Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

#1 - 11 november 2012 15:26
Vissa av er vet kanske att jag har ett 60L kar. Det startade som ett SA med apistos och pristellor men då apistona inte finns längre och jag fick något skit i karet så bara 5 pristellor är kvar tänkte jag göra om. I karet går nu 1+2 kampfisk eftersom dom bråkade i det lilla akret, 5 pristellor, 1 japan-blå guppyhane, 1 guppyhona (yngel) och en zebrasnäcka. Mina funderingar går åt att göra mig av med pristellorna (ge dom till affären) och släppa ner guppyna till mina tiger endlers (yngelhonan är avkomma från hanen). Skulle dom två vanliga guppyna "förstöra" endlers generna så ungarna blir helt konstiga? Hade varit coolt ifall man kunde få in lite mer blått i endlerna :) Jag tror inte dessa endlers är "äkta" endlers, det måste vara en korsning då honorna är groteskt stora, runt 6cm!
Zebrasnäckan åker också ner till endlerna som städare, börjar bli lite alger i det karet.

Vad ska jag då göra med 60L karet? Jo, jag hade tänkt testa något nytt, svartvatten från asien. Asientema har jag haft innan med guramis men aldrig svartvatten.
Hade tänkt inreda med en blandning av torv, sand och diverse löv på botten. Har hittat en sida som säljer indiska mandellöv billigt, dom säljer även indsikt mandelsträdsbark som verkar vara väldigt bra för att färga vatten och släppa syror. (sänka pH)
Hittar jag hade det varit coolt med palmlöv (små) också då det finns myckt sånt i asien och det hade givit en häftig och annorlunda känsla till karet tror jag :)

Övrig inredning blir rötter, men inte bara en rothög som till apistos, utan lite mer "höjd" hade jag tänkt. Har "mangrove" men hade tänkt ha red-moore också just för höjden.

Växter? - Nej, eller väldigt lite, flytväxter bör jag ha med tanke på labyrintfiskarna, men annars bara lite mossa och någon liten crypto.

Fisk? - Primärfiskarna i karet vill jag ska bli ett stim av någon Boraras. Den minsta i släktet, Boraras micros, hade varit väldigt häftig att ha i ett 20-25 tal :D
Galaxy rasbora är väldigt häftig och fin den med, men inte jättevanlig och priset är lite högt ifall man vill ha 20st, tyvärr :(
Boraras (minns inte vilken art det var) har jag sett för 12kr st så det är inte så farligt ;)

Men då till problemet, kampfiskarna lär ju äta upp vara enda en av microrasbororna på en kvart, så vad ska jag göra med dom? Släppa ner dom i 240 karet som redan är en SA-asien mix?
Hade varit roligt med någon annan gurami då, en liten art som lakritsgurami eller chokladgurami som verkar gilla svartvatten.

Tror det kan bli riktigt häftigt med dämpad belysning och en massa microrasboror i lekdräkt bland en massa löv och murrigt vatten :D

Lägg gärna en kommentar om vad ni tycker :)
#2 - 11 november 2012 15:31
Min kommentar till detta är: kommer att bli mycket trevligt kar och skall bli kul att följa även denna tråden :D
Jag har en grupp lakritsgurami och dessa är lite skygga men mycket fina:)
#3 - 11 november 2012 15:37
Ja du berättade det i Köge, att lakritsguramina är skygga, därför tänkte jag att dom inte tar microrasbororna :)

Växterna som finns i karet nu (valle och anubias) åker ner i 240L karet. Hehe, undrar hur långa vallisarna är nu, sist jag hade uppe och mätte var dom längsta runt 180cm :D

Allt ligger i palneringsfasen och det finns lite att göra först innan jag kan börja tömma karet.
En sak jag kan behöva lite hjälp med är att hitta bra filmer/bilder/trådar om svartvatten i asien :)
#4 - 11 november 2012 16:35
Mandelblad kan du köpa via ebay, bra mycket billigare där:). Om man inte kan plocka dem själv:p.... men å andra sidan kostar flygbiljetten en del.
#5 - 11 november 2012 17:52
Synd att du bor så långt borta annars kunde du tagit över min grupp.

Mandelblad såg jag i Tyskland ;)vet inte priset dock..
#6 - 11 november 2012 18:09
Ska kolla på ebay, tack för tipset ansjo :)
Hade varit najs om man kunnat plocka själv, då hade man även kunnat spana in biotopen på riktigt :)

Det diskuteras här hemma om T-land och mässan, och det är väl lite spridda åssikter. Jag håller dock fast vid att det hade varit väldigt roligt att hänga på :)
Ska jag upp eller du ner i vårt avlånga land, Pia, och dom finns kvar, är jag helt klart intresserad efter makeovern av karet :)

Vet inte riktigt när makeovern ska ske, har lite saker på gång först, så om några veckor kanske...
#7 - 11 november 2012 18:13
Nja, jag skall inte neråt ditt håll vad jag vet men skulle det mot förmodan bli så innan Göteborgs auktionen så hojtar jag till!
#8 - 11 november 2012 18:16
Gör så :)
Dom kan ju få gå i karet sålänge om jag flyttar kamphanen.

Var dom svåra att få tag på?
#9 - 11 november 2012 18:17
Nä, det var de inte. "min" affär har haft dem inne flera gånger. :)
#10 - 11 november 2012 18:18
Okej, jag har aldrig sett några men antar att dom går att beställa.
#11 - 12 november 2012 08:03
Eklöv + boklöv + örnbräken blir ännu billigare. Torv liksom torvblock finns på plantskolor/trädgårdsbutiker. Döda grenar (men de ska vara riktigt döda, gärna sedan många år) finns i trädgården och i skogen. Häll inte i för mycket på en gång, för då får du masstillväxt av encelliga djur och då tar syret slut.

