Freddies två "nano-reefs"

#1 - 17 april 2011 16:52
jag har velat testa något nytt och ska nu skaffa ett kar till som ska bli ett saltakvarie:)

jag ska köpa ett begagnat kar på ca 45-50 liter. jag tyckte det var ett riktigt bra pris på det för man får med, all levande sten som finns i,

så mycket vatten som jag vill,
ett ingånget filter,

skummare,
värmare,

pump,
belysning i locket,

bord till karet,
de innvånare som finns i, d.v.s en clownfisk, och några sniglar/snäckor som jag tror är turbosnäckor.

karet med allt ska jag hämta i slutet på nästa vecka, lagom till påsk
detta ska bli ett spännande projekt för jag får testa något nytt! :D
#2 - 19 april 2011 09:42
idag ska jag åka och bestämma när jag ska hämta karet, troligtvis till helgen. samt få en lektion i "hur man sköter ett saltkar" av han som tarhand om karet i affären. jag ska se om jag kan ta några foto på karet så ni får se hur det ser ut.

det är övertäckt med vanliga alger och några vit-lila alger som jag tror heter kalkalger så det är inte ett otroligt vackert korallakvarie, det finns faktiskt inga koraller alls, än ;)
det kommer bli ett projekt i sig att få rent det men det var så billigt att man får ta lite jobb istället för att betala det dubbla för ett nytt.
#3 - 19 april 2011 11:33
:DRoligt!:d
#4 - 19 april 2011 13:20
Hoppas du får till det :) skulle själv vilja ha saltvatten kar men känns som att det är en del jobb med det samt att jag håller på med ett nytt redan :) men ska följa den här tråden för det ska bli intressant att se hur det funkar :)
#5 - 19 april 2011 13:28
ska bli riktigt kul!
när man läser om saltvatten så förstår man att det inte är så svårt och jobbigt igentligen, som många sötvattensakvarister (inklusive jag själv;) ) tror/trodde. en stor nackdel är dock att nästan allt som behövs är mycket dyrare. :( därför köpte jag begagnat
#6 - 19 april 2011 16:50
Läs bara på innan du köper clowner så du får en snällare art, annars kommer det bli den enda fisken du kan ha i karet.
Dom kan dock vara hyffsat elaka så inga klena fiskar som sälskap åt dom.
Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

Lycka till och välkommen till saltsidan...

//NiXoN
#7 - 19 april 2011 17:22
då var det bestämmt att karet ska hämtas på lördag, påskafton. blev ju en fin liten påskpresent:D

clownen var en A.percula och vad jag har förstått så är det den "snällaste".
när jag frågade vad levande som fanns i karet så sa han clownen, två turbosäckor, och några fraggar. vad skiljer fraggar från koraller?

ska bli skitkul detta!!:D:D
#8 - 19 april 2011 17:52
Fraggar är i motsvarighet till växter hos sötvatten små skott av en korall som man har fraggat. De lilafärgade algerna är kalkalger. Jag har testat mig på saltvaten men den gick inte så bra för mig men en korall som jag började med var skivanemon. De är bra för nybörjare för att de kräver inte så mycket.

Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte:p.
#9 - 19 april 2011 17:53
Grattis till ditt första salt :). Någon i framtiden så ska jag testa på saltvatten igen men då jag ska ha bättre grejor än vad jag hade nu.
#10 - 19 april 2011 18:00

Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte[:P].

om den blir för stor så kan jag nog lämna tillbaks den för dom hade ett stort saltkar på kontoret och den kunde få stanna om jag inte ville ha den så jag antar att dom kan ta hand om den.
han sa att den var ganska så gammal så den har nog växt färdigt. men jag förstår vad du menar, jag vill såklart att mina djur ska trivas :)
#11 - 19 april 2011 18:06
Ah det var bra :).
#12 - 19 april 2011 18:19
enligt den här sidan så blir percula ca 6cm http://se.reeflex.net/tiere/6_Amphiprion_percula.htm
det var så stor den var, ungefär :)
#13 - 19 april 2011 18:24
då har jag blandat iho dem :P. my bad.
#14 - 19 april 2011 18:26

Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

vet du en bra euphyllia att börja med och som clownen tycker om? clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG
#15 - 20 april 2011 05:11
[QUOTE=freddi36;1516289] clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG[/QUOTE]

Därav rekomenderade jag en euphyllia, du får dock vara färdig på att det kan vara lika svårt att få dom o flytta in där som i en anemon om det är odlade fiskar.
Euphyllia glabrescens kan likna en anemon, dom kommer även ofta i kraftigt grön färg eller gul om du hittar en sån.
Samtliga människor som inte kan nåt om saltvatten tror alltid att det är en anemon och börjar i princip att ifrågesätta en när man säger att det inte är det. ;)

//NiXoN
#16 - 21 april 2011 06:45
ska blanda det första saltet idag, så det hinner mogna tills på lördag. kan man ha i vattenberedare när man blandar saltet? asså det händer inget med saltet om man har i det, typ några viktiga ämnen neutraliseras? jag har köpt ett salt som heter Instant Ocean sytetic sea-salt
#17 - 21 april 2011 13:12
ska nu blanda salt,´men första problemet är redan här. ;)
på paketen står det på engelska hur mycket salt man ska ha till hur mycket vatten. det står att man ska ha i "a half cup of salt per US gallon". jag vet att en gallon är ca 4 liter och lite till, men hur mycket är "a half cup"? typ en halv deciliter eller? men det tycker jag är lite lite för på SVG skriver dom att man ska ha i ca 3,5-4 dl per 10liter vatten.

tacksam för alla och snabba svar :)
#18 - 21 april 2011 13:51
Det vanliga är att använda en osmos för att få bra vatten kontinuerligt o slippa överraskningar som kan komma efter arbeten på vattenledningarna.
Jag har aldrig använt någon annan typ av tillsats utöver saltet så jag kan inte säga något om dom preparat som finns.

IO är ett buget salt som mest används i kar med bara fisk, det beror på att den har så lite spårämnen och man behöver ofta höjja dom värdena innan VB. Det är oftast betydligt dyrare än att köpa ett bättre salt direkt.
Skall du köra kranvatten så kan det dock funka någorlunda lite beroende på hur vattenvärdena ser ut...
Ett annat salt jag avråder ifrån är Red Sea, deras salt har fosfater i sig samt så brukar det bli en massa fällningar i blandninskärlet, så vattnet man tar ut ser bättre ut än de man har i.

http://mathgame.de/
Har en kalkylator som man kan anpassa efter vilket salt man vill använda, den kan korrigera för temp samt om du vill ändra salthalt.
Du behöver dock skaffa en refraktometer, det är en klart lönsam investering i längden(vipparmsmätarna är högst opålitliga).

Det finns en gyllene regel när det kommer till tillbehör o levande,"Läs först, handla därefter!" ;)

//NiXoN
#19 - 21 april 2011 13:59
saltet har jag bara köpt 2kg av för att ha till vattenbytena nu i början när jag inte har några koraller.

jag köpte en hydrometer, en så´n som flyter på ytan för pengarna räckte inte till en refraktometer. men jag ska förmodligen köpa en refraktometer senare. sen så räknas hydrometrarna som näst bäst efter refraktometrarna och före vipparmsmätarna, om jag inte har helt fel :)

killen som sköter akvariet sa att han bara bytte 10% i månaden och då med avklorerat kranvatten så jag kör på det till en början med :)

sen så är man så dum att man inte läser på flaskan med vattenberedare, och där står naturligt vis att det funkar lika bra till sött som salt ;)
#20 - 21 april 2011 14:22
nu har 3dl salt åkt i hinken med vatten.
räknas det som löst när det är klart så man kan se igenom det? det mästa löste sig direkt i pumpens utblås så det ska nog inte ta så lång tid inna allt är löst.
#21 - 22 april 2011 10:54
igag har allt saltet löste sig och enligt hydrometern så hade jag prickat precis rätt! 1,024. tempen var i.o.f lite mindre än 25 grader men jag tror inte det gör SÅ mycket om tempen är 24 eller 25 grader.

imorrgon ska karet hämtas. ska bli skitkul!
#22 - 23 april 2011 07:24
ska åka om 20min och hämta karet, kan inte vänta!!! :D:D:D
#23 - 23 april 2011 08:26
Gilla!! ;) hoppas det dyker up lite bilder med :P
#24 - 23 april 2011 15:54
ja då var allt klart:) akvariet står på sin plats, clownen och snäckorna är i, och allt är super! :D

[ATTACH=CONFIG]44343[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44344[/ATTACH]

ni får nöja er med dessa biderna nu;) det blir så mycket reflexer i glset just nu när eftermiddagssolen lyser in genom fönstret mitt emot karet.

det som är på bilderna är percula-clownen och en fragg som jag inte vet vad den heter. någon som vet?
#25 - 25 april 2011 08:27
I vilken affär köpte di detta akvariet? var det i malmö eller någon annanstans? Kolla in zoogiganten när du ska köpa koraller eller något annat till ditt salt, de har jättemycket men de är rätt så dyra. Köpte allt mitt där när jag försökte mig på saltvatten. Vill gärna se bilder på ditt kar sen :).

Kolla in saltvattensguiden, där har jag fått mycket matnyttig information.
#26 - 25 april 2011 14:42
Du har en rätt jobbig bubbelag(valonia) på stenen med gorgonian, försök peta loss den utan att ha sönder bubblan.

Fraggen du har är en gorgonia-variant förhoppningsvis en fotosyntetisk sådan, dom som har mer färger är oftast inte fotosyntetisk och beroende av mat.
Läs på om koraller, handlarna som kommer upp till en nivån av hyfsad kunskap kring koraller är få och mycket som säljs är direkt olämpligt för allt utom specialkar.

//NiXoN
#27 - 25 april 2011 14:50

Du har en rätt jobbig bubbelag(valonia) på stenen med gorgonian, försök peta loss den utan att ha sönder bubblan.

så det är en alg. visste inte vad det var så jag lät den sitta kvar. vad händer om bubblan går sönder? vad ska jag mata med? det minsta jag har är cyklops och räkmix. med räkmix menar jag när man löser den i vatten så blir det ju mycket små partiklar.
#28 - 25 april 2011 15:15
[ATTACH=CONFIG]44442[/ATTACH] hela karet. anledningen till att jag sparade så mycket alger på stenen är för dom är det som tar upp näringsämnen. sen när jag har skaffat en euphyllia så ska jag rensa bort det mesta.

[ATTACH=CONFIG]44441[/ATTACH]en liten skivanemon. det skulle vara shysst om någon vet vad den heter:)
#29 - 25 april 2011 16:23
Kul med salt! Skulle jag också vilja prova någon gång, men jag tror det är för mycket pill för mig :)
#30 - 25 april 2011 18:33
den lilla bubblan är borta nu. den sprack inte när jag tog bort den.
#31 - 26 april 2011 12:11
Om bubblan spricker så släpper den ut sporer i karet varpå algerna sprids...
Jag tror inte du vinner på att försöka mata gorgonian, som sagt så ser det ut att kunna vara en fotosyntetisk variant.
Försök ha en så låg belastning du kan nu i början, försök få bårt den gröna håriga algen, är det fel sort så kan det ställa till med massor av elände.

//NiXoN
#32 - 26 april 2011 12:16
bubblan sprack inte när jag tog bort den så det var bra.
så jag ska ta bort alla alger? då har jag ju inget som tar upp nitrat. jag har tagit bort det mesta. det är bara klumpen på vänster sida kvar.
#33 - 26 april 2011 16:42
Nitraten är mer sällan ett problem det brukar bli fosfaterna som ställer till det både med alger o koraller, jag tillsätter tex nitrat själv.
Dom röda macroalgerna kan vara snygga men det gröna brukar ofta tyda på vanvård/övermatning.

Skaffa lite Xenia framöver så har du nåt som absorberar lite skit och ser hyfsat trevligt ut dessutom.

//NiXoN
#34 - 26 april 2011 17:55
ja xenia och en euphyllia har jag tittat på och dom ska jag nog kunna klara av.
han i affären sa att han inte hade skött karet som man ska de senaste månaderna men jag köpte karet för det var så billigt. algerna går ju att ta bort. så du tycker att allt det gröna ska bort? okej det är du som kan det här :);).

jag har även sett ett 20tal mycket små borstmaskar idag. dom är inget problem va? ganska så roliga när dom fångar mat med sina långa fångstarmar.

jag har köpt lite, och märk ordet lite, korallgrus för att jag ska ha det som en botten sen ska jag köpa något annat mer finkornigt bottenmatrial att ha åvanpå. jag har hört att det ska bli ganska så hårt efter en tid så det kan va bra att ha under så eventuella grävarfiskar inte kan gräva sig under och rasera stenarna.

men nu frågan, jag har tvättat gruset noga och sen låtit det ligga i vatten som jag har bytt var dag. kan jag lägga i det nu? jag har läst att så´n grus kan släppa ifrån sig mycket fosfor och andra skadliga ämnen.
#35 - 26 april 2011 18:45
Det enklaste är ofta att låta karet gå med bara sten ett tag så man får loss allt deterius i början, det samlar sig som små gråa högar under stenar och på bottnen.
När du inte ser så mycket nytt krafs på en vecka så kan det vara dags för sand(andra har i sanden direkt så det är smaksak)

När det kommer till algerna så finns det roligare saker o ha i ett saltkar, satsa på sånt istället, sallad o grönt kan du ha i en växtburk;)

Borstmaskarna är roliga tills man sticker sig på dom eller dom blivit 20cm långa...

//NiXoN
#36 - 27 april 2011 17:08
ja alla alger är nu borta.
och idag har jag innhandlat blå och röd städhjälp, i form av en rödbenad och en blåbenad eremit. mycket nyfikana små djur.

sanden åkte också i idag men inte all utan bara så mycket att det blev ett lager som eremiterna kan springa omkring på. jag tror inte att en glasbotten uppskattas av dom. i påsen klättrade dom på varandra helatiden för att få något grepp.
#37 - 27 april 2011 18:06
De är för jäkla coola sådana eremiter :). Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal :p.
#38 - 28 april 2011 16:29
[INDENT]
[INDENT]De är för jäkla coola sådana eremiter [:)]. Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal [:P]. [/INDENT]

ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till
[/INDENT]
#39 - 28 april 2011 18:03
[QUOTE=freddi36;1517771]
[INDENT]
ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till
[/INDENT][/QUOTE]

hmm, den känner inte jag heller till. Du får kolla igenom reeflex på SVG och se om du hittar något^^.
#40 - 1 maj 2011 16:21
är ganska så säker på att det är en sånhär: http://se.reeflex.net/tiere/2037_Calcinus_seurati.htm
den var framme och tog en titt på skalen som jag har lagt i, vet ej om den snart ska byta skal. väldigt nyfiken var den iallafall, lyfte och rullde runt snäckskalen.
#41 - 1 maj 2011 17:57
ska jag mata eremiterna? kan man då mata med algtabbletter, så´na tilll malar i sötvatten?
#42 - 1 maj 2011 19:22
Det vet jag inte hur det är men det borde gå, jag matade mina med flingfoder som sjönk ner. Annars så borde de hitta något bland stenen och käka på :).
#43 - 4 maj 2011 14:51
jag har struntat i att mata eremiterna för jag har sett att dom går och plockar på stenen.

jag ska se om jag kan få tag i någon euphyllia eller xenia till helgen, och då kom jag att tänka på om jag kanske skulle bya ut lysrören. jag kan ju inte veta hur länge dom har suttit i. och koraller behöver ju mycket och bra ljus.

så jag kollade på guldfisken.se och där hittade jag lysrör som passar till mitt kar. men då till frågan, det fanns ett rör med blåvit ton, alltså ett av samma typ som det redan finns 2 av.
och sen ett med röd ton, vad ska man ha det till? vad jag har läst så ska vitt och blått ljus vara det bästa. eller ska man ha det röda till något speciellt?
#44 - 4 maj 2011 17:03
Där finns ett rör som både har blå och vitt i sig. Det hade jag innan när jag hade saltvatten, blev skitbra. Det kan vara något kanske för dig. Är det kompaktrör?
#45 - 4 maj 2011 17:13
ja det är så´na som jag har nu och som jag hittade på guldfisken.se. kompaktrör, ja
#46 - 4 maj 2011 18:43
Ojj sorry, skrev fel innan. Det jag menade att det finns lysrör med både blått och vitt i samma lysrör. Allt i ett typ.

http://www.pwss.se/product.php?productid=7615&cat=1136&page=1

ett sådant som i länken.
#47 - 4 maj 2011 21:40
Röda rör är bra för att odla alger, har sett en forskningsrapport där man beskriver hur dom hämmar korallers tillväxt genom att reducera antalet zoohexanatheller.
Flera arter av koraller lever inte vanligtvis i den miljön där man har de vi beskriver som "dagsljus", det röda är de första som försvinner.
Det finns dock actinic rör som ibland ser lila/rödaktiga ut på bild, dom är det inget fel på...
Vill man få koraller att se riktigt häftiga ut så är det enklaste knepet att använda bara blåa rör på kvällen, har man sen rätt arter så fluorescerar dom otroligt fint och färgstarkt.
Vissa kan annars se riktigt tråkiga ut med en aning färg under vanlig belysning...
När jag pratar blått så handlar det om något som ligger kring 450-460nm.

//NiXoN
#48 - 5 maj 2011 10:18
#49 - 5 maj 2011 18:16
Har du 2 såna rör i karet så skulle jag välja att ha ett blått och ett vitt för att kunna ha lite fint på kvällen...
Om de bara sitter i ett sånt rör så är det lite klent ljus för koraller.

//NiXoN
#50 - 6 maj 2011 06:26
det sitter i 2 st. dom är som böjda lysrör, alltså den ena röret är vitt och det andra blått. dvs 2 st blåa rör och 2 st vita.
#51 - 6 maj 2011 07:34
Jag känner till typen, 4 piggs PC rör(power compact).
Har själv ett IP klassat drossel för 2x36w men har svårt att hitta rör till den, verkar som om det är en ovanligare modell.

Jag skulle gå på ett helblått och ett helvitt framöver om jag var du, eller komplettera med en (mörk)blå diodlist eller högeffekts dioder kring 450-460nm så får du en riktig kick till färgerna.

//NiXoN
#52 - 6 maj 2011 07:38
har inte sett några helvita eller helblåa, men tror du det kan funka med en diodslinga från clas olsson? ska se om jag hittar den jag menar.
#53 - 6 maj 2011 07:52
Jag har själv aldrig kört med diodslingor, dock så är det rätt beprövat, leta på SVG så kan du säkert hitta en bra modell.
Själv skippade jag lite den fasen och gick direkt på högeffektsdioderna som även fungerar som huvudbelysning för karen.

Jag har haft helblåa och helvita PC rör, funkar rätt bra även om det blåa inte är riktigt så djupt som man skulle önska sig.

//NiXoN
#54 - 6 maj 2011 17:35
får se vad jag får tag i. har sett en diodslinga i en annan tråd och där stod det att den var 100% vattentät, så det är bra om jag köper den.

vad tror du sen om ljusmängden, nu har jag det tänt ca 8 timmar/dag. då är det tänt på förmiddagen och sen släckt mitt på dagen och sen tänt igen på kvällen. tror du jag kan öka till 10 timmar?
#55 - 6 maj 2011 19:13
Jag vet att man kan dela upp ljustiden på sötkar, men för salt så styr ljuset korallernas dygnsrytm.
Orsaken till att reven är hotade beror mycket på att arterna inte är vana vid förändringar och har mycket svårt att anpassa sig till något nytt.
Jag vet om några experiment med odling där man försökte korta dygnsrytmen men det gick inte så bra;)
Mitt tipps är att försöka hålla en relativt naturlig belysningscykel, 12h ljus men endast 6½-7h med full belysning.

//NiXoN
#56 - 8 maj 2011 10:25
ok då höjer jag ljus mängden suksesivt till 9timmar om dan men då kan karet få stå släckt till kl 11-12 på dagen och sen kan det få vara tänt till kl 21.
sen när jag hittat en bra diod eller kanske en LED slinga så kan den få vara på från kl 8-10:30, sen vanligt ljus från 10.30-18, sen diodslinga igen från 18-21.
#57 - 8 maj 2011 10:45
Ja det kommer nog att fungera, jag har dock aldrig mer än 8h med min kraftiga belysning, total belysningstid för min del är 10h.
På korallodlingen kör jag 6½-7h och får ut samma tillväxt som när jag körde nästan 12h. Samma som med sötvatten man kan inte kompensera för dåligt ljus genom att förlänga belysningstiden, (kalcifieringen)tillväxten sker på natten.

//NiXoN
#58 - 8 maj 2011 10:59
jag ska köpa nya rör idag, så jag får dom i veckan.
skivanemonen som följde med karet har vuxit en del, ungifär från att vara stor som en 1krona till en 5 krona.
jag ska också göra ett vattenbyte idag eller i morgon. har satt salt som har löst sig nästan helt, är det något man bör tänka på vid vatten byten förutom att ha rätt salthalt och temp? ska byta ca 8liter av 50 dvs 16 %, (slog det på miniräknaren)
#59 - 8 maj 2011 11:07
Blanda vatten kvällen innan, nyblandat vatten är aggressivt och kan skada invånarna.
Använd kraftig omrörning vid blandning av nytt vatten, ger bättre resultat vissa hävdar stora skillnader på Mg.
Skivisarna har troligtvis anpassat sig till karet och blåser nu upp sig till full storlek, vänta bara dom börjar dela på sig och sprida sig snart nog;)

//NiXoN
#60 - 8 maj 2011 11:13
eftersom jag bara byter så lite vatten så har jag en aqael fan-mini (pumpen från innerfiltret) i en 10 liters hink med vatten + salt. tror det är 230 liter/h på den.
då byter jag nog vattnet imorrgon för jag blandade det idag på morgonen.
#61 - 8 maj 2011 11:24
Låter bra tycker jag, saker som går fort är sällan bra i saltvatten...
Gäller o ha lite tålamod och mest av allt planera i förväg.

