Frankensteins guldfiskar

#1 - 26 oktober 2009 11:12
#2 - 26 oktober 2009 12:10
gu vilka coola fiskar!!
#3 - 26 oktober 2009 14:51
Ja det var coola fiskar!
#4 - 26 oktober 2009 16:56
Tycker inte jag :/
#5 - 26 oktober 2009 17:00
Ungefär lika läckra som Belgian Blue...

http://21.media.tumblr.com/hxodMJ1a9ev7e1uiu4TaEJ8Wo1_500.jpg

människor är sjuka :(
#6 - 26 oktober 2009 17:36
*rynkar på näsan* Vilka groteska djur. Jag undrar hur de alls tar sig fram i vattnet.
#7 - 26 oktober 2009 17:57
huruvida fisken har det vet jag inte men kan den simma borde den väl inte må dåligt av att se så ut ?

men jag gillar inte det utseendet jag har vanlig guldfisk och vanliga slöjstjärtar med vanliga ögon och huvud. men sådana med massa extra saker vill jag inte ha fulast va nog pom pom.
#8 - 26 oktober 2009 18:26
inga fina firrar! shit, varför ens odla på dem så att det bara blir värre :/.
#9 - 26 oktober 2009 19:07
sånt här visar att människan är hänsyslös, egoistisk, elak, grym och saknar insikt! Som tur är finns det vissa som reagerar och inser det sjuka och det är bara att hoppas att dem blir fler...
#10 - 26 oktober 2009 19:52
Verkligen anpassat till ett liv i vatten med sin fulländade hydrodynamiska kropp. / not
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 oktober 2009 20:28
flygrc skrev:
Verkligen anpassat till ett liv i vatten med sin fulländade hydrodynamiska kropp. / not

Inte min smak direkt heller, men i ett akvarium spelar det ju ingen roll om de inte har någon naturlig kroppsform. Ett akvarium är inte naturen.

De som avlar fram just denna typ av skönheter dessa "skönheter" vet vad dom pysslar och dessa fiskar är ofta mycket livskraftiga (och dyra) fiskar.
Dålig kvalitet återfinns istället ofta i stammar av de vanligaste standardfiskarna (typ guppy, dvärggurami etc.)

Det som främst slår mig när jag ser guldfiskarna i länken ovan är - så himla stora dom är. Uppenbarligen blir dessa rejält stora när de hålls på rätt sätt och inte placeras i pyttesmå behållare som så ofta är fallet för just dessa fiskar.
#12 - 27 oktober 2009 11:04
Jag har aldrig tyckt om dessa "fiskbollar" med fenor på men dessa tar nog priset. Groteska.. Att genom avel vanställa ett djur på detta viset borde vara straffbart..
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 oktober 2009 11:13
GöranE skrev:
Jag har aldrig tyckt om dessa "fiskbollar" med fenor på men dessa tar nog priset. Groteska.. Att genom avel vanställa ett djur på detta viset borde vara straffbart..

Som jag skrev ovan - det är lite status i dessa fiskar (också = dyrare) så därför hålls de ofta bättre och har också betydligt större livsduglighet än vanliga massodlade fiskar.

Visst, deras onaturlighet gör att inte heller jag tycker dom är snygga och jag skulle inte vilja ha dom i någopt av mina akvarier, men deras onaturlighet är ju t.ex. inte större än många hundraser är från deras ursprung vargen.
Och i så fall borde det ju i så fall också vara straffbart att odla fram taxar, pekingesrar etc. etc.
#14 - 27 oktober 2009 11:31
gu vilka coola fiskar!!

Hoppas du hör till den ironiska generationen!
<<<(^:>*
#15 - 27 oktober 2009 12:10
Som jag skrev ovan - det är lite status i dessa fiskar (också = dyrare) så därför hålls de ofta bättre och har också betydligt större livsduglighet än vanliga massodlade fiskar.

Visst, deras onaturlighet gör att inte heller jag tycker dom är snygga och jag skulle inte vilja ha dom i någopt av mina akvarier, men deras onaturlighet är ju t.ex. inte större än många hundraser är från deras ursprung vargen.