Om du vill att Boraras skall bli fler bör du inte blanda med andra arter. Starta i så fall med unga djur, äldre djur verkar vara sterila. B. micros lär du inte få tag i, men B. maculatus, urophthalmoides, naevus (det kanske är den du kallar B micros) och merah finns i handeln. Annars är det schokladgurami och en del ganska ovanliga Betta-arter av guramina som man framför allt hittar i torvträsk (eller nästintill torvträsk - rena torvträsk är ganska artfattiga)). Andra arter är t ex Puntius rhomocellatus, Paedocypris spp. , Rasbora einthovenii, Rasbora pauciperforata och Hemirhamphodon tengah.
#12 - 12 november 2012 16:24
Tack så mycket Erik! "halvnäbbarna" verkade väldigt intressanta, är dom svåra att få tag i? Jag har aldrig sett några :)
#13 - 12 november 2012 17:38
Beställningsvara. Borde kosta under hundralappen styck. Flera av släktingarna har rapporterats odlade av amatörer i Sverige, men inte just den.
#14 - 12 november 2012 18:42
Okej, ska titta vidare och se om handlaren har möjlighet att ta hemåt mig :)
#15 - 13 november 2012 09:00
[ATTACH=CONFIG]57358[/ATTACH]

Såhär kan man kanske göra en snygg "rotvägg" utan att behöva limma rötterna direkt mot bakgrunden. Såhär blir dom ju enklare att ta bort om man skulle vilja det :)
#16 - 13 november 2012 18:29
#17 - 13 november 2012 18:34
Men, halvnäbbarna är väl mer eller mindre ytfisk? Då får nog kampfiskarna flytta och så blir det någon annan labyrint, typ choklad gurami istället för dom är ju inte så aggressiva.
Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint :)
#18 - 13 november 2012 18:53
Någon som haft Betta rutilans?
Dom verkar gilla lågt pH och kommer från svartvatten områden.
#19 - 13 november 2012 19:08
freddi36 skrev:

Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint :)

låter som trevlig uppsättning fisk i mina öron :)
#20 - 13 november 2012 19:49
Ja, jag tror det kan bli snyggt med mörkt vatten och ett bra gäng små små rödaktiga firrar :)
#21 - 18 november 2012 17:12
Har funderat vidare och kommit fram till vilka fiskar jag vill ha. (iallafall för stunden ;) )

Runt 20 st Boraras maculatus
En grupp (vet inte riktigt lämpligt antal) Sphaerichthys osphromenoides
En grupp Pangio semicincta/kuhlii

Alla dessa ska enligt "seriouslyfish.com" komma från samma habitat, svartvatten.

Någon som ser något negativt med denna uppsättningen fisk? :)
#22 - 18 november 2012 17:29
Lite biotopbilder :)

[ATTACH=CONFIG]57576[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57577[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57579[/ATTACH]
#23 - 18 november 2012 17:42
Bottenmatrialet har jag funderat lite över. Tror det blir såhär; sand längst ner, sen en blandning av torv och sand och även lite sphagnum mossa. Har läst att det ska vara bra att sänka pH med samt att det växer naturligt i torvmossar. Hade även tänkt bryta sönder lite björkkvistar och blanda in i detta så det ser ut som det legat där ett bra tag och liksom "sjunkit" ner i botten. På detta blir det mer pinnar och löv såklart :) Förmodligen blandar jag ner lite sönder rivna löv i botten också.
Sanden längst ner har jag för de få växter jag ska ha. Det blir cryptocorynes (några få bara) och en Nymphea lotus för att skapa skugga. Denna ska jag dock klippa så den inte blir för stor.
Annars hade jag inte tänkt ha flytväxter för på bilderna syns inga verkliga flytväxter såsom ceratopteris, bara blad från "undre" växter och mossa som flyter omkring.
Java mossa ska jag också ha på rötterna för att skapa skydd åt yngel och för att det är fint :)
#24 - 18 november 2012 17:55
Alltid kul med biotop bilder, kan bli hur coolt som helst.
#25 - 18 november 2012 18:12
Ja, jag har aldrig gjort ett biotopakvarium fullt ut. Det har alltid blivit något "fel", men inte denna gången :)
Enligt [COLOR=#333333]"seriouslyfish.com" så återfinns alla fiskarna jag listade åvan tillsammans och bilderna är från just dessa områden :)[/COLOR]
#26 - 18 november 2012 19:00
Den sammansättningen låter skitbra tycker jag. Är väldigt förtjust speciellt i Chokladgurami :D

Lycka till! :)
#27 - 18 november 2012 19:28
Kommer att bli spännande att se detta projekt på bild sen :)
#28 - 18 november 2012 20:36
Ja, vi får hoppas att det blir bra :)
Ska handla lite red-moore rötter och torv först. Sen ska nuvarande fisk få flytta och sen ska det tömmas :)
Vet inte hur ni andra brukar göra men jag brukar ta två dagar på mig att göra om i ett kar, även i ett mindre som detta. Så får bli att hitta en lämplig helg eller ledighet i kalendern innom det närmaste :)
#29 - 18 november 2012 20:41
Jag brukar räkna med från ett par timmar till en dag få allt klart, för mig gäller det mest att ha allt klart, både bilden i huvet och allt som skall i och allt som skall flyttas ut. Ibland skriver jag till och med en lista så jag inte missar nåt för det vore retligt och dumt att missa nåt och sen skall man dit och pilla igen bara för att få det klart.
#30 - 18 november 2012 21:02
Jag brukar göra som så att första dagen tömmer jag och flyttar fisk. Sen börjar jag placera rötter och testar olika "scapes". Andra dagen åker sanden i och sen rötterna (inredningen) så som jag fått till det dagen före. Jag är en sån person som måste testa alla olika "scapes" med matrialet jag har tillgängligt så jag kan göra det snyggast, lite tvångstankar liksom ;) Kan lätt bli lite stressigt på en dag :)
#31 - 18 november 2012 21:05
Vi har alla våra sätt och det är väl bra :) för tänk vad världen hade varit jobbig om alla hade varit som du och jag, en med "tvångstankar" och en med ett stort "kontroll och listbehov" :p:D
#32 - 19 november 2012 09:51
Haha, precis! :D

