Frigolit eller ej?

#1 - 8 mars 2007 19:26
Var idag och inhandlade ett 125 liters akvarium med bänk och alla tillbehör. Det jag undrar över nu, är om det behövs en frigolitskiva mellan karet och bänken? (akvariet är helglas utan ram) eller funkar det att den står på bara bänken?
#2 - 8 mars 2007 20:15
Lägg en frigolitskiva mellan....
#3 - 8 mars 2007 20:16
Är det katastrof om jag inte gör det? har 1.7 mil till närmaste försäljare...
#4 - 8 mars 2007 20:18
Man borde väl kunna använda ett liggunderlag?
#5 - 8 mars 2007 20:19
Ja, kanske. Vet inte riktigt om vi har underlag hemma.. Men annars får jag sätta upp nya karet på lördag istället. :)
#6 - 8 mars 2007 20:20
Borde ju vara bäst att ta det säkra före det osäkra :)
#7 - 8 mars 2007 20:27
Jo, det är klart. Men blir ju inte så snyggt med en vit skiva mellan svarta karet och svart bänk :S
#8 - 8 mars 2007 20:30
Jag får som utbildad estet säga som så:
Den vita färgen kommer framhäva de två svarta ytorna så det kommer ännu svartare ut. ;)

Eller så tillverkar du en liten list så att frigliten inte syns :)

Det känns ju dumt när du nu har fått köpa ett större akvarium med alla vändningar och varit orolig för hållbarhet och så att falla på en sådan simpel graj att ha frigolit under.
#9 - 8 mars 2007 20:33
Haha :) kanske lite svart maskeringstejp skulle funka?

Nej precis. Nu när jag väl har det hemma också. Men får vänta med att fylla karet då. Men jag kan ju alltid flytta 54- litarn som står där imorgon. Så blir det lite mindre jobb :)
#10 - 8 mars 2007 20:36
Svart maskeringstejp borde väl funka utmärkt :)
#11 - 8 mars 2007 20:42
Ja, jag tyckte väl det :)

Men hur stor borde frigoliten vara då? akvariet är ju 75*40*40
#12 - 8 mars 2007 21:05
En cm utanför tror jag att någon annan har rekomenderat, jag är dock inte säker...
#13 - 8 mars 2007 21:12
ok. men då ser det väl konstigt ut? eller? är inte alls hemma på det här. Har alltid haft med ram förut :/
#14 - 8 mars 2007 21:24
Fast jag blev väldigt osäker när jag tittade på bilden av det :S Det är nog bättre att någon anna svarar för jag vet inte riktigt...
#15 - 8 mars 2007 21:26
ok. tack för hjälpen iaf :)

Lägger in bild på karet i den här tråden med :)

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/000_1792.jpg?t=1173389249
#16 - 8 mars 2007 21:44
1 cm utanför?

morrhoppa skrev:
En cm utanför tror jag att någon annan har rekomenderat, jag är dock inte säker...

:) Mina underlag ligger kant i kant. Och vit frigolitkant blir snyggt till det svarta! Fint kar förresten, lycka till!:)
#17 - 8 mars 2007 22:13
Så du tycker att jag ska skaffa frigolitskiva?

Bild?
#18 - 9 mars 2007 12:41
Är ej så säker på att det skall vara något mellan akvarium och bänk. Om akvariet är nutt bör det finnas en instruktion för uppställning av akvariet. Har själv ett par Juwelakvarium (helglas) och i den instruktionen står det uttryckligen att det INTE skall vara något mellan akvarium och bänkskiva.

Peter
#19 - 9 mars 2007 17:49
Medföljde ingen lapp, utan det var redan uppsatt :S
#20 - 9 mars 2007 18:16
Ingen som vet säkert? nu blev jag väldigt osäker. Hade tänkt starta upp det på söndag men nu vet jag inte hur jag ska göra? [B)]
#21 - 9 mars 2007 19:48
Ingen?

Jag måste verkligen veta om jag ska köpa frigolit imorgon eller ej?
#22 - 9 mars 2007 21:56
Kanske inte vad du vill höra, men jag har liggunderlag under mina.

Fick höra att det duger gott :)
#23 - 9 mars 2007 22:07
SKALL ALLTID vara en frigolitskiva eller nåt annat dämpande som tar upp ojämnheter från karet om det är helglas.
#24 - 9 mars 2007 22:13
Ja, dom 10kr en 10mm frigolitskiva kostar (som dessutom räcker till flera kar i den storleken är kanske inga pengar att snåla med. Oavsätt om det är 2 mil till närmsat bygghandel.

