Fredliga guramis ??

#1 - 12 maj 2006 08:11
Jag har tänkt att införskaffa ett gurami par av nån sort ( 150 l ), läser här på inläggen att paren bråkar sinsemellan, nån hade till o med fått nåt allvarligt bett...

Kan nån tipsa om FREDLIGA guramis ??
#2 - 12 maj 2006 09:28
Läppgurami är fredliga enligt min erfarenhet och passar fint i ett 150L... Min personliga favoritgurami, väldigt nyfikna och riktigt vackra när de färgar ut ordentligt... :) Att de gruffar till ibland är dock normalt... Har dock faktiskt aldrig sett mina läppgurami bråka varken med varandra eller andra...
#3 - 12 maj 2006 09:57
ok, låter bra ! Hur många ska man ha ett par eller ?
#4 - 12 maj 2006 12:14
Jag har bara haft honungsgurami så därför ingenting att jamföra med. Men de tillhör till mina absoluta favoritfiskar. Lite bråkade de väl med varandra men vem gör inte det i en relation? ;)

Så jag röstar på honungsgurami. 1han+1hon eller 1+2 (jag hade 2+1 och ingen större bråk iallafall!)

Hejhopp. Ralp
#5 - 12 maj 2006 12:36
men vadå, honungsgurami är väl nåt att jämföra med ??
#6 - 12 maj 2006 13:51
Jag har bara haft ett läppguramipar vilket har fungerat alldeles utmärkt, tror dock att det fungerar utmärkt att ha flera honor åtminstone. Under lekperioden påstås det att hannar bråkar med varandra, vad gäller andra gurami tycker jag ibland att honor bråkar lika mycket så jag vet inte om det stämmer fullt ut... Du kan ju prova med 1 hane+2 honor ... Brukar vara en bra kombination för det mesta... :) Honungsgurami är också fina, lite känsligare dock har jag hört, men som med alla gurami gäller det bara att ha koll på vattenkvaliteten...
#7 - 12 maj 2006 13:55
[QUOTE=annak366]ok, låter bra ! Hur många ska man ha ett par eller ?[/QUOTE]

Skulle nog tro att 2 honor + 1 hane funkar bra, eller kanske 3 honor och 2 hanar. Dessa arter hålls bäst i grupper.

Dvärggurami däremot bör hållas i par.
#8 - 12 maj 2006 14:31
[quote=batski]Skulle nog tro att 2 honor + 1 hane funkar bra, eller kanske 3 honor och 2 hanar. Dessa arter hålls bäst i grupper.

Dvärggurami däremot bör hållas i par.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]ehh... för att????? De skiljer sig inte mot honungsgurami eller läppgurami??? Jag har haft dem alla tre...[/COLOR][/FONT]
#9 - 12 maj 2006 15:08
Jag vet inte just varför. Men jag har läst att de ska trivas bäst i par...

Av dessa 3 arterna är det bara dvärggurami som jag har personlig erfarenhet av.
#10 - 12 maj 2006 15:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Alla guramisar fungerar ungefär likartat. Dvärggurami är inget undantag. Ibland är det bra med två honor även för dvärggurami. Många är de som råkat ur för en elak liten hane som behöver två honor att sprida sina aggressioner på, i alla fall om man skall läsa de gamla trådarna här på zoopet. Själv har jag haft turen att bara ha snälla dvärgguramisar. Jag har haft alla guramisar parvis och det har fungerat jättebra.[/COLOR][/FONT]
#11 - 12 maj 2006 15:21
Vad bra :)

Fast lite skillnader mellan olika arter är det ju. En del arter är mycket snällare än andra. Blågurami och kyssgurami t ex kan vara rätt aggro.
#12 - 12 maj 2006 15:30
[quote=batski]Vad bra :)

