Frigolit / Gummiduk??

#1 - 7 oktober 2007 10:39
En liten fundering från en nybörjare...

Bör man ha något underlag i akvariets botten innan man lägger sanden? Är rädd att tunga stenar kan ramla omkull och spräcka karet? Har sett att många använder frigolit. Kan man inte använda gummiduk? Jag har nämligen vibrationsmatta (gummiduk) att tillgå. Är det skadligt för firrarna? Eller behövs helt enkelt inte något underlag?
#2 - 7 oktober 2007 10:43
Har man inte grävande fiskar och stora stenrösen så klarar man sig utan.

Stora stena läggs med fördel direkt på botten innan grus fylls på. Då finns det ingen risk för underinering och ras.
#3 - 7 oktober 2007 15:02
Annars kan du skaffa en bit tun frigolit och lägga inder sanden och sen lägga allt ovanpå den.
Har så i alla mina kar, för det behöver ju inte bara vara fiskar som missar när dom "möblerar" om karet.
#4 - 8 oktober 2007 18:54
Jo men nu undrade jag främst om jag kan använda gummiduk istället för frigolit? Jag har tänkt Malawi. Har köpt blästersand på Biltema och håller på med förberedelserna :)
Har även inhandlat några kalkstenar, grottor, plastväxter m.m. Den tyngsta stenen (hålsten) väger 10 kg.

Med tanke på att det blir Malawi så finns väl risk för underminering? De gillar att stöka och böka har jag hört och läst. Det känns heller inget vidare att placera en 10 kg tung sten direkt mot glaset. Då har jag hellre sand emellan.

Anledningen till varför jag vill använda gummi är att jag inte känner för att köpa frigolit också, nu när jag ändå har gummiduken liksom ;)
Men måste jag så måste jag?

Vad tror ni? Är det skadligt med gummi?
#5 - 8 oktober 2007 19:31
Annars kanske du kan få en bit frigolit från din lokala zoohandlare med ;) Jag var ner och fråga idag, de fråga hur stor bit jag behövde och tog fram en åt mig :)

Har dock ingen aning om det är skadligt med gummi.

Annons