Jag har ett Juwel Rio 180 som idag är ett vanligt sällskapsakvarium där det simmar runt lite guramis, zebrafisk, några malar m.m. Nu har både jag och gumman hemma suget efter något nytt och börjat titta på andra alternativ. Det första som vi fastnade för var saltvatten. Men efter att läst på lite så blev jag lite nojjig när jag hörde att det finns giftiga anemoner och koraller, eller knappar där det har varit på väg att gå väldigt illa för de som handskats med dem på fel sätt. När man också har småbarn så är jag inte villig att ta risken att råka få med mig något sådant hem utan att veta om det. Läste här i dagarna tråden om en rengöring av sten med knappar (tror det var knapp) som höll på att sluta riktigt illa... Jag kanske är lite för överdriven i mitt tänk, men som sagt var, jag tar det säkra före det osäkra :)
Nästa sak vi fick på hjärnan var diskusar. Var på Hornbach i ett annat ärende och fick syn på dessa vackra fiskar. Pratade med en säljare där och han tyckte att vi gott kunde ha ett stim på fem diskusar och låta två bilda par. Men efter att hört mig för här på forumet så skippade vi den idén också. 180 liter tyckte ni var alldeles för litet för diskus, och jag tror ju mer på er än personalen på Hornbach... Men han vi pratade med gav ändå ett intryck av att veta vad han pratade om, och vi tänkte att de verkar ju vara väldigt stillsamma fiskar så de kanske inte behöver så mycket simutrymme. Så jag är ju väldigt tacksam att hittat till detta forum där man får veta vad som verkligen gäller!
Nu när också den idén är skrotad så har vi mer eller mindre bestämt oss för malawiciklider. Det blir ju nästan som första tanken med saltvatten, för jag har hört många säga att malawi är det närmsta man kan komma saltvatten med sötvattenfiskar. Sedan om det verkligen stämmer, ja det får jag väl snart veta i denna tråd i så fall ;) Det som jag nu funderar på är inredningen av karet. Jag har en BTN slimline red gneiss som jag tänkte låta sitta kvar. Lite sten måste ju i för att skapa grottor och gömställen men vad för sten skulle kunna passa till den bakgrunden? Skulle det se jätteknepigt ut om jag har en helt annan färg på stenen, eller skall jag försöka få någorlunda samma färg för att det skall se så naturligt ut som möjligt? Har lite svårt att se helheten när jag bara har en massa tankar i skallen... Sedan undrar jag ju naturligtvis hur mycket sten man kan ha i karet. Hur mycket tål bottenglaset egentligen? Eller tål det mer än vad sten får plats i karet? Man vill ju inte riskera en litet ofrivilligt golvrengöring :p