Fred i akvariet?

#1 - 7 december 2007 19:27
Jag håller pa att starta ett 245L akvarium, (inget vatten i ännu). I karantänkaret 54L har jag en ca 12cm ancistrus sp albino med rejäla mustascher (hanne alltså?) och 5 st vanliga ancistrus sp ca 4-5 cm som fötts upp från yngel tillsammans med albinon. Jag tror det är 3 honor och 2 hanar, alternativt 4 honor och 1 hane.
Min albinoancistrus har tidigare jagat ihjäl en artfrände (också albino) och nu undrar jag vad jag ska göra för att behålla friden när mina svarta "yngel" börjar bli könsmogna. Bör jag skaffa albinon en hona? Sälja/byta några småttingar? Inga svåra incidenser ännu men den lille som börjat få mm-långa mustascher får sig en snyting då och då.
#2 - 7 december 2007 19:54
Hej och välkommen till Zoopet, och speciellt då du kommer från en sådan trevlig stad:p!
Skaffa mycket rötter och gömställen så kan du ha flera revirhävdande ancistrushannar i ditt kar trots att det inte är ett bautakar;). Att det är albino eller inte spelar ingen roll för dessa fiskar.
#3 - 7 december 2007 20:51
Tack för trevligt svar :)
Skönt att kunna behålla malarna, det är trevliga små krabater... Ska jag försöka få tag på en partner till albinon eller får han tillräckligt sällskap av sin mini-kompisar?
Massor av gömställen planeras redan... och uppfästa rötter så att de får något att gnaga på.
#4 - 7 december 2007 20:56
Det räcker med de malarna du har då de växer ganska snabbt, och har du tur så har du kanske snart en miljon miniancistrusar:D...
#5 - 7 december 2007 23:04
Ja allt verkar bero på hur mycket gömställen det finns. Jag har också ett litet 54l akvarium som jag mer eller mindre gjort i ordning för ancistrusarna så det finns massor med grottor och rötter till dem. Har just nu 3 stycken hanar och tre honor det akvariumet och trots det går det bra. De har var sin grotta som de bor i och än så länge är det inga slagsmål i alla fall trots att alla är könsmogna.

Annons