från inner- till ytterfilter, hur länge?

#1 - 31 mars 2005 21:37
Hej på er.

Har ett 200-liters kar med ett innerfilter som fungerar okej, förutom att den har för liten filtervolym.

Därför köpte jag ett Hydor Prime ytterfilter (600/h). Nu kör jag bägge pumparna parallellt, för att ytterfiltret ska komma igång med bakteriekulturen s.a.s. (medelgrov filtermatta klippt i 1cm bitar).

Fråga 1) Hur lång tid tar det att få igång en bra bakteriekultur, d.v.s. när kan jag skicka ut innerfiltret?

Fråga 2) Slangarna till ytterfiltret får en vit beläggning på insidan, trots att jag inte stryper flödet någonting. Why? Göra rent ?

Fråga 3) Räcker ytterfiltret till för akvariets storlek? Har visserligen inte mycket fisk (1 lekpar scalarer, 1 lekpar ancistrus, 1 lekpar fjärilsciklider å några små metallpansarmalar) men ändå?

Har trots många år i hobbyn aldrig kört ytterfilter förut, tacksam för råd!
#2 - 31 mars 2005 21:50
filtret räcker gott och väl till ditt kar.

ang tiden så skulle nog jag köra det ca 14 dagar innan jag skrotade det andra så det får tid att bli stabilt.

ang att slangen till filtret blir vit kan ju bero på att det åker med dam ner i den eller skit. mina blir det inte trots att jag har hela karet fullt med kalk kross.
men kan ju bero på flödes skillnaden på ditt och mitt filter.
om det bara är den slangen som går från karet till filtret så skulle inte jag vara orolig över det.
följer ju med skit i den slangen .

mvh jocke

Annons