//NiXoN
#62 - 8 maj 2011 17:30
jag har inte kört med skummare sen jag startade karet, men eftersom jag ska öka fiskbeståndet med några gobies så kanske jag ska köpa en? vet du någon som kan funka och inte är för dyr?
anledningen till att jag inte kör med den som följde med är att den ser rätt så risig ut, om man säger så.
#63 - 8 maj 2011 18:50
Byter du dina 15+% i veckan så kommer du långt, dom flesta småskummarna låter mycket o gör lite nytta speciellt dom billiga.
Du kan göra ett lite större byte ibland om du oroar dig för att det ansamlas något i vattnet.
Vad är det för fel med den som kom med, om det är pumpen så förstår jag att du är osäker annars löser vinäger de mesta...
Rio nanoskimmer är absolut inget o rekomendera, Boyu wg-310 har jag provat och nja vet inte riktigt om den gjorde så mycket.
Dom större o dyrare som deltec mce300 och tunzes småskummare gör nog mer men det är tveksamt om det är lönt de för ditt lilla kar.

Läs på om gobisarna, vissa av dom är riktigt elaka mot varandra och endel är lite revirhävdande.

//NiXoN
#64 - 9 maj 2011 05:55
ok så du tror att jag klarar mig på 15% VB i vaeckan utan skummare?
det har börjat att bildas en liten vitaktig hinna på ytan i filterkammaren som det inte är så mycket ytröralse i men jag har inte bytt vatten sen jag fick karet, dvs 2 veckor sedan.
#65 - 9 maj 2011 12:59
Ja de beror mycke på belastning och matning, byter du lite mer så blir de lite bättre;)

//NiXoN
#66 - 9 maj 2011 16:22
jag la precis i en algtabblett som man matar malar med i sötvatten till eremiterna och dom tvekade knappast! den ena drog av en stor bit och gick iväg ifrån den andre så den kunde äta ifred.
dom är riktigt roliga.
#67 - 9 maj 2011 17:50
nu har jag ett problem... jag skulle ta upp pumpen och kolla en sak, då drog jag självklart ut kontakten. men sen när jag satte i kontakten igen började pumpen pumpa vatten i en alldeles förhög hastighet. clownen kunde knappt simma!

pumpen är en så´n här http://www.pwss.se/product.php?productid=2409&cat=286&page=1 tror jag, är ganska så säker på det. den pumpar 1000liter/timmen och är steglös, dvs jag kan inte ställa in hur mycket jag vill att den ska pumpa.
vad har då hänt??? jag har inte den igång nu för då kan clownen inte simma. måste jag köpa en ny eller vet någon vad man ska göra?
#68 - 9 maj 2011 18:07
funderar på vad det kan va.
kan det varit en rejäl klump med skit som lossnat?
ska göra vattenbyte imorrgon så den får stå avstängd tills då. då får jag se om den andra som ligger längst ner i första filterkammaren är lika dan. då kan jag ta den istället för jag har bara en igång.
annars är det bara att göra ett besök hos den lokale akvriehandlaren.
#69 - 9 maj 2011 18:10
Du kan inte typ sätta en liten bit filtermatta framför insuget på maxijeten? Eller försöka sätta så att insuget är tryckt mot väggen?

Kan kanske gå där.
#70 - 9 maj 2011 18:13
jo kan testa. men det kan stå såhär tills i morrgon va? det mästa av filtreringsbakterierna är ju ändå i stenen.
#71 - 9 maj 2011 18:26
Det borde inte vara någon fara. Som du säger så är det stenen som är filtret och bara den andra pumpen som du har gör så att vattnet rör på sig så borde det inte vara någon fara.
#72 - 9 maj 2011 18:29
ja jag låter det stå tills imorgon. årkar inte riktigt börja fixa med söndriga pumpar 20:30 på kvällen;)
#73 - 9 maj 2011 19:00
Hehe, förstår dig ^^. Men där är rotation på vattnet? Cirkulerar den andra pumpen vattnet?
#74 - 9 maj 2011 19:07
Märkligt att den pumpen var så dyr. Jag har 2 st Eheim Compact 1000l/h, man kan ställa in pumphastigheten och de låter absolut ingenting. de kostar 295 i bra akvariebutiker. Jag är grymt nöjd med dem.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

Du kanske kan fördela strömmen via ett rör med massa små hål i?
#75 - 10 maj 2011 06:57
jag satte i min aquael mini som jag har att blanda saltvattnet till vattenbytena. det blev iallafall lite omrörning av vattnet.

sen idag när jag kom och kollade till karet för att se att allt hade gått bra över natten så hittade jag inte clownen. jag blev rädd att det var något med att pumpen inte körde runt vattnet så mycket som det brukade vara. jag letade överallt i karet och hittade inte clownen.
jag tänkte att den kanske dött av något.. och att eremiterna och turbosniglarna då hade fått sig en riktig nattmacka.
jag letade vidare med mindre hopp om att hitta clownen levande, men hittade inget skelett.

sen när jag öppnade locket och satte igång lamporna för att kolla ner i karet åvanifrån så såg jag att vattnet i den ena filterkammaren rörde sig. jag hade ju ingen pump igång däri så jag blev fundersamm, och då kommer min lilla "nemo" upp till ytan och säger "godmorgon, hur har du sovit"? "jag har sovit i en filterkammare, och det är inget jag skulle rekomendera."
h*n hade alltså varit i en filterkammare hela natten. förmodligen har h*n blivit stressad när jag höll på att sätta ner den nya pumpen i karet igårkväll och sen har h*n hoppat över kanten ner i filterkammaren.

nu var det bara att fånga upp h*n också, lättare sagt än gjort. det var bara att ta ut filtermaterialet och doppvärmaren från det facket och sen skulle jag fånga h*n med en håv, det var den minsta jag hade och den gick inte ner i facket. så jag fick fånga h*n med handen. som tur är så är h*n väldigt tam och kommer alltid direkt när man stoppar handen i vattnet så det var inte SÅ svårt att fånga min lilla "nemo"
så allt slutade väl ändå.
#76 - 10 maj 2011 07:20

Du kanske kan fördela strömmen via ett rör med massa små hål i?

röret som vattnet kommer ut genom är det massa små hål i. om jag inte får pumpen att funka så som den gjorde innan kanske jag kan göra dom små hålen lite större och sen sätta för det stora hålet längst fram?
#77 - 10 maj 2011 09:21
Kan du så dra på en deflektor så får du lite varierande och bredare flöde, http://www.drakfisken.se/tillbehor-pumpar/1455-hydor-flo-deflector.html
Kan du undvika powerheads och köra flödet på streampumpar så är det en fördel för både fiskar och koraller.

//NiXoN
#78 - 10 maj 2011 10:16
nu har jag gjort vattenbyte. det gick bra. jag bytte till den andra pumpen och den funkade mycket bättre, jag vet inte vad det var för fel på den andra men allt löste sig så det kan kvitta.
jag tömde lite mer än vad jag hade färdigt saltvatten till så det saknas typ 3-4 liter för att karet ska va fullt. kan jag blanda lite till vatten och hälla i det lite senare idag, eller måste jag vänta tills imorrgon?

Kan du undvika powerheads och köra flödet på streampumpar så är det en fördel för både fiskar och koraller.

nej det kan jag knappast för det är en powerhead som pumpar vattnet genom filtret och för att den ska orka dra igenom vattnet så behöver den vara ganska så stark, det blir alltså ganska så mycket vattenrörelse av den ändå. men kan jag ta bort röret som vattnet nu kommer ut genom och sätta på en deflector? blir det det närmaste till en streamer?
#79 - 10 maj 2011 14:42
jag har ju en percula clownfisk, om jag ska köpa en kompis till den hur vet jag om jag ska köpa en hona eller hane?
jag har läst på svg att iallafall ocellaris clowner kan byta kön men kan percula det med? isåfall hur vet jag att om det är en hona eller hane?
den är ca 4-4,5 cm. storleken kan ha betydelse om det är hona eller hane har jag förstått.
#80 - 10 maj 2011 15:12
Ja du kan blanda idag o hälla i senare men det är att föredra o låta de gå ett tag.
Jag förstår att konstruktionen kräver en powerhead, men jag tänkte att du kanske ville ha ytterligare lite flöde;)
Deflectorn är en billig "vågsimulator" som oftast funkar bäst i små kar så man får lite mer variation på flödet, kan du få in en så är det inte helt fel.
När det kommer till percula så har jag ingen koll direkt, är inte så förtjust i clowner...

//NiXoN
#81 - 10 maj 2011 16:24
jag ska se om jag kan få tag på en deflector, men nu har jag satt igen hålet längst fram på röret så vattnet sprids lite bättre genom hålen på sidan.

om jag ska köpa en euphyllia eller en xenia som jag har tänkt göra, vilka tester behöver jag då utöver de jag redan har, bara kalk och posfor, för dom behöver man va? jag har nu: pHtest, KHtest, nitrattest, nitrittest.
värdena är:
pH, 8-8,5. det ligger på skalan mellan 8 och 8,5, skalan hoppar 0,5-steg.
KH, 5-6
nitrat, ca 5mg/l
nitrit, ca 0,3 mg/l
#82 - 10 maj 2011 17:13
Fosfatest är lite knepiga, jag gillar inte dom billiga(optimist-test) och dom dyra är det inte lönt att köpa till ett så litet kar.
Sköt VB´n mata sparsamt och håll ett öga efter alger så har du relativt bra pejl på näringsvärden;)
Stabilitet är viktigt, så veckodoser brukar inte vara så bra om man har lite tillväxt, mitt kh går ner på skadliga nivåer på 1-2 dygn om jag inte doserar.
Som grund skulle jag ange att du bör ha koll på följande värden.

0. Salinitet, grundläggande och det är viktigt o ha ett bra mätinstrument som visar rätt varje gång.
1. dKH 7½-9 (salifert lite mer exakt och pålitligt, Tetra har ett enkelt test som är lite grovt men går snabbt att göra)
2. Ca 380-420 (salifert, elos funkar men tror det är mer inexakt)
3. Mg 1300-1350(samma som ovan)

Kh är ett sånt värde som kan ställa till det ordentligt, då menar jag massdöd bland koraller.
Värdena samspelar och man behöver ha dom inom vissa parametrar för att det skall fungera.
Som exempel, lågt Mg=CA/Kh fäller ut, dosera Kh=Ca sjunker och visa versa...
Läs på om kemin ordentligt det är tråkigt men karet kommer o se tråkigare ut om du försöker läsa på snabbt när saker börjat hända.
SVG har en "för dummies" artikel om kemi som är väldigt överskådlig och enkel.

//NiXoN
#83 - 10 maj 2011 17:57
bra artikel, ska läsa hela sen.
är kh samma som dkh? när du skriver "veckodoser" menar du då dosering av näringsämnen, som Ca?
imorrgon så köper jag nya lysrör, och tester, Mg, Ca, och dkh om det inte är samma som kh.
#84 - 11 maj 2011 14:11
Du skulle inte vilja ta en helhetsbild på ditt kar :)? eller det har inte hänt nåhot nytt?
#85 - 11 maj 2011 14:20
nej det händer inte så mycket. men det är pågång!!
jag ska efter att jag vet att alla värden är rätt köpa lite koraller som eupyllia och xenia. jag ska även (tror det blir imorrgon) köpa en till percula clown. men om du vill kan jag ta en bild till, jag har ju faktiskt ränsat bort algerna och min skivanemon har fått mer färg och växt lite. :)

btw jag hittade denna boken och den var ju riktigt billig, vet du om den är bra? http://www.zoogiganten.se/38-erbjudanden.htm
#86 - 11 maj 2011 15:17
Kh och dKh brukar blandas friskt D står för tysk skala men det brukar vara den som körs.
Ca är inget näringsämne men ja, det är Ca, dKh,Mg som behöver buffras upp vartefter det går åt.

Jag föreslår att du läser på lite om Balling när du nu håller på, lite överkurs till ett nano som skall nästan klara sig med VB.
Alternativet är Kalkvatten(sök=kalkwasser), du kan dock behöva lägga till Mg på nåt sätt då det ofta är lågt redan i saltet.
Kalkvatten är kanske lite enklare men vill minnas att Lasse nämnt att man bör ha osmosvatten till de...
Dom två metoderna fungerar bra och är rejält prisvärda jämfört med dom fina små flaskorna som vissa handlare gillar o kränga.
Vi pratar rätt enorma skillnader i pris när man räknar ut effekt vs kostnad.

Boken blir nog bra, jag han bara bläddra igenom den lite snabbt innan det var dags att stänga butiken.
Det är en uppdaterad version av en gammal bok, så man får hoppas att den är någotsånär aktuell, men du får nog ingen bättre bok på svenska.

Hoppas de går bra med clownen dom kan vara sadistiskt elaka...
Xenian fungerar nog direkt, för euphyllian kan det vara en fördel om du väntar lite till(du har väl fixat ditt kh?).

//NiXoN
#87 - 11 maj 2011 16:04
nej jag har inte fixat kh:t än. jag ska köpa bikarbonat och tillsätta. mitt ph är ju på nästan 8,5 och kh 6 så jag tror det kan gämna ut sig om jag tillsätter bikarbonat, kh höjs lite och ph sänks lite.
men var får man tag i så´na här kemikalier? bikarbonat finns ju i en vanlig affär men dom andra som beskrivs i "saltvattenskemi för dummies", var kan man köpa dom?

min clown är ganska så "vuxen" i storlek och eftersom den gått ensam länge så tror jag det är en hona. om jag då köper en av dom minsta i affären så kan jag vara ganska så säker på att det är en hane. sålänge jag får en hane så är det lungt, för om min också är en hane så blir den dominantaste till en hona.
#88 - 11 maj 2011 16:07
såhär ser det ut nu

[ATTACH=CONFIG]44726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44725[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44724[/ATTACH] skivanemonen.

[ATTACH=CONFIG]44727[/ATTACH] och "nemo"
#89 - 11 maj 2011 16:34
Börja med o lära dig hur ditt kar reagerar på tillsatser innan du köper känsligare koraller, annars får du bara köpa nya senare.
Höj kh sakta till 8 så att du har lite marginaler neråt, max 1 grad per dag, eller byt mer vatten...
Ph behöver du inte nojja så mycket för , sköt resten så följer den oftast med av bara farten;)

Tillsatser kan du köpa på Tex Triton akvarium, Bioted marine, eller på någon av dom större tyska shopparna som Aquaterrashop.
Har du laddat hem aqua calculator så kan du räkna ut exakt hur mycket du behöver tillsätta för att nå ett visst värde. Sen är det bara att räkna ut ett snitt för daglig dos eller varannan dag.
Detta gäller dock för Balling.
Du kan dock klara dig gott o väl med tillsatser på flaska/burk men jag föredrar att rekommendera dom mer ekonomiska varianterna.
En fördel med att handla i renodlade saltbutiker är att det inte finns alls lika mycket skräp-produkter som det finns i butiker med bredare utbud.

Dom bifogade filerna funkar inte för mig...

//NiXoN
#90 - 11 maj 2011 16:57
så du tror det räcker om jag höjer kh till 8 med bikarbonat? men sjunker inte ph mycket då?
testerna ska jag köpa som sagt imorrgon, så då får jag se om det behöver ändras på något mer. personalen i "min" saltaffär är duktig så jag frågar lite där också, då kan jag se om dom har några färdiga tillsatser som kan vara bra för mig eftersom jag inte har osmos.

[ATTACH=CONFIG]44731[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44728[/ATTACH] skivanemonen, åvanifrån och frammifrån. när man fottar framifrån så blir bilden lite suddig för rutan är välvd

[ATTACH=CONFIG]44729[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44730[/ATTACH] hela karet

[ATTACH=CONFIG]44732[/ATTACH] "nemo"
#91 - 11 maj 2011 17:20
har läst lite här på zoopet om bikarbonat och många skriver att man ska göra ett stort vattenbyte innan man har i bikarbonat. jag gjorde vattenbyte igår och har tänkt ha i bikarbonat imorrgon, måste jag göra vattenbyte ändå?
sen kanske man måste ha i bikarbonat en gång i veckan vid varje vattenbyte, måste man då göra så stora byten som det skrivs? kan man inte göra typ 20% och sen ha i bikarbonat ändå?
#92 - 11 maj 2011 18:52
Fina bilder, kommer bli kanon när du får i lite koraller :). Jag har följt denna tråd och lärt mig lite om vattenkemi och jag ska starta upp mitt salt igen har jag tänkt mig! Blev insperarad till det genom att ha läst denna tråd :).

Fortsätt uppdatera så kommer jag fortsätta läsa :).
#93 - 11 maj 2011 19:38
Du kommer inte att få problem med ph om du höjjer kh, det är helt lungt och som sagt sluta nojja över ditt ph.
Jag mätte mitt ph senast 1-2 månader sedan, tro mig sköter du resten så följer ph med och hamnar kring 8.
Sköter du inte ditt kh ca o mg så får du problem med allt, speciellt kh är kritiskt och går snabbt ner till nivåer där det kan skada/döda koraller.
Det bästa sättet som finns att hålla ph stabilt(7,9-8,4) är att se till att alkaliniteten(kh) är korrekt.
Undvik även att belasta karet för hårt då nitrifikationen har en utarmande effekt på alkaliniteten, samt så får du en ökad produktion av co2 under natten när alger etc inte är aktiva för att absorbera/konsumera co2.
Observera även att testerna inte är av laboratoriekvalitet och har en viss felmarginal på ett antal procent.

Om man skulle behöva byta vatten vid buffring av kh skulle det innebära 20 st VB´n per dag för mitt stora kar pga doserpumpen.
Ifall att du börjar få tillväxt på dina koraller så kommer det inte att fungera med veckovis dosering, ditt kh kan då sjunka mer än en grad per dag. För att dosera upp så skulle du då behöva höjja kh 7 grader över önskvärt värde vid VB och maximala rekommenderade höjningen är ca en grad per dag för att inte chocka karet.
Dosering av Kh kommer även att påverka Ca som sjunker i proportion till doseringen av kh.

Tror du behöver prioritera bokköpet lite mer;)

//NiXoN
#94 - 12 maj 2011 07:57
ska köpa ett salt som är bra för koraller också, så jag kan bygga upp näringsnivåerna lite. red sea ska ju inte va så bra för det innehåller fosfat, men är corallifes salter bra? tror dom har det märket i min affär.
ska också fixa bikarbonat idag.
#95 - 12 maj 2011 13:35
Corallife har jag inte provat själv, det finns hos grossisterna men det är sällan man hör om någon som använder de saltet.
http://aquariumwatertesting.com/AWT_Salt_Analysis_0208.pdf Ger rätt bra resultat för saltet även om det kanske inte gäller längre idag, salttilverkarna är inte direkt kända för konsekvent bra batcher;)
ReefCrystals tex. var väldigt populärt ända tills dom oannonserat ändrade formeln för sitt salt...
Kör slut på ditt red sea salt medans karet är nystartat så har det inte riktigt lika mycket påverkan, byt gärna lite extra nu för att jämna/höja värdena.

Du behöver inte bara bikarbonat utan även nåt för att styra Ca och Mg, annars kommer du att få skeva förhållanden i karet om du bara doserar en del.

//NiXoN
#96 - 12 maj 2011 14:49
men jag har faktiskt instant ocean salt. jag menade bara att man inte har hört så bra saker om red sea saltet.
tror du corallife skulle funka som salt för koraller? vilka märken är annars bra.

jag ska se om dom har något som höjer/gämnar ut Ca och Mg i affären. även om det kanske är dyrare så tror jag det är lättare för en som är nybörjare att använda färdiga preparat tills man har skaffat sig mer kunnskaper.
#97 - 12 maj 2011 19:23
Tropic marine, Reefers best, Seachem, Blue Ocean, ja det finns flera som är hel ok.
Ett annat lustigt salt som grossisterna har i sverige är Tetras, tokhögt kh dåligt med Ca och mg enligt dom tester jag läst...
Har du laddat hem Aquacalculator så kan du hitta en hög med salter och testvärden på vad dom ger för värden i den salthalt du vill ha.

Prova köra på butikens flaskor, ditt kar är så litet så det blir inte så dyrt och du har tid o lära dig. Det är att föredra o köpa pulver då man oftast får mycket mer per krona än för flytande.

Sen ta det lugnt med inköp av levande, undvik att handla med ögonen utan använd det som finns där bakom;)

//NiXoN
#98 - 13 maj 2011 07:40
igår blev det innhandlat boken: korallrevsakvastik för nybörjare, testerna för Ca och Mg, och sen bikarbonat. jag köpte vanligt bikarbonat i mataffären men sen när jag kom hem så såg jag att på baksidan av paketet så stog det att bikarbonatet till 100% består av natriumbikarbonat, men funkar det lika bra? har inte hittat någon på svg om det.
dom hade inga percula clowner inne så det blev ingen så´n.

boken såg jag var uppdaterad senast 2010 eller var det kanske tillockmed 2011? har glömt det nu men det var inte senare än 2010.
#99 - 13 maj 2011 15:21
okej... nu har jag testat med de nya testerna, och resultaten var sådär bra men testerna var väldigt exakta och värda pengarna.
(dom var förövrigt mycket dyrare än andra "vanliga" tester)

kalcium: 660 ppm!!! jag gjorde testet med 2ml akvarievatten och då gick det utanför skalan. så jag fick ta 1 ml och sen gångra resultatet med 2 som det stod att man kunde göra.
kan den höga kalcium halten bero på korallkruset? ska jag ta bort det och sen göra ett vattenbyte och se om halten har minskat?