Har aldrig haft någon munruvande art innan så det hade varit väldigt spännande att se det beteendet :)
Om någon har erfarenhet eller vet någon bra artikel får ni gärna dela med er :)
#33 - 19 november 2012 11:45
Då kan man säga att detta projektet officiellt har börjat! :D
Håller på att koppa in kampfiskarna i 240L karet nu, har även dragit upp lite valle som också åkte ner i 240L karet :)
#34 - 19 november 2012 17:55
Fick en liten fundering när jag läste om Pangio arterna. Dom ska ju vara väldigt svåra att odlaoch ingen som försökt har lyckats i princip, bara sporadiska lekar. Betyder detta att alla Pangio i handeln (och fiskar lika svåra att odla) är VF?
#35 - 19 november 2012 19:17
Lycka till med biotop-akvariet, jag är övertygad om att det kommer att bli mycket snyggt. Begreppet svartvatten är dock inte bara färgen utan även hårdhet och pH.

Ett riktigt svartvatten ska ha lågt mineralinnehåll, om du inte använder avhärdat vatten tror jag att du kommer att få svårt att hålla pH lågt. Vad jag ser bor du i Bara och Vombverket släpper iväg vatten med en alkalinitet på ca 140, dvs kH på ca 8 om man avrundar lite.
Denna del av vattenkvalitén har mest betydelse vid odling, annars bör det gå bra att hålla fisken. Om de köps i affärer i närheten är de vana vid medelhårt till hårt vatten.
Svartvatten blir det emellertid inte, möjligen färgat vanligt vatten.
Tobbe
#36 - 19 november 2012 19:34
Jag har en osmos till saltakvariet så jag har rent vatten och kan "bygga" det hur jag vill :)
pH hade jag tänkt ha på runt 5,5 till att börja med, vill inte gå lägre innan jag känner mig säker på det jag gör.
#37 - 19 november 2012 19:37
freddi36 skrev:
Jag har en osmos till saltakvariet så jag har rent vatten och kan "bygga" det hur jag vill :)

pH hade jag tänkt ha på runt 5,5 till att börja med, vill inte gå lägre innan jag känner mig säker på det jag gör.

Låter bra, då är du i stort hemma. Lägg upp bilder när du är klar.:)

Lycka till
Tobbe
#38 - 19 november 2012 19:47
Japp, bilder blir det, ska bara hända lite först :)
Imorgon blir det inköp av diverse pH sänkande matrial. Jag har även ändrat mig gällande bottenmatrialet. Det blir sand med ett tunt lager löv och pinnar, och inte torv och så mycket slam. I en skogsbäck rinner ju slammet iväg på de flesta ställena men lite större löv stannar ju kvar :)
Det blir torv i filtret istället, men även lite i karet där det kan ha fastnat :)

Har även hittat en sida som säljer bambulöv, funderar på att köpa en påse. Dom är gråa och har annan form än svenska eklöv, det kan nog bli en annorlunda känsla.
#39 - 19 november 2012 19:49
Kanske uttryckte mig lite dumt, jo "slam" eller vad man ska kalla det kommer det bli på botten, inte torv dock. När löven multnar och smulas sönder blir det ju lite "slammigt" :)
#40 - 19 november 2012 20:42
En tanke vad gäller svartvatten, jag har faktiskt börjat fundera på att använda regnvatten. Det har ju under lång tid varit lika med katastrof beroende på luftföroreningar men det kan vara läge att prova igen. Föroreningarna är nog inte ett lika stort problem som de har varit.
Vattenverken laborerar ju också friskt med vattnet så det är lite svårt att veta vad man får ur kranen.
Jag har en lada med stort och nytt plåttak som samlar mycket regnvatten. Jag har mätt pH till ca 5.5 vilket inte är alltför illa. Filtrering genom kol går rimligt fort, och sedan har jag stora mängder vatten utan mineraler. Kan vara värt ett försök, många sydamerikaner blir nog mera lättodlade då.
Tobbe
#41 - 19 november 2012 20:56
pH 5,5 i regnvatten? Är inte det ganska surt? Regn borde väl vara nära 7?
:)
#42 - 19 november 2012 21:23
freddi36 skrev:
pH 5,5 i regnvatten? Är inte det ganska surt? Regn borde väl vara nära 7?

Man kunde tycka så men regnvatten har normalt pH strax under 6 pga koldioxid löses i vattnet. 5.5 är lite åt det sura hållet men inte extremt mycket.

Tobbe
#43 - 19 november 2012 21:25
Aha, okej då är jag med :)
#44 - 21 november 2012 18:13
Mina mandelblad är påväg och kommer troligen i början på nästa vecka.
Köpte en rot och torv idag som jag blev lurad på 30kr, men jag har fått 50 spänn för mycket tillbaka i växel från den affären en gång så vi är kvitt nu ;)

