Frigoit Bakgrund med filter ?

#1 - 3 juli 2011 13:00
min fråga är om det går at göra en frigolit bakgrund med filter bakom ?
kanske i form av ett rör ? eller bara i hörnan eftersom baksidan måste limas fast mot bakrutan.

vil gärna veta exakt hur man gör ett sådant filter med insug och uttblås kanske i form av en ritning med paint som värkligen viser hur jag ska göre + bra tips til filtertyp och sårnt.

ska sägas jag har ett 250L 125x45x45

jag har kollat mycket om dissa DIY bakgrunder och om filter bakom bakgrunder men vet inte helt hur man gör om man bara ska göra det i hörnan.

MVH Dansken.
#2 - 3 juli 2011 14:22
har hittat detta som på ett ungefär viser vad jag skriver om.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1345

men där värker det mest skum och inte frigolit och eftersom frigolit har en flytformåga som jo är ganske otrolig undre jag nu om det funger att bara fästa i botten och siderne ? och på så sät ha filter bakom ?

är väldigt taksam for svar och tips.
#3 - 3 juli 2011 19:26
30 visninger men inget svar als ???
#4 - 4 juli 2011 00:56
hmm nu har jag gjort lite jobb i paint.
http://imageshack.us/photo/my-images/594/mitakvarie.jpg/

kolla detta och säg sen om ni tror det fungere på så sät ?
kommer bygga filterlådan i plexiglass med 2 skiljväggar där jag borra massor med hul i så så flowet kommer ända främ.
sen limmer jag fast hela lådan.

kan en sådan lösning fungere tror ni ?
#5 - 4 juli 2011 06:13
Tror plexiglas-låda kan funka. tänk bara på att ha mycket insug och utblås.
2st raster där vattnet ska in och trä igenom en slang från pumphuvudet som utblås. Det är bättre att ha för mycket insug än för lite. Tänk på att blad och liknande kan täcka igen. För mycket är bara ett estetiskt problem, om ens det. För lite är ett värre problem som är värre att fixa i efterhand.
#6 - 4 juli 2011 09:45
tack for tipset med 2 raster som insug ;) tror du jag ska ha et PH som insug och ett mera till uttblås ?
har du något tips til et bra Powerhead ? det är jo ett 250 liters men mycket går jo bort pga bakgrunden :( eller det är nog 244L tror jag.
vad tror du/ni om vplumen på filteret ? totalt är det jo 20 liter är det nog ?
#7 - 4 juli 2011 10:17
NiceFool skrev:
tack for tipset med 2 raster som insug ;) tror du jag ska ha et PH som insug och ett mera till uttblås ?

har du något tips til et bra Powerhead ? det är jo ett 250 liters men mycket går jo bort pga bakgrunden :( eller det är nog 244L tror jag.

vad tror du/ni om vplumen på filteret ? totalt är det jo 20 liter är det nog ?

Kolla upp eheim compact-pumparna. De är små och smidiga. Jag hade nog satt en som utblås bara till ett 250L. Ett raster lågt och ett högt. En slang/rör ner från pumphuvudet med en massa hål i som gör att den tar in vatten från hela karets höjd. Täppa igen änden av röret/slangen. Eventuellt två st mindre pumphuvuden som utblås istället. Tror inte det är så vanligt att man behöver pumphuvud som insug. Kanske någon annan kan svara på det?
Ett alternativ kanske är BTN slimline-bakgrunderna? De är enkla att ha filtermatta bakom genom att montera dem en bit från bakrutan. De bygger inte allt mycket i djup heller. De är inte så dyra heller och betydligt snyggare än de flesta hemmagjorde bakgrunder. (De flesta, det är mycket möjligt att din kommer bli mycket snyggare :) ). Bakom en sån kan man få plats en massa filtermaterial (beroende på hur långt fram man sätter dem). Och de tar inte upp mer än nån cm i djup.
20L bör räcka gott och väl till ett 250L. Men the more the merrier.
#8 - 4 juli 2011 10:30
http://www.backtonature.se/sweden/tips.html

bättre tipps en så får du nog inte =)
lycka till.
#9 - 4 juli 2011 11:00
well jag har köpt frigolit så ett försök på att få till något med den ska jag bara göra sen om det ser for jävligt ut då kommer jag köpa en BTN slimline helt klart men jag ville testa göra en själv först.

men detta med ett filter hus i plexiglas kommer jo fungera som ett bakgrundsfilter precis som skrevet på BTN tips dock bara en som fyller ca ½ akvariet men 10 cm djup och 50-55 cm lång sådan som jag visat på ritningen.

http://imageshack.us/photo/my-images/707/filterhus.jpg/
här viser jag filterhuset så som jag tänkt.