Mg:1245ppm. dvs lite lågt. men det står i bruksanvisningen: calcium and strontium will not interfere when their total concentration is between 300 and 500 ppm. this is mostly the case.
det menar väll att om kalcuim och strontium halterna är mellan 300 och 500 ppm så påverkar de inte resultatet?

salthalten/densiteten är på 1,023-1,024

de andra värdena är som innan. jag har inte fixat kh:t än för jag ville se vad de andra ämnena var innan jag började ändra på en massa.
#100 - 13 maj 2011 16:26
jag har funderat lite och kanske så är det inte så konstigt att jag har så högt kalcium värde.
här i söder ska ju kranvattnet vara väldigt kalkrikt, jag har i korall grus som tillstörsta del innehåller kalk, jag har inga koraller som kan ta upp kalk (jo två en skivanemon och en gorgonia, men de kan ju inte ta upp speciellt mycket kalk), jag har ett lågt kh värde, sen har jag sedan nå´n vecka tillbaka sett att kalkalgerna på rutorna har blivit helt vita så jag misstänker att dom har dött när akvariet var tomt när jag hämtade det.
dom klarade kanske inte vistelsen åvanför vattnet. dom var råsaaktiga innan. så om dom har dött så tar ju dom inte upp några näringsämen, och dom kanske släpper ifrån sig kalk?
#101 - 13 maj 2011 16:34
sen när jag ränsade bort lite alger så hittade jag ett genomskinligt slemm med en massa mycket små vita prickar i. vad kan det vara?
jag har två eremiter men dom är av olika sort så det kan ju knappast vara eremit rom, kan det vara turbosnigel rom???
ska jag låta det sitta kvar?
#102 - 13 maj 2011 16:40
Ja du det låter inte rimligt att ha så högt Ca speciellt med de salt du använt dig av, vad är det för test du har köpt?
Vanligast vid så högt Ca är ett mätfel såvida salthalten är normal.
Mät på nyblandat vatten, efter några timmars omrörning så borde du inte ha över 400.

Om du undrar om din bicarbonat så kan du läsa i din nya bok ;)

//NiXoN
#103 - 13 maj 2011 17:09
jag köpte salifert. jag har nyblandat saltvatten över från förra vattenbytet så jag testar på det och sen testar jag akvarievattnet igen för att undvika att jag har gjort fel.

boken tycker jag är mycket bra, har inte kommit så långt än men hitills så är jag helt nöjd med den.

vad tror du slemmet med de mycket små vita prickarna i kan vara? asså prickarna är typ max 0,3 mm diameter så dom kan jag knappast fota, men kan försöka.
#104 - 13 maj 2011 17:24
Hehe, slem med små prickar i ett saltvatten kan vara X antal olika saker, men snäckor brukar lägga ägg som ser ut som de du beskriver.

Ang testet.
När du kommer upp mot 300 så se till att skvalpa omkring vätskan så att den blandas bra, jag funderade annars lite hur ditt kranvatten ser ut?

//NiXoN
#105 - 13 maj 2011 17:35
ja jag hittade den här tabellen, och den gjorde mig mycket förbryllad??? http://www.sydvatten.se/filearchive/5/5190/Tabell%20vattensammansättning%20åter%20Bolmen%2020110310.pdf
jag bor i bara och om man kollar på kalcium halten så ska den vara runt 35 mg/L??? testet säger ju 660mg/L!?
#106 - 13 maj 2011 17:43
vad menar dom i bruksanvisningen för Ca testet när dom skriver: add with the syringe 2 ml of watter in the test vial. for a lower resolution and more tests per kit add 1 ml instead of 2 ml.
om man översätter det blir det ju: häll i med doseringssprutan 2 ml vatten i test glaset. för en lägre upplösning och fler tester per kit så häll i 1 ml istället för 2 ml.

vad menar dom med lägre upplösning? jag testar med 2ml, men i förra testet så gick det utanför skalan så jag fick ta 1 ml och sen multiplicera svaret med 2 som det står längre ned i beskrivningen.
#107 - 13 maj 2011 17:50
Inget riktigt tokigt på de pappret om jag kollar värdena lite snabbt...

Testet.
Man använder bara 1ml vatten och hälften av pulvret så går det åt mindre reagens(det du sprutar i) och så får du ut fler tester.
Det blir dock inte lika exakt som om du kör 2ml varianten.
Har du provat ditt "färska" vatten?

//NiXoN
#108 - 13 maj 2011 17:58
ja gjorde det precis och det vattnet som har stått i en spann med en pump sedan i måndags hade en kalciumhalt på 450 ppm. jag ska göra om testet i akvariet också men så som det ser ut nu så är det något som är tokigt.
#109 - 13 maj 2011 18:01
nej shit nu när jag gick tillbaka för att göra rent sakerna så såg jag att jag läst av fel, så det ska vara 480 ppm istället.
#110 - 13 maj 2011 18:21
nu har jag testat akvarievattnet också, det visar nu ca 640 ppm. jag tog bara 1 ml ifall att det skulle gå över 500 ppm igen vilket det gjorde men jag måste ha läst av lite fel förra gången för nu när jag var så noggrann jag kunde visade det ju 640 ppm.
#111 - 13 maj 2011 18:24
Vad hade du för mätinstrument för salt?
450-480 kan ju vara rimligt då IO verkar kunna ha väldigt varierande värden, men det förklarar inte riktigt dom höga värdena i karet.
Du kan dock ha i bicarbonat då det kommer o dra ner Ca något, annars är det VB som gäller om värdena verkligen stämmer.

//NiXoN
#112 - 13 maj 2011 18:31
jag har en sera hydrometer. inte en vipparmsmätare utan en så´n som flyter på ytan.
jag kan ju ta ut korall gruset och sen göra vatten byte och se om det blir någon skillnad. kh ligger ju på 5-6 så om jag får upp det till 8-9 så kanske Ca sjunker en bit?

jag kan ta med och testa mitt vatten i butiken där dom har en refraktometer så vet jag hur mycket min mätare visar fel.
#113 - 13 maj 2011 18:37
tänkte på en sak. när jag mäter salthalten så tar jag upp lite vatten i ett högt glas sen låter jag det stå med en termometer i tills vattnet blir 25 grader. det för att det står på hydrometern att den visar mest exakt vid 25 grader. men i akvariet är det 26-27 grader pga belysningen.
kan det ha betydelse? jag menar ändras salthalten märkbart med en temperatur förändring på 2 grader?
#114 - 14 maj 2011 17:04
håller just nu på att höja kh med bikarbonat som jag löst i vatten. jag häller i ca 1 dl var 10-15 minut och när hela lösningen är slut efter ca en timme så ska kh höjt sig med 1 grad. ska fortsätta imorrgon efter att denna lösningen är slut. tror att jag fått upp kh till 7-8 kh idag.

imorrgon ska jag göra vatten byte, jag började höja kh idag så clownen inte blir så chokad. bytesvattnet ska jag också höja kh på så det får samma som i burken.

kan jag köpa en korall i nästa vecka om kh är ok så jag får lite bortförsel av näringsämnen som t.ex kalciumet som var så högt? kan jag köpa en Euphyllia Glabresens? jag tror kalciumet går ner av bikarbonatet och av vattenbytet. dom andra värdena är/blir ju ok.
#115 - 15 maj 2011 09:56
Så farlig skillnad blir det inte med tempen, refraktometerns fördel är att den automatiskt blir relativt rätt.

När det kommer till ditt kh så skulle jag föreslå hälften på morgonen o häften på kvällen om du skall dela upp de.
Det är huvudsakligen koraller som tar skada av snabba/stora kh svängar, men även vissa fiskar kan vara känsliga.
Hepatus(AKA Doris), kan man hjälpa med att höja kh till 9 om den får prick(nåt en gammal saltis lärt mig).

Jag har arter som räknas som minst 10ggr så känsliga som dina och jag är inte så noga med att matcha värdena, förutom Mg om jag vet att det är låg i saltet.
Skiftningen brukar inte bli så stor när du byter 10-20%.
Mg höjer jag då det kan ha legat på 1100 om saltet fått fukt i sig eller om det är en taskig batch (tex red sea samt D&D har bjudit på några såna).
Då är värdet markant lägre och kan påverka mera, så om ditt kh är riktigt lågt så kan det vara bra o höja.
Här kommer vi in på varför det kan vara värt o ge några kronor extra för ett bra salt, för att höja dåligt Mg så krävs massor med pulver och de kostar slutligen mer än ett bra salt.

Ang Euphyllian så är det inte nåt jag rekommenderar dig att köpa baserat på vad du frågar om och hur värdena ser ut.
Som det är nu så skulle jag ge den 50/50 chans att klara sig tills du läst på tillräckligt för att täcka det jag kallar "grundkunskaper".
Den kommer inte heller på långa vägar räcka till att göra någon större skillnad på ditt förhöjda Ca, förlita dig på bikarbonat och VB.
Börja med något mjuk som Xenia/skivisar eller liknande tills du har kunnat hålla värdena stabila i 2 veckor, dvs kh inte vandrar mer än +-1 från ditt målvärde.
Låter kanske lite taskigt men se det som lite bakläxa för att du inte lyssnade från början och startade i fel ända;)

//NiXoN
#116 - 15 maj 2011 11:57
jag ska till en ren saltbutik och köpa något bra salt för mitt IO börjar ta slut.
kh är på 7 nu, ska höja till 8-9.

jag belv bara så sugen på en euphyllia när jag såg den, men jag vet, skynda långsamt...

men du tror att någon lättare som skivisar eller xenia kan funka? den skivisen som jag har är iallafall uppblåst hela tiden och den ser inte ut till att må dåligt så någon mer skivanemon kan det kanske få bli?

en sak som jag läste i boken är att röda kalkalger som jag hade massor av när jag köpte karet inte tycker om stora förändringar och då dör dom och blir vita.
mina har blivit vita men jag märkte det först för någon vecka sedan. dom klarade nog inte flytten och vistelsen åvanför vattnet.
men jag har sett att det har kommit många nya röda fläckar på stenarna så dom håller på att ta sig igen. och sen var ju karet fullt med sånna på rutorna så när jag tog bort dom så kan det blivit obalans.
det är kanske därför vattnet blir så kalkrikt när det kommer i karet, de döda kalkalgerna släpper ut massa kalk? jag tar nog bort lite av de döda som sitter på baksidan så kan jag försäkra mig om att det inte är dom som får vattnet att bli kalkrikt.
#117 - 15 maj 2011 12:07
kollade kh i akvarievattnet, det var kh7.
vattnet i hinken med det vattnet som jag ska hälla i efter VB var kh 9. det är nog därför Ca var 460 i hinken men 640 i karet.
ska kolla Ca och kh i karet efter VB.
#118 - 15 maj 2011 13:43
nu har jag gjort 20% vattenbyte och fått lite nya värden:

kh, 8-9 dkh

Mg, 1260 ppm

Ca, 600 ppm det har gått ner lite men är fortfarande högt.
#119 - 15 maj 2011 14:55
Nej kalkalgerna har inte påverkat de hela, vi pratar om en rätt påtaglig källa Ca, skulle du ha ner kalkalgerna i en kalkreaktor så skulle dom lösa upp sig igen men då behövs ph som bara är strax över 6.
Kolla om du inte kan ta med lite vatten till akvarieaffären, dom bör köra med en refraktometer, då får du bekräftat hur de ligger till med saliniteten och ditt instrument.
Jag skulle inte vara förvånad om den är för hög, men det är något man behöver testa sig till.

Nu föreslår jag att du tar det bara lugnt läser boken o byter vatten när du får ditt nya salt.

//NiXoN
#120 - 15 maj 2011 16:16
men då är den ända kalkkällan som är kvar, korallgruset. ska jag ta ut det eller bara vänta på att Ca sjunker av sig själv?
tar med lite vatten till affären imorrgon och testar mot en refraktometer.
#121 - 20 maj 2011 06:58
Om du inte är reggad där så tycker jag du ska göra det! Där hittar du bra med info om allt! www.saltvattensguiden.se
#122 - 20 maj 2011 07:44
är faktiskt det ;)
#123 - 26 maj 2011 15:53
[ATTACH=CONFIG]44902[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44904[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44903[/ATTACH]

här har det hänt en del. :)
värdena har varit stabila de senaste en och en halv veckorna sen jag skrev här sist.

salthalt stabilt på 1,023

kh 8-9. alldrig under 7. det har bara varit på 7 någon enstaka gång men det för att jag glömt att dosera bikarbonat.

Ca har gått ner till ca 530ppm. det är på rätt väg altså.

Mg, 1170-1230. har varierat lite men de koraller jag har köpt har inte set ut till att må dåligt.

jag har köpt en euphyllia glabrescens. den var jättebillig så jag slog till även om det var lite riskabelt:)
3 små stammar xenia. köpte dom av en privatperson. också jättebilliga. de mår också finfint.
som experiment köpte jag också en liiten sarcophyton fragg (stavning?) av samma kille och den var också billig, därför köpte jag den så ifall den inte skulle klara sig så är det inte förmögenhet :)

i djurväg har jag bara köpt en putsarräka. det för dom ska ju vara bra på att hålla fiskarna rena från parsiter. clownen är dock väldigt skeptisk till att låta sig bli putsad ;)
#124 - 26 maj 2011 16:06
Ser bra ut! :) Gillar tentakelgrejjen :p
#125 - 26 maj 2011 16:08
tack! :)

[QUOTE=Miliimli;1521804]Ser bra ut! :) Gillar tentakelgrejjen :p[/QUOTE]

euphyllian ;)
#126 - 26 maj 2011 16:09
Gissade faktiskt att det var den, men tyckte mitt namn var mer talande ;)
#127 - 26 maj 2011 17:42
Om du kan få till belysningen så kommer euphyllian att se ännu häftigare ut.
Ett exempel från en av mina burkar...
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=48363&d=1283629788
Magnesiumet bör du vakta för att det hindrar Ca/kh från att fälla ut och så får du tillväxt på kalkalgerna varpå karet får mer färg o liv.
Sarcon skall det mycket till för att den skall dö, det är lite saltvattnets motsvarighet till Anubias.
Men det börjar helt klart ta sig.

//NiXoN
#128 - 27 maj 2011 07:45
i helgen ska jag åka och köpa en LED slinga. så då blir det mer blått ljus.
ska se om jag kan hitta länken till vilken jag menar sen.
#129 - 27 maj 2011 08:31
Fan vad häftigt.
#130 - 27 maj 2011 09:30
[QUOTE=freddi36;1521945]i helgen ska jag åka och köpa en LED slinga. så då blir det mer blått ljus.
ska se om jag kan hitta länken till vilken jag menar sen.[/QUOTE]

Som månljus då med andra ord?
#131 - 27 maj 2011 10:19
ja det är tänkt att den ska va igång på morgonen så det blir som "soluppgång" sen tror jag den är tillräckligt stark för att det ska bli lite mer blått ljus på dagen också. sen ska den va på på kvällen så det blir som "solnedgång"/månljus.
den är på 130 lumen, vet inte riktigt hur starkt det är. annars får jag beställa ett blått rör.
#132 - 27 maj 2011 10:28
nja en vanlig blå led list gör nog ingen märkbar funktion till koraller osv. Då är det bättre med ett riktigt salt rör som är blått!
Själv kör jag på maxspect 160w
#133 - 27 maj 2011 10:28
denna menar jag: http://www.kjell.com/

Edit: det funkade inte med länken, vet inte varför.
gör såhär: gå till belysningar, LEDlister, sen är det med nummret 63042
#134 - 27 maj 2011 10:38
jag vet vilken du menar! 160 lumen är mycket lågt! kommer endast funka som svagt månljus! " har testat den" blev till och med för svagt som månljus i mitt kar.
#135 - 27 maj 2011 10:39
ok. då ska jag se om jag kan få tag i ett helblått powercompakt rör till clownhotell. vet du var det kan finnas? vill ha mer blått ljus.
#136 - 27 maj 2011 10:43
Vad är det för watt o mått på dom rören? hur många "ström piggar" ?
#137 - 27 maj 2011 10:50
Passar detta så hade jag köpt det: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=637

Sen hade jag köpt en LED list bara för att få lite blått för ÖGAT och det estetiska på kvällen när resten av lyset är av:)
#138 - 27 maj 2011 13:21
det är 18W, 4 piggar. 23,5 cm tror jag det är.
det är två så´na rör som sitter i nu. bilden och texten där är missledande. på bilden är det blått men i texten står det att det är blått/vitt.
det jag har nu är ena delen av röret vitt och andra delen blått.
#139 - 27 maj 2011 13:55
Aaa det vita ljuset överslår liksom det blåa jag hade 6 rör innan 3 blå 3 vit när alla va igång så lös det endå bara vit men stängde jag av dom vita så lös hela rummet blått.
Så dom rören ger ett blått ljus för invånarna i karet men inte så du ser det med ögat. Och det är väll till korallerna du ville ha det blåa? Eller det är till dig? För om det bara är för du vill ha blått på kvällen så hade jag köpt en led list

Sent from my iPhone using Tapatalk
#140 - 27 maj 2011 14:11
vil ha det blåare hela tiden, så ja, både för att det ska se snyggare ut och för korallerna.
nu ser det så grå-trist ut. vill ha mer färg!
#141 - 28 maj 2011 13:23
jag ville att min och senare mina clowner skulle flytta in i euphyllian så som dom hade gjort om det var em anemon. men nu ser jag att det är en annan rackare som flyttat in i stället. putsarräkan!

han sitter antingen i den eller under den så han skyddas av tentacklerna. sen sticker han ut antennerna. när han petar på clownen när den simmar förbi så blir clownen riktigt förvånad eller rädd. fort därifrån sticker hon iallafall. :p
#142 - 30 maj 2011 17:00
[ATTACH=CONFIG]44951[/ATTACH] såhär ser det ut nu efter en ominredning.

[ATTACH=CONFIG]44952[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44953[/ATTACH] min euphyllia och xenior. xeniorna har klarat sig bra och alla ser ut till att må bra. den längst fram har diverse skador efter intruduceringen i karet men den håller på att repa sig :)

[ATTACH=CONFIG]44954[/ATTACH] här försöker putsarräkan att putsa clownen men det vill inte clownen.
#143 - 31 maj 2011 18:56
idag har jag varit och hämtat en clown som jag hade beställt. en odlad percula. mycket gul var den men han sa att den blev mer orange med stigande ålder. den var inte så gammal, den var bara 3 cm.
ska se om jag kan ta några bilder sen, den är inte så lätt att fota för det är en livlig liten rackare ;)
#144 - 1 juni 2011 15:46
[ATTACH=CONFIG]45008[/ATTACH]

en gul liten percula :)
#145 - 5 juni 2011 14:38
yes!
nu har mina båda clowner flyttat in i euphyllian. dom är riktigt roliga när dom far runt bland armarna på den :D
#146 - 6 juni 2011 19:12
Roligt att de äntligen flyttat in :), hur går det annars med karet? Funkar det bra :)? Tittar in här lite då och då :).
#147 - 7 juni 2011 13:34
jo, det rullar på fint :)
har haft ett dödsfall, en eremit som kolade för ett par dagar sedan.
värdena ser bra ut, Ca är nere på 520 ppm nu så det går ner lite efter var vattenbyte :)
mitt helblåa lysrör ska också komma i veckan. då blir ljuset lite bättre tror jag.
#148 - 7 juni 2011 13:53
Ahh lite synd att den dog. Men kul att det flyter på :).
#149 - 9 juni 2011 16:56
testade Ca, Mg och Kh idag.
Ca är nu nere på ca 500 ppm (påväg neråt)
Mg var på 1200 ppm. ska jag/går det att höja hyffsat enkelt?
Kh var nere på 7. höjer det nu med bikarbonat.
#150 - 9 juni 2011 20:28
Mg brukar gå åt rejält i början, det är dock väldigt enkelt att höja med någon lämplig tillsats därefter räcker mindre doser för att bibehålla värdet.
Du får dock ha koll på ditt "oblandade"salt, blir det fuktigt under förvaringen så sjunker Mg(samt så kan salter ha lågt Mg ibland).

Sen ju mer du höjer Kh desto mer sjunker Ca, vilket i ditt fall kan vara önskvärt men var färdig att parera när du når lämpliga värden(helst strax innan).

//NiXoN
#151 - 10 juni 2011 15:13
vet inte om någon vet här men frågar eftersom SVG ligger nere.

är detta en bra produkt för att höja och stabilisera i förstahand Kh men även Ph? http://www.drakfisken.se/seachem/1369-seachem-reef-builder.html
känns som att mina små santa-maria påsar inte är så väldigt bra eftersom förbrukningen sker så snabbt...
#152 - 16 juni 2011 14:12
ska bara säga att allt går bra. det har inte hänt något i karet ännu men ska köpa några mer koraller snart.
mitt blåa lysrör blev försenat men förhoppningsvis ska det komma till affären denna veckan.

min euphyllia har växt en hel del sedan jag köpte den. det har kommit ett eller 2 nya huvuden på huvudstammen. min sacrophyton har äntligen fäst sig efter många neddragningar av eremiterna/nu eremiten.
#153 - 17 juni 2011 14:12
[ATTACH=CONFIG]45381[/ATTACH] tog en blixtbild i mörker på euphyllian. kolla så coolt de vita spetsarna lyser :D
#154 - 18 juni 2011 15:59
idag har jag köpt en Trachyphyllia. ska se om jag kan ta en bild sen när ljuset har släckts och dens fångstarmar kommer ut.

[ATTACH=CONFIG]45400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45399[/ATTACH]
#155 - 18 juni 2011 18:21
snyggt kar :)
#156 - 18 juni 2011 18:41
tack :)
men lägg till lite mer lila kalkalger (det lila som är på stenarna) och lite blåare ljus så blir det mer riktigt. (bilderna högt upp på sidan)
#157 - 19 juni 2011 10:55
matade precis min nya trachyphyllia och skivanemonen.

jag la 3-4 artemior på Trachyphyllian och direkt började den att sjunka ihop på mitten. då trillade alla artemiorna ner till munnen. sen tog den fram sina fångsttentakler och började trycka ner maten i munnen. sen slöt den sig på åvansidan i kanske 1 minut, när den öppnade sig hade den ätit alla artemiorna. det hela tog ca 2 min!

[ATTACH=CONFIG]45406[/ATTACH] här har den slutit sig om maten
[ATTACH=CONFIG]45408[/ATTACH] här ser man tentaklerna, munnen är strecket i mitten.

skivanemonen fick också lite artemia. den vek sig på mitten och när den öppnade sig hade artemian trillat ner i munnen och sen ner i magen som man kan se igenom "stammen" på den.
[ATTACH=CONFIG]45410[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45411[/ATTACH] skivisen vek sig på mitten för att maten skulle trilla ner i munnen.
#158 - 19 juni 2011 11:43
Jag har kört saltvatten i 20 år och det är inte svårt på kort sikt, men på lång sikt händer det saker som inte är så roliga, fiskar dör utan att det verkar finnas någon förklaring koraller trivs inte längre m.m m.m och sedan är det skit dyrt på ren svenska mycket dyrare än man kan föreställa sig och driftkostnaden är också hemsk dels med dessa elpriser och vattenbytet är inte längre gratis utan kostar hundralappar direkt.