Såg även väldigt fina guppy/endlers hybrider idag. Kallades "green leaf", har aldrig sett dom tidigare så det kliade i "köpefingrarna" men det blev inga :)
#45 - 21 november 2012 19:03
Hur gör man med torven, lakar man ur den först och tar vattnet eller hur gör man för att få ett jämt phvärde så att det inte åker hiss..
#46 - 21 november 2012 19:10
Förra gången jag använde torv var det till det dåvarande killiakvariet som bottenmatrial. Då kokade jag torven ca 20min så den sjönk (kommer inte sjunka utan att kokas) och så den blev lite urlakad. Precis som du säger kommer pH "åka hiss" först ner i källaren och sen sakta uppåt i takt med VB. Kokar man den och häller av vattnet får man "ren" torv som inte påverkar pH jättemycket och vattnet blir som ett extrakt som man kan använda för att färga vattnet och sänka pH.
Tanken denna gången är att göra ett extrakt av hälften (köpte en paket fluval) och ha resten direkt i karet + ett mandellöv så pH sjunker dit jag vill och färgar vattnet. Sen vid VB tillsätter jag lite extrakt för att inte pH ska öka. Var tredje vecka ungefär byter jag mandellöv så pH hålls på en jämn nivå. (det tar ca 3 veckor för tanninerna att ta slut i lövet)
Sen får man ju experimentera med hur mycket som behövs, därför blir det nog inte fisk den första veckan i karet, allt måste stabiliseras. Den första fisken kommer vara ett gäng Boraras, ca 10st, för att se så dom klarar förhållandena :)
#47 - 22 november 2012 09:45
Ok, då vet jag hur man bär sig åt :)
Skulle vilja ha lite torv på botten i ena apistokaret, lite för att dra ner ph´t men även för fiskarnas skull, kan tänka mig att de gillar att "plocka" i detta efter lite mat och smådjur.
#48 - 22 november 2012 10:57
Jag hade delvis torvbotten till mina ap. borellii. Dom älskade att gå och "plocka" bland torven och bladen. Speciellt om man sprutade ner lite artemia på botten fick man bra respons :)
#49 - 22 november 2012 10:58
freddi36 skrev:
Jag hade delvis torvbotten till mina ap. borellii. Dom älskade att gå och "plocka" bland torven och bladen. Speciellt om man sprutade ner lite artemia på botten fick man bra respons :)

Precis så tänkte jag med :D
#50 - 22 november 2012 13:14
freddi36 skrev:
Den första fisken kommer vara ett gäng Boraras, ca 10st, för att se så dom klarar förhållandena :)

Hej!
Vilken procedur använder du när du koppar in fiskarna här, de lär ha gått i betydligt hårdare vatten i affären? För min del hade jag nog försökt göra det i flera steg men du har kanske andra erfarenheter?
Mvh
Tobbe
#51 - 22 november 2012 14:01
Tänkte använda en stor behållare, typ hink, och sen använda droppmetoden och låta det hela ta flera timmar.
#52 - 22 november 2012 19:03
Hur länge håller sig avkoksvattnet? Har du det i kyl eller i rumstemp?
#53 - 22 november 2012 19:57
Jag hällde mitt på flaskor som jag sen frös in. Töar en då och då och har det i kylen så det inte bildas smådjur (glömt vad dom kallas) :)
#54 - 23 november 2012 08:11
Ok, kanske skall testa detta, jag har nu mina Ap. Biteaniata och de vill ha lågt ph.
#55 - 23 november 2012 15:38
Testa :)

Idag var jag och köpte en bättre rot (red-moore), mossa och ett nytt lysrör. Mina mandelblad kom även idag, mycket lägligt till helgen :D
Drog upp alla växter som gick ur karet och satte dom i 240L, samt fångade guppyna och koppar nu in dom i "guppykaret". Bilder kommer :)
#56 - 23 november 2012 15:59
Såhär ser karet ut nu. Växterna är nu i 240L karet.
[ATTACH=CONFIG]57755[/ATTACH]

Min japanblå guppyhane och en ung hona odlad från hanen på bilden. Mamman är en orange hona tror jag med tankte på färgen som utvecklas på stjärten.
[ATTACH=CONFIG]57756[/ATTACH]
#57 - 24 november 2012 11:14
Idag drog jag igång på allvar!
Karet är nu tömt, eller ja just nu fylls det men det är så jag kan suga ut skiten på botten. Sanden är ute, likaså inredningen och växterna :)
Nästa steg är att göra rent karet från gammal skit. Sen ska sanden tvättas lite och i igen. (har ju en massa sandsnäckor i sanden så dom måste ha det lite fuktigt)
Hade tänkt börja scape lite idag med så jag vet ungefär hur jag vill ha det till imorgon :)
#58 - 24 november 2012 14:11
Klar för idag. Scapen blev riktigt bra så den behåller jag :) Bilder kommer när jag gjort rent lyset och satt tillbaka det.
I viss mån liknar det nog ett apistokar med mycket hålor, men chokladguramis är ju skygga så tänkte dom kunde få gott om ställen att gömma sig, likaså Pangio arterna gillar gömställen :)
#59 - 24 november 2012 16:15
Såhär blev scapen :)
Blev bra tycker jag, vad tycks?
[ATTACH=CONFIG]57783[/ATTACH]

240L karet. Fullt med växter nu =D
[ATTACH=CONFIG]57784[/ATTACH]
#60 - 24 november 2012 16:17
Ser helskönt och snyggt ut!:)
#61 - 24 november 2012 16:27
Tack!
Det ska i löv och lite torv imorgon så det blir lite "slammigt". Hittade även ett dött löv på våran palm som åker i karet för att få en lite annorlunda känsla, ek är så svenskt :)
#62 - 25 november 2012 12:34
Så klar jag kan bli för idag :) Eller, torven ska i också.
Det blev ganska ljust men tror det blir bättre när vattnet blir färgat. Bilder kommer när diset lagt sig :)
#63 - 25 november 2012 15:47
Jag tror att detta kommer att bli/är ett mysigt kar, jag vill gärna se bilder på karet sen :)
#64 - 25 november 2012 15:49
Såhär ser det ut. Tog bilden för ungefär en timme sen och det har redan börjat bli mörkare i karet. På ytan flyter lite löv, och några vassblad som jag tog från dammen i trädgården. Bladen är väldigt lika bambulöv. Som ni kan se, ingen torv på botten. Måste koka den för att få den att sjunka och det är nog bäst att göra när jag är själv hemma ;)
Ska köpa fler växter sen. Cryptos, windelöv-java, salvia, hygrophilia, och kanske en pogostemon bara för att testa denna växt :)

