Hej!
Imorgon ska jag till glasmästaren för att hämta glas! Sedan blir det en tripp till Guldfisken i kalmar för att köpa silikon(svart). Sen ska jag skaffa aceton och snabbtvingar, sen hinner jag förhoppningsvis att limma ihop karet också!
Edit: här kommer några av de bilder som laddats upp i tråden hittils:
När sedan akvariet härdat ska jag börja med det roliga. Planen är införskaffa mig Hagen Glo T5 ramp samt Hagens CO2 mäsk system. I inredningsväg funderar jag på rötter och sten klätt i mossa och även en del andra växter. Jag älskar hur Takashi Amanos akvarium ser ut!
En sak jag funderat mycket över är vad jag ska ha som botten?! Soil? grus? Vad är bäst för växter och fiskar?
Fan! var och hämtade glaset idag och bottenglaset var fel :(:(:(
Tack för tipset med kattsanden. Åker förbi imorgon och fixar ett nytt... Tog även en runda förbi djuräffären, landade på dryga 2500 för en fin rot, ljusramp+ rör, sand och lite annat smått och gott!
Mer Update imorgon:)
Tack för tipset Hannesc! blir en runda förbi coop imorgon:)
Var hos mäster glas och fick en ny bottenruta idag och nu är karet limmat och klart. Blev väl ok med tanke på min tidigare erfarenhet av att limma akvarium=noll.
När är det ok att provfylla? imorgon? senare ikväll?
Jag funderade på att ha blästersand men det har väl ganska vassa kanter och det är inte omöjligt att jag skaffar ett gäng panda- pansarmalar när akvariet är igång.
Hahah vet inte om man kan säga att karet är snyggt :P men det blir kanske så småningom(hoppas,hoppas,hoppas) ;)
Jag funderade på att ha blästersand men det har väl ganska vassa kanter och det är inte omöjligt att jag skaffar ett gäng panda- pansarmalar när akvariet är igång.
Hahah vet inte om man kan säga att karet är snyggt :P men det blir kanske så småningom(hoppas,hoppas,hoppas) ;)
ja köpte blästersand från Biltema å hade i lite av engelsk sjösten å mina corrysar bara äälskar sanden..dom nästan gräver ner huvvet i sanden så den kan ja rekommenddera till dom
finns olika. o förmodligen är det exakt samma sand ska du se. åk i titta på julas sand. o sen kolla om du kan lämna tillbaka sanden du köpte. bara ett tips
Ja möjligt att jag gör så om jag hittar någon passande färg och kornstorlek. Det är bara det att jag tycker det känns säkrare att slänga i sand i akvariet som det står på påsen att det är till akvarium:p
better safe than sorry!(kom på att det är ganska dumt att säga så med tanke på att jag precis limmat ihop ett akvarium helt utan tidigare erfarenhet :p)
Inte för att jag tror att det är några problem med blästersanden, har sett att den används ganska flitigt här på zoopet
Du tänker nog på blästerzilikat som i folkmun även det kallas blästersand. Det är inte roligt för några botteninvånare! Så vanlig blästersand är inga problem att använda! En sand som vi jönköpingsbor förespråkar är Ascanias sand ifrån baskarpstaget, finaste sanden i Sverige ;-)
Ok synd att jag inte bor i Jönköping då, men tack för tipset!:)
Men nu är iallafall akvariet provfyllt! Har varit och köpt pump.doppvärmare och CO2 mäsk system.(är för lat för att fixa själv med PET-flaskor och sånt) :S
Köpte även lite mer rötter och stenar.
Klätt baksidan med solfilm och lagt karet på en frigolit-skiva. Som ni hör har jag haft fullt upp och är kommer resulatet: https://picasaweb.google.com/105132707781924368324/9Mar2011#5582140735242274354 Provfyllning i badrummet
I fiskväg har jag tänkt att det ska stimma omkring 10-15 stycken panda pansarmalar, några siameser för att hålla rent och sen är det mycket möjligt att det ramlar i någon trevlig dvärgcilkid.
T Å L A M O D ! är akvaristens främsta egenskap. så vänta med fisk tills de sjunkit.
fiskvalet låter trevligt men väkldigt mycklet bottenfisk. alla kommer hålla till längst ner. inga i mellanskiktet eller toppskiktet.
om du skippar siameserna o kanske kör på snäckor istället så kan du ha tex bilbukar som kommer hålla till längst upp eller nån annan najs tetra som håller sig i mitten?
Har ungefär lika mycket tålamod som en 3 åring;) Ja snäckor kanske inte är så dumt, finns det någon bra snäcka som käkar lite alger och samtidigt gräver lite i sanden så att den inte blir för kompakt?