Hade jag vetat vad det kostade och allt jobb jag lagt ner på mina saltburkar så skulle jag aldrig börjat, det är som att börja röka ingen rökare hade börjat om dom visste innan hur det skulle bli.

Fast vackert är det men inte värt pengarna eller besväret.
#159 - 22 juni 2011 17:05
[ATTACH=CONFIG]45457[/ATTACH] jag gjorde om i karet i måndags. såhär ser det ut nu :)

ska också innhandla en skummare, WG-310. den ska ju passa direkt i clownhotellet.
#160 - 22 juni 2011 17:31
[QUOTE=freddi36;1525824][ATTACH=CONFIG]45457[/ATTACH] jag gjorde om i karet i måndags. såhär ser det ut nu :)

ska också innhandla en skummare, WG-310. den ska ju passa direkt i clownhotellet.[/QUOTE]

Tycker att det blev snyggare så här :).
#161 - 22 juni 2011 17:36
jag med. denna gången hade jag mycket tid att planera lite bättre och testa hur stenarna kunde ligga.
nu ska det bara fyllas på med koraller :) framförallt skivisar och knappar.
#162 - 4 juli 2011 12:53
karet puttrar på i sin egen takt. men igår köpte jag en ny fisk och en ny korall.
fisken köpte jag i löddeköpinge. en okinawae gobie. en rolig liten gul fisk.
korallen köpte jag på zoogiganten i Lomma. en fungia med färgerna vit bas, rosa kant och lila mun. ska fota den sen när den färgat ut ordentligt.
[ATTACH=CONFIG]45649[/ATTACH] gobien kan sätta sig fast på rutorna med bukfenorna.
[ATTACH=CONFIG]45650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45651[/ATTACH] det ser redan ut som att den har hittat sin plats i karet. högst upp på revet i eller bredvid sarcophytonen.

senare i veckan kommer det några fler koraller i brevlådan. en euphyllia paradivisa, och en bit stjärnpolyp.
#163 - 5 juli 2011 17:10
[QUOTE=freddi36;1527174]karet puttrar på i sin egen takt. men igår köpte jag en ny fisk och en ny korall.
fisken köpte jag i löddeköpinge. en okinawae gobie. en rolig liten gul fisk.
korallen köpte jag på zoogiganten i Lomma. en fungia med färgerna vit bas, rosa kant och lila mun. ska fota den sen när den färgat ut ordentligt.
[ATTACH=CONFIG]45649[/ATTACH] gobien kan sätta sig fast på rutorna med bukfenorna.
[ATTACH=CONFIG]45650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45651[/ATTACH] det ser redan ut som att den har hittat sin plats i karet. högst upp på revet i eller bredvid sarcophytonen.

senare i veckan kommer det några fler koraller i brevlådan. en euphyllia paradivisa, och en bit stjärnpolyp.[/QUOTE]

Den gobien har jag haft. De är riktigt snygga och lite små roliga :). Bra köp :).
#164 - 10 juli 2011 14:20
saltvattens firrar är inte känsliga mot vatten byte utan vattenberedning om det är kommnalt vatten man har då så man behöver inte bereda vattnet till saltvattens kar.
#165 - 30 juli 2011 17:01
Hur ser akvariet ut nu :)? Mår fiskarna bra?
#166 - 30 juli 2011 18:19
jag har glömmt att uppdatera :p

alla fiskar mår prima och alla koraller med . det har även tillkommit lite nya koraller :)
bilder får det bli imorgon :)
#167 - 30 juli 2011 21:15
Ett jättefint akvarium du har, roligt att läsa och se dom vackra bilderna :)
#168 - 31 juli 2011 16:16
Bilder bilder :)
#169 - 31 juli 2011 17:50
jag har varit hemifrån hela dagen idag så antingen blir det bilder senare ikväll eller imorgon :)
#170 - 31 juli 2011 19:32
Kul att fiskarna och korallerna mår bra :). Ser fram emot bilder.
#171 - 1 augusti 2011 15:39
uppdateringsdax!

[ATTACH=CONFIG]46175[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46181[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46176[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46177[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46178[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46179[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46180[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46182[/ATTACH]

en liten uppdatering med bilder på nytt :)
jag har inget speciellt att säga förutom att allt mår bra och karet rullar på i sin egen takt.

bild 1&2: gula knappar med blå/lila mitt
bild 3: Rhodactis
bild 4: acropora
bild 5: röd Montipora
bild:6 gröna knappar med lila mitt
bild 7: ricordea yuma (tror jag)
bild 8: helkarsbild :)
#172 - 1 augusti 2011 18:06
Riktigt fint! =)
#173 - 1 augusti 2011 19:17
[QUOTE=Vanish;1531471]Riktigt fint! =)[/QUOTE]

#174 - 2 augusti 2011 18:46
Kul att se att det funkar bra för dig :). Har du problem med alger eller du har förskonts från det?
#175 - 2 augusti 2011 18:50
hade alger i början men min(a) eremiter gjorde/gör ett jättebra jobb. den ena dog ju för ett tag sedan och jag har inte fått tag i någon av samma sort så för tillfället har jag bara en.
nu har jag bara dom självklara grönalgerna på glaset.
#176 - 4 augusti 2011 14:43
lite bilder på nyinköpta zooanthusar/knappar :)

[ATTACH=CONFIG]46235[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46237[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46236[/ATTACH] och en på gobien och h*ns acro :)
#177 - 4 augusti 2011 16:31
Hehe ser lite roligt ut med gobin :p. Roligt att de gör ett bra jobb!
#178 - 4 augusti 2011 16:53
ja hehe, det är h*ns favurit ställe. högst upp och utsikt över hela revet.
den kan sitta nästan överallt för den har en speciell "sugkopp" på magen. i innlägg #162 sitter den på glaset :)
#179 - 4 augusti 2011 16:57
Hehe såg det och visste det ^^.
#180 - 4 augusti 2011 17:47
lite bilder på fungian som jag lovade för ett bra tag sedan :)
den sista är tagen på natten med en ficklampa. då är den mer uppblåst för att fånga mat.

[ATTACH=CONFIG]46238[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46239[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46240[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46241[/ATTACH]
#181 - 4 augusti 2011 23:29
Säger det igen, väldigt väldigt fint =) Nu när allt verkar gå bra och det rullar på. Hur mycket svårare tycker du det är med saltvatten? Vet att både jag och flickvännen vill ha det i framtiden (långt fram) och är medveten om att det kostar lite mer och tar lite längre tid. Men måste ju vara värt allt när det väl fungerar och man får ha dessa sagolikt fina fiskar och anemoner (?)!
#182 - 9 augusti 2011 16:44
lite bilder från igår på nyinköpta skivanemoner. jag vill att dom ska växa upp på "bakgrunden", därav placeringen så långt bak :)

[ATTACH=CONFIG]46357[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46358[/ATTACH]
#183 - 9 augusti 2011 16:48
[QUOTE=Vanish;1531844]Säger det igen, väldigt väldigt fint =) Nu när allt verkar gå bra och det rullar på. Hur mycket svårare tycker du det är med saltvatten? Vet att både jag och flickvännen vill ha det i framtiden (långt fram) och är medveten om att det kostar lite mer och tar lite längre tid. Men måste ju vara värt allt när det väl fungerar och man får ha dessa sagolikt fina fiskar och anemoner (?)![/QUOTE]

oops, såg att jag glömmt svara på din fråga.

ibörjan tyckte jag att det var ganska så svårt och man hade många frågor. men efter några månader så känner man sig mycket tryggare när man har kommit in i det hela.
läs på mycket innan, annars så blir det bara onödigt klurigt.
sen tycker jag att du ska bli medlemm på saltvattensguiden.se. där finns många som gärna hjälper dig :)
#184 - 9 augusti 2011 20:47
[QUOTE=freddi36;1532548]oops, såg att jag glömmt svara på din fråga.

ibörjan tyckte jag att det var ganska så svårt och man hade många frågor. men efter några månader så känner man sig mycket tryggare när man har kommit in i det hela.
läs på mycket innan, annars så blir det bara onödigt klurigt.
sen tycker jag att du ska bli medlemm på saltvattensguiden.se. där finns många som gärna hjälper dig :)[/QUOTE]

Låter bra =) Som sagt så är det något som kommer vara långt fram i tiden och vill driva på sötvattenakvarier och lära mig mycket om detta först. Men ett salt på 2-300L hade varit fantastiskt om några/många år :D

Lovar att jag ska läsa på mycket innan, och tvinga flickvännen till det, annars kommer hon bara lita på att jag ska kunna allt :p
#185 - 10 augusti 2011 12:14
Har precis läst igenom din tråd och detta ska jag fortsätta följa:)
Var boken en bra nybörjarguide förresten?
#186 - 10 augusti 2011 15:13
..
#187 - 10 augusti 2011 15:17
[QUOTE=Vanish;1532599]Låter bra =) Som sagt så är det något som kommer vara långt fram i tiden och vill driva på sötvattenakvarier och lära mig mycket om detta först. Men ett salt på 2-300L hade varit fantastiskt om några/många år :D

Lovar att jag ska läsa på mycket innan, och tvinga flickvännen till det, annars kommer hon bara lita på att jag ska kunna allt :p[/QUOTE]

200-300 liter önskar jag ibland att jag hade valt men det som får mig att uppskatta det jag har är att jag skulle aldrig ha råd med större. (en 15årings månadspeng är långt ifrån vad som krävs :p)
men i ett större kan du ha så mycket mer av allt som man kan ha!

[QUOTE=kullgren;1532664]Har precis läst igenom din tråd och detta ska jag fortsätta följa:)
Var boken en bra nybörjarguide förresten?[/QUOTE]

kul :)

boken är en nybörjarbok så det är ett bra köp. finns en hel del nyttigt i den :)
#188 - 11 augusti 2011 10:11
[QUOTE=freddi36;1532546]lite bilder från igår på nyinköpta skivanemoner. jag vill att dom ska växa upp på "bakgrunden", därav placeringen så långt bak :)

[ATTACH=CONFIG]46357[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46358[/ATTACH][/QUOTE]

Hade med sådana skivisar när jag hade salt. De blev riktigt stora och fina när de vecklade ut sig^^. Du har verkligen lyckats med det :). Fortsätt så!
#189 - 11 augusti 2011 10:55
#190 - 25 augusti 2011 15:09
idag hittade jag min gula lilla clown död! :( vet absolut inte vad som var felet, den åt och va helt frisk igår men idag så låg den på botten..

en lite roligare sak är att jag har fått en ny korall idag. en favia. bild kommer senare :)
#191 - 25 augusti 2011 18:03
[ATTACH=CONFIG]46603[/ATTACH] den nya favian :) lite ihopdragen men jag fick den ju idag så det är ju inte så konstigt.
[ATTACH=CONFIG]46604[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46605[/ATTACH] sen några bilder på min (enligt mig ;)) mycket fina trachyphyllia och min okinawae gobie som älskar att sitta på den :)
#192 - 25 augusti 2011 18:04
[QUOTE=freddi36;1535525]idag hittade jag min gula lilla clown död! :( vet absolut inte vad som var felet, den åt och va helt frisk igår men idag så låg den på botten..

en lite roligare sak är att jag har fått en ny korall idag. en favia. bild kommer senare :)[/QUOTE]

Tråkigt med clownen :( men roligt att du fått en ny korall :).
#193 - 25 augusti 2011 18:05
Riktigt fin korall och fisk :). Kul att det flyter på med allt :).
#194 - 26 augusti 2011 04:47
Passa dig bara med favian det är en riktigt aggressiv korall som har långa sweeper tentakler den jan använda för att angripa andra koraller. Det behöver inte hända direkt men förr eller senare så skickar den över en tråd och börjar pumpa in gift i grannen om den ligger för nära. Tentaklerna kan bli en 10-15cm (så har det varit hemma hos mig).

//NiXoN
#195 - 26 augusti 2011 13:29
ja jag ska hålla koll på den :)
#196 - 29 augusti 2011 20:10
[QUOTE=NiXoN;1535704]Passa dig bara med favian det är en riktigt aggressiv korall som har långa sweeper tentakler den jan använda för att angripa andra koraller. Det behöver inte hända direkt men förr eller senare så skickar den över en tråd och börjar pumpa in gift i grannen om den ligger för nära. Tentaklerna kan bli en 10-15cm (så har det varit hemma hos mig).

//NiXoN[/QUOTE]

Låter läskigt.
#197 - 4 september 2011 16:37
favian har inte gjort något mordförsök än så den får stanna på platsen sålänge den sköter sig.

idag har jag köpt en kompis till min clownhona som blev ensam för en vecka sen. först åkte jag till en affär (nämner ingen) för att handla. där kostade en ocellaris 299 kr!! inget köp där inte..
sen åkte jag till löddeköpinge. där kostade en odlad ocellaris 139kr. ett mycket mer "rättvist" pris tycker jag.

vet ingen annan affär som har SÅ högt pris på den vanligaste clownfisken som hos "besök 1". en sammetsclown var tom billigare än en ocellaris..

det blev även två små eremiter. tror det är såna som ska hålla sig på sanden, är vad jag vill ha iallafall. än sålänge har dom bara suttit still i var sin utgräven liten grop i sanden och ätit så jag tror det är sanderemiter :)

kan tillägga att jag köpte en ocellaris för jag har fått min andra clown artbestämmd på saltvattensguiden. det var en ocellaris och ingen percula som jag först trodde och som killen jag köpte den av sa att det va..
#198 - 20 september 2011 10:31
senare idag blir det lite bilder :)
#199 - 20 september 2011 16:31
flyttade den stora skivan idag som hängde ner över favian. tror båda blir gladare nu när dom inte riskerar att bli mördade :p

[ATTACH=CONFIG]47385[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47382[/ATTACH] före och efter skivflytten.
[ATTACH=CONFIG]47384[/ATTACH] trachyphyllian i blåljus :D
[ATTACH=CONFIG]47383[/ATTACH] och så en helbild
#200 - 20 september 2011 17:01
Det ser så jäkla fint ut ;)
#201 - 20 september 2011 17:20
kul att det uppskattas :)
#202 - 22 september 2011 22:18
Man blir ju minst sagt sugen på att prova på saltvatten när man läser tråden, ser riktigt spännande ut. Keep it up:)
#203 - 24 september 2011 06:57
[QUOTE=kullgren;1542559]Man blir ju minst sagt sugen på att prova på saltvatten när man läser tråden, ser riktigt spännande ut. Keep it up:)[/QUOTE]

I will :)
men det blir inte så jätteofta.
#204 - 2 oktober 2011 14:57
[ATTACH=CONFIG]47672[/ATTACH] köpte en montipora av något slag idag.
[ATTACH=CONFIG]47673[/ATTACH]bytte även en av mina röda skivor mot en blå/lila med samma kille som jag köpte montiporan av :)
#205 - 4 oktober 2011 16:53
synd att jag inte hade kameran framme igåkväll.
då var det en eremit som satt och åt alger på en av torbosniglarnas skal, och turbon var halvvägs uppe på glaset! :p
eremiten gjorde egentligen inget dumt utan den bara putsade skalet på turbon men turbon blev endå skitsur. det var väl tungt att bära eremiten också ;)
#206 - 4 oktober 2011 17:01
Hehe, Tycker att turbon borde vara tacksam för att eremiten villr putsa skalet :).
#207 - 5 oktober 2011 17:41
Clownfisk är nog den snyggaste fisken!

Snyggt kar :)
#208 - 6 oktober 2011 14:47
[QUOTE=Luddson;1545106]Clownfisk är nog den snyggaste fisken!

Snyggt kar :)[/QUOTE]

ja clowner är snygga, men googla "drömkejsarfisk" eller det latinska namnet euxiphipops navarchus så får du se en riktig "drömm" ;)
#209 - 6 oktober 2011 18:14
Shit, saltvatten känns som en helt annan planet... Snyggt kar BTW.
#210 - 6 oktober 2011 19:12
[QUOTE=tommy_g;1545348]Shit, saltvatten känns som en helt annan planet... Snyggt kar BTW.[/QUOTE]

tackar :)
så anorlunda är det inte. grundprincipen är den samma men sen är det en hel del som man behöver veta för att allt ska funka bra.
i början känns det som att man inte fattar ett dugg men när man börjar läsa och lära sig blir man duktigare och duktigare och förstår mer och mer om hur allt funkar.
#211 - 18 oktober 2011 10:02
ny uppdatering: det har inte hänt så mycket i karet. bara att jag har bytt ut gruset mot finare sand.

justdet ja, idag får jag ett paket med två nya koraller :D
om dom kommer idag (vilket dom ska göra om inte brevbäraren är lika lat som han brukar va) så blir det bilder ikväll :)

lånade bilder från internet.

[ATTACH=CONFIG]48392[/ATTACH] jag ska få en fragg av denna sorten. 10-15 polyper :D

[ATTACH=CONFIG]48393[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48394[/ATTACH] och 2 "huvuden" av denna Caulastrea Curvata :D
#212 - 18 oktober 2011 10:20
j***a mög! [:-20]
gick precis ut och kollade i bravlådan. jo, posten hade kommit men det fanns inget paket eller avi.
kan sätta 1000kr på att avin kommer imorgon och på den kommer det att stå "anländningsdag eller liknande, 18 oktober" varför inte lämna ut avin samma dag som paketet kommer in till utlämningskontoret?!

har varit nere på kontoret och frågat en gång innan och då sa dom att "brevbäraren kommer alltid hit först och lämnar av paketen. sen skriver han avier till dom som måste komma och hämta sitt paket och sen lämnar han den tillsammans med den vanliga posten" jo visst!

detta har hänt 2 eller 3 gånger förut och jag börjar bli riktigt trött på det nu :mad:
som tur är har alla koraller utom 1 klarat sig som jag har fått skickade till mig. den som inte klarade sig fick jag endå dagen efter den blev skickad så jag tror det går bra denna gången också, det är bara det att man förvaäntar sig något och man blir lovad hur det går till men så är det bara tvärt om.
#213 - 19 oktober 2011 14:22
idakom paketet. mycket bra packat så det gjorde nog inget att paketet kom en dag försent :)

korallerna såg mycket bra ut när jag fick dom. caulastreans färg kan man väl beskriva som "dödligt grön" ;)
#214 - 20 oktober 2011 16:50
Riktigt fina koraller. Kul och se att det rullar på :).
#215 - 20 oktober 2011 18:01
här kommer två bilder på dom nya.

knapparna håller på att öppna sig.
[ATTACH=CONFIG]48459[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48460[/ATTACH]
#216 - 23 oktober 2011 10:00
Du har inte lust att ta en helbild på akvariet? Var längesen nu man såg de :p.
#217 - 23 oktober 2011 10:34
visst :)

minutfärska :)
[ATTACH=CONFIG]48514[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48515[/ATTACH]
#218 - 23 oktober 2011 11:31
Du har verkligen lyckats med ditt :). Euphylian (stavning) är riktigt fin, tror det är den mitten till höger :).
#219 - 23 oktober 2011 12:18
den är stor och fin :)

den lilla euphyllian i mitten (ljusgrön precis till vänster om clownen på båda fotona) hade börjat anfalla en liten R. yuma skivanemon så jag får se hur den mår om ett tag..
(yuman är bakom clownen på båda bilderna)
#220 - 23 oktober 2011 12:20
Ajdå, det var inte så roligt. Men den stora vad heter den?
#221 - 23 oktober 2011 12:25
den stora till höger heter Euphyllia Glabrescens och den lilla i mitten heter Euphyllia Paradivisa :)
#222 - 23 oktober 2011 14:49
Tur att inte flickvännen fick se bilderna :p Hon är inte jättestöttande till min akvariehobby men om jag råkar kolla på saltvattensakvarie så blir det ett himla liv om varför jag inte skaffar det! Samma med malawikar -.- Inte lätt inte
#223 - 23 oktober 2011 15:31
[QUOTE=freddi36;1549214]den stora till höger heter Euphyllia Glabrescens och den lilla i mitten heter Euphyllia Paradivisa :)[/QUOTE]

Jaha, så det var båda som heter det :). Då var jag inte helt ute och cyklade :p.
#224 - 23 oktober 2011 15:32
[QUOTE=Vanish;1549245]Tur att inte flickvännen fick se bilderna :p Hon är inte jättestöttande till min akvariehobby men om jag råkar kolla på saltvattensakvarie så blir det ett himla liv om varför jag inte skaffar det! Samma med malawikar -.- Inte lätt inte[/QUOTE]

Haha :p. Då har jag mer tur med min då :).
#225 - 27 oktober 2011 17:39
igår fick karet ett välförkänt vattenbyte på 15 liter. jag hade "gått över tiden" (:p) med vattenbytet. det hade gått 1/2 vecka mer än vad det brukar gå mellan vattenbytena :eek: jag brukar göra ett per vecka.

det tycker ni kanske inte är så mycket att hojta för men jag gillar att vara punktlig med vattenbytena. tror att karet mår bäst så. saltvatten är även lite känsligare.
nu vet jag att jag kan låta karet va 1/2 vecka extra utan vattenbyte ifall jag skulle va på semester eller liknande iallafall ;)
#226 - 27 oktober 2011 18:00
jag måste skaffa mer epoxy för undervattensbruk. jag har en massa koraller på sanden som jag gärna vill ha upp på revet. några stora skivor envisas också med att trilla ner hela tiden.
några knappar måste högre upp för att må bra och få tillbaka sina färger så epoxyt kan inte vänta längre!
#227 - 30 oktober 2011 08:12
Det är bara till att köpa det och fixa till :)! Glöm inte bilde sen när du är klar med arbetet och låtit vattnet klarna :).
#228 - 30 oktober 2011 13:22
idag köpte jag mer så bl.a caulastrean kom upp efter att ha stått på sanden tills nu. en liten zooa fragg komm också upp. får hoppas att den får tillbaka sina fina färger nu när den får mer ljus.

mitt svampdjur har dubblat sin storlek många gånger om sen jag fick den med en korall. tycker den är ganska intressant. kanske inte så fin i färgerna (grå/vit/mörkare grå).
har också hittat två andra svampdjur på baksidan av revet inne i mörkret. ett rött och ett vitt.
#229 - 6 november 2011 10:06
Bilder :)? Vill gärna se hur det blev :).
#230 - 6 november 2011 10:44
oj, hade glömmt.
tar några bilder lite senare idag. karet har precis tänds så korallerna är lite tröta och ihopdragna fortfarande :)
#231 - 6 november 2011 18:21
Aha okej, då väntar jag snällt då :p.
#232 - 6 november 2011 18:36
dom kommer alldeles strax :)
håller på att ladda upp dom nu.
#233 - 6 november 2011 18:54
:)

[ATTACH=CONFIG]48911[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48912[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48913[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48914[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48915[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48916[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48918[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]48917[/ATTACH]
denna blev jag väldigt nöjd med :)

kommer nog lite bilder på korallerna i blåljus imorgon. ska fota nu senare ikväll.
#234 - 6 november 2011 20:31
Åååh det är sååå fint med saltvatten...:)
#235 - 7 november 2011 18:16
Mycket fina bilder :),
#236 - 13 november 2011 18:43
igår var jag och köpte två nya koraller hos en på saltvattensguiden.se.
2 små kolonier Achanthastrea, och 1 Pavona fragg av något slag. Achanthastreorna är vääldigt fina enligt mig. dom nya juvelerna i karet. dom är dock ganska små och ihopdragna nu så bilderna får jag ta när dom är lite mer uppblåsta så kameran klarar det ;)
dom är röda med blåa markerningar. Pavonan är cremefärgad och lite grönaktig.
#237 - 13 november 2011 20:49
Passa pavonan bara, den skickar ut svepare under natten som funkar som giftkanyler om nåt ligger när nog.
Acans är överlag bland dom klenaste Lps arter så blir det en konflikt så kommer dom o åka på stryk.