Fast lite skillnader mellan olika arter är det ju. En del arter är mycket snällare än andra. Blågurami och kyssgurami t ex kan vara rätt aggro.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nästan alla gurami fungerar likadant.... Jag menar just i sina parrelationer i detta avseendet. Du skrev ju att dvärgguramisar bara skulle hållas parvis, därav mina efterföljande inlägg. :) Det finns arga hanar bland honungsgurami, bland läppgurami, bland dvärggurami, bland mosaikgurami osv. Vad gäller blå gurami kan jag personligen skriva under på att DET PARET jag hade var extremt aggressivt och hanen överelak. Fiskar har olika personligheter precis som oss människor. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Överlag är de flesta guramisar jättefina fiskar som generellt sett inte för så mycket väsen av sig. Skillnaden mellan arterna har mycket med storleken att göra. De mindre arterna är inte lika kaxiga som de större (helt naturligt!) och de kan ibland vara lite känsligare för dålig vattenkvalitet än de större.[/COLOR][/FONT]
#13 - 12 maj 2006 15:49
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nästan alla gurami fungerar likadant.... Jag menar just i sina parrelationer i detta avseendet. Du skrev ju att dvärgguramisar bara skulle hållas parvis, därav mina efterföljande inlägg. :) Det finns arga hanar bland honungsgurami, bland läppgurami, bland dvärggurami, bland mosaikgurami osv. Vad gäller blå gurami kan jag personligen skriva under på att DET PARET jag hade var extremt aggressivt och hanen överelak. Fiskar har olika personligheter precis som oss människor. [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Så sant [:o]

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Överlag är de flesta guramisar jättefina fiskar som generellt sett inte för så mycket väsen av sig. Skillnaden mellan arterna har mycket med storleken att göra. De mindre arterna är inte lika kaxiga som de större (helt naturligt!) och de kan ibland vara lite känsligare för dålig vattenkvalitet än de större.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Utom mosaik i så fall, som är både stora och rätt coola av sig :p Men visst finns det individuella skillnader.
#14 - 12 maj 2006 17:54
[quote=batski]
Utom mosaik i så fall, som är både stora och rätt coola av sig :p Men visst finns det individuella skillnader.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En tråd till dig batski. ;)[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81949
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Undantaget som bekräftar regeln.. :D (individualister...)[/COLOR][/FONT]
#15 - 12 maj 2006 20:59
[QUOTE=annak366]men vadå, honungsgurami är väl nåt att jämföra med ??[/QUOTE] Ursäkta - svenska är inte mitt modersmål. Uttryckte mig väl lite klumpig. Jag menade att jag själv har ingenting att jamföra med då jag själv har ENBART erfarenheter av honungsguramis. Inga andra guramiarter.

Hejhopp. R
#16 - 13 maj 2006 00:06
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En tråd till dig batski. ;)[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81949
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Undantaget som bekräftar regeln.. :D (individualister...)[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Ja jag hade läst den tråden och tom skrivit ett inlägg. Hoppas jag (och mina fiskar) inte råkar ut får en sån hulligan bara [:o]
#17 - 13 maj 2006 00:19
[quote=batski]Ja jag hade läst den tråden och tom skrivit ett inlägg. Hoppas jag (och mina fiskar) inte råkar ut får en sån hulligan bara [:o][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Ville bara försäkra mig om att du inte GLÖMT den bara ;)[/COLOR][/FONT]
#18 - 13 maj 2006 00:24
Nej jag har inte glömt den. Men egentligen hade jag gärna velat göra det [:o]
#19 - 14 maj 2006 14:01
[quote=batski]Fast lite skillnader mellan olika arter är det ju. En del arter är mycket snällare än andra. Blågurami och kyssgurami t ex kan vara rätt aggro.[/quote]
Mina marmorgurami (samma art som blå) har alltid varit väldigt snälla. Hade först två par och därefter ett par och har aldrig haft några problem med aggressivitet mellan dem. Har även dragit upp yngel på ett av paren utan problem. Så det är nog ganska individuella skillnader tror jag.
#20 - 22 maj 2006 13:04
har ett par guldgurami och ett par marmorgurami

har ett par guldgurami och ett par marmorgurami....
dom går jätte fint tillsammans...

ska skaffa fler men jag tror en hanne räker av den ena sorten och kanske två honor.

:)
#21 - 26 maj 2006 16:44
Min dvärggurami hane är en riktig elak bitch mot honan. Hon gömmer sig hela tiden för så fort han får syn på henne jagar han henne våldsamt runt i hela akvariet och försöker bita henne. Detta då de är ett par. Tänker skaffa 1 hona till, par funkade inte för mig.

(för övrigt upplever jag mina guramis som mycket fredliga mot andra fiskarter)

Annons