[ATTACH=CONFIG]57810[/ATTACH]
#65 - 25 november 2012 15:50
Kommer att bli bra det där ;)
#66 - 25 november 2012 15:50
Just nu är det väldigt ljust i karet men tror det kommer bli bra när vattnet blivit färgat.
#67 - 25 november 2012 15:51
Tack! :)
#68 - 25 november 2012 16:36
Sv: Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Med lite mer växter, löv och tefärgat vatten kommer det där blir skitbra!
#69 - 25 november 2012 17:27
Tack!
Nu i början ser det ju väldigt "gjort" ut, när det sätter sig blir det nog bättre :)
Växter ska inhandlas, löv ska plockas (har en bok 50m bort men det regnade hela dan idag) och vattnet ska färgas men det får ta sin tid :)
#70 - 26 november 2012 21:02
[ATTACH=CONFIG]57868[/ATTACH]
Såhär ser det ut idag :)

Vänstra sidan måste bli mer "lövig" och vattnet brunt innan jag är nöjd. Hade inte skadat med en ormbunke mitt i heller, men annars har jag ändrat åsikt om växter nu när löven sjunkit lite.
#71 - 26 november 2012 21:05
Vad har du för fiskar?
#72 - 26 november 2012 21:07
Just nu inga, måste vänta på att pH ska stabiliseras (ska bli svartvatten) innan jag köper fisk. Men det som är tänkt är Boraras (inte riktigt bestämt art), Chokladguramis, och några Pangio kuhlii/semicincta
#73 - 26 november 2012 21:10
Häftigt, snyggt inrett tycker jag. Det ser naturligt ut.:)
#74 - 26 november 2012 21:13
Tack! Men som sagt, jag är inte riktigt nöjd med vänstra sidan, kanske ska lägga någon sten där också? :)
#75 - 26 november 2012 23:27
freddi36 skrev:
Tack! Men som sagt, jag är inte riktigt nöjd med vänstra sidan, kanske ska lägga någon sten där också? :)

Mmm... det skall bli intressant att se vad du lägger i just det vänstra hörnet... Är sten den rätta vägen att gå, tro..?;):)
#76 - 27 november 2012 05:37
Nu bygger ju du det du har nu på rötter grenar löv. Där du har öppet på vänster finns ju möjlighet att skapa dynamik med växterna. Fyller du allt nu blir väl inredningen lite det du har redan? Nu tycker jag ju själv att det är kul med växter eftersom de gör något eget och kan bli lite wild and crazy ibland :D om du nu ursäktar den lätt överdrivna symboliken.
Jag menar att växter tillför något oförutsägbart i inredningen som över tid kan bli spännande.
Skulle kanske själv haft några få högväxande smala Cryptocoryne som jag tror jag skulle låta gå nästan från framrutan till vänster och bakåt. Tycker också du kunda ha några lågväxande Cryptos på botten. Tycker just Cryptocoryne med deras grön/brun/röda skala går ihop så himla bra med lätt multnande löv. Kan det bli mer Asien än med Cryptocoryne?
#77 - 27 november 2012 13:15
Haha Mats, du har väl erfarenhet så av din " ;) " att döma ska jag inte gå i den fällan :)

Bluewing; det du skriver är helt rätt, jag tycker så också men biotopenligt är det inte så mycket växter. Men ditt inlägg ändrar mitt tycke än en gång, några långa cryptos hade nog blivit bra, plus några mindre lite här och var :)
Finns väl en cryptocoryne men långa smala mörkgröna blad, crispa tror jag den heter, men den blir ju vääldigt lång. Akvariehobby.se säljer ju växter, kan kanske beställa därifrån för dom har många cryptos, men så är det det där med vädret...
#78 - 27 november 2012 13:22
freddi36 skrev:
Haha Mats, du har väl erfarenhet så av din " ;) " att döma ska jag inte gå i den fällan :)

Ja, Bluewing är inne på en hel del intressanta grejer i inlägget ovan, och man skulle ju kunna tänka sig något "pinnigt" också - kanske med några fastbundna växter eller mossor... typ.
#79 - 27 november 2012 20:27
La i mer löv och kastade runt kvistarna lite, blev bättre.

Någon med erfarenhet av svartvatten kan kanske hjälpa mig, hur lång tid tar det för vattnet att bli "svart" så att säga, alltså färgat :)
Nu är det ungefär gulaktigt.
#80 - 27 november 2012 20:40
Cryptocoryne var.balansae är det nog du är ute efter:).
#81 - 27 november 2012 20:52
Där har vi den, tack ansjo :)
#82 - 27 november 2012 20:55

Kasta runt kvistarna lite :) Blir man lite våldsam av Asientemat? Får man se en bild efter urladdningen?
Så man får se det gulfärgade svartvattensakvariet.
#83 - 27 november 2012 21:02
Haha, ja rörde runt lite så det fick lägga sig där det ville :)
Just nu är karet släckt så inga bilder från idag men imorgon hade jag tänk plocka fler boklöv så då kan det nog bli en bild eller två :)
#84 - 27 november 2012 21:17

Spännande!
#85 - 28 november 2012 17:23
[ATTACH=CONFIG]57924[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]57925[/ATTACH]
#86 - 28 november 2012 17:26
Såhär ser det ut idag, inte så stor förändring kanske, men lite mer löv i vänster hörna. Planen var att plocka boklöv idag när jag kom hem men det är ingen ide när det är kolsvart ute :p
La även i lite torv igår i själva karet (utan att koka) som håller på att sjunka nu. Ska även koka lite torv och lägga i, men tänkte göra det på fredag när jag är hemma själv. (inte alltför poppis med torvkok i köket hos dom andra ;) )
#87 - 28 november 2012 17:28
blir nog snyggt. :D
#88 - 28 november 2012 19:04

Men du, jag tycker det blivit mycket bättre faktiskt. Tycker dynamiken blev helt annorlunda efter din inredningsattack. Tycker du inte själv det blev bra?
#89 - 28 november 2012 19:13
Tack! :)

