Frigolit eller speciellt akvarieunderlägg?

#1 - 27 november 2014 07:12
Antar att det råder väldigt delade meningar om detta. Men jag frågar ändå.

Måste riva ner hela vårt Diversa 450 l för att mattan ligger snett :(

Akvariet står på en möbel, allså den som hör till. Inget hemmabygge allså.
Glaset är tjockt, 1 cm. Det ligger en ram i metall ovanpå som är fastsilikonad. I övrigt inga ramar.

Vad rekommenderar ni?
#2 - 27 november 2014 07:19
alltid använt frigolit (bara startat upp 4 akvarier så har inte så mycket erfarenhet själv) men farsan och farbror använde frigolit med på alla deras rovfiskakvarier så ~~ ska gå bra ,
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 november 2014 08:26
Vet inte varför det skulle finnas delade meningar eftersom bägge funkar. Det som skiljer är väl mest det estetiska - dvs figolitplattorna är fulare (vita istället för svarta) samt är tjockare och något hårdare vilket gör att de syns mer
#4 - 27 november 2014 08:30
Det finns nån slags list som man knäpper dit som gör att underlägget inte kommer att synas. Sen har jag även hört att frigoliten kan bågna om den är tjockare än 1cm och karet är för tungt..så förvirrande!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 november 2014 08:45
Vet inte varför den skulle bågna - dock oavsett vilket varför skall den vara tjockare än 1 cm man har ju alltid den tunnaste
#6 - 27 november 2014 08:47
Hur tunn är tunnaste då? Sen har jag även hört att cellplast är bättre… GAH.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 november 2014 08:52
Tunnaste frigoliten är 1 cm.
Frigolit är en sort av cellplast.
#8 - 27 november 2014 08:54
Hahahaha okej tack för den infon :D :D Jag är som sagt inte vidare bra på sånt som har med teknik o sånt att göra :P
#9 - 27 november 2014 10:28
Hu, jag blir alltid nervös när jag läser om detta med frigolits vara eller icke vara. När jag köpte mitt första ramakvarium på 80-talet så skulle det ligga frigolit under, vilket det också gjorde i alla år. Det jag har nu 220 och ram fick också frigolit under sig, 2-2,5 cm tjockt och på detta har det stått i 12 år. Nu vet jag att många anser att ramakvarium= inget underlägg, glasakvarium=underlägg. Jag har alltid trott att frigolit har man för att genom akvariets tyngd jämna ut små ojämnheter då frigoliten trycks ihop en aning av t ex ramen. Lugna mig nu Kjell eller måste jag göra ngt för att undvika en annalkande katastrof.
(När vi bodde i U-hamn på 90-talet var vi till din lokal i Gbg det gav mig en riktig aha-upplevelse av hur ett akvarium kunde se ut :)).
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 november 2014 10:45
Förstår inte varför du skulle vara orolig.
Normalt så har man inte frigolit under ett ramakvarium eftersom rutan där inte ligger an mot träbänken så det behövs inte men om det nu har funkat bra i 12 år så lär det funka bra i ytterligare 12 år;)

Frigolit/akvariematta har man under akvariet av 2 anledningar
1/ om det ligger ett liter gruskorn eller liknande på bänken kan glaset spricka
2/ det jämnar ut smärre nivåskillnader (åtminstone gör akvariemattan och den porösa cellplasten (=frigolit) detta) på bänken. I ett ramakvarie så brukar glasrutorna kunna röra sig lite om det är rätt limmat och därför behövs det inte där.

Sedan kan det i ett ramakvarie ha ytterligare en funktion om man har väldigt mycket belastning inne i akvariet (mycket sten) så kan bottenrutan svikta lite och då kan det vara vettigt att ha akvariematta/frigolit innanför ramen (alltså inte under själva ramen) men mattan/frigoliten får då inte vara tjockare än mellanrummet mellan botteglaset och bänken.
#11 - 27 november 2014 11:17
Tack! Då blir det 12 år till..;)
#12 - 27 november 2014 11:18
Känns rent spontant som att vi ska inhandla en 1cm tjock frigolitskiva i bygghandeln som är lite större än akvariet (150 långt 50 brett) och lägga på bänken?
Borde detta kompensera att det lutar ca 0,5-1cm framåt? Vi tänkte ha en hel tröskiva under tassarna på bänken oxå för säkerhets skull..samt ev. träklossar för att kompensera dessa 0,5-1cm.

Är det verkligen noga att det blir på millimetern rakt eller tar frigoliten lite diffar?
#13 - 27 november 2014 11:52
Jag kör med liggunderlag.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 november 2014 12:18
Ingen frigolitskiva kompenserar för 0,5-1 cm. Är det så mycket så måste man räta upp underlaget
#15 - 27 november 2014 12:36
Tänk på att du måste lägga jämnt under bänkens belastningspunkter så du inte pallar upp under ett ben i hörnet som är lägst, då kan bänken bli som en banan och akvariet försöker följa efter med följd att glaset mest troligt spricker.
Några mm gör ingenting med 5-10mm är för mycket.

Vattenpass på bänken sen känn om bänken står stadigt på alla ben.
#16 - 27 november 2014 16:10
Konstigt det där med vattennivån… Nu när jag tömt ur lite vatten så knäpper det ingenting.. Hade pumpen avstängd under tiden jag tömde-det var tyst. Satte igång pumpen och det kom några knäpp. Nu flera timmar senare är det tyst.

Om det vore nåt fel nånstans så borde det väl knakat till när spänningen i glaset ändrats? Dvs vattennivån sjönk. Nu diffar inte vattennivån så mkt heller. Har en BTN-bakgrund och en hörna av BTN med inbyggd pump och innerfilter. Kanske detta påverkar?
Är helt lost..men det känns på nåt vis bättre att det slutat knäppa. Då kanske skiten exploderar istället iofs…just my luck.

En teori är att det ligger en liten sten och far runt inne i filtret vid pumpen.. Vi hade 4-6mm grus innan, men eftersom paddorna åt av det så bytter vi till sand….det var ju omöjligt att få bort varenda småsten så vi hittar såna lite här och var hela tiden. Lade örat mot "filterhörnet" och lyssnade när jag dragit igång pumpen..det rasslade til en gång. Hmm.. Men karet ska ändå justeras oavsett.

Annons