör ett Malawi med Frigolit under hälften av stenarna ligger under frigoliten med tiden.

Annons