1. är jo insug som nog blir en stor fyrkant som hål sen hut igenom frigolit til 1-2 raster (andre tips på detta är jo med bara 1 raster ?)
2. är jo mellan väg vet inte om det behövs jag tänkte mest på frigolitbakgrunden ska limmas på filterhuset och då skulle det kanske behövas ? annars gör jag bara mellan väg av filtermatta detta vet jag inte helt än men ska jag ha mellanväggar då gör jag massor med hål i som visat.
3. är jo en slang till utsuget som sen är koplat til en PH med ca 1000-1200 liter per hour ?

vad tycks ?

sen vet jag BTN är bra och ser bra ut men alla har jo dom så jag ville testa göra något själv och se om det skulle kunde bli bra men detta med filterhus måste jag veta helt 100% hur jag ska göra innan.

flera tips tager jag tacksamt imot.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 juli 2011 11:36
Det finns ju med en artikel bland Zoopetartiklarna om hur man bygger en frigolitbakgrund http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=92

Denna artikel tycker jag är betydligt bättre än den du länkade till
#11 - 4 juli 2011 14:54
jo jag vet det Kjell men den har inte inbyggt filter jo och det är jo lite det jag söker info om alltså ett inbyggt filter i en frigolit bakgrund.

det som jag länkat till är jo bilder jag själv gjort i paint hehe vill jo ha lite tips men fik ingen då försökte jag rita lite själv och vill veta om detta skulle fungera.

alltså jag har 2 länks här inne den förste där det visar akvariet uppifrån sen den under är bara en ide till filterlådan som man ser i top linket.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 juli 2011 14:58
Jodå den har ett inbyggt filter i det ena bakre hörnet
#13 - 4 juli 2011 16:57
I det här hörnet kommer det att vara slangar till ytterfilter och doppvärmare. Det är bra att ta till ordentligt med utrymme om man vill lägga till fler pumpar eller ska ner och jaga vilsekomna yngel.

så står det där inne alltså ett ytterfilter som sitter i hörnet ?
det jag försöker göra är att ha en form av bakgrunds filter som är stort som klara av att köra själv i minst 1-2 år.
men eftersom det inte går att bygga ett filtar bakom en frigolit bakgrund eftsom den ska fästas mot bakrutan pga flyt förmågan den har.
därfor kan (Tror jag att jag kan haha) bygga en låda i plexiglas på så sät kommer jag ha något att fästa frigoliten i.

är jag fel ute eller ?

€dit :
sen ser jag jo i det andra hörnan står där så här.
I det här hörnet ska det sitta två stycken cirkulationspumpar. Jag har inte sågat ända ner för att det ska vara lättare att rengöra och för att istället få utrymmet under till fiskarna i karet. Men även här är det rejält tilltaget ifall man vill byta till större pumpar.

som jag fattar det mennas här att där ska sitta 1-2 cirkulationspumpar bara for att få mera flow ? kan jo tänkas han ville ha denna till Malawi ?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 juli 2011 20:10
Man kan välja att placera filtermatta i hörnen och pumpar. Utrymmet räcker mer än väl till för att filtret skall kunna gå i flera år utan rengöring i ett normalbesatt akvarium
#15 - 4 juli 2011 21:42
okej det låter jo väldigt bra :)
men hur stor filter volume måste jag ha for det räcker till i minst 2-3 år då ?
den bakgrund som är visat här inne är jo väldigt tjock/djup och jag vet inte om min kommer bli så djup.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 5 juli 2011 08:11
Ett sådant innerfilter (filtermaterielets storlek 10x10x45 cm) som visas i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75 körde jag med i flera år i ett växtrfritt 700 liters akvarium utan att behöva göra rent det.

Men att ange en tid är omöjligt det beror ju på så många faktorer som hur mycket man matar, vad man matar med, hur mycket vatten som byts, hur mycket växter det finns i akvariet, vilka växter man har i akvariet etc. etc.
#17 - 5 juli 2011 13:29
så volumen på dit filter ligger på 4.5 liter till 700 liter :) wow säger jag bara men sen igen har du jo totalt koll på detta med akvarie och detta är mitt första.
sen undre jag lite om hur mycket fisk du hade i det och storlek på dom ?
och om man ska ha växter är det lika med mindre filter volume ? eller ett stort som fan ?

jag fundera jo lite på en sydamerikansk biotop i mitt akvarium men det kanske blir malwi men jag vet inte 100% än.