Bara ett par tipps ;)

//NiXoN
#238 - 14 november 2011 19:20
pavonan sitter en bit ifrån andra koraller men jag ska hålla koll på den. det är inte P. cactus utan P. decussata.

acankolonierna har redan ätit bra när jag matade dom och dom hade alla tentakler ute igårkväll. imorse hade en ganska långa svepare ute faktiskt. dock når den inte till andra koraller :)

[ATTACH=CONFIG]49237[/ATTACH]
#239 - 14 november 2011 19:22
edit: ja jag vet att en av polyperna är väldigt skadad på den vänstra kolonin och att den troligt vis inte kommer klara sig.
#240 - 14 november 2011 21:43
Kanske en otroligt dum fråga, men har funderat på den ett tag så lika bra att jag ställer den. Är inte vissa animoner giftiga, och om dom är det får man handskas med dom med handskar då eller? Eller kör man helt enkelt utan såna?
#241 - 28 november 2011 12:47
inte sett ditt svar men bättre sent än aldrig :)

anemoner är giftiga.
koraller kan va giftiga med i regel inte så giftiga att man störs nämnvärt. iallafall inte jag. den korall jag har som är "giftigast" är min Euphyllia Glabrescens. den kan ge mig klåda om jag tar på den. det försvinner när jag tvättar händerna noga med tvål så det är inte så farligt :)
#242 - 28 november 2011 13:08
Okej, tack för svaret :) Man får ju inte reda på något om man inte frågar! :p
#243 - 4 december 2011 13:43
Har ett exakt likadant kar som du Freddi!

Dock så använder jag det inte men funderar på att börja
Vilka tester kollar du upp?
+ använder du allt i bakre systemet av tanken i mitt har det försvunnit grejer. :p
Har du bara mjuka koraller?

Förövrigt riktigt snyggt kar, får mig att vilja testa!
#244 - 5 december 2011 12:19
jag kollar Mg, Ca, Kh, nitrat, och phosfor 1 ggr/vecka.

jag har bytt ut skummaren mot en WG-310. och bytt doppvärmaren mot en jäger 75W. (har den sällan på)
och så har jag bytt ut lite av filtermatrialet mot "eget" efter mitt tycke om vad som funkar :)

jag har en del mjukkoraller och en del LPS och några få SPS.

några exempel: xeniorna i framkant, skivanemonerna, och knapparna är mjukkoraller.
euphylliorna, trachyphyllian, och fungian är LPS:er.
den lilla montipora "kirsch" fraggen och acropora fraggen är SPS:er.
#245 - 13 januari 2012 18:26
oj, länge sedan något blev skrivet här!
karet funkar fint. inga missöden ännu ;)
mjukkorallerna och LPS:erna växer på fint. SPS:erna växer men sakta sakta. mitt ljus är för klent helt enkelt.

imorgon ska jag till en affär i malmö som heter Korallcenter. dom hade fått in en ny sändning för någon dag sedan. bland annat intressant en fisk jag länge letat efter. Emblemaria pandionis.
bilder från google:
http://farm4.staticflickr.com/3349/3550827300_618bb11214_z.jpg?zz=1

http://www.oceanwideimages.com/images/15422/large/sailfin-blenny-45M1004-01.jpg

http://chemistry.csudh.edu/faculty/jim/cozumelaug06small/blenny5.jpg

http://www.fishdb.co.uk/img/Fish1208.jpg

http://www5d.biglobe.ne.jp/~MKS/sankougyo/serufinn.jpg

en del bilder på en riktigt snygg firre! hoppas, hoppas, hoppas att det finns en kvar som kan få följa med hem :)
#246 - 13 januari 2012 18:30
[QUOTE=NiXoN;1554778]Passa pavonan bara, den skickar ut svepare under natten som funkar som giftkanyler om nåt ligger när nog.
Acans är överlag bland dom klenaste Lps arter så blir det en konflikt så kommer dom o åka på stryk.

Bara ett par tipps ;)

//NiXoN[/QUOTE]

har fått reda på att det inte var någon Pavona utan en Hydnophora. tyckte först den var lik P.decussata.
vet inte om även den har långa svepare?
#247 - 13 januari 2012 19:16
Jag har en hydno och den skall vara en av dom elakare sorterna så jag har karantänat min i ett hörn där den inte kommer åt nåt.
Så jag har aldrig sett svepare från den men dess tidigare ägare hade tydligen haft mindre positiva erfarenheter.

//NiXoN
#248 - 13 januari 2012 19:19
OK. då håller jag den borta från "finkorallerna". just nu sitter den bara nära några xenior, den får hålla koll på dom så dom inte exploderar i tillväxt ;)
#249 - 13 januari 2012 19:25
Väldigt snygg fisk :). Kul att akvariet flyter på och att koraller och fiskar trivs. Vill inte clownerna leka?
#250 - 13 januari 2012 20:00
jag har sett att hanen vibrerat för honan. (bokstavligen vibrerat) det ska vara en uppvaktning av hanen men längre än så har dom inte kommit.
jag har märkt att hanen blivir mycket agressivare än innan. varför vet jag inte men jag kan inte stoppa ner handen utan att bli biten ordentligt.
#251 - 14 januari 2012 06:54
Jasså, trodde inte att de kunde bli så aggressiva. Är han på de andra fiskarna med eller bara din hand?
#252 - 14 januari 2012 07:57
Det är bara jag som åker på stryk.
Det är tvärt om med gobien dock. Den simmar fram och sätter sig på handen.
#253 - 14 januari 2012 12:22
det belv ingen emblemaria idag. korallcenter hade inte öppet av något mystisk anledning trots det står att dom ska ha öppet..
#254 - 16 januari 2012 19:12
köpte en emblemaria idag :D
priset var i överkant av vad jag tyckte var OK även för denna art, men en sån här fisk får man leta efter så jag tog den endå.
bilderna på den tagna när den var i påsen blev otroligt dåliga och jag vill inte stressa den lilla krabaten mer idag så bilder får bli vid senare tillfälle.
#255 - 17 januari 2012 19:44
[QUOTE=freddi36;1567889]Det är bara jag som åker på stryk.
Det är tvärt om med gobien dock. Den simmar fram och sätter sig på handen.[/QUOTE]

Haha, låter toppen :). Bild på fisken sen, ett måste ;).
#256 - 17 januari 2012 19:46
[QUOTE=freddi36;1568532]köpte en emblemaria idag :D
priset var i överkant av vad jag tyckte var OK även för denna art, men en sån här fisk får man leta efter så jag tog den endå.
bilderna på den tagna när den var i påsen blev otroligt dåliga och jag vill inte stressa den lilla krabaten mer idag så bilder får bli vid senare tillfälle.[/QUOTE]

Ibland så får man ha lite överseende, om det verkligen, verkligen är något man vill ha ^^.
#257 - 18 januari 2012 19:14
jag har försökt ta bild på den men det är svårt!! bilderna blir helt suddiga. ska testa imorgon igen när jag matar för då kommer den ut och spänner upp ryggfenan för att skydda sin mat.
#258 - 21 januari 2012 18:55
Emblemaria Pandionis

några bilder på den nya fisken :) svårt att fota pga välvd ruta och oskrapade rutor ;)

[ATTACH=CONFIG]50930[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50931[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50932[/ATTACH]
#259 - 22 januari 2012 08:25
duger alledes perfekt. Mycket fin fisk :).
#260 - 22 januari 2012 09:16
tyvärr fick jag ingen bild på den när den visar ryggfenan.
#261 - 23 januari 2012 18:40
några närbilder :)
kommer helbild efter jag gjort vattenbyte. får se när det blir men inom dom närmaste dagarna.

[ATTACH=CONFIG]50983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50985[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50987[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50988[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50989[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50990[/ATTACH]
#262 - 24 januari 2012 18:04
Mycket fina bilder. Kul att se korallerna må bra :).
#263 - 28 januari 2012 15:18
tack!
här kommer en helbild :)

[ATTACH=CONFIG]51079[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51080[/ATTACH]
#264 - 1 februari 2012 16:56
all frysmat (som jag även matar mina sötvattensfiskar med) börjar ta slut. därför hade jag tänkt göra en hemmagjord matröra :)
köpte en "seafood" påse och lite ishavsräkor idag. i påsen finns bläckfiskarmar, "squid", och musslor. detta + räkorna hade jag tänkt mixa i mixern till mindre bitar (tror det blir som en smet mer än bitar dock ;)

jag smakade på lite stekt squid och bläckfisk för att se hur det smakade helt enkelt. det var riktigt gott! tror jag får köpa en påse till mig också faktiskt ;) :p
duger det till mig, duger det till fisken! :D
#265 - 1 februari 2012 18:24
[QUOTE=freddi36;1571316]tack!
här kommer en helbild :)

[ATTACH=CONFIG]51079[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51080[/ATTACH][/QUOTE]

Så jäkla mycket koraller du har i tanken :p. Fiskarna får snart plats ;).
#266 - 5 februari 2012 14:29
ja det börjar bli lite ont om plats.

gjorde lite hemmagjord mat igår. bläckfiskarmar, "squid", musslor, ishavsräkor, vitlöksvatten, pellets, och algewafers var ingredienserna. matade lite med det igår och alla djur såg ut till att gilla det. några LPS:er slängde ut tentaklerna direkt och började äta :D
#267 - 5 februari 2012 15:09
Aha, kul att det blev en succè :).
#268 - 5 februari 2012 15:18
ja, det blev väldigt bra faktiskt. jag tror det hela kostade runt 50-60 kr och det blev väl 400gram kanske. färdig mat på 30 kuber/100gram kostar 40 kr i djuraffären. detta kommer räcka i några månader för mig så det blir mycket billigare än färdig mat.
#269 - 3 mars 2012 18:01
har inte hänt så mycket den senaste månaden. idag fick några koraller byta plats pga att vissa låg för nära varandra.
maten som jag gjorde är väldigt poppis av både fisk och koraller.

har någon korall som jag hade behövt fragga lite. vet inte om jag ska ta med det till malmö auktionen eller inte. risken är ju att det inte finns så många saltisar på plats där och då blir det ju inte sålt.
#270 - 4 mars 2012 06:49
[QUOTE=freddi36;1578393]har inte hänt så mycket den senaste månaden. idag fick några koraller byta plats pga att vissa låg för nära varandra.
maten som jag gjorde är väldigt poppis av både fisk och koraller.

har någon korall som jag hade behövt fragga lite. vet inte om jag ska ta med det till malmö auktionen eller inte. risken är ju att det inte finns så många saltisar på plats där och då blir det ju inte sålt.[/QUOTE]

Se om du kan sälja den på SVG? Finnns alltid någon som köper den kanske ^^.
#271 - 4 mars 2012 14:45
ja, kanske det. får se när och var jag säljer dom. det är förresten 3-4 st av dom där gröna randiga skivanemonerna som förörkat sig så nu har jag några skivor på ställen jag inte vill ha dom.
#272 - 12 mars 2012 19:00
gjorde vattenbyte på 10 liter idag. har haft cyano sedan några veckor tillbaka men det ser ut som skiten ger sig nu.

kan kanske se om jag kan filma karet och lägga upp här så ni får se lite mer hur det verkligen ser ut :)
#273 - 13 mars 2012 17:43
Det får du gärna göra :).
#274 - 30 mars 2012 16:00
jag är ledsen att jag glömmt filma. har inte tänkt på det. men, igår var emblemarian ute ur sitt hål (en ovanlig händelse. händer nog max en gång i månaden) så jag filmade den. tyvärr blev kvalitén inte så bra men inehållet blev bra :) den har blivit skrämmd och försöker hota mig när jag kommer nära för att vända på en turbusnigel som ligger på rygg.
ni kan se att den är inte så stor om ni jämför med mina fingrar :)

[video=
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
[/video]
#275 - 30 mars 2012 16:20
haha, häftig varelse det dära.
#276 - 1 april 2012 07:59
Håller med firejacken, riktigt cool fisk :).
#277 - 7 april 2012 10:12
några bilder jag tyckte blev bra :)
kommer en film senare också, men den blev inte så bra. bättre än inget iallafall :)

[ATTACH=CONFIG]52629[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52631[/ATTACH]
#278 - 7 april 2012 10:58
Ett år med salt!!

kom på att det är ett år sedan jag skaffade mitt saltvattensakvarium :D
därför kommer här en mindre bildbomb på utvecklingen av karet. första bilden är från några dagar efter jag tog hem det. dom sista är från början på året ungefär :)
man kan ju se att det gått åt rätt håll iallfall, tycker jag ;)

håll till godo!!

[ATTACH=CONFIG]52637[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52638[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52639[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52640[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52641[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52642[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52643[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52644[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52645[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52651[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52652[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52653[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52654[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52655[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52656[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52657[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52658[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52659[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52660[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52661[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52662[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52663[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52664[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52665[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52666[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52667[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52668[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52669[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52670[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52671[/ATTACH]
#279 - 7 april 2012 11:10
vi firar även med att visa en lite halvdålig film från idag! [:-76]

[video=
&feature=youtu.be
[/video]
#280 - 9 april 2012 07:30
Det året har gått snabbt :). Det har verkligen gått åt rätt håll, det ser toppen ut :).
#281 - 10 april 2012 14:58
tackar! :)
#282 - 10 april 2012 16:38
Åh, vad avundsjuk jag blir! Riktigt snyggt :)
#283 - 15 april 2012 09:09
Kollar in tråden lite då och då så du får gärna uppdatera :).
#284 - 15 april 2012 10:42
lite bilder.

[ATTACH=CONFIG]52884[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52885[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52886[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52887[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52888[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52889[/ATTACH]
#285 - 15 april 2012 10:42
det händer inte så mycket. det blir några nya koraller i nästa vecka dock :)
#286 - 15 april 2012 12:20
Fina bilder :).
#287 - 16 april 2012 16:14
tack! :)

fick precis besked om att en ny korall är påväg. får den imorgon :D
vad det är för någon tänker jag inte avslöja, men den är riktigt snygg av korten att dömma..

haha, blev ju nästan lite rimm där :p
#288 - 26 april 2012 16:25
Rörmask

köpte en römask igår. rosa och vit. tyvärr syns det rosa inte så bra i filmen.

[video=
&feature=youtu.be
[/video]
#289 - 26 april 2012 17:39
[QUOTE=freddi36;1589540]köpte en römask igår. rosa och vit. tyvärr syns det rosa inte så bra i filmen.

[video=
&feature=youtu.be
[/video][/QUOTE]

Ojoj, riktig snygging.Hade med en sådan när jag hade salt. Lätt den snyggaste rör mask jag sett :).
#290 - 27 april 2012 14:50
tack! tycker också den är riktigt fin :)
#291 - 9 maj 2012 17:08
Film, igen..

en ny liten film :)
det är inte så mörkt och inte så mycket partiklar i vattnet egentligen. har precis rört runt i karet så det yrde upp lite skit.

[video=
&feature=youtu.be
[/video]
#292 - 19 maj 2012 15:35
har knåpat ihop en liten film i bättre kvalité än dom jag visat innan. hoppas ni gillar den :)

[video=
" target="_blank">
[/video]

det är en presentation av hela karet så jag har skrivit ut namn på djuren.
#293 - 19 maj 2012 16:50
Riktiht fin det där! Med musik blir man nästan tårögd...jo jag menar det, på riktigt.
#294 - 19 maj 2012 16:55
Tackar! Jag gjorde den i Youtube´s video editor. Inte så svårt faktiskt, det tar bara lite tid om man vill vara noga :)
#295 - 19 maj 2012 17:04
[QUOTE=freddi36;1593448]har knåpat ihop en liten film i bättre kvalité än dom jag visat innan. hoppas ni gillar den :)

[video=
" target="_blank">
[/video]

det är en presentation av hela karet så jag har skrivit ut namn på djuren.[/QUOTE]

Förutom att det förmodligen är den finaste filmen i Zoopets historia så har jag inte så mycket mer att säga..

Eller en sak kanske...

Jag måste skaffa ett salt-kar...
#296 - 19 maj 2012 17:09
Tack!
Det gör du rätt i! :)
#297 - 19 maj 2012 17:12
är det svårt?
#298 - 19 maj 2012 17:19
Nja, i början lite. Läser man bara på mycket innan så är det inte så svårt. Men de första veckorna innan man fått någon som helst typ av "erfarenhet" känns det nytt och osäkert. Man har många frågor för man kommer hitta nya saker i karet och det kommer hända mycket den första tiden.
Sen när man läst sig sitt akvariums rutiner och vad som behöver göras och när så skilljer det sig inte mycket från sötvatten. Det är lite andra djur och lite anorlunda och ofta mer utrustning.
Och det är lite kännsligare. Man får sota mer för mindre misstag, djuren är dyrare men det är också viktigare att inte slarva.
#299 - 30 maj 2012 15:33
Har köpt en osmosmaskin och gjorde första vattenbytet med osmosvatten igår :)

Idag tog jag loss en av dom stora Rhodactisskivorna eftersom en hade börjat bränna polyperna på min Montipora hoffmeisteri, och det vill vi ju absolut inte! det känns alltid så hämskt att ta loss dom för det blir nästan inget kvar, bara en massa slamsor och slem. Om allt går som det ska så klarar den sig och det kommer en ny där den satt innan, ur slamsorna som blev kvar på stenen.
#300 - 30 maj 2012 16:13
[QUOTE=freddi36;1594760]Har köpt en osmosmaskin och gjorde första vattenbytet med osmosvatten igår :)
[/QUOTE]
Blanda bara inte ihop vilket som är slask och vilket som är det "rena" vattnet ;)

//NiXoN
#301 - 30 maj 2012 16:15
Nejdå, det är ingen risk. Det är så stor skillnad i flöde :)
#302 - 30 maj 2012 16:29
Jag gjorde ett experiment med mitt vatten o fyllde 2 dunkar, 1 med osmos och 1 med slask.
Otroligt nog så kunde man se skillnaden rätt tydligt ovanifrån, slasken var lite gulare nästan åt det rödbruna hållet.
Det är lite trist att det mesta går till spillo om man inte har nåt anat nytjande av det...

//NiXoN
#303 - 30 maj 2012 17:03
Blommvatten?
#304 - 30 maj 2012 17:41
Får nog skaffa ett växthus isåfall ;)

//NiXoN
#305 - 27 juni 2012 21:02
Det har hänt lite i karet sen sist och det är nog dax för lite nya bilder. Ska göra vattenbyte imorgon så jag tar lite bilder då med :)
#306 - 30 juni 2012 17:57
Här kommer en massa bilder! :)

[ATTACH=CONFIG]54315[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54316[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54317[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54318[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54319[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54320[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54322[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54323[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54324[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54325[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54326[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54327[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54328[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54329[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54330[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54331[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54332[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]54333[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54334[/ATTACH]
Här är två bilder på den nya gobien. Det är en Signiogobius Biocellatus. Jag har läsrt den att äta fryst mat ur sanden nu också :)

[ATTACH=CONFIG]54335[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54336[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54337[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54338[/ATTACH]
#307 - 1 juli 2012 13:08
Underbara bilder!:)
Man blir rätt sugen på saltvatten när man får se hur snyggt det kan bli.
#308 - 1 juli 2012 18:27
Så vackert så! :) Min egen akvarieabstinens har varit extra svår den senaste tiden... de lät nästan som om syster tänkte uppgradera till ett 120 l.. så då är det stor risk jag tar tillbaks mitt 54 l tills jag har plats för nåt större ;)
#309 - 1 juli 2012 18:36
alltså det där akvariet kan man inte titta sig mätt på... helt otroligt vackert.
du borde verkligen skicka in nån bild till tävlingar om snygga saltvatten kar :)
#310 - 1 juli 2012 18:40
[QUOTE=freddi36;1598770]Här kommer en massa bilder! :)

[/QUOTE]
SNYGGT!!!! så fint, gillar hur du fått ihop det.
#311 - 1 juli 2012 18:59
Tackar för alla snälla ord! [:-2]
#312 - 1 juli 2012 19:00
[QUOTE=MrH;1598910]alltså det där akvariet kan man inte titta sig mätt på... helt otroligt vackert.
du borde verkligen skicka in nån bild till tävlingar om snygga saltvatten kar :)[/QUOTE]

Var kan man göra det?
#313 - 1 juli 2012 19:01
[QUOTE=Miliimli;1598908]Så vackert så! :) Min egen akvarieabstinens har varit extra svår den senaste tiden... de lät nästan som om syster tänkte uppgradera till ett 120 l.. så då är det stor risk jag tar tillbaks mitt 54 l tills jag har plats för nåt större ;)[/QUOTE]

Då måste du testa salt i det isåfall :)
#314 - 1 juli 2012 21:54
[QUOTE=freddi36;1598918]Var kan man göra det?[/QUOTE]

inte en aning, tänkte mest om du såg nån tävling så ställ upp för sjutton gubbar! sjuuukt snyggt akvarium. kan nog va bland de snyggaste på zoopet.
#315 - 3 juli 2012 14:53
Lite fler bilder.

