Frigolit från rökeri?

#1 - 21 juli 2007 16:08
Halloj!!!
Jag sommarjobbar i en ICA-affär där de får in frigolitlådor med rökt fisk i från rökeriet. Jag frågade om jag kunde ta locket på en sådan låda och det var helt OK.
När jag kom hem och luktade på den så luktade det h*lvete. Kan detta vara någon fara om det hamnar i akvariet? Det jag menar är om kryddor och salt som sitter i frigoliten kan skada fiskarna.
Frigoliten ska vara skydd för glaset under ett stenröse.

Tack på förhand!!!
#2 - 21 juli 2007 16:10
Jag är inte alls säker men jag skulle inte sätta den i akvariet. Men som sagt det är en känsla bara.
#3 - 21 juli 2007 16:45
Frigolit kostar inte så många kronor så jag skulle nog satsa på att köpa nytt istället.
#4 - 21 juli 2007 17:18
Här i stan, på Hornbach, finns det hur mycket frigolit som helst i alla storlekar och tjocklekar... spillbitar som passar hur bra som helst till underlägg och bakgrunder till akvarium och kostar bara några kronor per "flak".
Frigoliten till mitt 960 (underlägg till karet och till stenläggningen) kostade 56:-...
#5 - 21 juli 2007 17:27
MaxB skrev:
Här i stan, på Hornbach, finns det hur mycket frigolit som helst i alla storlekar och tjocklekar... spillbitar som passar hur bra som helst till underlägg och bakgrunder till akvarium och kostar bara några kronor per "flak".

Frigoliten till mitt 960 (underlägg till karet och till stenläggningen) kostade 56:-...

OK!
Jag får kolla på det!

Tack allihopa!!!
#6 - 22 juli 2007 07:20
Jag kör med frigolitlådor som det varit färsk fisk i. Givetvis så tvättade jag frigoliten noga. Men säkrast är ju ändå att köpa ny frigolit från bygghandeln.
#7 - 22 juli 2007 16:21
MagArne skrev:
Jag kör med frigolitlådor som det varit färsk fisk i. Givetvis så tvättade jag frigoliten noga. Men säkrast är ju ändå att köpa ny frigolit från bygghandeln.

Det var just det jag tänkte göra, men jag kollar nog på NY frigolit e.l.!

Annons