Och i så fall borde det ju i så fall också vara straffbart att odla fram taxar, pekingesrar etc. etc.

fast genom taxen har man tagit vara på en naturlig mutation som sker överallt, som hos kor hästar och människor.
taxen har ju dessutom en väldigt tydlig avelsplan där proportionerna är väldigt viktiga eftersom den ska kunna ta sig fram obehindrat utan att ha ont någonstans då det är en jakthund.

dessa fiskar simmar efter vad jag har sett inte helt obehindrat dom mer fläktar runt på botten. men det är naturligtvis möjligt att jag har sett dåliga exemplar.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 oktober 2009 13:07
FiaLotta skrev:
fast genom taxen har man tagit vara på en naturlig mutation som sker överallt, som hos kor hästar och människor.

taxen har ju dessutom en väldigt tydlig avelsplan där proportionerna är väldigt viktiga eftersom den ska kunna ta sig fram obehindrat utan att ha ont någonstans då det är en jakthund.

dessa fiskar simmar efter vad jag har sett inte helt obehindrat dom mer fläktar runt på botten. men det är naturligtvis möjligt att jag har sett dåliga exemplar.

Guldfiskarna på fotot är väl också "framtagna" genom naturliga imitationer. För dessa guldfiskar finns definitivt också en tydlig avelsplan där proportionerna är väldigt viktiga (någon sådan finns inte för våra vanliga fiskar).
Visst dom simmar sämre än "naturformerna" (naturformerna är ju egentligen också avelsformer), men de behöver inte heller simma så bra, snabbt och graciöst som naturformerna eftersom det inte behövs i akvariet för att där undvika att bli tagen av predatorer och hitta föda.
På samma sätt så rör ju sig en tax betydligt långsammare och mindre graciöst än deras stamfader, men inte heller för taxar är det nödvändigt för att kunna överleva.
#17 - 27 oktober 2009 15:39
Problemet är när man avlar på utseende, man bryr sig väldigt lite om att man avlar vidare på defekter. Se på hundar med kassa höfter som exempel.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 27 oktober 2009 16:01
flygrc skrev:
Problemet är när man avlar på utseende, man bryr sig väldigt lite om att man avlar vidare på defekter. Se på hundar med kassa höfter som exempel.

Defekter är det ju mer eller mindre hos alla framavlade djur - dvs både för en guldfisk och en tax.
Håller med om att det borde finnas en gräns någonstans - men frågan är var. Du nämner höfterna hos vissa hundar, jag håller med att där går det över gränsen. Någon nämnde fiskar som inte kan simma, där håller jag också med.
Dock är det ju som så att de allra flesta fiskar som visas i den första länken ovan kan simma utmärkt (om än något långsammare än "vanliga" guldfiskar) om de hålls i tillräckligt stora akvarier. Dvs ungefär jämförbart - en varg jämfört med en tax.
Kan tänka mig att vissa av dom har odlats så att ryggraden påverkas på samma sätt som vissa långfenade småfiskar kan få dålig ryggrad (t.ex. hos guppy) - detta är självklart helt fel. Men sådant hör faktiskt till undantagen bland dessa avelsformer av guldfisk.

Så hela fördömandet av denna grupp av fiskar handlar egentligen inte om fakta om dem, utan enbart om smak. Vi tycker helt enkelt att de är förjordat fula. Nu vågar vi inte stå för detta att vi helt enkelt dömer ut andras smak, på samma sätt som vi dömer ut dom som gillar Christer Sjögren, Bingolotto etc. etc. - så istället skyller vi på annat som att det är en sjuk avel, fiskarna kan inte simma, dom lider etc.

Dessa och andra fiskar lider när vi ger dom en dålig miljö - för små akvarier, struntar i vattenbyten etc. etc. Detta är det viktiga att poängtera - för min del får folk gärna älska såväl konstiga guldfiskar, Christer Sjögren och Bingolotto:d även om jag nu själv föredrar andra fiskar, annan musik och andra TV-program;)
#19 - 27 oktober 2009 17:14
Kjell, den har du tänkt på länge va?, jag tycker det var rätt så djupt och att där ligger mycket sanning i ditt resonemang.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 27 oktober 2009 17:37
flygrc skrev:
Kjell, den har du tänkt på länge va?, jag tycker det var rätt så djupt och att där ligger mycket sanning i ditt resonemang.

