Fredliga dvärgciklider

#1 - 9 juni 2010 10:24
Jag har fem stycken nyinköpta Bolivianska Fjärilciklider. De är ca 2,5 cm idag och har fått "provbo" med lite vildguppyyngel i 100 liter. Det har gått över förväntan och jag tror att alla guppyngel är oskadda. Uppenbarligen är de här fiskarna mycket fredliga och gör skillnad på guppyyngel och mygglarver som de gärna tar. Tanken med "provboendet" är att de så småningom ska gå i samma burk på 500 liter (200x50x50) som ett guppybestånd och andra levandefödare som de inte får gå alltför hårt åt. Kanske tar de för sig lite mer när de blir vuxna, men antagligen inte så farligt när de inte visar några såna tendenser nu.
Så till min fråga. Vad finns det mer för dvärgciklider som skulle funka?
#2 - 9 juni 2010 10:32
Roglii skrev:
Jag har fem stycken nyinköpta Bolivianska Fjärilciklider. De är ca 2,5 cm idag och har fått "provbo" med lite vildguppyyngel i 100 liter. Det har gått över förväntan och jag tror att alla guppyngel är oskadda. Uppenbarligen är de här fiskarna mycket fredliga och gör skillnad på guppyyngel och mygglarver som de gärna tar. Tanken med "provboendet" är att de så småningom ska gå i samma burk på 500 liter (200x50x50) som ett guppybestånd och andra levandefödare som de inte får gå alltför hårt åt. Kanske tar de för sig lite mer när de blir vuxna, men antagligen inte så farligt när de inte visar några såna tendenser nu.

Så till min fråga. Vad finns det mer för dvärgciklider som skulle funka?

vänta bara tills de är mer vuxna....mina bolivianer tog guppy/platy/molly yngel som om det var godis.....

skulle faktiskt inte kört ner mer dvärgar i karet.

har du tur så har du 2 par, som kommer att mota in ett revir som kanske
är 50-70 cm långt.....inte många cm över till andra.....

.
#3 - 9 juni 2010 11:15
Åtminstonde när det gäller dvärgciklider (kan inte svara för växtätande fiskar) går det in i munnen så blir det uppätet.
#4 - 9 juni 2010 11:50
Ok, det kanske inte är så rosaskimrande när de växt till sig. Men vuxna och halvvuxna ungfödare borde väl klara sig bra. Jag får väl fiska upp nån hona ibland för yngling i därför avsett kar om jag ska klara fortplantningen.

Annons