Fri från vita prick?

#1 - 2 oktober 2008 19:55
Nu är det så att jag har fått vita prick och i tisdag var det första dagen jag behandlade karet och idag hade jag i den andra dosen.

Hur vet jag att fiskarna är friska igen?
Det var bara en som var drabbad och den har fortfarande vita prickar.
Jag har ingen aning om hur jag ska veta om den är frisk igen.

Ska jag behandla med den tredje dosen också? De bli alltså på dag 5.
#2 - 2 oktober 2008 20:01
Om jag fattat det hela rätt så dödas inte parasiterna förrän de släppt sitt värddjur. Det vill säga att om du inte fortsätter medicinera kommer de släppa, sjunka till botten och sen föröka sig för att sen sätta sig på fiskarna igen.
Om inte någon mer vis än jag :p kommer med något bättre förslag, tycker jag du ska fortsätta.
#3 - 2 oktober 2008 20:08
Hm..nu är jag nog inte riktigt med.
De låter nästa som om jag aldrig kommer att kunna sluta medicinera om det släpper när jag slutar och smittar ner.
#4 - 2 oktober 2008 20:12
Passat skrev:
Hm..nu är jag nog inte riktigt med.

De låter nästa som om jag aldrig kommer att kunna sluta medicinera om det släpper när jag slutar och smittar ner.

Om du fortsätter medicinera kommer parasiterna dödas när de släpper och inte hinna föröka sig.
Du missförstod mig där med att de inte släpper förrän man slutar medicinera ;).. Blev kanske en lite luddig förklaring :p
#5 - 2 oktober 2008 20:15
Okej så jag ska helt enkelt förtsätta tills jag ser att prickarn är borta? Och kanske en dos till efter det för att vara säker?
#6 - 2 oktober 2008 20:17
Det är vad jag tror, ja :)

Om någon VET kan de ju gärna flika in ett litet svar ;) :D
#7 - 2 oktober 2008 20:19
Okej tack, då får jag göra så tills jag hör något annat:)
#8 - 2 oktober 2008 20:47
Följ anvisningarna på medicinen och kör behandlingen så många dagar det står som sagt. Risk för en omgång till kan finnas men det syns ju om prickar kommer igen
#9 - 3 oktober 2008 17:21
Det står att man ska behandla dag 1 och 3, sedan vid svåra fall dag 5 och dag 7, men sen står det inge mer. Den hade fortfarande prickar idag med så det får bli en kur imorn med då är det dag 5.

Annons