Bluewing; jo, det blev bättre, såg det inte direkt men när jag jämför de två bilderna blir jag riktigt nöjd :) Nu är "det röriga" mer spritt i karet och inte övervägande på högra sidan, mer balans :)
#90 - 28 november 2012 20:37
Kanske dax att redigera min signatur nu också, 60L SA finns ju inte mer..
#91 - 30 november 2012 20:12
Om allt går som det ska så blir det växter imorgon :)
Ska först vara guide på mitt gymnasiums öppethus, sen köpa växter på vägen hem är det tänkt :) Affären hade även fått in en dunderladdning korall mm, så det kanske blir något trevligt på saltsidan med hem också :)
#92 - 1 december 2012 16:45
Idag blev det 1st javaormbunke, 1st cryptocoryne sp, 1st cryptocoryne wendtii, och 1st nyphea lotus :)

Ska ta bild sen när dimman lagt sig, jag la även i mer torv.
#93 - 1 december 2012 18:54
[ATTACH=CONFIG]58058[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58059[/ATTACH]
#94 - 1 december 2012 18:57
Ser himla mysigt och bra ut det där :) :p
#95 - 1 december 2012 18:57
Ser riktigt bra ut, mannen:)!
#96 - 1 december 2012 19:03
Tackar! :)
Nu ska bara vattnet bli lite brunare, men det är pågång :)

En fråga; det har kommit som ett vitt "klegg" över hela red-moore roten, det har varit där ett tag men vill inte försvinna. Hur får man bort det?
#97 - 1 december 2012 19:04
Jämför bilderna från den 28:e och dom från idag. Vattnet har blivit ganska mycket brunare! :) Man blir hemmabild :p
#98 - 1 december 2012 19:13
freddi36 skrev:

En fråga; det har kommit som ett vitt "klegg" över hela red-moore roten, det har varit där ett tag men vill inte försvinna. Hur får man bort det?

Man kan peta/pilla/skrubba bort det om man vill. Men om roten inte tycker att den har kleggat klart än så brukar det komma tillbaka snabbt ändå. Så själv brukar jag bara vänta på att det försvinner av sig själv, vilket dock kan ta ett tag ;)
#99 - 1 december 2012 19:16
Okej, men finns det inga djur som äter det? Typ amanoräkor? :)
#100 - 1 december 2012 19:21
Finns gör det säkert, jag vet dock inte vad/vilka som äter det ;)
#101 - 1 december 2012 19:37
Typ ancistrus gillar ju det där, men det är ju fel biotop. Rimligen borde det finnas algätare från rätt biotop som gillar smeten annars är det bara vänta som gäller. Det är ju biologiskt så det borde ju brytas ner snart.
#102 - 1 december 2012 19:39
Vissa säger att en del sorters fisk och räkor äter det, men det tror jag när jag ser det;).

Som Kristian;)...mina ancistrus gjorde det inte.
#103 - 1 december 2012 20:17
Jaja, då får jag väl vänta och se! :) Nä, vem skulle vilja äta klegg, egentligen? Inte så gott kanske ;)
#104 - 1 december 2012 20:18
Riktig fint kar :)
#105 - 1 december 2012 20:31
Den vita hinnan på rötterna försvinner som sagt av sig själv men i ett akvarie med molly som jag hade så rensade dem faktiskt roten! Hur nyttigt det är ska jag låta vara osagt men ingen dog iallafall:)
#106 - 1 december 2012 20:33
Skrapa av det och sälj på Tradera, där kan man bli av med mycket bråte:D...
#107 - 1 december 2012 20:38
åheim skrev:
Den vita hinnan på rötterna försvinner som sagt av sig själv men i ett akvarie med molly som jag hade så rensade dem faktiskt roten! Hur nyttigt det är ska jag låta vara osagt men ingen dog iallafall:)

Okej, men inga molly i detta karet, men då får det gå bort av sig själv :)

ansjo skrev:
Skrapa av det och sälj på Tradera, där kan man bli av med mycket bråte:D...

Haha, skulle inte bli förvånad om nån köpte det! :p

Men, kan mossan bli kvävd om det börjar täcka den? HAr ju lite mossa på roten och såg att det vita börja komma in mellan mossan också.
#108 - 1 december 2012 20:41
PiaJo skrev:
Riktig fint kar :)

Tack Pia! :D
#109 - 2 december 2012 06:41

Ja det blev verkligen riktigt fint. Tror också att det kommer att utvecklas bra när Javaormbunken börjar ta fart.
#110 - 2 december 2012 09:42
Tack Bluewing! Det tror jag också :)

Mätte pH nu imorse och det låg på 6,5. Så, jag la i ett mandelblad till + att jag tog upp en flaska extrakt. Jag tänker, om det jag har i karet nu skulle kunnat sänka pH mer, så hade det gjort så på en vecka.
#111 - 2 december 2012 09:48
När du nu får så lågt Ph. Hur lång tid kommer du att låta inkoppningen ta sedan?
#112 - 2 december 2012 10:05
Ett par timmar, 3-4 kanske, med droppmetoden :)
#113 - 2 december 2012 10:54
Tog en lite närmare titt på mossan och ser nya ljusa skott, det måste väl betyda att den inte störs av det vita klegget på roten?
#114 - 2 december 2012 10:59
Det ska den inte göra, bara låt det vara så ordnar det sig så småningom:).
#115 - 2 december 2012 10:59
Tror du kan släppa klegget helt. Förutom att det är fult nu så försvinner det efter ett tag.
#116 - 2 december 2012 13:42
Okej, det var ju bra :) Tänkte ifall det kunde störa utbytet av gaser under fotosyntesen :)
#117 - 2 december 2012 15:38
Har hällt i ca 1L extrakt nu och färgen har mörknat på vattnet. Hade tänkt dumpa hela flskan i karet och sen kolla pH, ca 0,5L kvar som töas nu :)
pH i extraktet var mellan 5-5,5. Lite svårt att se pga av färgningen och partiklarna i det.
#118 - 2 december 2012 15:45
En minutfärsk bild :)

