Frigolit??

#1 - 20 september 2009 14:35
Tacksam för hjälp, om man lägger frigolit mellan botten och gruset, är det vanlig frigolit??? kan man isåfall lägga i den som den är?? ingen behandling eller tvätta eller något??? Lizz
#2 - 20 september 2009 14:39
Precis:). Rätt på alla punkterna!
#3 - 20 september 2009 14:44
Jo det går fint, vanlig cellplast(frigolit) kan köpa den på bygghandeln ex, Byggmax men bara vit inget färgat, detta är bra att lägga ut om man ska ha stenar och så vidare,
#4 - 20 september 2009 14:47
Jo det går fint, vanlig cellplast(frigolit) kan köpa den på bygghandeln ex, Byggmax men bara vit inget färgat, detta är bra att lägga ut om man ska ha stenar och så vidare,

Varför ska man inte använda dom färgade?
#5 - 20 september 2009 14:50
Jag är inte helt säker men, en god vän till mig sa att en del färgade cellplaster är giftiga, han arbetar med att bygga hus och så vidare.
#6 - 20 september 2009 15:00
Jag har läst det med men ännu inte hittat något produktsäkerhetsdatablad som bekräftar detta.
Men håller med dig om att köra på helt säkra grejor, den vita är erkänd och väl provad.

Hittar man en produkt med PSDB som säger att den är ok så är det bara att köra på.
#7 - 20 september 2009 15:55
Tack för snabba svar. Lizz
#8 - 20 september 2009 17:26
När vi ändå är inne lite på farliga ämnen och frigolit så är det en annan sak som man jag undrar går bra.

Det är sån plast man lägger under golv(minns inte namnet just nu)
Får väl bidra med en bild.
http://www.imagehost.se/images/hgnpgmuo.jpg
http://www.imagehost.se/images/apq5huii.jpg

Någon som vet om detta är behandlat ellernåt? Känns ju inte som det skulle vara det men man vet ju aldrig.
#9 - 20 september 2009 17:29
Det kallas för foam och läggs som du säger mellan undergolvet och tex parkett.
Jag är väldigt tveksam att det skulle innehålla något farligt, men varför chansa? Sedan är det nog lite för tunnt för att ha mellan bottenglaset och sanden med och är ytterligare en anledning till att hitta på en annan lösning:).
#10 - 20 september 2009 17:35
ansjo skrev:
Det kallas för foam och läggs som du säger mellan undergolvet och tex parkett.

Jag är väldigt tveksam att det skulle innehålla något farligt, men varför chansa? Sedan är det nog lite för tunnt för att ha mellan bottenglaset och sanden med och är ytterligare en anledning till att hitta på en annan lösning:).

Foam hette de ja. Förvirrad som man är
Ja har man några lagar fram och tillbaka blir det nog inte sämre. Är också tveksam att det skulle innehålla något konstigt. Sen kan man ju fråga vad den exakt är gjord av. Precis som frigolit.
#11 - 20 september 2009 18:06
janson skrev:
Foam hette de ja. Förvirrad som man är

Ja har man några lagar fram och tillbaka blir det nog inte sämre. Är också tveksam att det skulle innehålla något konstigt. Sen kan man ju fråga vad den exakt är gjord av. Precis som frigolit.

Foamen är gjord av extruderad LD polyeten med slutna celler, jag vet inte om det innehåller mjukgörare.

Frigolit är gjort av extruderad polystyren
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frigolit
#12 - 20 september 2009 18:32
flygrc skrev:
Jag har läst det med men ännu inte hittat något produktsäkerhetsdatablad som bekräftar detta.

Men håller med dig om att köra på helt säkra grejor, den vita är erkänd och väl provad.

Hittar man en produkt med PSDB som säger att den är ok så är det bara att köra på.

Den färgade är oxå mer isolerande och större flytkraft... Svårare att få kvar på plats även om den skulle gå att ha i akvariet pga gifterna...
#13 - 20 september 2009 20:48
Den färgade brukar väl vara avsevärt dyrare också. Så bara nackdelar med den då den "vanliga" vita fungerar utmärkt.

Annons