uavset vad kommer jag inte har mitt akvarium överfullt det tycker jag inte är snyggt.
är det så att man säger 1 cm fisk per liter vatten ? i så fall kör jag nog 1 cm per 1.5-2 liter vatten tror jag.
låter det som bra eller ?
#18 - 5 juli 2011 13:31
nej man ska inte gå efter 1cm fick per liter. stämmer inte överrens alls. beror liksom helt på vad det är för fisk. jag tycker du ska titta i artbeskrivningarna efter fiskar som passar ditt kar :)
#19 - 5 juli 2011 13:52
jo det kommer jag också göra men man ska jo inte ha for mycket i ändå ?
alltså jag menar jag kan jo inte ha hur mycket som helst i mitt kar bara for dom passar in där ?

om jag räknar snabbt på hur mycket vatten där är kvar efter bakgrund + sten och sånt då ligger jag nog på 170L kvar sen.
sen tror jag den tumregeln ändå är bra ? sen om det är for mycket eller inte vet jag inte men jag kommer köra på ca 1 cm fisk per 1.5 liter vatten då kommer jag inte ha for mycket fisk i är jag ganska säker på + jag kan då ha i lite till sen om jag nu vill det.
sen kommer jag jo inte köpa fisk som kräver mycket mera än det (här vet jag då inte om jag ska köra på 244L eller det vatten som är kvar sen 170L ??) mitt akvarium kan ha.

är det helt fel eller ?
#20 - 5 juli 2011 13:57
fast det blir som sagt inte alls bra till malawi tex. skulle du köra på den reglen med malawi kommer fiskarna vara otrygga o inte visa sig. där är tummregelns snarare 10 fiskar per 100L. så ett 250L kar bör man ha runt 20 fiskar för att det ska bli bra stämning.

annars är risken för ijälmobbnining och skygga fiskar.

gillar egentligen inte tumreglar överhuvve taget.
#21 - 5 juli 2011 14:34
hannesc skrev:
där är tummregelns snarare 10 fiskar per 100L.

fast mbunas är väl runt 10 cm så det blir 1cm/L? ;)

Håller helt med. Beror på fisken!
#22 - 5 juli 2011 14:38
Nasso skrev:
fast mbunas är väl runt 10 cm så det blir 1cm/L? ;)

Håller helt med. Beror på fisken!

njaa vet jag inte du :P

de flesta blir ju mer än 10 på¨ålderns höst.
#23 - 5 juli 2011 20:23
igen så har jag fattat att det Beror helt på vilken sorts fisk man ska ha såklart jag sa bara att jag kommer inte ha överfullt med fisk i mit kar och vill veta ca hur stort mitt filter ska bli ?
ca 4.5L eller runt 9L vad tycker ni om jag nu gör ett sånt som Kjell tipsat om ?

har fundering på att göra ett som är 10x20x40 (brädd/längd/höjd) det ligger på 8 liter då jo tror ni det blir bra ?
annars kan jag göra ett som ligger på 15x15x40 = 9 liter då blir det jo en fyrkant bakom alt ifall jag nu får till den frigolit bakgrund :/ det är inte lätt att forma det har jo testat lite i dag.
#24 - 6 juli 2011 07:50
en fråga till ;)
vilken ppi 10 20 30 ??
jag gissar på en kloss på 20 ppi ??
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 6 juli 2011 07:54
Ppi10
#26 - 6 juli 2011 08:39
men fäster då små partiklar i den for den är jo grov ?
jag läste på en dansk sida att mellan grov (20 ppi) fäster en del av små partiklarna men inte alla ?

sen ska man ha ett rör igenom filtermattan ska den sitta i center om nu mattan är avlång ?

och om någon vet en bra sida där man kan beställa hem en sådan matta+en pump/PH till den ?
#27 - 6 juli 2011 08:47
ppi 10 fungerar utmärkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 6 juli 2011 08:47
Är det för små hål i filtermaterialet så täpps de snabbt igen och för att ett filter skall fungera bra måste det komma in syre i hålen. Allt annat än PPI10 är bortkastade pengar. Visst kan det bli små partiklar i ett akvarium i början eller om det sköts fel men då är det bättre att köra ett rent mekaniskt filter en tid - t.ex. genom att lägga i lite tättpackad filtervadd i filterbehållaren och köra några timmar. så blir det rent igen.

