Såhär gick det när jag köpte två guldmolly, en hane och en hona, och redan hade en hane och en hona av dalmatinermolly i karet:
" target="_blank">åheim skrev:Det där är väl ingen aggression att tala om;) De håller bara på att fastställa sin status i gruppen och vem som ska få para sig med honorna! kampen är harmlös och de kommer inte att skada varann! Förövrigt ett kul beteende tycker jag och ännu roligare när de uppvaktar honan:)
Ancristus <3 skrev:Jag har samma problem fast med platy.
Den som förlorade ser man aldrig och så fort han visar sig åker han på riktigt med däng.
macke_fisk skrev:de komme inte att skada varandra, det är som åheim säger, de testar varandra för att se vem som är starkast och får brudarna.
Ancristus <3 skrev:Tänkte pröva samma sak som dig men är rädd för att min platy ska må dåligt i en guldfisk-skål och då får den ju vara där i en vecka eller nåt :/
Ludde87 skrev:Den här svarta hanen bodde innan i mitt 85 liters tillsammans med en vit hane... Och den jagade alltid den hanen såpass att den vita höll på att dö för den fick inte äta ordentligt. Sedan så skaffade jag ett akvarium till och flyttade över den svarta fisken och då kunde den vita äta upp sig lite igen.
macke_fisk skrev:det blir tyvärr så, den som viker sig blir med lite hackkyckling och får ta stryk. den svarta är då väldigt dominant av sig som du har märkt, vissa molly hanar kan bli väldigt dominanta av sig. hade en svärdbärar hane som var dominant mot alla andra hanar. har sett det på många ställen.
Ludde87 skrev:Men i så fall borde det inte stämma att man ska ha flera hanar, för då kommer det ju ändå bli så att en av hanarna är lägst i rang och blir utmobbad...
Ludde87 skrev:Nu har jag gett bort Lucifer (den svarta fisken) till en vän, han kommer få det jättebra där! Så slipper jag få veta om han kommer bli utmobbad eller inte, känns bättre att hålla sig till en hane per kar! :d
tummen skrev:...och hur skall du göra i fortsättningen när ynglen växer upp och hälften blir hanar?:d Den dagen den sorgen....men med en större grupp hanar och honor brukar aggressionerna avta/spridas.;) Lycka till!
Nubi skrev:söknt att fisken överlevde OCH att du hittade ett hem åt honom :)
Mollysar speciellt segelfens mollys (egen erfarnehet) har en tendens att hoppa ur karet, speciellt när de känner sig stressade.