[ATTACH=CONFIG]58080[/ATTACH]
#119 - 2 december 2012 17:51
Och där vet vi att cryptocorynerna är nya i karet! En hel del blad har redan smält bort på den okända, dock inga på wendtiin. Ser detta som både bra och dåligt, bra: växten får skjuta nya blad så som den vill i karet, det ser mer naturligt ut då, dåligt: ja, växtens blad dör ;)
#120 - 2 december 2012 20:10
Testade pH nu igen och det var på ca 6,3. Ska jag va helt ärlig hade jag inte 100% osmosvatten i uppstarten. Jag har bara möjlighet att ha 25L på dunk i taget så det fick bli 50/50 osmos/kranvatten. Troligen därför pH inte är lägre, kranvattnet buffrar.
#121 - 4 december 2012 21:01
Har fått tipset att testa att ha några tunna vass/bambu pinnar längst bak i karet. Tror det skulle bli bra med vasslöven. Ska testa detta men måste få tid till det, kommer hem sent på dagarna och orkar inte gå ut och plocka vass då :p
Till helgen köper jag kanske lite fisk. Måste ha något i karet som ger bakterierna mat. Nu matar jag karet så dom får jobba lite men nu när det börjar bli stabilt vill jag testa med fisk :)
#122 - 5 december 2012 06:51
plocka vass nu? har ni ingen snö eller?

Spännande att se vad det blir för fisk :)
#123 - 5 december 2012 11:33
Haha, jodå, här är snö. Men jag har vass i trädgården :)

Hittade galaxy rasboras för 29kr st idag. Bra pris, eller hur?
Kunde dock inte köpa idag för jag måste tillbaka till skolan och det är kaaaallt ute.
#124 - 5 december 2012 13:16
Låter som ett utmärkt val och det var ett riktigt bra pris på dessa :)
#125 - 5 december 2012 21:10
Ja, jag har inte bestämt mig dock :) Väldigt lockande med galaxys nu...
Dom hade även moskito rasboras med riktigt röd färg för 10st/195kr....
#126 - 6 december 2012 16:52
Har också hittat riktigt "crazy-price" på kuhliis. 20kr/st! Hur är dom som piloter? Tänkte köpa 5st i helgen för där fanns inte så många kvar, men är dom kassa piloter låter jag nog bli. Karet är ju ändå två veckor nu och jag har matat det nästan var dag med lite artemia till bakterierna, så det bör ju finnas lite bakterier.
#127 - 6 december 2012 17:01
Sv: Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

När det gäller kuhli har jag upplevt dem som väldigt tålig men det kanske någon annan vet mer om.

Jag tycker iaf absolut att du ska köra på moskitorasbora. Galaxyn är ganska mörk så i dunkelt ljus är det risk att du inte ser dem. Utfärgade moskitos kan verkligen lysa rött så i ett svartvattenkar tror jag de kommer att göra sig fantastiskt bra.
#128 - 6 december 2012 17:08
Okej, om ingen annan säger emot blir det nog ett gäng kuhis till helgen :)

Moskitos är riktigt fina, och exemplaren i affären såg bra ut. Kan förstå vad du menar med att galaxys kommer försvinna i dunkelt. Hmm, får ta en funderare till innan jag bestämmer mig tror jag :)
#129 - 6 december 2012 17:39
kuhli ålar ska ju tydligen vara rena houdini´s. så täckglas å täta alla öppningar är ett tips :D

bra idé me vassen där ;) väntar på bild.
#130 - 6 december 2012 17:47
Kuhliiålar tror jag nog blir kanonbra, är det någon fisk man hittar i ett kar med bara någon cm vatten kvar i efter en månad så är det ju sådana:)!
#131 - 6 december 2012 18:25
MrH skrev:
kuhli ålar ska ju tydligen vara rena houdini´s. så täckglas å täta alla öppningar är ett tips :D

bra idé me vassen där ;) väntar på bild.

Haha, ja dom ska ju va bra på att rymma. Men jag har lock på karet så tror inte det ska va ett problem :)

Vassen, juste ja...
Har inte tagit in någon ännu, men tack för påminnelsen, ska göra det imorgon :)

ansjo skrev:
Kuhliiålar tror jag nog blir kanonbra, är det någon fisk man hittar i ett kar med bara någon cm vatten kvar i efter en månad så är det ju sådana:)!

Tåliga med andra ord :) Perfekt, då kan jag köpa några med gott samvete att dom inte tar skada :)
#132 - 8 december 2012 10:50
Någon sa "varde vasspinnar"! Och så skedde ;) :)

[ATTACH=CONFIG]58195[/ATTACH]
#133 - 8 december 2012 10:56
[:-106]
#134 - 8 december 2012 10:56
Goody! Det ser ju för jädra gôtt ut!
#135 - 8 december 2012 11:00
Tackar! :)

Ska bli riktigt spännande att släppa i fisk imorgon, ett gäng kuhlis om dom finns kvar.
#136 - 8 december 2012 11:39
Dom gav verkligen den där sista asiatiska touchen. Snyggt!
#137 - 8 december 2012 12:57
ååå ju mer ja tittar ju mer sugen blir ja på å dra igång ett litet asien projekt :p attans också!
#138 - 8 december 2012 17:21
Haha, bara en lösning, gör det ;) :p
#139 - 9 december 2012 12:36
Dessa koppas in just nu :)
5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta :)

[ATTACH=CONFIG]58217[/ATTACH]

Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet :p

[ATTACH=CONFIG]58218[/ATTACH]
#140 - 9 december 2012 16:04
En bild...på sneden...
[ATTACH=CONFIG]58242[/ATTACH]
#141 - 9 december 2012 19:56
Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter. :)
Varifrån köpte du mandelbladen?
Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.

