Frigolit i akvariet

#1 - 26 april 2006 09:45
Kan man ha frigolit i akvariet utan att behandla den på något sätt, eller läcker den ut nåt dumt?
#2 - 26 april 2006 10:20
Frigolit går helt bra, bara man inte har fiskar som knaprar sönder den. Det är visserligen inte heller giftigt, men det ser ju lite trist ut med frigolitfnas på ytan.
#3 - 26 april 2006 10:43
Vad bra! Tänkte ha en skiva på botten under sanden så jag kan belasta botten med lite stenar. och kanske även någon liten bit mellan nån sten och bakglaset.

Var köper man frigolit förresten?
#4 - 26 april 2006 10:45
Bygghandeln kan du köpa frigolit. Är det inte snyggare med en bit plexi mot bakglaset?
#5 - 26 april 2006 10:48
[QUOTE=Opus]Bygghandeln kan du köpa frigolit. Är det inte snyggare med en bit plexi mot bakglaset?[/QUOTE]

Tack :) Jo, men i fall det inte synns så spelar det ju ingen roll.
#6 - 26 april 2006 10:52
Det har du rätt i. Det man inte ser har man inte ont av, eller nått sånt ;)
#7 - 26 april 2006 10:55
:d
#8 - 26 april 2006 10:58
:)
#9 - 26 april 2006 11:41
Skär till frigolitskivan lite mindre än botten. Då kan man lägga sand framför den, och på sidorna. Så döljs frigoliten.

Men det visste du förståss redan...
#10 - 26 april 2006 12:18
[QUOTE=Birgitta W]Skär till frigolitskivan lite mindre än botten. Då kan man lägga sand framför den, och på sidorna. Så döljs frigoliten.

Men det visste du förståss redan...[/QUOTE]

Tack :) Jag ska nog inte ha den över hela bottnen, utan bara på den bakre delen där jag kommer att ha stenar.
#11 - 26 april 2006 19:57
10 mm * 60 cm * 120 cm kostar fashionabla 9.- på Silvan. Hornbach har inte så tunna skivor.

/Magnus
#12 - 26 april 2006 20:00
Kolla upp så att den inte är antimögelbehandlad för då kan det gå illa...
#13 - 26 april 2006 20:03
[quote=cobra]Kolla upp så att den inte är antimögelbehandlad för då kan det gå illa...[/quote]
Stämmer, jag glömde kolla men har haft tur hittills; 2 veckor och görglada fiskar. Frigolit från Hornbach och Silvan. Vattnet har spolat över "rå" frigolit men ingen synbar påverkan på fisken.
#14 - 26 april 2006 20:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sedan kan man väl använda sig av liggunderlag med?? Det har vi tänkt göra.[/COLOR][/FONT]
#15 - 26 april 2006 21:47
Tack så mycket för tipset :) Men var ligger Silvan?
#16 - 26 april 2006 21:51
[QUOTE=Nusse]10 mm * 60 cm * 120 cm kostar fashionabla 9.- på Silvan. Hornbach har inte så tunna skivor.[/QUOTE]

Tack så mycket för tipset :) Men var ligger Silvan?

[QUOTE=cobra]Kolla upp så att den inte är antimögelbehandlad för då kan det gå illa...[/QUOTE]

Oj, hur kollar man det? Jag menar, är det säkert att de i butiken vet om frigoliten är mögelbehandlad eller inte?
#17 - 26 april 2006 21:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Högsbo Industriområde mot Söderleden till:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]SILVAN Göteborg
Aug. Barks gata 1
421 32 V. Frölunda

Öppetider:
Vardagar 10 - 20
Lördagar 10 - 17
Söndagar 10 - 17[/COLOR][/FONT]
#18 - 27 april 2006 07:18
Tack så mycket :)
#19 - 27 april 2006 08:44
Hallå,

Ni måste vara ytterst försiktiga med frigolit och nyttja det som heter markisolering den rosa varianten då den är extremt finkornig.

Den vanliga frigoliten den vita släpper in vatten som efter ett par år kan börja ruttna och hela akvariet slås ut.

var försiktig med att föra in främmande material, det är skillnad på frigolit och frigolit

nICKLAS.
#20 - 27 april 2006 09:16
Oj! Tack så mycket för informationen! Men är den rosa varianten helt safe?
#21 - 27 april 2006 12:25
[QUOTE=Tri-X 400]
Den vanliga frigoliten den vita släpper in vatten som efter ett par år kan börja ruttna och hela akvariet slås ut.[/QUOTE]Är du säker? Jag tycker det låter konstigt att det skulle finnas håligheter i frigolit där vatten kan komma in, bli kvar ett tag så det blir dåligt och sedan komma ut igen och förgifta akvariet. Men jag kan förstås ha fel.
#22 - 27 april 2006 15:49
Ja, det hör ihop med materialets täthet.

