Har gått och sugit på den här karamellen väldigt länge nu och med ett gammalt 150L akvarium till övers tänkte jag slänga ihop ett litet Tanganyika-kar som kontrast till mina guppys ;):d
Det som alltid frestat är snäcklekare. Små, söta och relativt snälla :)
Karet är väldigt gammalt och inte speciellt fint men det är omsilikonerat och bör hålla i många år till [:o]
Hade tänkt ha det i badrummet eftersom man är lite nojig men blir lite knepigt att lösa det hela med elen osv. Får ju inte dra in el i ett badrum hur som helst.
Så det kommer mest troligt stå antingen i hallen eller inne i vårt sovrum.
Så till min tanke:
Efter besöket hos vår "Tanganyika-expert" i föreningen i söndags blev jag totalt kär i hans små Lamprologus multifasciatus :D
Så några sådana (ca. 6-8st) tänkte jag börja med sen hoppas jag att de fixar förökningen själva så småningom ;)
Som bottensubstrat tänkte jag använda grå stenkross och rådasand el. blästersand.
Sen tänkte jag dekorera med några kalkstenar och fästa några anubias på stenarna.
Och självklart snäckskal som ska pryda botten..
Om man nu skulle vilja ha andra fredliga fiskar ihop med dessa, vilka skulle ni rekommendera?
Och vilket är bäst. Rådasand eller blästersand? Både ur vad fiskarna föredrar och vad som passar bäst till stenkrossen.