[ATTACH=CONFIG]54377[/ATTACH]
Okinawae gobien i en Rhodactis skivanemon.

[ATTACH=CONFIG]54378[/ATTACH]
Ny korall. Clavularia. "Stjärnpolyp"

[ATTACH=CONFIG]54379[/ATTACH]
Sidan av revet.

[ATTACH=CONFIG]54380[/ATTACH]
Bakom Trachyphyllan på botten (den stora gröna) kan man skymta gobien.
#316 - 3 juli 2012 18:16
[QUOTE=freddi36;1599150]Lite fler bilder.

[ATTACH=CONFIG]54377[/ATTACH]
Okinawae gobien i en Rhodactis skivanemon.

[ATTACH=CONFIG]54378[/ATTACH]
Ny korall. Clavularia. "Stjärnpolyp"

[ATTACH=CONFIG]54379[/ATTACH]
Sidan av revet.

[ATTACH=CONFIG]54380[/ATTACH]
Bakom Trachyphyllan på botten (den stora gröna) kan man skymta gobien.[/QUOTE]

Så jäkla fina bilder! Jävligt snyggt akvarium!
#317 - 3 juli 2012 18:16
det är verkligen sjukt snyggt!
#318 - 3 juli 2012 18:56
Säger ni det så är det väl så! :)
#319 - 3 juli 2012 21:41
Det är helt klart bra gjort med ett nanokar, du har fått in en hel del olika koraller och lyckats hålla dig från den klassiska missen med för stora fiskar.
Hur har det gått med dina Acans?

Hoppas du inte har nått emot ett par tipps.
Din gula okinawae är på väg att svälta, om man matar 2-3ggr per dag under ett par veckor så skall den kunna komma igång och bygga lite hull.
Sen funderade jag på ditt ljus(baserat på bilderna), det känns som om det är lite begränsande för dina färger varpå du får "windex" effekten med en udda blå ton.
Om du kunde få tag på nåt med en djupare blå färg så skule det ändra färgerna, nu ser det ut att ligga kring 470nm som är vanligt blått.
Det som verkligen tar fram färgerna i mjukisar och LPS är 445-455nm och 420nm, dvs det man brukar kalla royal blue och "uv".
Det är dock bara nåt som skulle lyfta fram ytterligare färger.

//NiXoN
#320 - 4 juli 2012 08:13
Tack för tipsen.

Okinawaen är nog lite smal nu när du säger det, men jag tycker den äter bra. Ska mata mer, fler gånger er dag :)

Jag hade en koloni på 4 huvuden acan. Tyvärr så dog 3 för ett tag sedan och jag vet inte riktigt varför. Sen jag började dosera redsea reef foundation ABC+ så har den sista börjat se bättre ut, men den är fortfarande lite "skrumpen".
Mina värden är:
Ca 450ppm
Mg 1350ppm
Kh 8,5-9

Ljuset är pc rör. Ett 10000K ett 14000K och så har jag satt in ett extra actinic 20000+K.
Det svåra är att få tag på bättre rör som passar i clownhotellet.
#321 - 6 juli 2012 14:33
Matdax!
Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

[video=
&feature=plcp" target="_blank">
&feature=plcp
[/video]
#322 - 6 juli 2012 16:06
[QUOTE=freddi36;1599492]Matdax!
Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

[video=
&feature=plcp
[/video][/QUOTE]

Så jäkla snyggt akvariet är! Lätt det snyggaste nanot på hela zoopet :).
#323 - 7 juli 2012 07:55
Tack! Jag bär väldigt nöjd själv. Det har gått mycket bättre än vad jag kunde tänka mig när jag köpte karet. (titta på dom första bilderna i tråden så förstår ni)
#324 - 16 juli 2012 18:11
Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta :(
#325 - 16 juli 2012 18:17
[QUOTE=freddi36;1600688]Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta :([/QUOTE]

Tråkigt för dej freddi:(.

//Inger
#326 - 16 juli 2012 18:56
kollade på bilderna från när du startade upp det och måste säga att de är verkligen ett fantastiskt akvarium du fått till på bara ett år.
ja skulle lätt säga topp 3 av alla kar ja sett på zoopet. grymt snyggt.
#327 - 16 juli 2012 19:23
Jag köpte dom i lördags och dom blev skickade idag, får se när dom kommer, beställde från USA.

Inte USA, Hongkong :)
#328 - 16 juli 2012 21:40
ja det vill vi absolut se :D fasen va skoj me lite förändringar å variation i tillvaron.

själv står det helt stilla här hemma just nu, händer inte ett dyft på akvariefronten :/
#329 - 17 juli 2012 14:06
Vete tusan vad jag gjorde med inlägget åvan, men jag hade iallafall skrivit att jag köpt led's och att jag ska till en stor saltaffär på lördag. Hade skrivit lite mer men inget viktigt :)
#330 - 17 juli 2012 18:59
Har bara tittat lite sporadisk i denna tråd innan men nu börjar jag bli lite nyfiken på salt och funderar på konvertera vårat 180L kar så har läst igenom allt detta nu, är så underbart och se hur allt tagit form med tiden, riktigt snyggt! :)

Blev direkt nyfiken på vilken butik du ska till, sedan vill vi självklart ha bilder på ditt LED projekt ;)
#331 - 17 juli 2012 20:30
Affären jag ska till heter biotedmarin och ligger i Kungsbacka. Har aldrig varit där förr men det ska vara en bra affär.
Om du vill testa salt så läs på mycket innan, ha inte för bråttom då blir det ofta lite sådär.
På saltvattensguiden.se finns mycket bra info och.många som kan hjälpa dig :)

Led'sen ska komma på tisdag så då blir det bilder på det, hittar jag något kul hos bioted blir det såklart bilder på det med :)
#332 - 18 juli 2012 08:23
Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare. :)
Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.
#333 - 20 juli 2012 17:58
[QUOTE=AffeAlien;1600867]Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare. :)
Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.[/QUOTE]

Du har ju Triton där uppe hos dig. Ligger i Täby har jag för mig. Jag har aldrig varit där men beställt från deras välsorterade webbshop och där är det bra service.

Led´sen har anlänt till Arlanda idag :) Ska väl kollas i tullen och så först innan dom skickas till FedEx stationen i Malmö.

Här är en liten film med enbart kvälls/morgon ljuset på. Färgtemperaturen är 20000+ - "actinic", inget man ser så ofta i sötvattenskar ;)
[video=
&feature=plcp
[/video]
#334 - 21 juli 2012 10:32
Jo det blir nog någon sväng till Triton nu under semestern skulle jag tro. Måste undersöka vad de har för roligt. :)

Lite blått en stund på kvällen kan nog vara okej men jag gillar inte det speciellt mycket annars när det blir riktiga "Kalle anka" färger på allt. lite för onaturligt för mig, vill gärna efterlikna de utseendet som de har om man skulle dyka i havet.
Men det som allt annat är ju en smaksak. :)
#335 - 21 juli 2012 14:21
Dyker man i havet så försvinner det röda efter nån meter och lite djupare(där många av Freddi36´s koraller lever) så är det rätt blått.
Normalt så är akvarierna onaturligt gula för det är vad många uppfattar som som naturligt...
Sen är korallernas tillväxt rätt långt baserad på det blåa spektrat och det är ofta skillnaden på bruna koraller eller färgsprakande koraller.

Jag körde rätt mycket "vitt" ljus i början men man vänjer sig snart med det blåa och sen kan man inte tänka sig att gå tillbaka.
Blått ser rätt överdrivet ut på bild oftast men om man har riktigt djup blå med 445-455nm så ser ögat inte ljuset som så starkt, rör har ofta andra våglängder inblandade.

Korallerna på bilden är från mitt kar och med felaktig belysning så tappar dom eller ändrar färger till det sämre...
Bilden har lite för mycket babyblått som ligger kring 470nm men annars är den rätt representativ.

//NiXoN
#336 - 21 juli 2012 16:45
I filmen är det blåa ljuset ganska stickande men i verkligheten är det mycket "mjukare" för ögat.
#337 - 21 juli 2012 18:10
att återge ljus på bild och film är ju självklart inte enkelt det vet jag sedan innan. :)

Men då kommer frågan angående blått och vitt. Kan man inte ha det blå för koralernas tillväxt och sedan ha någon typ MH som är lite vitare för att få bort det allra blåaste för ögat eller tappar man då helt fördelen med det blå för det vita ljuset blir starkare?
#338 - 21 juli 2012 18:25
Jag tror ingen har det så blått hela tiden men man har ofta blått + någon typ av vitt. Då blir det krispigt vitt med en toning av blått. På morgonen och kvällen har man bara det blåa på för att simulera sol ned/uppgång.
#339 - 21 juli 2012 20:11
Ahh, och då passar alla på att köra allt blått och UV när det fotar för att se de konstiga färgerna lite bättre. Då är jag med. :)
#340 - 22 juli 2012 09:18
Nej så är det inte, kameran "ljuger" för ögonen så det blåa förstärks ytterligare så det ser skevt ut.
Tittar man på karen hos folk så ser det inte så blått ut även om dom bara kör 2 av 8 rör som vita så är det vita såpass dominant att det tar över(dvs du behöver inte mer).
Tar man sen bilder på det så plockar kameran fram det blåa alldeles för enkelt och så får sötvattensfolk panik(nästan ofelbart).
Man kör med spektrumet kring 450nm för korallernas färger och tillväxt, uv är under 400nm.

Jag har kört 20.000k Mh lampor och blåa samt enstaka rosa rör (fidji pink) på mitt stora kar när jag hade en yrkesfotograf o plåta burken till den lokala tidningen.
Hans spontana bedömning var att det såg ut som dagsljus i tropiken, dvs krispt med en blå underton.

Färgerna på korallerna är inte heller on/off beroende på ljuset, koraller ändrar sin utfärgning/pigment beroende på vad dom utsätts för i form av ljus och näringsvärden.
Dvs du kan köpa en korall för 1600kr och med fel ljus/värden så ser den ut som en för 200kr, men det är upp till dig ;)
Dom på bilden kan bli helröda eller se ut som bruna donuts om man gör fel och det tar länge att rätta till(ibland ett halvår eller mer).
På detta sätt kan man fynda ibland, man köper bruna tråkiga koraller i butiken och låter dom färga ut under bättre förhållanden hemma(här kommer vi dock upp till en högre nivå av kunnande innan man skall försöka).

//NiXoN
#341 - 22 juli 2012 10:06
Intressant!
Kul med lite förklaringar, blivit lite smartare tror jag :)
Har nog aldrig tittat på ett slatkar hemma hos någon utan bara på bild och i butiken i stan kör det bara MH lampor som inte alls är så blåa och ägaren säger att han ska fixa mer blått men man vet ju hur det är med sånt :)
#342 - 22 juli 2012 13:30
Igår köpte jag lite fraggar och en eremit.

1 acropora vet ej art men kanske millipora
1 seriatopora hystrix
1 helt röd grenväxande montipora, tror det är en setosa
1 pocillopora damicornis

Eremiten är en "halloween" eremit, ganska stor.
http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+501+1639&pcatid=1639
#343 - 24 juli 2012 12:15
Led'sen har anlänt :) så nu är det bara att börja bygga. Imorgon ska jag börja limma led's hade jag tänkt, sen lödda, riva ut den gamla belysningen och in med den nya.
#344 - 24 juli 2012 19:55
Uv led'sen gör verkligen att det gröna pigmentet i vissa koraller super fint! Det ser ut som att korallen glöder i något väldigt radioaktivt :p
#345 - 25 juli 2012 13:24
bilder för bövelen! :D
#346 - 25 juli 2012 15:15
+1
#347 - 25 juli 2012 17:32
Jag skulle tagit bilder igår men eftersom jag bara testade 1 led med ett batteri över karet så blev det igen bil på det.
Bilder kommer på bygget. Jag limmade alla led's idag, imorgon ska jag löda.
#348 - 25 juli 2012 19:05
[ATTACH=CONFIG]54720[/ATTACH]

Delning av kylflänsen

[ATTACH=CONFIG]54721[/ATTACH]

Ritat upp vart ledsén ska sitta

[ATTACH=CONFIG]54722[/ATTACH]

Färdig limmade
#349 - 25 juli 2012 19:09
Intressant.
Hur har du placerat ledsen och vlika olika sorter var det?
#350 - 25 juli 2012 19:09
[ATTACH=CONFIG]54723[/ATTACH]
Delning av kylflänsen

[ATTACH=CONFIG]54724[/ATTACH]
Ritat upp vart led´sen ska sitta

[ATTACH=CONFIG]54725[/ATTACH]
Klart!

Edit; dubbelpost :(
#351 - 25 juli 2012 19:10
[ATTACH=CONFIG]54726[/ATTACH]

Såhär är färgerna spridda. Två UV fram.
Bridgelux led´s från aquastyleonline.com
#352 - 26 juli 2012 16:31
[video=
&feature=plcp
[/video]

Såhär blev det :D
Ska bygga in kylflänsen i den gamla huven.

Fixar bättre video imorgon. Synd att kameran inte kan ta upp alla färger under det blåa ljuset :(
#353 - 26 juli 2012 17:24
[QUOTE=freddi36;1601743][video=
&feature=plcp
[/video]

Såhär blev det :D
Ska bygga in kylflänsen i den gamla huven.

Fixar bättre video imorgon. Synd att kameran inte kan ta upp alla färger under det blåa ljuset :([/QUOTE]

Vilken bra ljus där är i de ledsen! :)
#354 - 26 juli 2012 19:16
Ja, det är väldigt bra ljus, och väldigt snyggt ljus. Tyvärr går det inte att filma det så bra.
#355 - 26 juli 2012 19:55
tjusigt :D
#356 - 29 juli 2012 19:00
Hängde upp belysningen i två konsoler idag. Blev ganska bra, bara det att jag måste fixa en sarg runt den så man inte blir bländad när man sitter i soffan. Just nu sitter det tidningspapper tejpat som skydd, därav inga bilder idag ;)
#357 - 29 juli 2012 19:18
Tror du gjort ett bra byte av ljuskälla.
Var lite försiktig så du inte bleker korallerna, det nya ljuset är nog något vassare än ditt gamla ;)
BTW har du nåt stänkskydd?

//NiXoN
#358 - 30 juli 2012 12:53
Jag har bara en slinga igång åt gången, och belysningen sitter ca 15cm över karet. Därför tror jag inte jag behöver stänkskydd heller.
#359 - 31 juli 2012 18:53
15cm innebär att du behöver stänkskydd, om det inte stänker så kommer det att börja korrodera o kortsluta efter ett tag.
Skall du klara dig utan så är det snäva linser som gäller och en bra distans mellan kar och ramp.

//NiXoN
#360 - 1 augusti 2012 06:51
Ok, stänkskydd uppsatt på "att bygga listan" :)
#361 - 4 augusti 2012 18:20
Byggde klart rampen idag :)

[ATTACH=CONFIG]54916[/ATTACH]
Ramen. Två stag för att hålla ihop det hela bättre och på dessa ska stänkskyddet ligga.

[ATTACH=CONFIG]54915[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54917[/ATTACH]
Kylflänsen fastlimmad i ramen :)
#362 - 4 augusti 2012 19:50
Ser riktigt trevligt ut. :)
Bygger du en 120cm lång åt mig också? Börjar planera min saltdebut. ;)
#363 - 4 augusti 2012 20:57
tjusigt bygge. ska bli roligt å se hur ljuset blir när du kör igång den :)
#364 - 4 augusti 2012 20:58
ja alltså, du har ju redan visat, men när den är helt klar tänkte jag :D om de blir nån skillnad, men de kanske de inte blir mot tidigare video?
#365 - 5 augusti 2012 08:29
[QUOTE=AffeAlien;1602749]Ser riktigt trevligt ut. :)
Bygger du en 120cm lång åt mig också? Börjar planera min saltdebut. ;)[/QUOTE]

Haha, nja det är inget man gör på en eftermiddag direkt ;)
När planerar du att dra igång det? Du måste starta en tråd antingen här eller på SG så vi kan få se hur det blir :)
#366 - 5 augusti 2012 08:30
[QUOTE=MrH;1602756]ja alltså, du har ju redan visat, men när den är helt klar tänkte jag :D om de blir nån skillnad, men de kanske de inte blir mot tidigare video?[/QUOTE]

Ljuset blev det ingen skillnad på, utseendet på rampen blev ganska tjusig och jag är väldigt nöjd :)
Ska ta och filma så ni får se :)
#367 - 5 augusti 2012 09:36
Bra jobbat, det är inget tokigt bygge med tanke på vad en motsvarande köpesramp hade gått på.
Ett tipps dock för kommande projekt, när du skalar kablarna så bör du vara lite snålare.
Försök att inte få den exponerade metallen o sträckas mer än 1-2mm utanför kontaktplattan på stjärnan, det blir lite säkrare så.

//NiXoN
#368 - 5 augusti 2012 11:01
[QUOTE=freddi36;1602778]Haha, nja det är inget man gör på en eftermiddag direkt ;)
När planerar du att dra igång det? Du måste starta en tråd antingen här eller på SG så vi kan få se hur det blir :)[/QUOTE]

Tusan! :)
Får köpa mig nått färdigt alternativ när de är dags då kanske. :)
Har fått tag i ett borrat kar till bra pris men jag har investeringsförbud ett tag framöver av sambon, Har dock lyckats smöra till så jag får köpa själva karet i alla fall. Sen blir det en projekttråd som förmodligen kommer vara halvdöd första halvåret innan jag får spendera pengar igen :D

Fortsätter följa dina och andra framsteg och utvecklingar i saltet så länge. ;)
#369 - 5 augusti 2012 11:16
[QUOTE=AffeAlien;1602793]Tusan! :)
Får köpa mig nått färdigt alternativ när de är dags då kanske. :)
Har fått tag i ett borrat kar till bra pris men jag har investeringsförbud ett tag framöver av sambon, Har dock lyckats smöra till så jag får köpa själva karet i alla fall. Sen blir det en projekttråd som förmodligen kommer vara halvdöd första halvåret innan jag får spendera pengar igen :D

Fortsätter följa dina och andra framsteg och utvecklingar i saltet så länge. ;)[/QUOTE]
hehe livet kan vara lite orättvist ibland när det blir inversterings stopp sådär...:p
#370 - 5 augusti 2012 11:21
haha, tydligen har jag lagt lite för mycket pengar på mina egna intressen och det finns saker som behöver köpas till lägenheten. Så fick inte dra igång några nya projekt just nu. :)
Bäst att lyda för husfridens skulle ;)
#371 - 5 augusti 2012 11:35
[QUOTE=AffeAlien;1602797]haha, tydligen har jag lagt lite för mycket pengar på mina egna intressen och det finns saker som behöver köpas till lägenheten. Så fick inte dra igång några nya projekt just nu. :)
Bäst att lyda för husfridens skulle ;)[/QUOTE]
det är lite samma sak här nu..;)
#372 - 5 augusti 2012 13:47
[QUOTE=AffeAlien;1602797]haha, tydligen har jag lagt lite för mycket pengar på mina egna intressen och det finns saker som behöver köpas till lägenheten. Så fick inte dra igång några nya projekt just nu. :)
Bäst att lyda för husfridens skulle ;)[/QUOTE]

[QUOTE=gonzo44;1602802]det är lite samma sak här nu..;)[/QUOTE]

...ungkar... *nynnar på en glad melodi* hmm i morron lägger ja nog mina pengar på akvarie grejer bara för att ja kan ;)
#373 - 5 augusti 2012 17:09
hehe det tycker jag du gör rätt i...:D
#374 - 5 augusti 2012 20:34
Inte så mycket pengar kvar här heller nu efter allt till rampen.
Var i en saltbutik idag och skulle se vad dom hade. (visserligen inte därför jag åkte dit, vi behövde kattmat). Som vanligt, nästan helt slut i korallväg :( Blev inget nytt till det karet. Jag hittade istället den största kampfisk hane jag någonsin sett. Han fick följa med hem istället :) Han är röd, blå och "grönish".
#375 - 8 augusti 2012 16:12
Har räknat lite på vad LED rampen kostat.

Led´s + kylfläns + drivare + sladdar + upphägning + fläkt (och lite annat smått som kom med i kittet) 79$ + 44$ frakt + 250kr moms, tull och hanteringsavgift = 1111kr

Plexi 89kr

Limm till plexi 39kr

Färg 50kr

Konsoler för upphägningen 35kr

Lödkolv lånad, dvs 0kr

Såg till plexi 55kr

Det blir ~ 1400kr. Inte så dyrt gämfört om man skulle köpa en färdig, som Nixon skrev :)
#376 - 8 augusti 2012 16:18
sen äre ju mycke roligare å göra själv ju :D
#377 - 8 augusti 2012 16:23
Precis :)
#378 - 8 augusti 2012 16:33
Lite bilder från idag.