Finns det någon dvärgciklid som inte är så bottenorienterad som t.ex kakaduan? jag är lite tveksam till tetror eftersom jag tycker det vore roligt att kunna få lite yngel på pandorna eller cikliderna. Bilbukar vet jag inte heller eftersom jag inte har några täckglas:P
Mycket frågor känner jag:confused: tacksam för svar:d
Ok kanske blir någon sorts tetra:) Förslag? gärna någon med färg. Rödmunstetra eller kanske Kardinaltetra?
Elefantsnäckan var ju döfrän!! ska höra i affären om dom kan få hem några såna:d
Säljer dom sandsnäckor i affären? trodde att den ansågs lite som skräp:p? Kommer elefanterna eller sandsnäckorna ge sig på mina växter tror ni?
Ok kanske blir någon sorts tetra:) Förslag? gärna någon med färg. Rödmunstetra eller kanske Kardinaltetra?
Elefantsnäckan var ju döfrän!! ska höra i affären om dom kan få hem några såna:d
Säljer dom sandsnäckor i affären? trodde att den ansågs lite som skräp:p? Kommer elefanterna eller sandsnäckorna ge sig på mina växter tror ni?
Update i karet. Stoppat i jättelite pogostemon Helferi(dom hade inget mer i butiken) samt en liten röd lotus.
Har även släppt i 10 st Endlers som "testpiloter" om man får säga så;)
ja men har du för många får du ju nitrit. det är ju därför man bara ska börja med ett par st. har du för hög fiskbelastning hinner inte bakterierna bildas o bryta ner skiten
ja men har du för många får du ju nitrit. det är ju därför man bara ska börja med ett par st. har du för hög fiskbelastning hinner inte bakterierna bildas o bryta ner skiten
Ofan trodde det var lugnt, dom är ju så små liksom :p men jag plockar väck några stycken first thing tomorrow:)
Sandsnäckor är snälla mot växter, däremot har jag stora problem med mina elefanter... men har hört delade meningar om dessa. Men mina ger sig i alla fall på växter trots att de får både ärtor och maltabletter.
En snäcka som jag annars är väldigt nöjd med är Asolene Spixi, en randig snäcka som liknar äppelsnäckan men inte har några idéer om att klättra ur karet. Har dock hör att även dessa käkar växter, men inget jag har märkt av.
Sandsnäckor är snälla mot växter, däremot har jag stora problem med mina elefanter... men har hört delade meningar om dessa. Men mina ger sig i alla fall på växter trots att de får både ärtor och maltabletter.
En snäcka som jag annars är väldigt nöjd med är Asolene Spixi, en randig snäcka som liknar äppelsnäckan men inte har några idéer om att klättra ur karet. Har dock hör att även dessa käkar växter, men inget jag har märkt av.
Vill dina elefanter klättra ur karet? Vänder dom inte när dom bryter vattenytan? Kan bli ett problem då jag inte har täckglas:confused:
Alla snäckor äter väl slitna växter men många rör inte friska speciellt mycket.
Ja men då är det ju bara bra:) Jag är väldigt sugen på elefanterna då dom ser väldigt häftiga ut. Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar några fina.
(Om någon har några till salu så släng iväg ett PM host*host*;))
Rötterna "svettas", hur lång tid kommer dom göra det. Ska man ta bort det eller bara låta det vara? skdligt för fiskar eller för vattnet? Redmoore rötter är det förresten:)
Rötterna "svettas", hur lång tid kommer dom göra det. Ska man ta bort det eller bara låta det vara? skdligt för fiskar eller för vattnet? Redmoore rötter är det förresten:)
Det är inte skadligt för fiskarna eller vattnet och om du tar bort det så kommer det att komma nytt igen. Det kommer att sluta om några veckor.
Det är det vackraste som kan hända i ett akvarium! *saaaaarkasm*
Hoppas du slipper att det börjar växa hår också. Håret och klegget i kombo är ingen vacker syn...
Vette tusan men ett par centimeter gissar jag. Mina har mängder med alger som mat så de växer och förökar sig likt kaniner! Se bara till att ha pH över 7 så skalen håller sig fina. :)
Bikarbonat är ju enkelt att tillsätta vid vattenbyten om man vill. Har du pH-test (edit: ska lära mig läsa)?
De dör dock inte av lågt pH men man vill ha lite fina snäckor. ;)
Jag har en ifrån akvariebutik då burken bara kostade någon krona när en butik lade ner. :p
Folk verkar höra med bagare eller liknande och köpa med sig en hink. Sök på forumet så finns det massvis med trådar att leta igenom!:)
broccoli är jättebra att mata med då det innehåller mycket kalk.
Bra tips!
Fick några fin-fina tussar Riccia på posten idag av Mr J.E! tackar och bugar:D
Igår köpte jag även lite nät och galler för att göra ett försök till en mossmatta i karet.
