Frigolit

#1 - 15 februari 2008 18:22
Jag ska precis fylla mitt avkvarium med vatten och jag har lagt vanlig vit frigolit i botten. Går det bra att ha det? Läste någonstans att den suger åt sig vatten och ruttnar, stämmer det?
#2 - 15 februari 2008 19:01
Eftersom det inte är organiskt ruttnar det inte...
Däremot ja, det suger åt sig vatten, sakta men säkert, och kan bli svampigt och mjukt. Om inte annat så brukar det bli brunfärgat.

Om du är rädd att den ska lossna och flyta upp, så har jag därtill för mig att den borde förlora rätt mycket flytförmåga efterhand som den blir vattenfylld...
#3 - 15 februari 2008 19:15
Trollsvans skrev:
Eftersom det inte är organiskt ruttnar det inte...

Däremot ja, det suger åt sig vatten, sakta men säkert, och kan bli svampigt och mjukt. Om inte annat så brukar det bli brunfärgat.

Om du är rädd att den ska lossna och flyta upp, så har jag därtill för mig att den borde förlora rätt mycket flytförmåga efterhand som den blir vattenfylld...

Har du frigolit i dina akvarium?
#4 - 15 februari 2008 19:20
Direkt mot glaset innan gruset och stenar funkar bra. Har så sen mer än 10år utan problem. Räcker med frigoliten där ev stenar ska ligga
#5 - 15 februari 2008 19:24
eriahl skrev:
Direkt mot glaset innan gruset ilagt och ev stenar funkar bra. Har så sen mer än 10år utan problem

Okej, men jag har lagt en 7 mm tjock vitfrigolit skiva mot glaset på akvariet, och sen ska jag ha i sand med 1 mm finkornighet. Många säger att det är bra att ha en frigolitskiva i botten.
#6 - 15 februari 2008 19:26
Räcker med det på områden man tänker ha stenar och inte bara gruset tex ett stenröse
#7 - 15 februari 2008 19:29
johanna! skrev:
Har du frigolit i dina akvarium?

Jag har frigolit i ett av mina kar, än så länge (dom andra är små nog att inte ha nån direkt tung inredning).
Det kommer bli frigolit i fler kar, dessutom.
Jag har silikonat fast sand på frigoliten, så det inte syns så tydligt om fiskarna gräver sig ner till botten, dessutom går det åt mycket mindre sand.
Men så har jag 35 kilo sten också...
#8 - 15 februari 2008 19:45
satt om jag inte hade tänkt ha nån tyngre inredning behöver jag inte ha frigoliten då? Jag kanske har i en sten typ 1 kilo, går det?
#9 - 15 februari 2008 19:54
Har läst att frigolit släpper ifrån sej ett giftigt ämne när de ligger i vatten, själv har jag slutat använda frigolit å brukar ha en bit takplast i stället.
#10 - 15 februari 2008 20:04
rev precis upp mitt 300l malawi idag. hittade en 1cm tjock frigolitskiva i botten. måste ha legat där ett år. innte sunkig på nått sätt. bara lite mjukare och tyckre.
#11 - 15 februari 2008 20:19
Frigolit

Fiskarna påverkas ju inte med en gång, men de ska påverka fortplantningen.
#12 - 15 februari 2008 20:41
Den informationen om frigolit har du fått varifrån?
#13 - 15 februari 2008 20:42
"man ska inte tro på allt som är sant", som en god vän så bra säger.
Finns det verkliga belägg för att frigolit skulle släppa ifrån sig gifter?
Ok att viss frigolit är avsedd som markisolering, och därmed preparerad med mögelgifter liknande dom i sanitärsilikon, men all frigo är nog inte så giftig.
Och vad säger att takplasten i fråga inte är lika giftig? Plast är mer än bara plast... Innehållsförteckningen är kilometerlång i vissa fall.
#14 - 15 februari 2008 20:44
Frigolit under en sten på kilot är inte fel för säkerhetsskull
#15 - 16 februari 2008 05:07
Men det är väl inte "fel" att lägga frigolit över hela botten om man på förhand inte riktigt vet exakt var man ska placera ev. stenar, eller om man möblerar om i framtiden, e.d.?

Hur tjock bör frigoliten vara förresten?
#16 - 16 februari 2008 07:19
Absolut inget fel i det, skulle jag säga. Better safe than sorry.
Jag har 20 mm, det tar inte så mycket höjd, men dämpar det mesta.
#17 - 16 februari 2008 08:33
Det fungerar även med ett tillskuret liggunderlag!!
#18 - 16 februari 2008 08:50
TheRoblin skrev:
Det fungerar även med ett tillskuret liggunderlag!!

Jag har liggunderlag hemma, kan man ta det? Jag fick ju med en frigolit skiva med akvariet. Han på zooaffären sa att det inte skulle vara några problem. Men alla säger ju olika. Men om det skulle funka med liggunderlag eller frigolit skulle det vara jätte bra för det har jag hemma.
#19 - 16 februari 2008 08:56
En sak jag tänkte på, frigolit flyter ju väldigt bra och jag har inga stenar hemma nu. Men jag ska köpa större stenar sen när jag har kommit igång med akvariet. Kommer frigolitskivan flyta upp om jag inte lägger på väldigt tunga stenar??
#20 - 16 februari 2008 09:22
johanna! skrev:
En sak jag tänkte på, frigolit flyter ju väldigt bra och jag har inga stenar hemma nu. Men jag ska köpa större stenar sen när jag har kommit igång med akvariet. Kommer frigolitskivan flyta upp om jag inte lägger på väldigt tunga stenar??

Har du bara sand på så är det inga problem, det räcker helt klart med en 10mm frigolitskiva/cellplast.
#21 - 16 februari 2008 09:32
johanna! skrev:

Silikona fast den i bottenglaset, så ska den inte flyta upp oavsett stenar.
#22 - 16 februari 2008 14:44
Trollsvans skrev:
Silikona fast den i bottenglaset, så ska den inte flyta upp oavsett stenar.

Jag tog inte silikon under min frigolit, när jag skulle flytta runt stenarna lite så märkte jag att frigolit har ganska bra flytkraft... fick dock stoppat den innan den flöt upp. Har lärt mig ganska mycket under den tid jag haft akvariet... skulle gjort många saker annorlunda, bland annat silikonat fast frigoliten i bottnen...

Dock en fundering... hur svårt är det att få bort frigolit/silikon längre fram? Eftersom det är i botten kanske det inte gör så mycket men jag har funderat att sätta på kortsidorna antingen frigolit eller silikona fast stenarna direkt.

Annons