Någon sa att det är snygt med en vit frigolitkant!?!
Försök övertala en akvarist med småbarn om det :S
En frasig frigolitkant och frigolitkulor överrallt är INTE snyggt.
En list är att föredra, man kan med fördel lägga lite tyg runt frigoliten tex.
#25 - 9 mars 2007 22:33
stene skrev:
SKALL ALLTID vara en frigolitskiva eller nåt annat dämpande som tar upp ojämnheter från karet om det är helglas.

stämmer inte.

på alla juwelkar med bänk står det tydligt att man inte ska ha nåt emellan.

finns absolut ingen anledning att ha nåt under.
minns jag inte fel så vilar inte hela glaset mot underlaget heller så att ha en frigolit eller nåt under kan göra det sämre.

tillhör bänken akvariet eller är det en hel annan bänk? i så fall kan du ha nåt uunder, dock inte för tjock. 8-10mm är mer än nog. tjockare kan till och med bli sämre.
#26 - 9 mars 2007 22:37
Jag hade samma spörsmål. Jag ringde till butiken och de sa att aquapad var ett underlag liknande liggunderlag, och att om jag köpt ett akvarium med en ram som de hade så var det inte ens nödvändigt med en aquapad. (Den ramen hade en tryckavlastning i sig själjv förutsatt att ingensten ställde till det under skiten) men om jag la ett liggunderlagg dessutom så skulle garanting gälla förutsatt att jag kollat det viktigaste: Att Akvariet var i våg. med ett BRA vatenpass. Inget skit från konsum.. Golvet MÅSTE vara rakt. Mitt är 112 L (Inte tokstort moa.)
#27 - 9 mars 2007 22:58
heeke skrev:

Någon sa att det är snygt med en vit frigolitkant!?!

Försök övertala en akvarist med småbarn om det :S

En frasig frigolitkant och frigolitkulor överrallt är INTE snyggt.

En list är att föredra, man kan med fördel lägga lite tyg runt frigoliten tex.

Ett liggunderlag som man spraymålar kanske är ett alternativ annars:)
#28 - 10 mars 2007 07:03
stämmer inte.

på alla juwelkar med bänk står det tydligt att man inte ska ha nåt emellan.

finns absolut ingen anledning att ha nåt under.

minns jag inte fel så vilar inte hela glaset mot underlaget heller så att ha en frigolit eller nåt under kan göra det sämre.

tillhör bänken akvariet eller är det en hel annan bänk? i så fall kan du ha nåt uunder, dock inte för tjock. 8-10mm är mer än nog. tjockare kan till och med bli sämre.
Du skriver att inte hela karet vilar på underlaget om vi nu säger frigolit ,det är väl det som är meningen där det inte ligger ann så tar frigoliten upp dämpningen jag kör med frigolit till alla mina kar även ram akvariumen.Men till Juwelkar står där så kanske det vet jag inte men varför det inte skulle vara förstår jag inte,dumt att misslyckas faktiskt om nu olyckan är framme:)
#29 - 10 mars 2007 07:19
10mm frigolit har jag under mitt växtkar, funkar utmärkt, att jag sedan dragit el-tejp runtom frigoliten gör att den inte syns heller. Frasiga kanter kan lätt åtgärdas med en tändare.

Man kan fixa allt med Våld, vaselin, El-tejp och 5.56 :)
#30 - 10 mars 2007 09:34
Jag har frigolit under mitt 115 - liters. Det värsta är att min kattfröken tycker det är JÄTTEKUL att "tassa" på och dra loss frigolitsmulor längs kanten!!![B)]

Vad kan jag göra - karet är ju i full gång?
#31 - 10 mars 2007 10:06
Healena skrev:
Jag har frigolit under mitt 115 - liters. Det värsta är att min kattfröken tycker det är JÄTTEKUL att "tassa" på och dra loss frigolitsmulor längs kanten!!![B)]

Vad kan jag göra - karet är ju i full gång?
Skära det jäms med och sätta på silvertejp eller nåt annat kanske nån plastlist du kan limma dit:)
#32 - 10 mars 2007 23:42
Tack alla för svaren.

Ringde helt enkelt till butiken där jag köpte karet, oc de sade att man INTE skulle ha frigolit under, så jag startade upp karet ikväll, och hitills har det gått bra.:)
#33 - 11 mars 2007 00:08
stene skrev:
Du skriver att inte hela karet vilar på underlaget om vi nu säger frigolit ,det är väl det som är meningen där det inte ligger ann så tar frigoliten upp dämpningen jag kör med frigolit till alla mina kar även ram akvariumen.Men till Juwelkar står där så kanske det vet jag inte men varför det inte skulle vara förstår jag inte,dumt att misslyckas faktiskt om nu olyckan är framme:)

det är inte meningen att det ska ligga bot bänken om det inte är byggt så.
kolla på alukaren med aluställning, funkar på samma sätt. där finns ju inget under i stort sett hela bottenglaset och det håller för många hundra kg bara det är konstant tryck.
ett akvarium håller för mer man tror.

Annons