Markisoleringen finns i 2 varianter, blå och rosa, som är framtagna för att hålla allt vatten borta. Om du lägger dessa under vatten i flera år och sedan plockar upp de för att sedan bryta sönder de är de helt torra inuti det är inte den vita sorten som med åren blir fuktigare och fuktigare utan att för den delen tillåtna någon vattengenomstömning vilket resulterar i att vattnet blir stillastående och ruttnar.

En annan oerhört fin egenskap med markisoleringen är att de är bra material att karva i och slipa med sandpapper där man i princip kan skapa vilka former som helst medan den vanliga vita sorten smular sönder.

nICKLAS.
#23 - 27 april 2006 16:24
[QUOTE=Tri-X 400]Markisoleringen finns i 2 varianter, blå och rosa, som är framtagna för att hålla allt vatten borta.[/QUOTE]

Vad är det pför skillnad på dessa två?

[QUOTE=Tri-X 400]En annan oerhört fin egenskap med markisoleringen är att de är bra material att karva i och slipa med sandpapper där man i princip kan skapa vilka former som helst medan den vanliga vita sorten smular sönder.[/QUOTE]

Men kan inte färgen vara skadlig?
#24 - 27 april 2006 17:54
Vitt är också en färg, vet inte riktigt men jag tror att den rosa är tätare och den har man under huset där man risker att det blir stillastående vatten medan den blå har man längs med sockeln på huset där man har vattenpassage.

Den rosa tror jag är tätare än den blå och därför mera vattentät. Ett bra och enkelt sätt är att trycke med tummen på materialet och se vilken som är hårdast, ju hårdare desto tätare.

nICKLAS.
#25 - 27 april 2006 20:17
[QUOTE=Tri-X 400]Vitt är också en färg[/QUOTE]

Jo, fast jag tror inte att man tillsätter vit färg, utan att vitt är färgen på ofärgad frigolit.
#26 - 27 april 2006 21:46
Det är sant, ingen färg har tillsats men här kommer en tankeställare om frigolit.

Om frigolit är en plast och plast görs av råolja hur blir oljan vit ?
#27 - 27 april 2006 21:58
[quote=Tri-X 400]Hallå,Ni måste vara ytterst försiktiga med frigolit och nyttja det som heter markisolering den rosa varianten då den är extremt finkornig.
Den vanliga frigoliten den vita släpper in vatten som efter ett par år kan börja ruttna och hela akvariet slås ut.
var försiktig med att föra in främmande material, det är skillnad på frigolit och frigolitnICKLAS.[/quote]

:eek: Och jag som har vit frigolit i alla mina kar!!! När kan jag vänta den stora fiskdöden???
Måste man ta ur allting ur karet och ta bort frigoliten igen??? :confused:
Trodde alla hade vit frigolit i sina kar...
#28 - 28 april 2006 07:15
[QUOTE=Tri-X 400]Om frigolit är en plast och plast görs av råolja hur blir oljan vit ?[/QUOTE]

Luft?
#29 - 28 april 2006 07:55
Hej till oroliga själar och avkarister till likaså,

nu har jag visst ställt till det, igen

OK, då tar vi det från början, det finns olika material som lämpar sig till olika syften och den frigolit som vi vanligtvis får tag i som jag valt att kalla för den vita frigoliten är inte anpassad till vatten, den flyter javisst men det är ungefär allt.

Om Ni skulle tynga ned vit, resp. blå och tillsist rosa frigolit under vatten genom att binda ett 3 m långt snöre mellan en stor sten och frigoliten och släppa ned den i en 5 meters bassäng skulle frigoliten (alla 3) täckas med ca 2 meter vatten.

Efter ett tag (låt säga 1 år) skulle den vita sjunka medan de andra guppar på vilket beror på att den vita frigoliten blir vattenmättad.

I era avkarium blir den vita frigoliten också vattenmättad där frigoliten låser in vatten i luftporer mellan frigoliten, vatten som inte kommer ut utan istället blir stillastående och ev. ruttnar.

Hur mycket som kan innesluta soch ruttna beror ju också på hur mycket frigolit man har i förhållande till vattenmängden och genomströmningen samt vilket filtersystem som Ni nyttjar.