Om du kör ett filterhörn så placera insuget vid botten - fyll filterhörnan med filtermatta PPI10 och placera pumphuvudet högst upp.
#29 - 6 juli 2011 09:43
jag hade nog tänkt att köra (i hörnan bakom frigolitbakgrunden) en 10x20x43 = 8 L på filter då och sen 1/2 raster nedra i hörnan nära sidoglaset sen utblås och pump uppe i andra hörnan den som då är mera emot mitt på akvariet och utan något rör och med 1 cm luftrum inne i filtrat så inte pumpen slammer igen så snabbt (ett tips till jag har läst lite om på den danska sida)

tror du 1 raster är nog ? eller ska jag göra som [B]Nasso [/B]skrev och ha en raster oppe och en i botten ? jag skulle jo ochså kunde göra en lite avlång raster typ en bit från ett botten filter eller lik ?
och vad tror du om denna pump ?
http://www.unimati.biz/product.asp?product=1610
nu står det på danska men du fattar nog ;)

sen tack for tipset om man kan köra med en annan liten pump då och då med filtervadd i det hade jag inte tänkt på.

poster också link till den danska sida där jag har läst om hörn filter i fall någon vill kolla på vad jag skriver om (där skriver han att han har ppi20 i sitt filter) det är en kille från DK som experimenterat mycket med filtertyper.
http://unimati.forumotion.com/t495-link-til-webshop
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 6 juli 2011 09:54
Jag har inget raster alls. Jag öppnar nedre delen (ca. 10x20cm) och passar in ett filtermattebit i hålet så att inte fiskarna kan ta sig in. Detta är kanske inte så kul att se en filtermattebit i akvariet, men dels baddar jag in den i torv så att den inte syns så mycket och sedan täcker jag för delvis för insuget med lite stenar, eller så struntar jag i torven men bygger helt upp stenar framför insuget så att det inte syns alls. Det senaste har jag precis gjort i ett 200 liters tanganyikavarium där pumpens kapacitet är på 2.000 liter. Det förstnämnda i ett 150 liters regnbågsakvarium där jag har filter i bägge hörnen.

Det är visserligen inte frigolitinredningar i dessa akvarier - utan BTN men principen är precis densamma
#31 - 6 juli 2011 10:05
Kan man få se bilder Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 6 juli 2011 10:23
GOONI skrev:
Kan man få se bilder Kjell?

Foton är meningslösa ur filtersynpunkt eftersom inte ett jota av dom syns ändå. regnbågsakvariet (dock ännu utan fisk) har jag också redan lagt in i mitt projektråd här på zoopet och även i någon annan tråd. Men något filterinsug eller ens utblås är nog svårt att se där
#33 - 7 juli 2011 09:37
Jag har inget raster alls. Jag öppnar nedre delen (ca. 10x20cm) och passar in ett filtermattebit i hålet så att inte fiskarna kan ta sig in. Detta är kanske inte så kul att se en filtermattebit i akvariet, men dels baddar jag in den i torv så att den inte syns så mycket

jo det är klart med en stor filterkloss då kanske man inte behöver raster det ser jag nu när du säger det.
när du säger du öppnar ca 10x20 cm är det då 10 cm lodrät op från glaset i botten eller är det från underlaget ?

sen undre jag med vad ni tror om den pump jag linkade till ?

hmm hade jag mera jag fundrade på ?? vet i fan hade jag nog men kommer inte på mera just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 7 juli 2011 09:41
NiceFool skrev:
jo det är klart med en stor filterkloss då kanske man inte behöver raster det ser jag nu när du säger det.

när du säger du öppnar ca 10x20 cm är det då 10 cm lodrät op från glaset i botten eller är det från underlaget ?

Från botten
#35 - 7 juli 2011 09:53
vad bra med så snabba svar ;)
hur mycket underlag har du då ca upp i mot bakgrunden ? 5 cm ?

sen säger du att du baddar in den i torv också och då undre jag lite om det behövs ? jag kommer ha en svart filterbit och kommer nog också köra min bakgrund ganska så mörk (nästan svart) så tror du då inte den nästan gömmer sig där ?

skulle jo visa en bild men sen hade min kära sambo tagit med våren kamara (<-- stavning fel) så det kanske jag gör om någon timme.

har du synpunkter på den pump Kjell ?
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 7 juli 2011 10:19
ja ca 5 cm

Är filtermattebit svart tror jag inte heller att det behövs - fast se ändå till att dölja den med inredningen

Olika pumpmärken vet jag inget om - det viktiga är ju farten på pumpen och sedan behöver du ju nu enbart en pumpskalle och inte ett helt filter
#37 - 7 juli 2011 12:25
yes den är svart jag beställer den från Danmark + ett PH som jag har linkat till innan på ca 11xx liter per hour

sen här kan man se hur jag gjort med min bakgrund den är jo inte klar som man ser på bilden har jo bara jobbat ett par timmar i dag.