OBS smutsig ruta, ska köpa mig en skrapa nästa gång jag är i zoobutiken[:o];)
Fick några fin-fina tussar Riccia på posten idag av Mr J.E! tackar och bugar:D
Igår köpte jag även lite nät och galler för att göra ett försök till en mossmatta i karet.
OBS smutsig ruta, ska köpa mig en skrapa nästa gång jag är i zoobutiken[:o];)
Ja det där var verkligen en Eye-opener, kan bli hur bra som helst! Se bara till att ansa Riccian så att den inte blir för hög. Blir den för hög och tjock har den innersta tillväxten en tendens att förmultna och då kan hela mattan släppa..Ta det ifrån någon som har varit med om när det ligger och flyter 5 "gröna handbollar" på ytan en morgon
Riccian sticker upp ur mattan här och där, man ser även de nya medborgarna i karet:)
I fredags kom en snusdosa med sniglar från snälle Hannesc, tack!
Kom även ett paket från china innehållande tre SMÅ portioner Fissidens Fontanus. Syns lite på bild nr 1.
Nyttodjur gillar vi!;) rom idag i karet. Honan la rommen på silikonet i bakre hörnet av karet, bakom pump och värmare trots att det finns en kokosgrotta.
Tog bilder men det är svårt att se något:p
Nyttodjur gillar vi!;) rom idag i karet. Honan la rommen på silikonet i bakre hörnet av karet, bakom pump och värmare trots att det finns en kokosgrotta.
Bumpar frågan om kläcktid för bågfenornas rom. tacksam för svar:)
Jag har tyvärr inget svar själv, men både Mats Bryzell och PiaJo tror jag det var har erfarenhet v bågfenor om jag int eär ute och cyklar så kolla med de ;)
Igår innan jobbet slog jag en snabbtitt i karet för att se hur det gick för honan men kunde inte hitta henne. Antog att hon hade övergivit rommen. Men när jag kom hem igen kunde jag inte hitta henne någonstans i karet och började leta utanför karet för jag trodde att hon hade hoppat ur men när jag flyttade skrivbord och annat för att kunna se sidorna av karet så hittade jag henne! Hon hade grävt sig under ricciamattan och låg där och vaktade en gul klump med små vickande saker i:D
Har skaffat artemiakläckare för att kunna ge ynglena lite levande föda nu också så förhoppningsvis blir iaf några av dem stora och fina:)
Haha, var det en peak eller :p klart jag kan googla men vatusan e ju ett akvarieforum :p.
Hur gjorde du den länken btw?
ska kanske googla det?
Nicke
Nej fråga på du bara, jag tycker det är kul att du visar intresse:D Artemiakläckaren+ägg+salt gick väl på ca 300 spänn. jag tar en liter vatten och häller i en rågad matsked salt och blandar. Sen tillsätter jag äggen och efter 1,5- 2 dygn är det fullt med artemia som simmar omkring:) Supersmidigt!
Haha, var det en peak eller :p klart jag kan googla men vatusan e ju ett akvarieforum :p.
Hur gjorde du den länken btw?
ska kanske googla det?
Nicke
haha tycker alltid att man ska googla innan man frågar saker. lärt mig det på andra forum. men nja det var itne menat som en pik. eller iaf ingen elak pik :D :P
letmegooglethatforyou är en kanonsida ju. så trycker man på "tiny url" så får man en sån länk.
Nej fråga på du bara, jag tycker det är kul att du visar intresse:D Artemiakläckaren+ägg+salt gick väl på ca 300 spänn. jag tar en liter vatten och häller i en rågad matsked salt och blandar. Sen tillsätter jag äggen och efter 1,5- 2 dygn är det fullt med artemia som simmar omkring:) Supersmidigt!
ja o det funkar lika bra med en petflarra eller bigpakbunke. 300:- i sjön enligt mig ;)
Haha letmegooglethatforyou var klockren ju:p kommer att användas;)
Övrig update om ynglena, inte frisimmande än men gulesäcken är borta nu efter helgen. Honan flyttade precis sina små barn igen. Nu har hon grävt ett hål under en sten:p
Bild på artemiakläckaren, tittar man noga ser man att det är massa små liv i mitten:)
haha tycker alltid att man ska googla innan man frågar saker. lärt mig det på andra forum. men nja det var itne menat som en pik. eller iaf ingen elak pik :D :P
letmegooglethatforyou är en kanonsida ju. så trycker man på "tiny url" så får man en sån länk.
ja o det funkar lika bra med en petflarra eller bigpakbunke. 300:- i sjön enligt mig ;)
haha ja jo det har jag också lärt mig, alltså googla eller sök i befintligt forum först, men ibland känner jag inte för det :p
Honan har tagit ut ynglen från grottan, men än så länge har dom inte lärt sig att simma:) Hanen hjälper också till att hålla vakt.