Problemet som kan uppstå är om vattnet kommer ut genom att man börja bygga och förrändra bakgrunden på nytt vilket är högst osannolikt eftersom det skräper ned mer när nyttoeffekten men lite fel kan det nog bli om man vill anlägga mindre grottformationer för nyinköpta malar där man tar ut lite vatten, gräver hål för att sedan fylla på och släppa ned fisken och upptäcker efter nga veckor att fisk börjat försvinna och skyller allt på malen men inte deras hem.

Många av er har också ytbehandlat er frigolite och gjort den mera motståndskraftig och tillsist så har de flesta av er väl utarbetade akvaium med god cirkulation med biologiska filter som tar bort allt otäckt.

Ni alla som har vit frigolit har inget att frukta men skulle det hända något med era ekvarium efter kanske 7 - 8 år och hör av er till dessa forum ropar många av oss VARG eller som det heter på akvarist lingo NITRIT den största faran av de alla och därför lösningen på allt det onda.

Ta det lugnt, inget kommer att hända om Ni inte beter er väldigt illa men till nästa gång överväg att nyttja rätt material till rätt sak och inte nog med det kommer Ni att finna att markisoleringen är långt roligare att jobba med då den smular inte

lycka till !

nICKLAS.
#30 - 28 april 2006 08:05
[quote=Birgitta W]:eek: Och jag som har vit frigolit i alla mina kar!!! När kan jag vänta den stora fiskdöden???
Måste man ta ur allting ur karet och ta bort frigoliten igen??? :confused:
Trodde alla hade vit frigolit i sina kar...[/quote]

Jo väldigt många har det och man läser inte alltför ofta om plötslig massdöd, eller. Hur är det med gruset t ex? Där står stillastående vatten som "ruttnar" och slipper ut i karet när man en gång är där och gräver.

Är sen det någon som kan påvisa att frigoliten inte är stabil utan att dess kemiska sammansättning påverkas av vatten?

Jag tar vattenruttningshypotesen med en stor nypa salt, och skulle välja en tätare frigolit möjligtvis för modelleringsegenskaperna när man snidar bakgrund.

/Magnus

EDIT: nICKLAS hann emellan med ett ganska bra resonemang.
#31 - 28 april 2006 08:20
Ja, det är sant det du säger med gruset och är det absolut vanligaste orsaken till de stora Nitritopparna så du har rätt då du förutom vattnet även har andra spännande saker.

Nitrittopparna uppstår oftast när man gör storstädningar.

Frigolitbiten ska man ta med en nypa salt och vi pratar om enstaka fall i Sverige med akvarier som varit igång lång tid men ville bara informera om de ev. farorna och att det finns bättre material, kanske varit bättre om inte ångat på så mycket.

Frigolit är annars än stabil form och reagerar inte med omgivningen utan blir det problem så är det olämpliga bakterier som får sin grogrund i den mera porösa varianten förutsatt att den är obehandland

lycka till nICKLAS.
#32 - 28 april 2006 08:44
Eftersom det inte är någon som vet i fall den rosa/blåa färgen läcker ut något otrevligt börjar jag faktiskt fundera på om det ändå inte är säkrast att skippa frigoliten helt och hoppas på att glaset klarar stenarna som det är...
#33 - 28 april 2006 08:58
[quote=batski]Eftersom det inte är någon som vet i fall den rosa/blåa färgen läcker ut något otrevligt börjar jag faktiskt fundera på om det ändå inte är säkrast att skippa frigoliten helt och hoppas på att glaset klarar stenarna som det är...[/quote]

Risken att nåt läcker ut från frigoliten är nog (EDIT: Stryk "nog") betydligt mindre än att vattnet läcker ut ur akvariet pga att nån sten knäcker bottenrutan. Då blir fiskarna inte heller glada. Och inte du, hyresvärden eller grannen under heller.
#34 - 28 april 2006 09:03
Men är inte bottenglaset gjort för att klara många kilon?
#35 - 28 april 2006 09:21
[quote=batski]Men är inte bottenglaset gjort för att klara många kilon?[/quote]

Jo beroende på om akvariet står på en ram eller inte etc.

Men tänk en lite större sten som tippar och du får stenens tyngd ovanpå en liten rackarns sten där i gruset. Då har du säg 2 kg fördelat på en kvadratmillimeter. Som att sätta en spik mot glaset och slå till.
#36 - 28 april 2006 16:10
Angående stenarna och frigolit.

Od nu vill skippa frigoliten vilket jag starkt avråder med avseeende på Nusses analogi så måste du först börja med mkt fin sand i botten och bygga lager på lager för att tillsist ställa dit stenarna så går det men ingen bra lösninig egentligen.

Den viktigaste frigoliten har vi ju under akvariet mellan glas och bord men men var inte meningen att skrämma upp folk på det här viset ville väl bara informera om möjligheterna och alternativen.