[ATTACH=CONFIG]54943[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54944[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54948[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54951[/ATTACH]

Den första bilden är tagen under enbart den vita slingan, den andra under fullt ljus (blå + vit slinga) och den sista under den blå slingan :)
[ATTACH=CONFIG]54947[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54946[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54945[/ATTACH]
#379 - 8 augusti 2012 18:40
fasen va läckert :D
#380 - 8 augusti 2012 18:45
Japp, man blir ju lite sugen på saltvatten :) Men ekonomin sätter väl stopp.
#381 - 10 augusti 2012 15:40
Lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]54990[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54991[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54992[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54993[/ATTACH]

Led rampen. Jag gjorde ramen lite längre än kylflänsen så kan den varma luften från fläkten komma ut :)

[ATTACH=CONFIG]54994[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54995[/ATTACH]
#382 - 10 augusti 2012 19:03
ser kanon bra ut de där. snyggt jobbat!
#383 - 10 augusti 2012 19:13
Nä!!!!!! inte det minsta snyggt dedär inte, sa han med hängande huvud och avundsjukan hängande som en tung dimma runt sej
sen vände han sej om igen och tittade och hörde sej själv skrika inombords ASASNYGGT!!!!!!!!!!... hehe:p
#384 - 10 augusti 2012 19:27
Kul att ni gillar det :)
Man blir aldrig trött på beröm ;)
#385 - 10 augusti 2012 21:09
Mycket vackert!
Blir riktigt Nice med LED belysningen, sjukt härligt när nått man byggt själv fungerar så bra också. :)
Någon fler helhetsbild?
Hade du någon plan med korallerna eller har du bara köpt lite de du känt för?
#386 - 10 augusti 2012 21:41
Kan ta en ny helbild :)
Nej, jag hade ingen speciell "tanke" med korallerNa. I början höll jag mig till mjukisar och någon lps. Sen blev det ytterligare någon lps, och nu med led har jag köpt några sps. Så det är en härlig blandning i karet nu :D
#387 - 11 augusti 2012 15:19
Sv: projekt mitt första saltakvarie

Utan att ha någon erfarenhet så känns det som att det är lättare att hålla balans i värdena med lite blandade sorter än att bara köra tex sps över en längre tid.
Men jag kanske är helt ut och cyklar här?
#388 - 11 augusti 2012 17:27
Vill man köra stenhårt sps så kommer inte mjukisar och lps att trivas så bra eftersom de låga näringsvärdena som sps gillar tycker dom inte om.

Sps kan man hålla med lite högre näringsvärden också fast då förlorar man lite färg på spserna. Då kan man som jag få alla sorter att trivas :)
#389 - 1 september 2012 19:36
Vissa spser trivs inte så bra. Funderar på att ta bort dom och köpa lite goa lpser istället, dom jag har har aldrig sett bättre ut :D
#390 - 15 september 2012 18:11
Tre av fyra spser är riktigt risiga. Tri.colorn, hystrixen och pocilloporan går nog inte att rädda, och det är bara mitt fel för att inte tagit tag i det tidigare. Montipora digitatan trivs dock, vet inte varför men alla mina montis mår bra. Hoffmeisterin och digitatan växer och har färg. Och en gammal röd flakväxande som jag trodde jag tagit bort har kommit tillbaka. Det kan inte ha varit mycket kvar av den på stenen som den satt på för jag har inte sett det minsta av den förrän nyligen. En tunn tunn remsa har vuxit fram, kul!

De tre spserna som inte trivs åker ut imorgon och in kommer istället troligen en "Christmass" Favia. Den är "julgransgrön" med röda "julgranskulor" i tomterött :D
Om den finns kvar imorgon (kollade på den för några dagar sen men köpte den inte) så åker den med hem :D
#391 - 16 september 2012 11:57
Det blev en christmas favia :)
Håller på att koppa in den nu så bilder kommer senare :D
#392 - 16 september 2012 12:43
Här är den. Jag satte en Royal Blue diod över den nu medan jag koppar in den och filmade den så ni kan se :)

[video=
&feature=plcp
[/video]

Det röda "hoppar" inte fram lika bra som det gröna på film. Det är skitsvårt at filma under RB ljus. I verkligheten är det röda också neon.
#393 - 17 september 2012 15:28
Såhär ser karet ut nu med Favian :)
Fullt ljuse i filmen.

[video=
&feature=plcp
[/video]
#394 - 17 september 2012 15:33
alltså man får inte nog av det där karet, du har verkligen lyckats kanon!!!
det är så jäkla snyggt!!
#395 - 17 september 2012 15:36
Ja, och nu får jag säga att det är fullt, eller iallafall nästan ;)
Jag kan se tre små små platser till små knappkolonier eller acans kanske. Den lilla plats som finns kvar till nytt nu ska jag spara till några riktiga ögonstenar!
#396 - 17 september 2012 15:40
Man får ju med ganska mycket "skit" på nya koraller från affären, svampar, små rörmaskar, alger, slem, och annat gojs. Detta tycker "CUC:n" ("clean up crewn") är jättegott tydligen eftersom hela dagen igår satt alla eremiter, sniglar och räkan på Favian och idag är den helt "clean" från "skit".
#397 - 17 september 2012 15:50
bra de kommer till nytta :D skiten alltså.
#398 - 17 september 2012 16:30
Ja, dom lär vara mätta ett tag framåt.

Filmen är från igår, och Favian ser kanske lite risig ut här och var men idag har den slutit det mesta av skadorna. Koraller som flyttas omkring (och får åka hem i en lite för liten påse) bli lätt skadade, och det blir inte bättre av att den nya ägaren råkar skrapa emot korallen mot en sten [:o]
Men den ser bra ut nu igen, dom kan ta ganska mycket stryk utan att det blir stora skador.
#399 - 20 oktober 2012 10:11
[ATTACH=CONFIG]56736[/ATTACH]

En bild på en korall jag köpte på Köge-mässan :)
Den kallas "grön stjärnpolyp" eller Briarium sp.

Ni som såg den på mässan undrade nog lite varför jag köpte en grå "korv" men då var ju alla polyper (det gröna) indragna. Såhär ska den se ut när den mår bra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#400 - 20 oktober 2012 10:15
Ser man på - "danske pölser" är uppenbarligen mycket vackra:D
#401 - 22 oktober 2012 19:05
Ja när dom vill så blir dom riktigt snygga, och stora! Den har redan vuxit ner över epoxyn som jag fäste den med och jag ser nua polyper var/varannan dag, så den ser ut till att trivas :D

Ökar den blåa belysningstiden mitt på dagen mer och mer nu så jag förhoppningsvis kan köra full belysning om några veckor/månad. Allt beror på hur korallerna reagerar.
#402 - 29 oktober 2012 11:12
Bilder!

[ATTACH=CONFIG]56855[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56856[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56857[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56858[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56860[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56862[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56859[/ATTACH]

Lite bilder från idag. Om ni vill se alla så finns dom här; http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell&p=488233#post488233

#403 - 29 oktober 2012 11:14
[QUOTE=freddi36;1615773][ATTACH=CONFIG]56736[/ATTACH]

Ni som såg den på mässan undrade nog lite varför jag köpte en grå "korv" men då var ju alla polyper (det gröna) indragna. Såhär ska den se ut när den mår bra :)[/QUOTE]Det var ju lite skillnad:)...
#404 - 29 oktober 2012 17:50
Ja verkligen :)
Och fort har den vuxit. Tog en fragg (delade den) igår så får hoppas att den växer lika fort.
#405 - 29 oktober 2012 18:48
[QUOTE=freddi36;1615773][ATTACH=CONFIG]56736[/ATTACH]

Ni som såg den på mässan undrade nog lite varför jag köpte en grå "korv" men då var ju alla polyper (det gröna) indragna. Såhär ska den se ut när den mår bra :)[/QUOTE]

"korven" blev mycket fin :)
Har du nåt mer helkarskort än det där, där du täcker en del av det?
#406 - 29 oktober 2012 18:54
Det finns lite bilder från idag på sida 20. I samma inlägg finns en länk till alla bilder från idag :)
#407 - 29 oktober 2012 19:07
Ahh, missade länken.. riktigt fint tycker jag att det är :)

Nu får du stå ut med en dum fråga från en som inte vet ett skvatt om saltvatten... vad menar du när du skriver "Dom blev ju fraggade igår. Det konstiga är att fraggarna är öppna."
#408 - 29 oktober 2012 19:38
När man fraggar en korall tar man ett "fragment" från en moderkoloni. Fraggen låter man sen växa sig stor till en ny koloni. Igår delade jag några koraller och "det konstiga" var att fraggarna var öppna (hade tentaklerna ute) men inte moderkolonierna. Nu på eftermiddagen verkar alla återhämtat sig dock :)
#409 - 29 oktober 2012 19:44
Aha, då hänger jag med.. lite iallafall :)
#410 - 10 november 2012 19:40
[ATTACH=CONFIG]57273[/ATTACH]
Ny korall som jag köpte idag :)
Kallas för "knappar" eller zooanthus. (finns vääldigt många olika färger på dessa)
#411 - 11 november 2012 18:50
Räkan gör rent kolonin :)
[ATTACH=CONFIG]57315[/ATTACH]
#412 - 11 november 2012 19:04
Snyggt finns många läckra zooanthus räkorna är ju jäkla fräcka alltså.
#413 - 13 november 2012 20:05
Ja det gör det verkligen! Några av dom finaste som finns måste vara "paradise zooanthids" http://i635.photobucket.com/albums/uu79/SXM50/Picture-152.jpg
#414 - 28 november 2012 18:28
Tre korallbilder :)

[ATTACH=CONFIG]57937[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57938[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57939[/ATTACH]
#415 - 28 november 2012 19:39
riktigt vackra koraller. härliga bilder :)
#416 - 28 november 2012 19:51
Tack! :)
Årets julklapp får bli en bra kamera så jag kan ta sådär fina bilder som många av er kan, jag har ingen systemkamera =/
Och sen någon snygg korall som man har foto objekt ;) Rainbow Trachyphyllia står högt på listan av "vill ha" :)
#417 - 28 november 2012 20:21
fan nu igen jag blir ju så jävla sugen varje gång jag kollar denna tråden... ;)
#418 - 28 november 2012 20:23
Haha, tack gonzo! :)
#419 - 29 november 2012 16:22
Gud så fint kar du har! :)
Karet och du har verkligen utvecklats :D
#420 - 29 november 2012 18:41
Tack!
Jo, när man ser tillbaka på hur man va då, nybörjare och allt, så ser man hur "dum" man lät i vissa sammanhang :p Men det är ju så man lär sig, frågar sånt som för andra är helt uppenbart :)
#421 - 29 november 2012 18:54
Shit va fint:).

//Inger
#422 - 29 november 2012 19:07
Tack Inger! Roligt att du tycker så! :)
#423 - 30 november 2012 10:22
Sv: projekt mitt första saltakvarie

Du har verkligen fått denna lilla balja snygg. Du tar ändå imponerande bilder om du bara har en vanlig kompaktkamera eller mobil att fota med. :)

Denna tråden var nog det som fick mig att bestämma mig för att prova salt du har fått det att verka enklare än många andra som gärna gör det komplicerat. Så tack för inspirationen!
#424 - 30 november 2012 11:16
projekt mitt första saltakvarie

Måste hålla med Affe. Du får detta med saltvatten att verka enkelt. Har nu läst igenom tråden och missarna är lika intressanta som allt du fått fungera bra. För första gången någonsin kan jag nästan tänka mig ett saltvatten. Du är förbaskat duktig på att berätta helt enkelt.
Sedan tar du fantastiska bilder på ett jättefint akvarium. Och det med en enkel kamera.....
#425 - 30 november 2012 14:22

[QUOTE=Bluewing;1624180]Måste hålla med Affe. Du får detta med saltvatten att verka enkelt. Har nu läst igenom tråden och missarna är lika intressanta som allt du fått fungera bra. För första gången någonsin kan jag nästan tänka mig ett saltvatten. Du är förbaskat duktig på att berätta helt enkelt.
Sedan tar du fantastiska bilder på ett jättefint akvarium. Och det med en enkel kamera.....[/QUOTE]

Hehe, han har ju inte vatten i baljan ännu :)
#426 - 30 november 2012 14:23

Vad f-n menade ju Fredrik! Syftningsfel....
#427 - 30 november 2012 19:27
Tack så mycket, jag menar det! :)
Känns bra att man inspirerat andra och att ni gillar tråden! Om man inte gör det svårt, är det inte svårt, så enkelt är det. Man kan krångla till det ganska mycket med saltakvarium (med vissa fördelar såklart) men man kan också få ett snyggt fungerande rev med enkla metoder :)
#428 - 15 december 2012 16:02
Ett tag sen jag uppdaterade här, så varför inte göra det med rörliga bilder? :)

http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=NAPYI3bUBW4

Edit: jag får det inte att fungera att få videon direkt i inlägget så ni får nöja er med länk....
#429 - 15 december 2012 16:43
Snyggt, men vilket drag i karet! Skall man ha så mycket cirkulation i saltvattenkar - ser nästan ut som om fiskarna har svårt att simma:confused:. Jag vet absolut inget om saltvatten, så jag antar, att det ska vara så. Fint är det i alla fall:).

//Inger
#430 - 15 december 2012 16:51
Ja, det ska va rejält med cirkulation i ett saltvattenskar för korallerna och den levande stenen måste ha det. Det är runt 1000L/h i karet, och det låter nog mycket men fiskarna klagar inte. Hade dom hållit sig i "cirkulations-skugga" hela tiden hade det varit för mycket.
#431 - 15 december 2012 16:54
[QUOTE=freddi36;1626884]Tack! :)
Ja, det ska va rejält med cirkulation i ett saltvattenskar för korallerna och den levande stenen måste ha det. Det är runt 1000L/h i karet, och det låter nog mycket men fiskarna klagar inte. Hade dom hållit sig i "cirkulations-skugga" hela tiden hade det varit för mycket.[/QUOTE]

Okey, då har jag lärt mig något nytt igen:).

//Inger
#432 - 15 december 2012 17:09
Tycker som gullefjun att det är lite FÖR mycket drag, visst ska du har cirkulationen men du skulle byta ut den där compactpumpen för det ger för riktad stråle till en liten streampump som ger ett mycket bättre mjukare flöde till dina koraller. Fint kar:)
#433 - 15 december 2012 17:39
Flödet skulle eventuellt bli lite finare med en stream, men det ser väldigt lugnt ut jämfört med min SPS burk;)
Så länge korallerna inte drar ihop sig så är flödet inte för mycket för dom och fiskarna klarar långt mer än LPS och mjuka koraller.

Clownernas sätt att simma kan få vissa att tro att det är nåt fel på dom eller karet, men det är helt naturligt att dom gungar.
Gobyn är en fisk som klänger på sten och koraller samt så brukar den ligga lite på sidan.

Är det inte dags att skaffa nåt som inte är grönt i korallväg(utöver xenian)? ;)

//NiXoN
#434 - 15 december 2012 17:58
Jo, jag vet att compactpumpen inte är optimal, men sen jag byggde fragghyllan behövdes mer flöde "åt vänster" och den var vad jag hade hemma. Strålen som bildas bryts ganska fort mot flödet från andra hållet dock. En streamer blir nog nästa pryl till denna burken.

Haha, jo, burkens "tema" är väl grönt :p Men christmas favian är ju ganska röd. Synd att jag inte kan filma när det blåa ljuset är på för den har en riktigt snygg ring av orange i vissa polyper som syns då.
Men jo, något i en annan färg får det snart bli! :)
#435 - 16 december 2012 19:24
Denna "gröna" burken fick ett litet inslag av mer rött idag. Köpte en liten minimaxi anemon i rött och grönt :D
Den får bo här sålänge men efter jul ska jag starta en liten burk till, där denna senare ska få bo. Vill inte att den ska bränna något när den blir större men än så länge är den liten :)
#436 - 17 december 2012 11:26
Hoppas dina fiskar förstår o hålla sig undan, minimaxi är riktigt klibbiga och rätt giftiga.
Dom kan dock vara otroligt fina och det finns stora variationer på färg.
Blir det nästa nåt lite större eller blir det likadant?

//NiXoN
#437 - 17 december 2012 11:48
Nästa blir ett mindre faktiskt :P Har läst om maximinis och köpte en med tanken att den får gå i nästa burk. När jag då såg denna i affären tyckte jag det va lika bra att köpa den nu och ha den i nuvarande karet sålänge. I nästa burk blir det heller inga fiskar så då är det problemet borta.
#438 - 17 december 2012 12:18
Har du tänkt köra dom varförsig eller koppla ihop dom för ökad stabilitet?

//NiXoN
#439 - 17 december 2012 12:22
Var för sig. Stora vattenbyten för stabiliteten, så jag byter vatten innan värdena ändras för mycket. Har läst ett par intressanta artiklar om folk som gör så och det verkar gå bra. Har man ingen fisk tillsätter man ju inget nitrat, mer eller mindre, så då är det bara Ca, Mg, Kh som förändras.
#440 - 17 december 2012 13:50
Härlig film :)

Angående flödet så är ju pumparna bara blaha blaha mot en våg i havet :)
#441 - 17 december 2012 18:14
Tack :)
Ja, lite så jag tänker också. Istället för en massa kraftiga vågor blir detta som en lite mildare men konstant ström av vatten :)

Anemonen verkar trivas. Har inte flyttat sig och verkar fäst sig på stenen jag satte den på :)
#442 - 17 december 2012 21:15
Ja, detta var ju verkligen ingenting att klaga på. Bra jobbat!
#443 - 18 december 2012 16:34
Tack :)
#444 - 18 december 2012 16:41
Bilder på anemonen.

Vita slingan på;
[ATTACH=CONFIG]58470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58473[/ATTACH]

Fullt ljus, vita + blåa slingan;
[ATTACH=CONFIG]58471[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58472[/ATTACH]

Den är rödare under fullt ljus men det blåa lurar kameran...
#445 - 25 december 2012 15:58
Ska som sagt starta ett kar till, och hade då tänkt berätta om det i denna tråden så jag inte får så väldigt många trådar att hålla reda på. Ska kanske ändra på namnet till något mer lämpligt, typ "mitt första, och andra salt-nano" eller nåt :)
Antar att det är Kjell mn ska prata med då? :)

Här är en bild
[ATTACH=CONFIG]58554[/ATTACH]
#446 - 25 december 2012 16:14
[QUOTE=freddi36;1628091]Ska som sagt starta ett kar till, och hade då tänkt berätta om det i denna tråden så jag inte får så väldigt många trådar att hålla reda på. Ska kanske ändra på namnet till något mer lämpligt, typ "mitt första, och andra salt-nano" eller nåt :)
Antar att det är Kjell mn ska prata med då? :)

Här är en bild
[ATTACH=CONFIG]58554[/ATTACH][/QUOTE]

Ahh, trevligt med nytt kar :). Jag ska själv köpa mig ett nytt kar imorogon och hade då med tänkt shrimpsetet, det på bilden. Är ditt på 20 liter eller 30? Hur mycket fick du ge för de?
#447 - 25 december 2012 16:23
Detta är inte aquaels shrimpset, detta är ett zoolux nanocube 20L. Köpte det för några dagar sen på DM när dom hade kampanj, så 400 riksdaler gick det på [:-106]
#448 - 25 december 2012 16:24
Men zoolux är väl mer eller mindre en ren kopia på aquaels kar :p ......
#449 - 26 december 2012 14:27
Nu är det lilla "up and running" så att säga :D
Köpte sten idag och fyllde med vatten. Jag blev hyffsat nöjd med scapen, det bästa jag kunde göra med stenen jag hade tror jag :)
Bild kommer senare när det klarnat lite :)
#450 - 26 december 2012 15:23
[ATTACH=CONFIG]58574[/ATTACH]

Bild....
#451 - 26 december 2012 16:44
å vi förväntar oss inget annat en ett minst lika fantastiskt resultat av detta akvarium :D
#452 - 26 december 2012 16:56
Haha, så bra då! :p
Har fått mycket inspirstion av andra nano burkar och vet vad jag vill göra med min, nu ska det bara göras också :p
#453 - 26 december 2012 20:36
Skulle du inte skaffa ett större?
#454 - 26 december 2012 21:10
Nej :)
#455 - 26 december 2012 21:35
Jag måste ju erkänna att man blir nyfiken på salt när man ser att det verkar gå att starta i så pass liten skala (ja jag stog vid akvarielagrets salthylla å dräglade i dag). Är det precis som med sötvatten att det är apkänsligt och man måste hålla benkoll på alla värden när man kör ett typ 20L nano?
Behövs det mängder med utrustning eller räcker det med det lilla filtret man ser på bilden?
Kan tänka mig att en osmos anläggning gör att allt blir betydligt enklare eftersom man då är nollad från start, men sen då?
#456 - 26 december 2012 22:24
Mindre kar = mindre förlåtande. Så ja, det blir ju känsligare. Utrustningen som behövs är väl osmos (skulle inte rekomendera utan), bra saltmätare, bra belysning, värmare och cirk-pump. Ingen skummare i detta lilla, gör stora vattenbyten istället. På så vis håller du ävenCa Mg och Kh på bra nivåer.
I detta lilla hade jag inte tänkt ha fisk tror jag, finns ju iof små gobies som hade gått bra, men i ett litet kar blir ju koncentrationen av fiskskit högre, vilket ger högre nitrat vilket ger problem.
#457 - 26 december 2012 22:35
Ok, och med stora vattenbyten menas? Uppåt 100% i veckan eller?
Jag inser ju givetvis att man måste hålla sig till max 1 eller 2 riktigt små fiskar.

