Frigolit I akvariet, för att skydda bottnen?

#1 - 17 augusti 2003 14:38
Det är väll bra att ha frigolit om man ska ha tunga stenar i akvariet, alltså har frigoliten under gruset I karet?
Men ska man ha frigolit under karet också?
#2 - 17 augusti 2003 14:41
under gruset? aldrig hört talas om, men däremot bör du ha frigolit UNDER akvariet
#3 - 17 augusti 2003 14:42
Ja det är bra. Har du ett helglas akvarium, dvs utan ramar är det bra att det står på frgolit. Annars kan skiten under akvariet leda till att botten spricker.
#4 - 17 augusti 2003 14:43
självklart ska du ha frigolit eller liknande under karet så att det står gämt. Många har också frigolit under gruset (eller liggunderlag eller liknande) och det kan väl vara vettigt om man har stora stenar speciellt om man har dom med grävande fiskar..
#5 - 17 augusti 2003 15:04
1 cm friggo under akvariet och 1 cm friggo i akvariet o sen grus över den.. bör vara det bästa , så länge din fiskar som du ska ha i inte gräver för djupt så att dom kommer ner till friggon..
friggon jämar ut ev smällar mot botten av dylika föremål typ sten..
#6 - 17 augusti 2003 15:33
Det är inte negativt att ha frigolit i karet under gruset iaf! Som många andra nämner så jämnar det ut pungttyngden som uppstår av sten å rötter. Dessutom minskar risken att en sten eller annan vass sak spräcker bottenglaset!

Men du måste silikonera fast det i karet. Annars kan det flyta upp, och karet lär spricka......
#7 - 17 augusti 2003 16:15
ok, har ett 540 aluram kar så behöver jag verkligen frigolit under karet? isf får d bli typ 0,5cm frigolit lr något sådant. och typ 1cm i akvariet. ska ha rätt stora stenar i, och diskus.
#8 - 17 augusti 2003 16:57
Har man sand och stenar ovanpå frigoliten kommer den med största sannolikhet att bli kvar där den är, på botten alltså. Lämpligen har man frigoliten i så stora sjok som möjligt.
#9 - 17 augusti 2003 18:34
mm.. jag menar d
#10 - 17 augusti 2003 21:30
Jag har sett att det går att använda liggunderlag och då kan man ju använda de svarta liggunderlagen så blir det inte så synligt om fiskarna gräver runt en del...
#11 - 17 augusti 2003 22:07
ofan.. fast dom är ju iofs inte så tjocka..
#12 - 18 augusti 2003 05:06
Har två st frigolitplattor inuti mitt akvarium som bottenskydd. Dels för dom stora tunga stenarna, och då framför allt som tryckutjämnare och repskydd. Jag börjar som regel med att göra dessa två bitar så stora o exakta som möjligt, för att försöka täcka hela bottenytan om det går. På ett aluram så är det rätt svårt att få i bitar som e lika stora pga ramen.

Har du aluramställning så behöver du ingen frigolit under (avser den ställning som e gjord för akvariet). Att stoppa en frigolitskiva under ett aluramakvarie på en plan yta typ skiva låter lite vanskligt tycker jag. Akvariet är ju inte plant på undersidan för där finns ju aluramen. Men det kanske är folk som har så och det fungerar och då antar jag att det funkar.
#13 - 18 augusti 2003 06:25
På exempelvis Juwelakvarium ska man inte ha någonting under. Finns ingen praktisk möjlighet att få dit något som har någon positiv effekt eftersom glaset vilar i en ram. Behövs i alla fall inte något.
#14 - 18 augusti 2003 08:23
men mitt akvariet alltså under i mitten, så finns det inget som skyddar? så då blir det ju nått konstigt tryck där.. väll?
#15 - 18 augusti 2003 08:23
Frigolitskivan som man har under ett aluram-akvarie ska givetvis vara så stort att aluramen står på den. Den får absolut INTE vara enbart i glaset storlek för då skapar man ett tryck mot silikonfogarna som i sin tur kan släppa.

Om man har en frigolitskiva under en aluram så fördelar det trycket bra om man råkar ha akvariet en aning snett. Det är även bra för att det ger stabilitet åt rutan under. Att ha både i och utanför aluramsakvariet torde vara ultimat skydd för både akvariet och glaset.

Annons