Oftast när de tippar faller de ju inte hjandlöst ned i glaset utan tippar över där fallmekanismen bromsas upp av vattnet.

jag är fortfarande för frigolit men det blir nog bra hur du än gör

nICKLAS.
#37 - 29 april 2006 08:30
[QUOTE=Tri-X 400]jag är fortfarande för frigolit men det blir nog bra hur du än gör[/QUOTE]

Var på Hornbach i går. Den rosa frigoliten som de hade var väldigt tjock. Men de hade en annan sak som heter Depron och som används som golvisolering. Den är svart och den tunnaste var 3 mm tjock. Den ska inte släppa in vatten, men de ville inte garantera att den inte läcker ut något dumt.

Någon som vet nånting om det här materialet? Jag vill ju inte köra utan nån form av isoleringsmaterial, men nu vet jag verkligen inte vilket...

Under akvariet har jag liggunderlag, men det är inte det som denna tråd handlar om.
Bilagor:
#38 - 29 april 2006 14:29
Måste man ha frigolit i botten inuti ett ramakvarium om man inte har grävande fiskar eller stora stenar? Räcker det inte att ha frigolit under själva akvariumet?
#39 - 29 april 2006 17:06
Jag planerar ju att ha relativt stora granitstenar.
#40 - 29 april 2006 17:14
Vi får väl se bilder på ditt nya kar???
#41 - 29 april 2006 17:29
[QUOTE=Birgitta W]Vi får väl se bilder på ditt nya kar???[/QUOTE]

Vill du se bilder på ett tomt akvarium? ;)

Klart jag kommer att lägga upp bilder sen när karet är ingång :)
#42 - 29 april 2006 18:03
Jag planerar ju att ha relativt stora granitstenar.

Varför ? Finns nog inte så mycket granit i Asienbiotoper. Varför inte skippa allt vad sten heter och använda rötter, bambu och växter till inredningen.
#43 - 29 april 2006 18:23
Jo men det gör det ju. I Thailand finns det stora granitklippor.
#44 - 29 april 2006 18:45
Bambu är annars mycket snyggt :)
#45 - 29 april 2006 19:35
Ja det kanske finns granit i Thailand, men antagligen inte i mosaikguramins biotop.
http://fish.mongabay.com/biotope_se_asia_pool.htm
Själv gfillar jag inte sten i ett akvarium, men det är ju en smaksak
#46 - 1 maj 2006 20:22
[QUOTE=Guy Palm]Ja det kanske finns granit i Thailand, men antagligen inte i mosaikguramins biotop.
http://fish.mongabay.com/biotope_se_asia_pool.htm
Själv gfillar jag inte sten i ett akvarium, men det är ju en smaksak[/QUOTE]

Jag tycker jag ser granitstenar på bilden av Borneo poolen till höger.

Följande bilden är tagen på Koh Pagnan i Thailand
#47 - 2 maj 2006 08:41
Ingen som vet hur det är med Depron? Sitter fortfarande och undrar vad jag ska ha för material under stenarna....
#48 - 2 maj 2006 10:04
Med risk för att göra dig och andra som följer den här tråden galna ;) skulle jag ändå säga: Använd frigolit (eftersom du inte hittat byggfrigolit i lämplig tjocklek, eftersom ingen verkar veta något om Depron, och eftersom det är beprövat i akvariesammanhang. Om du inte börjar karva i eller mecka med frigoliten när den legat en tid borde den knappast släppa ifrån sig ev. inkapslat giftigt vatten).
#49 - 3 maj 2006 14:34
Om jag skulle köra med 1 cm tjock frigolit, hur stora stenar får man ha?
#50 - 3 maj 2006 22:24
Jag skulle tro (men nu gissar jag bara) att du kan ha så stora stenar du får plats med. Frigolit dämpar bra, och fallhöjden i ett akvarium blir ju inte särskilt hög.
#51 - 3 maj 2006 22:25
Fin bild från Koh Pagnan förresten!
#52 - 4 maj 2006 07:09
[QUOTE=Idanajad]Fin bild från Koh Pagnan förresten![/QUOTE]

Tack :) Har du varit där?
#53 - 4 maj 2006 09:25
[QUOTE=batski]Tack :) Har du varit där?[/QUOTE]Nej, tyvärr inte. Fast jag längtar efter en resa österut.
#54 - 4 maj 2006 10:04
[QUOTE=Idanajad]Nej, tyvärr inte. Fast jag längtar efter en resa österut.[/QUOTE]

Och jag längtar tillbaka dit! Det är verkligen underbart där :)

Annons