Tråkiga är ju om man vill åka bort, jag har ju ingen som kan ta hand om mina akvarier... Mina sötvattens baljor klarar ju sig lätt 1 vecka som dom ser ut nu...
#458 - 26 december 2012 22:40
Njä, jag tänker nog göra 30% iga byten utan fisk, 50% med fisk. Åke du bort en veck eller två och fiskarna får minre mat ska det nog gå... men var beredd på stort vattenbyte när du kommer hem, och risken finns ju att någon känsligare korall tar lite stryk...
#459 - 26 december 2012 22:46
Kan man inte kompensera med "jätte-sump"? :)
#460 - 26 december 2012 22:46
Det var ju inte så farligt. En 10L hink är ju inga problem att byta ju. Handlar väl bara om att preppa så att den håller rätt salthalt och rätt temperatur å sen köra?
#461 - 26 december 2012 23:03
[QUOTE=Ziddhartha;1628303]Kan man inte kompensera med "jätte-sump"? :)[/QUOTE]

Jo, visst man kan han en sump på hur många liter man vill, men då ska man ju ha plats för den med, och en massa mer utrustning :)

[QUOTE=KristianE;1628305]Det var ju inte så farligt. En 10L hink är ju inga problem att byta ju. Handlar väl bara om att preppa så att den håller rätt salthalt och rätt temperatur å sen köra?[/QUOTE]

Ja precis :)
#462 - 26 december 2012 23:29
kom precis på en grej. jag har burken på skrivbordet, utan täckglas. ska bli spännande att se om man hittar en drunknad katt i karet imorgon.....
#463 - 26 december 2012 23:32
Släng i lite kattmynta....
#464 - 27 december 2012 15:26
Delade min röd och gröna Favia idag, tog en fragg till det lilla karet. Fraggen ser lite risig ut men det kan man ju förstå, den blev ju både skuren och huggen med mejsel. Tror den kommer läkt mjukvävnaden om någon dag :)
Delade även en zooanthus koloni. Det börjar bli fullt på den lilla fragghyllan nu, 6st fraggar står på tillväxt nu till lilla karet :)
#465 - 27 december 2012 18:49
Aha, så det var inget shrimpset :p, ser inte helt olika ut de akvarierna :p. Det blev bra med stenen :). Kan se några fina koraller sätta sig på stenen och svaja i strömmen :).
#466 - 27 december 2012 20:20
Nä, det är en ren kopia :p

Ja, det blev snyggt tycker jag med :) Men finns ju fortfarnade mycket plats kvar, man får ju alltid med lite sten när man köper korall sådå fyller man ju ut det automatiskt.
#467 - 27 december 2012 20:21
Det har du rätt i :). Då väntar jag spänt på fortsatta bilder då :). Hur funkar det andra? Fortfarnade lika fint?
#468 - 27 december 2012 20:41
Det lär inte hända så mycket nu på några dagar i det lilla karet.

Det "stora" går bra, en korall mår lite sämre dock, men jag tror den är på bättringsvägen :)
Delade två koraller från det karet idag som senare ska till det lilla.
#469 - 27 december 2012 20:45
Aha, gött att det rullar på! Oho, trevligt trevligt: du har ju en hel del koaller i ditt andra :p.
#470 - 27 december 2012 20:51
[ATTACH=CONFIG]58728[/ATTACH]

Såhär såg det ut i eftermiddags :p
Den på bilden är min röd gröna Favia, denna [ATTACH=CONFIG]58729[/ATTACH]
Den andra jag fraggade var en knappkoloni, gråaktig med orange mitt.

Kan fixa en bild på det "stora" karet imorgon :)
#471 - 27 december 2012 21:06
Snygga färger på Flavian :). Första bilden ser brutal ut med alla verktyg :p.
#472 - 27 december 2012 21:06
Ja gör så, väntar på bilden :).
#473 - 27 december 2012 21:12
Haha, ja det ser ganska brutalt ut :p Men jag använde inte allt, bara mejsel, hammaren, och skalpell av verktygen. Lika bra att lägga fram allt, man vet inte riktigt vad som kan behövas.
#474 - 28 december 2012 14:39
Som utlovat, helbild på clownhotellet :)
[ATTACH=CONFIG]58742[/ATTACH]
#475 - 28 december 2012 14:40
Ahh, det ser ju helskönt ut! Goody!:)
#476 - 28 december 2012 14:40
Fixar bättre bild på anemonen istället, färgerna blev knas...
#477 - 28 december 2012 14:47
Tack Mats! :) Ja jag håller med om att detta karet är riktigt "goody" :D

Tror denna bilden har lite mer rätta färger.
[ATTACH=CONFIG]58744[/ATTACH]
#478 - 28 december 2012 16:38
Det ser helbra ut! Lätt finaste saltet på zoopet :).
#479 - 28 december 2012 19:17
Tackar macke!
#480 - 6 januari 2013 19:28
Det har hänt en hel del med nanot och belysningen. Har byggt klart belysningen nu, men en diod till som var trasig ska monteras samt fläkten sen är det klart :)

Fullt ljus minus en royal blue diod, totalt kommer det bli 2x3w royal blue, 1x3w actinic 420nm, 3x3w 20000K white.

[ATTACH=CONFIG]59011[/ATTACH]

Hade även tänkt flytta över lite korall imorgon samt min Gobiodon okinawae ska få flytta hit. Tror det blir bäst då den är väldigt liten, så kan jag köpa en ny större fisk till clownhotellet istället :)
#481 - 7 januari 2013 17:52
Belysningen till karet är nästan helt klar, ska dit en royal blue diod till sen, en gick sönder...
Kopar in lite fraggar, en stjärnpolyp, en knappfragg och en liten sarcophyton.

[video=
" target="_blank">
[/video]
Kjell Fohrman
Administrator
#482 - 7 januari 2013 18:01
Kul att följa din tråd.

Clownhotellet är riktigt snyggt [:-106]
#483 - 7 januari 2013 18:35
Tack! Det har varit igång snart två år och har förändrats en hel del, jämför med dom första bilderna i tråden ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#484 - 7 januari 2013 19:02
[QUOTE=freddi36;1630502]Tack! Det har varit igång snart två år och har förändrats en hel del, jämför med dom första bilderna i tråden ;)[/QUOTE]
Men just det att hobbyn kan ta nya vägar gör ju att akvariehobbyn är extra kul och detta med nanoakvarier gör ju också att det blir både lättare och billigare att låta hobbyn utvecklas åt ett nytt håll.
#485 - 7 januari 2013 19:14
Precis :)
Ja, nanoakvarier är perfekta om man inte vill lägga allt för mycket pengar men ändå ha en bit av kakan. Det blir ju en del av det stora, såklart kan man inte ha samma fiskar och djur som i ett stort men känslan och det vackra finns där :)
#486 - 8 januari 2013 20:18
[QUOTE=freddi36;1630496]Belysningen till karet är nästan helt klar, ska dit en royal blue diod till sen, en gick sönder...
Kopar in lite fraggar, en stjärnpolyp, en knappfragg och en liten sarcophyton.

[video=
" target="_blank">
[/video][/QUOTE]

Kul att se liten uppdatering på det lilla saltvattnet :).
#487 - 9 januari 2013 18:06
Några bilder..

[ATTACH=CONFIG]59074[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59075[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59076[/ATTACH]
#488 - 13 januari 2013 18:57
[ATTACH=CONFIG]59237[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59238[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59239[/ATTACH]

Dagens inköp, 1st blod/eld räka :)
#489 - 13 januari 2013 19:37
Kul, ska försöka övertala regeringen om att skaffa ett likadant fast då i modell 30.
#490 - 13 januari 2013 20:05
Roligt, det tycker jag du ska göra :)
Dom 10literna gör stor skillnad i vad man kan ha för djur i karet. Hade inte 20L kittet varit på så bra erbjudande hade jag köpt 30L kittet, men jag fick kar + täckglas + pump + värmare + belysning (som jag visserligen inte använder) för 400 spänn :p
#491 - 14 januari 2013 21:18
Aquael har ju färdiga 30l. Ett shrimpset fast med ett annat ytterfilter och en dubbel uppsättning lampor. Här går ett shrimpset 30 på ca 500 och ett nano reef 30 på ca 1000. Med tanke på att det enda man behöver komplettera med i teknisk väg är värmaren känns det extremt lockande. Men, men. Ett framtida projekt och dröm...
#492 - 15 januari 2013 19:28
Roligt med lite nytt i burken :).
#493 - 17 januari 2013 17:13
I nano reef setet får du väl också med ett hang-on filter? Tycker det är bra pris på det isåfall. Här kostar ett shrimpset 30 typ 1000 spänn, dvs inte reef setet.

Japp det är roligt med lite nytt! Räkan har blivit mer hemtam nu och vågar sig ut på mindre promenader i karet. Så fort man gör något ljud i rummet sticker den dock igen :p
#494 - 17 januari 2013 17:21
Sjukt snyggt!
#495 - 28 januari 2013 18:07

Här kommer lite bilder från 20L karet :)

[ATTACH=CONFIG]59636[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59637[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59638[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59639[/ATTACH]
#496 - 13 februari 2013 18:32
Lite bilder..

[ATTACH=CONFIG]60015[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60018[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60019[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60020[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60021[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60022[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60023[/ATTACH]
#497 - 13 februari 2013 19:23
Jag säger då det. Vad fint! Man sitter lite med tindrande ögon och ser dina burkar. Tycker du har ett riktigt gott öga för inredningen i dina burkar. Verkligen snyggt!
#498 - 13 februari 2013 19:34
Men som du ser på helbilden är det ett "hål" högst upp i mitten, samt en missplacerad korall med tentakler till höger på sanden. Den korallen ska få flytta och hålet ska fyllas med nåt kul om någon vecka när jag ska beställa lite nytt :)
#499 - 16 mars 2013 19:11
Vad händer här? Inte så mycket.. korallerna växer, fiskarna är friska och glada :)
Idag skaffade jag dock en ny skummare, en Bubble Magus nac-qq. Specad för kar på 100-150L (mitt är på ca 50L vatten) så den räcker mer än gott och väl :p Den är ganska stor så jag fick göra en ombyggnad av sumpdelen. Rev ut en mellanvägg så den fick plats. Redan nu, ca 6h efter installering, drar den ut skit. Tror den kommer göra ett riktigt bra jobb och karet kommer må bättre av att få ut mer skit. Detta kan också resultera i färre vattenbyten, typ 1ggr/varannan vecka mot dagens 1ggr/vecka. Idag gör jag täta vattenbyten för att få ut skit ur systemet, men har ändå lite höga nitrat värden. Med en stor skummare sköter den nitratproblemet och jag får ut det som blir till nitrat innan det blir nitrat. dvs - färre vattenbyten! :)

Edit; detta var alltså i clownhotellet :)
#500 - 17 mars 2013 21:18
[ATTACH=CONFIG]60684[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60685[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60686[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60687[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60688[/ATTACH]
Lite bilder livar upp :)
#501 - 28 mars 2013 11:34
[ATTACH=CONFIG]60805[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60806[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60807[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60808[/ATTACH]

#502 - 28 mars 2013 15:21
Verkligen jätteläckert! Din tråd/projekt har fått mig att kika vidare kring nano-reefs och planera för ett, tack för inspirationen!

Det som gör det lite bökigt är att ingen (vad jag vet) handlare i mina trakter har något saltrelaterat i butiken. Men när jag var på Arken Zoo idag så sa dom att det inte var något problem att ta hem i varje fall.
#503 - 28 mars 2013 15:49
Tackar! Bara roligt ifall man kan inspirera någon! :)

Vart ligger Bergeforsen?
Antar att du känner till de lite större butikerna såsom trito och biotedmarin (stockholm/Göteborg)
#504 - 28 mars 2013 16:15
Det ligger utanför Sundsvall.

Det känns lite besvärligt att beställa allt på nätet/be butikerna ta hem. I synnerhet levande sten och fisk. Man vill ju gärna klämma och känna lite i butik!
#505 - 28 mars 2013 16:19
Aha, okej. Känner inte till Sverige så bra längre norrut, bor ju själv längst i söder :)

Kolla på saltvattensguiden.se där finns många butiker också :)

Här t.ex : http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?43-Annons%F6rer-informerar
#506 - 29 mars 2013 17:46
Och så en bild på hur 20L ser ut nu :)
[ATTACH=CONFIG]60827[/ATTACH]
Tre dagars skummning ger detta i koppen, ganska bra med smuts..
[ATTACH=CONFIG]60826[/ATTACH]
#507 - 29 mars 2013 22:32
Tack Freddie för länkarna! [:-106]

Om du har tid någon dag så kanske du kan summera vad du har för teknik i dina kar idag? Tänkte lite vilka prylar/fabrikat/prestanda som är schyssta om man ska försöka satsa på något likvärdigt du lyckats med?
#508 - 30 mars 2013 11:50
Visst kan jag göra det :)

Clownhotellet;
cirk-pump; Maxi-jet 1000 1000L/h. Pumpar vattnet genom filterfacken och ut igen
Skummare; Bubbelmagus nac qq. 700L/h vattenflöde
Värmare; eheim jäger 100w
ATO (auto top off) vattenpåfyllare; DIY bygge av nivåsensor och pentrypump
Belysning; DIY LEDkit från aquastyleonle.com 45w. 6x3w Royal blue, 7x3w crystalwhite, 2x3w actinic/420nm. Datorfläkt för kylning av kylflänsen. 2st meanwell LPC-35-700 drivers för drivning av LEDs

Lilla burken:
cirk-pump; Rena innerfilter, 300L/h (tror jag det var)
Värme; nanoheater 25w
Belysning; DIY LED. 2x3w 20000K crystalwhite, 2x3w Royal blue, 1x3w actinic/420nm. Inbyggda med kylfläns i aquaels belysningskopor för deras shrimpsetakvarium. 2st kopor. Datorfläkt för kylning. 1st eaglerise driver-ELP3X3CS för max 3dioder, och 1st meanwell LPC-20-700

Tror det var allt i teknikväg som sitter i karet. Har ju även en pump för att blanda salt till vattenbyte.
#509 - 30 mars 2013 19:42
Sv: Freddies två "nano-reefs"

Ser trevligt ut, lite väl blått för min smak men vet också att kameran överdriver det blåa en del.

Skiten du får i skummaren ser väldigt "blöt" (inte så mycket skit i vattnet) ut och bara lite ljusgult, borde du inte skumma lite torrare ?

Mitt klet i skummaren är betydligt brunare och innehåller väldigt mycket skit i förhållande till vatten.

Kul med salt :)
#510 - 30 mars 2013 20:25
Jo, det som kommer i koppen är blött, men det är så jag vill ha det nu i början för att få bort så mycket som möjligt fort ur karet då jag har lite för höga nitratvärden. Nitraten har börjat sjunka sen jag satte i skummaren och när den är där jag vill ha det så ska jag börja skumma torrare för att slippa tömma koppen så ofta :)
#511 - 30 mars 2013 21:20

Skulle inte lite mindre men tätare vattenbyten göra större verkan i såna fall ? Bara för att jag är nyfiken, vad har du för nitrat värde ?

Fördelen med vattenbyte eller att skumma som du gör är ju att man får ut lika mycket av allt skit som finns i vattnet, till skillnad från att köra någon remover som bara tar en typ av skit, (nitrat, fosfat eller silikat mm.) Så jag tror på detta med blötare skumning eller mindre men tätare vattenbyten. Ända nackdelen i ett så litet akvarium är väl att man får hålla mer koll på salthalt med mera för att inte få för stora svängningar (om man skummar väldigt blött då).
#512 - 30 mars 2013 21:32
Mindre men tätare VB´n ger sämre verkan på nitrat, såvida du inte byter mycket mer vatten.
Men liter för liter så ger större byten mer verkan.

Jag tror dock att du inte bör byta vatten varannan vecka, du har så mycket koraller som släpper toxiner i den lilla burken.
Dessutom så mår korallerna nog bättre av en mer frekvent tillförsel av spårämnen, nåt som är en fördel med nanon.
Mitt tipps är dock att hålla nitraten över 2, det brukar ge mer tillväxt till skillnad från fosfaten som jag aldrig sett nån positiv verkan av.

//NiXoN
#513 - 30 mars 2013 21:56
Just nu ligger nitraten på 15ppm, påväg neråt. Jag siktar på 5ppm.
I dagsläget gör jag 15L vattenbyte var vecka, tror du Nixon att det skulle va bättre att göra 10L var vecka än 15L varannan vecka när jag fått ner nitraten med andra ord? :)
#514 - 21 april 2013 11:55
Nu bor sen ca 2 veckor tillbax min lilla gula gobie i 20L karet. Den belv lite smått mobbad av clownerna så den fick flytta. Nu får den mer mat :)
Istället köpte jag en ny fisk till clownhotellet, en Ecsenius bicolor. http://www.aquariumdomain.com/images/fish_marine/bicolorBlenny4.jpg (googlebild)
Köpte även en ny korall, en "electric green" Euphyllia glabrescens :)

Til det lilla karet har jag även flyttat en korall som inte trivdes, en knappkoloni.

Om ca två veckor får jag hem några koraller som jag beställt från en dansk affär som levererar till sverige ibland. Tror det blev tre olika koraller, bla en gyllene Euphyllia glabrescens :) Får bara hoppas leverantören som dom hämtar korallerna från inte sålt slut på dom!
#515 - 21 april 2013 12:01
Så fin den var:)
#516 - 21 april 2013 12:04
Tack!
Ja den är stilig, men ganska skygg. Får se om jag kan fånga den på bild ikväll efter vattenbytet! :)
#517 - 21 april 2013 12:07
[QUOTE=freddi36;1646007]Tack!
Ja den är stilig, men ganska skygg. Får se om jag kan fånga den på bild ikväll efter vattenbytet! :)[/QUOTE]
#518 - 21 april 2013 12:14
Bjuder på några bilder från nanot sålänge :)

Gobiodon okinawae
[ATTACH=CONFIG]61339[/ATTACH]

Minimaxi anemon [COLOR=#444444][FONT=arial]Stichodactlya tapetum [/FONT][/COLOR](som åt upp min eldräka [:(!] )
[ATTACH=CONFIG]61338[/ATTACH]

Discosoma "superman"
[ATTACH=CONFIG]61337[/ATTACH]
#519 - 21 april 2013 12:16
Tackar! Mycket fint :) har du en bild på en eldräka?
#520 - 21 april 2013 12:21
Denna skönhet bodde i karet innan anemonen tog den :mad: Den hade precis börjat växa och trivas riktigt bra...
[ATTACH=CONFIG]61340[/ATTACH]

Får se om jag köper en ny, kanske en symbiosräka då så den inte riskerar att bli uppäten. Typ en "sexy shrimp" http://i157.photobucket.com/albums/t69/Ugiesnugums/Sexy%20tank/IMG_7037.jpg

http://static.zoovy.com/img/reefs2go/W320-H320-B000000/inv/shrimp/sexy_2.jpg
#521 - 21 april 2013 12:26
Denna räkan är mycket fina:) den andra "sexiga" räkan så frän ut!
#522 - 21 april 2013 12:35
Ja, dom båda är häftiga, "sexy shrimp" (Thor amboinensis) lever i naturen i just maximini anemoner så skaffar jag en av dom får jag se symbiosen. Hade varit häftigt faktiskt.
#523 - 21 april 2013 15:33
Haha, var bara tvungen att lägga till en "sexy shrimp" till ordern. Och då fick det faktiskt bli en anemon till :p "ultra color" :D
#524 - 22 april 2013 10:41
Bjuder på två bilder på min maximini anemon från idag! :)
[ATTACH=CONFIG]61352[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61353[/ATTACH]
#525 - 30 april 2013 15:21
Någon som vågar gissa vad mitt senaste inköp är för något? ;) :D

[ATTACH=CONFIG]61540[/ATTACH]
#526 - 30 april 2013 15:24

En mussla :)
#527 - 30 april 2013 16:46
Helt korrekt!
En Tridacna crocea för att vara exakt :)
#528 - 30 april 2013 20:05

De är grymt snygga!
Hoppas på få någon vettig balans i mitt kar snart nu när jag har biopellets så jag också Ian uppgradera lite.
Gillar verkligen dessa musslor.
#529 - 30 april 2013 20:20
ja dom är grymt häftiga, synd bara att de stora och riktigt riktigt fina är så dyra..
Klart du ska ha en mussla sen när du får balans i karet :) Har velat ha en mussla väldigt länge, nya favoriten i karet kanske :)
#530 - 8 maj 2013 08:49
Lite nytt..

Blåa Rhodactis, maximini anemon, Euphyllia paraancora... :)
[ATTACH=CONFIG]61660[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61661[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61662[/ATTACH]
#531 - 9 maj 2013 14:57
Helbild efter ett vattenbyte

[ATTACH=CONFIG]61678[/ATTACH]
#532 - 9 maj 2013 15:08
Snyggt!
#533 - 9 maj 2013 15:15
#534 - 22 maj 2013 18:21
Så nått händer i min lilla tråd :)
Lite bilder!

[ATTACH=CONFIG]61970[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61971[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61972[/ATTACH]
#535 - 12 juli 2013 17:14
Ojojoj.. längesen jag ens var inne på zoopet nu, och det har hänt en hel del :D
Inget av dessa karet finns längre, istället har jag uppgraderat till ett 145L och lagt över allt från dessa karen där. Riktigt nöjd!
Tyvärr dog min mussla i flytten...
Det har även tillkommit lite nya djur, bla en Centropyge bispinosa, en BTA anemon med grön munskiva och röda/rosa tentakler..

Ska försöka uppdatera med bilder sen också :)
#536 - 12 juli 2013 17:34

Det skulle vara trevligt om man nu som jag inte känner igen en enda av de arterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#537 - 12 juli 2013 17:51
[QUOTE=freddi36;1655850]Ska försöka uppdatera med bilder sen också :)[/QUOTE]
Det ser jag fram emot
#538 - 13 juli 2013 12:23
[ATTACH=CONFIG]62846[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62847[/ATTACH]
Centropyge bispinosa
[ATTACH=CONFIG]62848[/ATTACH]
BTA anemon (bubbletip)
[ATTACH=CONFIG]62849[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62850[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62851[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62852[/ATTACH]
#539 - 13 juli 2013 12:31

Otroligt vackra bilder. Så snyggt arrangerat i karet med ett "rev" som går upp till höger och sedan ett mindre som ligger lite mot ytan till vänster. Helläckert! :)

Är det salt som gäller för dig numera?
#540 - 13 juli 2013 12:52
Tack! Det vänstra sitter fast i bakgrunden och bildar ett (enligt mig) väldigt snyggt överhäng.

Ja mer eller mindre. Har kvar mitt 240L med Peru scalarer och mitt 60L svartvatten med numera enbart chockladgurami, kuhlii och lite röda rili.
#541 - 13 juli 2013 12:55
Sladden och pumpen som ligger i mitten ska ju naturligtvis inte va där. Ska skaffa en riktig streampump men för tillfället får powerheaden på 1000L/h stå för intern cirkulation i den bakre regionen..
#542 - 15 juli 2013 15:58
[ATTACH=CONFIG]62872[/ATTACH]
Sjöborre..
#543 - 15 juli 2013 17:21
Ditt nya akvarium blev verkligen riktigt fint, fortsätt så :). Följer din tråd lite med på saltvattensguiden :).
#544 - 23 juli 2013 15:14
Tack!
Riktigt nöjd själv :)
#545 - 28 juli 2013 16:06
Några bilder...
[ATTACH=CONFIG]62968[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62969[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62970[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62971[/ATTACH]

Annons