#142 - 9 december 2012 20:39
freddi36 skrev:
Dessa koppas in just nu :)

5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta :)

P. kuhlii
och P. semicincta hanterades länge (men efter 1993) som synonyma men med ett litet frågetecken. Numera anses de som skilda arter varav P. kuhlii bara finns på Java och knappast förekommer i handeln för närvarande. Men hur de skiljer sig åt är fortfarande inte publicerat. När man väl kombinerar molekylära med morfologiska metoder på ett större material kommer det troligen bli ett gytter av arter (förutom de ca 33 som redan finns). Det är alltså troligen Pangio semicincta som du har, men inte för att dom ser ut på ett visst sätt utan för att du köpt dem i en zooaffär!

freddi36 skrev:
Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet :p

När det blir snö kommer dom till villorna, för där sätter de upp små fåniga trähus och plastbehållare med bl a smaskiga jordnötter.
#143 - 9 december 2012 20:45
Okej, på loaches.com är P semicincta beskriven hur den ser ut men inte P kuhlii så jag utgick från det. Men det är nog som du säger, kuhlis finns inte i handeln precis som med Apistogramma viejita och A macmasteri.

Haha, ja den drogs nog dit av alla frön som folk sätter upp. Roligt att se en iallafall :)
#144 - 9 december 2012 20:48
Falconer skrev:
Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter. :)

Varifrån köpte du mandelbladen?

Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.

Tack! Vissa kvistar av min vass lever, jag tror inte den kommer skjuta skott. Jag tror inte heller dom påverkar vattnet så mycket om man tar bort dom när dom blir slemmiga :)
#145 - 10 december 2012 17:38
kuhlisarna verkar trivas och har hittat varandra igen :) i zoopets beskrivning står det att dom är enstöringar men mina gillar att "klumpa ihop sig" och ligger gärna i en hög under ett löv. så jag skulle inte säga att dom är ensamlevande :)
La i lite mat igår som dom hittade och åt lite av, dom är ju ganska små så dom äter väl inte jättemycket, dom bökade omkring i botten också så dom ska nog få i sig tillräckligt :)
#146 - 10 december 2012 18:55
freddi36 skrev:
kuhlisarna verkar trivas och har hittat varandra igen :) i zoopets beskrivning står det att dom är enstöringar men mina gillar att "klumpa ihop sig" och ligger gärna i en hög under ett löv. så jag skulle inte säga att dom är ensamlevande :)

La i lite mat igår som dom hittade och åt lite av, dom är ju ganska små så dom äter väl inte jättemycket, dom bökade omkring i botten också så dom ska nog få i sig tillräckligt :)

Så trevligt, då tror jag att de trivs :)
#147 - 10 december 2012 19:53
[ATTACH=CONFIG]58326[/ATTACH]

Tre av dom :)
Såg alla fem samtidigt innan så ingen tog stryk av inkoppningen
#148 - 10 december 2012 19:55
[ATTACH=CONFIG]58327[/ATTACH]
#149 - 10 december 2012 20:00
freddi36 skrev:

Zoopets beskrivning är inte så bra. I stort sett alla andra beskrivningar säger att dom trivs i grupp och så lär de också leva i naturen.

Tobbe
#150 - 10 december 2012 20:04
Ja, dom håller ihop ganska bra :) Do andra två gömmer sig bakom roten till höger på första bilden så dom var inte långt ifrån varandra :)
#151 - 12 december 2012 19:00
Hej,
jag blir inspirerad av den här tråden Fredrik, hoppas det inte gör nåt om jag snor en del idéer.....
Har ett 63-liters och har också kommit fram till att sydostasien går att göra en bra biotop av, både när det gäller lite mindre fiskar och växter. Siktar mot Chokladgurami (eller möjligen dvärggurami), ett litet stim rasboror och några kuhlis. Såg några Grön kubotai i akvarieaffären och blev lite sugen på dom. Tänker lite i färger, kanske lite mer rödaktig sand och bakgrund och sen brun gurami och gröna rasboror. Har lagt bambu från ett slaktat metspö och några blompinnar i blöt, så får jag se hur det går med dem.... Fixat en egen tråd under projekt, ska fylla karet under julhelgen.

Gillar verkligen din stil med det lite röriga intrycket med pinnar och blad.

/Roffe
#152 - 12 december 2012 19:14
Sno så mycket du vill! Jag har inte patent på denna "setup" :) Bara roligt att inspirera andra!

Bambupinnarna tror jag inte du kommer få att sjunka. Jag hade tagit en akryl eller glas skiva och limmat pinnarna på den. Sen gömt plattan under sanden. Tyngden av sanden kommer hålla pinnarna nere.
#153 - 14 december 2012 16:31
Kan berätta att ålarna verkar trivas och äter när jag matar. Dom kommer fram på kvällen när det är mörkt i rummet så då får man passa på att mata.
Imorgon blir det kanske ett litet stimm moskitorasboror, får se om jag kommer iväg till nån affär.
#154 - 15 december 2012 13:17
Blev inga moskito rasboror, istället blev det 10st Boraras merah, dvärgrasbora. Börjar med 10st och utökar med 10 till om någon vecka hade jag tänkt. Lite stressfärger på bilden, dom var mer röd-orangea i affären

[ATTACH=CONFIG]58405[/ATTACH]
#155 - 15 december 2012 18:36
Dessa är fina, har haft själv dem för nåt år sen :)
#156 - 15 december 2012 19:05
Ja dom är riktigt fina, och stimmar bra :)

Här är en liten film på dom, ganska bleka men dom färgar ju ut om ett tag

" target="_blank">
#157 - 15 april 2013 04:17
Hur går det med detta karet? Något nytt? Lite nyfiken att höra?

Edit: Ser nu att du samlat dina kar i en och samma tråd. Hade missat den. Läser vidare där.

Annons