Problemet är när man avlar på utseende, man bryr sig väldigt lite om att man avlar vidare på defekter. Se på hundar med kassa höfter som exempel.
Defekter är det ju mer eller mindre hos alla framavlade djur - dvs både för en guldfisk och en tax.
Håller med om att det borde finnas en gräns någonstans - men frågan är var. Du nämner höfterna hos vissa hundar, jag håller med att där går det över gränsen. Någon nämnde fiskar som inte kan simma, där håller jag också med.
Dock är det ju som så att de allra flesta fiskar som visas i den första länken ovan kan simma utmärkt (om än något långsammare än "vanliga" guldfiskar) om de hålls i tillräckligt stora akvarier. Dvs ungefär jämförbart - en varg jämfört med en tax.
Kan tänka mig att vissa av dom har odlats så att ryggraden påverkas på samma sätt som vissa långfenade småfiskar kan få dålig ryggrad (t.ex. hos guppy) - detta är självklart helt fel. Men sådant hör faktiskt till undantagen bland dessa avelsformer av guldfisk.
Så hela fördömandet av denna grupp av fiskar handlar egentligen inte om fakta om dem, utan enbart om smak. Vi tycker helt enkelt att de är förjordat fula. Nu vågar vi inte stå för detta att vi helt enkelt dömer ut andras smak, på samma sätt som vi dömer ut dom som gillar Christer Sjögren, Bingolotto etc. etc. - så istället skyller vi på annat som att det är en sjuk avel, fiskarna kan inte simma, dom lider etc.
Dessa och andra fiskar lider när vi ger dom en dålig miljö - för små akvarier, struntar i vattenbyten etc. etc. Detta är det viktiga att poängtera - för min del får folk gärna älska såväl konstiga guldfiskar, Christer Sjögren och Bingolotto:d även om jag nu själv föredrar andra fiskar, annan musik och andra TV-program;)