Ja det har väl varit en mognadsprocess;)

Jag var väl förr en av dom som ofta stod i "första ledet" och klankade ner på avelsformerna. Men sedan efter att ha besökt asiatiska utställningar ett antal gånger som gick det väl efterhand upp för mig att dessa fiskar där ofta var betydligt större och var också minst lika aktiva som våra vanliga guldfiskar. Det visade sig också att de som pysslade med denna sorts fiskar ofta var oerhört kunninga om sådant som genetik och vattenkemi och ofta höll sina fiskar bra mycket bättre än vad vi håller våra guldfiskar här. Så jag svängde väl sagt över från att se dessa fiskar som avskräde, till att det istället handlar om att hålla våra fiskar (oavsett vilka) på ett korrekt sätt. Jag tycker fortfarande definitivt inte att dessa fiskar är snygga, tvärtom, men jag ser det mer som en fråga mellan olika smaker än om dålig djurhållning.

Det är väl lite samma som synen på skålarna. På nåt sätt så är en fiskskål symbolen för dålig fiskhållning och många säger att skålar är djurplågeri, medan akvarier är bra - när det istället handlar om att ALLA fiskarter ställer krav på den miljö de skall leva i och oavsett om vi väljer ett akvarie eller en skål så måste vi välja behållare utifrån detta.

På något sätt så förenklas det hela - genom att man dömer ut sådant som "slöjstjärtar" och skålar - men struntar i det som är viktigt. Dvs skapa en miljö som är korrekt för resp. art. Det senare kräver dock en egen tankeförmåga hos oss själva och då är det enklare att bara fördöma vissa saker utan att tänka efter
#21 - 27 oktober 2009 18:00
harbard skrev:
Hoppas du hör till den ironiska generationen!

<<<(^:>*

jag tycker endel var coola inte säger jag att det är bra men bara fisken mår bra. jag gillar ovanliga fiskar!
#22 - 28 oktober 2009 12:24
ska man behöva odla fram stackars missfoster som inte ens kan simma ordentligt bara för att käna pengar så tycker jag iaf det är helt fel. stackars djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 28 oktober 2009 13:07
ska man behöva odla fram stackars missfoster som inte ens kan simma ordentligt bara för att käna pengar så tycker jag iaf det är helt fel. stackars djur.

Du har väl inte ens orkat läsa mina tidigare inlägg va. Frågan kan gärna diskuteras men gör det seriöst.
#24 - 28 oktober 2009 15:07
Slöjstjärt har odlas i många hundra år, ända sedan 1500 talet.
#25 - 4 november 2009 18:24
Får väl lägga up lite film och kort på våra här....
#26 - 10 november 2009 22:19
Kommer då med en helt annan fråga men rörande guldfisk.
Är det någon som vet var guldfisken naturligt härstammar?
Vad är vildformen för art?
Finns denna art kvar idag?
Den kan ju inte var särskilt nära släkt med koi karpen till ex för dom kan inte få fertil avkomma (ingen avkomma alls för den delen).
Har de gjort några genetiska studier på det verkliga ursprunget på guldfisken?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 11 november 2009 08:08
koiboy skrev:
Kommer då med en helt annan fråga men rörande guldfisk.

Är det någon som vet var guldfisken naturligt härstammar?

Vad är vildformen för art?

Finns denna art kvar idag?

Den kan ju inte var särskilt nära släkt med koi karpen till ex för dom kan inte få fertil avkomma (ingen avkomma alls för den delen).

Har de gjort några genetiska studier på det verkliga ursprunget på guldfisken?

Svaret ges i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=96
#28 - 11 november 2009 08:13
ÅHÅ...silverruda där ser man.
man lär sig något nytt varje dag :D
#29 - 21 november 2009 17:43
Personligen tycker jag Christer Sjögren borde förbjudas, inte guldfiskarna i fråga :)

Annons