Frigolit eller ej?

#1 - 10 maj 2007 14:47
Har beställt ett Ocean alu kar på 720L + aluminium ställning med 8st ben...
Nu till frågan....

Jag tänkte lägga en ek skiva uppe på bänken och sen ställa akvariet på skivan, behvöver jag ha frigolit, liggunderlag eller nåt mellan skivan och akvariet?
#2 - 10 maj 2007 15:54
är det inte ett ramakvarium så bör du ha frigolit/liggerunderlag eller något liknande under akvariet, både för akvariet och underlagets skull.
#3 - 10 maj 2007 16:10
det är ett akvarie med aluminium ram runt om...

om man har det direkt på benstälningen som tillhör behöver man inte ha frigolit, det jag undrar är om det är anorlunda när man ställer det på en bänk skiva?
#4 - 10 maj 2007 16:12
så länge ramen bär upp vikten så behövs det inte.
man ska inte ställa ramakvarium så att bottenglaset bär upp vikten, men om du ändå vill göra det så bör du ha någonting mellan ekskivan och glaset.
#5 - 10 maj 2007 17:23
Du ska ha vare sig skiva eller frigolit.
#6 - 10 maj 2007 18:03
ok, då kör jag utan skiva o frogolit, jag klär bänken runt om bara !!!

Jag har parket golv, vad är lämpligt att lägga under fötterna?
#7 - 10 maj 2007 19:30
rockan: förutsatt att golvet klarar tyngden öht så kan du med fördel lägga den där ekskivan där, den hjälper till att fördela tyngden jämnt över golvet. är du orolig för repor kan du lägga en frigolitskiva under.
#8 - 10 maj 2007 20:07
frigolit är en tillverkare av cellplast. så rätta benämningen är cellplast och inte frigolit :P
#9 - 10 maj 2007 22:16
jaxxs: jag föredrar att göra mig förstådd framför att stila med vad jag vet ;)
#10 - 11 maj 2007 05:14
JaXxS skrev:
frigolit är en tillverkare av cellplast. så rätta benämningen är cellplast och inte frigolit :P

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Personligen tycker jag att vi diskuterar akvarier och dess invånare här, man kan faktiskt göra ett aktivt val och välja att förstå varandra eller så kan man köra med snobbiga pekpinnar. Jag är helt övertygad att alla här vet vad man menar om order frigolit används, är inte det inte det som är det viktiga?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#11 - 11 maj 2007 14:31
Golvet klarar tyngden utan problem, lite tråkigt att lägga en ek skiva för ganska mycket pengar på golvet :/ så det kommer jag inte att göra!! kommer att lägga 1st hockey puck under varje ben ( Har ett lager av sådana) borde funka....
#12 - 11 maj 2007 14:34
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Personligen tycker jag att vi diskuterar akvarier och dess invånare här, man kan faktiskt göra ett aktivt val och välja att förstå varandra eller så kan man köra med snobbiga pekpinnar. Jag är helt övertygad att alla här vet vad man menar om order frigolit används, är inte det inte det som är det viktiga?[/FONT][/SIZE]

Det där har jag också tänkt på.

Folk skriver om sina hachelamecher och jag fattar inget. =P
#13 - 11 maj 2007 15:03
rockan: utmärkt idé, har jag aldrig tänkt på.

Annons