Frigolit i botten?

#1 - 6 mars 2007 22:34
Nu snart äntligen skall jag hem till föräldra hemmet och hämta hem mitt kar. :D *Längtar efter det* Undrar bara nu när jag skall flytta det har jag hört att om man har mycket sten i, bör man ha frigolit i botten och sedan grus/sand?? Gäller det även om man i nuläget har: Möbel, Thermo-safe underlägg, akvariet och sedan grus/sand. Bör jag endå ha en tunn frigolit i karet för att unvika tryck på akvariets botten?!

Mvh//Hanna
#2 - 6 mars 2007 23:03
frigolit i karet (ordentligt fastsatt med silikon) är bra om man har fiskar som flyttar inredningen.
är det ett konsant tryck så finns det inte någon egentlig orsak att ha frigolit i karet (såvida man inte ä klantig och brukar tappa ner saker...)
Bilagor:
#3 - 7 mars 2007 20:13
Om man läser ditt inlägg låter det som att du ska låta stenarna ligga kvar i karet när du flyttar det. Ta ut allt ur karet före flytt. Har du limmat fast något på glaset i det kan det säkerligen sitta kvar iofs.

Om du sedan när du kommer hem skall ha mycket stenar så ar det att rekommendera något mjukt i botten. Dels för att fördela ut tyngden samt att du undviker eventuella olyckor när du stöter imot bottenglaset med stenarna.
Skall du huruvida ha mindre stenar så räcker det gott och väl med det vanliga bottengruset.
#4 - 7 mars 2007 22:29
liggunderlag funkar bra, limmat mot bottnen. :)

Annons