Frigolit+ Epolan V !?

#1 - 6 mars 2007 12:49
Jag jobbar i färgfabrik Alcro-Beckers, jag besökte utveckling labben idag och frågade dom om att använda lack [Epolan V] i akvarium och alla kemister gav mig en blank NEJ.
Men dom sa att det skulle ha varit bättre eller säkrare för fiskar om jag nu bara använde mig av byggspackel men ändå kunde inte nån vara 100 på det heller:confused:

Så vad säger ni?!
#2 - 6 mars 2007 13:24
Om du ska vara helt säker så är Epotex dyrast och bäst, finns säkert en uppsjö med trådar som olika alternativ använts.

erik l
#3 - 6 mars 2007 13:42
erik l skrev:
Om du ska vara helt säker så är Epotex dyrast och bäst, finns säkert en uppsjö med trådar som olika alternativ använts.

erik l

Jag har läst var enda tråd som finns här och i nätet. Men som sagt, kemisterna tycker inte alls att man ska använda lack i karet. Men det jag undrar över är om byggspackel inte ge ifrån sig kemikalier i vattnet efter ett tag om man inte lackar ytan!!
Och som jag ser på nätet att många har använd cement stället för byggspackel! Byggspackel innehåller kalcium som gör att det håller sig mycke bättre, därimot cement saknar kalcium eller innehåller lite, då blir det sprickor i cemnetet efter ett tag.
#4 - 6 mars 2007 16:50
Betongspackel och husfix avger och ger högt ph så olackad är det olämpligt till svartvattenbiotoper. Det behövs nog rejäl urlakning.

Jag skulle skippa vanliga golvlacker typ epolan och satsa på det som är beprövat som epotex fungerar bra läs det här http://www.exoherp.net/
lite googlande så finns en hel del.

erik l
#5 - 8 mars 2007 15:30
Har du beställt därifrån så du vet att det fungerar? Eller har någon annan det?
#6 - 8 mars 2007 17:51
#7 - 8 mars 2007 18:13
Hmm klurigt det där ju. Men då tycker jag du ska låta dina experter komma och kolla in mitt akvarium med Epolan V 2 komponents golvlack på friggobakgrunden så ska de få se att fiskar visst det klarar av det :p

Jag drog 2 tunna lager och efter att det torkat o bakgrunden var på plats så fyllde jag o tömde karet 10 ggr för att få bort evetuella gifter och det funkar hur bra som helst! :D

//MVH Tulle

Annons