sen gjorde jag filter hullet 10x25x40

http://imageshack.us/photo/my-images/9/dscn1732s.jpg/
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 7 juli 2011 13:36
11 liter/timma (om det är det som du menar) är alldeles för lite för ett 250 liters med malawi (det var det du skulle ha va). Minst 1000 l/timme, men gärna mer.
Jag själv kör just nu med 2000 l/t i ett 200 liters tanganyika
#39 - 7 juli 2011 14:00
nej nej ;) inte 11 men 11xx liter per timma (xx skriver man om man inte kommer ihåg exakt.) men tror det va 1170.

så elvahundra något ligger det på med justering.

jag hade lite tanke på malawi men det kommer det inte bli utan mitt andre val Sydamerikanskt av något slag och då måste jo 11xx värre mera än nog ?
#40 - 8 juli 2011 14:11
okej lite frågor till och uppdatering.

fråga om spackel man sen ska ha på frigoliten jag var i den lokala bygghandel idag och dom hade inte det som heter fin byggspackel ??
dom hade något man har till utomhus pooler ?? är det bra nog ?
sen nästa fråga går på vilken färg man kan blanda i ? all akryl färg eller ? min sambo hade något på tub som det står så här på baksidan (på danska bara men ska försöka översätta till svenska)
Satin akryl färg med tjock konsistent kan blandas med vatten och färgen fäster bra och är vattenfast efter torkning
kan man ha denna ?

sen en ny bild på hur arbetet pågår med min BTF (back to frigolit) haha :Dwell det böjar ta sig ganska bra (tycker jag själv) och i mina ögon liknar det lite en flodbank typ.
kom gärna med lite feedback.
http://imageshack.us/photo/my-images/832/dscn1734kw.jpg/

// Dansken
#41 - 9 juli 2011 11:52
inget svar på dissa frågor ?
#42 - 9 juli 2011 12:57
ser väldigt bra ut det där.

om jag förstått det hela rätt så kan man använda vilken färg som helst, det viktiga är att man lackar ordentligt så att inga giftiga ämnen kan sprida sig i vattnet, men ja kan ha missuppfattat det hela också....
sök på forumet så kommer du garanterat att hitta svar på frågorna. har sett minst 10 trådar om de ämnet.

NiceFool skrev:
inget svar på dissa frågor ?
#43 - 9 juli 2011 17:47
MrH skrev:
ser väldigt bra ut det där.

om jag förstått det hela rätt så kan man använda vilken färg som helst, det viktiga är att man lackar ordentligt så att inga giftiga ämnen kan sprida sig i vattnet, men ja kan ha missuppfattat det hela också....

sök på forumet så kommer du garanterat att hitta svar på frågorna. har sett minst 10 trådar om de ämnet.

Tack så mycket :) men som jag har set innan kan det se väldigt bra ut med frigoliten men sen när spackel och färg kommer på er det en helt annan sak :( men hopas jo på det bästa.

mm har också läst att akryl färg går bra och idag köpte jag 2 komponents golv lack så det blir nog bra.

tror sen jag kommer försöka måla den som rainbow-stone ser ut kanske det kommer gå bra men vet i fan sen va jag inne på en mera mörk bakgrund men det kanske gå med lite mörk också vi for se sen hur det går har inte gjort något på den i dag eftersom svärfar va här och hjälpte till med att spika på huset :( well det behövs det med men är väldigt sugen på att få gång i mitt 250L.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 9 juli 2011 18:49
Vissa färger är inte säkra. Jag har tidigare använt vattenspädbar 2 komponents epoxy

Fast fråga i färghandeln om de är livsmedelsklassade då avger de inget i vattnet
#45 - 9 juli 2011 19:36
Vissa färger är inte säkra. Jag har tidigare använt vattenspädbar 2 komponents epoxy

Fast fråga i färghandeln om de är livsmedelsklassade då avger de inget i vattnet

vattenspädbar 2 komponents epoxy ?? är det en färg också ? eller lack ?
well den färg jag ska använda är jo en akryl färg som också är vattenspädbar jag har läst någonstans att akryl färg går bra ?
ska kolla om jag hittar färgen på internet någonstans.
#46 - 10 juli 2011 01:23
det står så här på hemsidan om färgen.

It is guaranteed free of environmentally harmful heavy metals.

då kan man nog ha den eller vad tror ni ?
livsmedelsklassade hittar jag inget om tyvärr :(

Annons