Tror ni att de blir frisimmande imorgon? Kläcktes ju för lite mer än tre och en halv dag sen nu.
Stod länge och försökte hitta hane och hona och förhoppningsvis fick jag det med:)
Köpte även 4 stycken otocinclus för att få bukt med lite brunalger som har kommit.
Stod länge och försökte hitta hane och hona och förhoppningsvis fick jag det med:)
Ett litet tips som funkar i dom flesta fall där hanen och honan har olika färg/teckning..
Om du håvar upp fisken ur vattnet, så visar dom, som jag skrev, i dom flesta fall, upp sin "rätta" färg och därmed könstillhörighet. Det är dock ingen exakt vetenskap, så det kan bli fel även med denna tekniken. Speciellt om det är småfisk som inte har färgat fullt ut än. :)
Ett litet tips som funkar i dom flesta fall där hanen och honan har olika färg/teckning..
Om du håvar upp fisken ur vattnet, så visar dom, som jag skrev, i dom flesta fall, upp sin "rätta" färg och därmed könstillhörighet. Det är dock ingen exakt vetenskap, så det kan bli fel även med denna tekniken. Speciellt om det är småfisk som inte har färgat fullt ut än. :)
tack för tipset:) Dom är dock ganska så små men när jag testade din teknik såg jag en viss skillnad men det är svårt att vara säker. Men det visar sig nog så småningom vad det är för kön:)
En av de fyra nya grenmalarna syns i filmen, köptes för ca. 2 veckor sedan.
Har börjat fundera kring någon stimfisk. De två alternativ som ligger närmast just nu är antingen rödmunstetror eller kardinalfiskar. Om någon har några erfarenheter av dessa arter får dom gärna dela med sig:)
De två skotten i riccian har inte jag planterat själv utan de kom troligtvis med när jag köpte riccian. Art?
Ska nog ta bort ricciamattan för det samlas ganska mycket skit under den. Tar nog bort den om jag får tag i HC växt så kan jag ha det som marktäckare istället.
Har också börjat göda med PMDD, märks väldigt tydlig skillnad på Tigerlotusen och Svärdsplantorna.
Samma bågfenshona som lekte sist har åter fått sin mörka lek-färg och rund o fin om magen är hon med. Tror att när jag kommer från jobbet imån väntar nog en fin romkaka i karet:)
Hittade en död Otocinclus i karet idag:( Misstänker att den inte ätit tillräckligt då det är helt rent på alger i akvariet. Vilken typ av alg är Otocinclusarnas favorit och hur ökar jag mängden? mer ljus? mer gödning? Fodra med något annat kanske?
Har för övrigt beställt trycksatt co2 och HC- växt. Kommer nog i början av nästa vecka:)
Haha letmegooglethatforyou var klockren ju:p kommer att användas;)
Övrig update om ynglena, inte frisimmande än men gulesäcken är borta nu efter helgen. Honan flyttade precis sina små barn igen. Nu har hon grävt ett hål under en sten:p
Bild på artemiakläckaren, tittar man noga ser man att det är massa små liv i mitten:)
Där är den! Var köpte du den? Det är väl en sådan kläckare som man inte behöver luftpump till?
Hårda ord aj aj, jag måhända vara en smålänning geografiskt men inte till sinnet. Vill man ha kvalité så smakar det oftast därefter också! Upp i det blå, skål!
Haha det fungerar väl med petflaskor och sånt med men jag är iaf väldigt nöjd med min sån här:) jag köpte den på Guldfisken i Kalmar, superbra butik med bra personal. Dom har en nätbutik med om du inte har vägarna förbi kalmar http://www.guldfisken.se
En fråga till dig Mr J.E vet du vad det är för växt som kom med när du skickade Riccian? Den är med i början av den filmen jag la upp för några dagar sen
Haha det fungerar väl med petflaskor och sånt med men jag är iaf väldigt nöjd med min sån här:) jag köpte den på Guldfisken i Kalmar, superbra butik med bra personal. Dom har en nätbutik med om du inte har vägarna förbi kalmar http://www.guldfisken.se
En fråga till dig Mr J.E vet du vad det är för växt som kom med när du skickade Riccian? Den är med i början av den filmen jag la upp för några dagar sen
Det ser ut att vara rotala rotundifolia, den kan du kapa var som helst. Sedan planterar du den kapade delen, kan bli en bra planta av det lilla skotet...
Vilket fint kar :) ang. rotala rotundifolia så är den grymt fin när den kommer igång, har fått en mindre skog i mitt akvarie från ett par skott bara. Den hatar att flytta på sig dock (enligt min erfarenhet) men kommer igång efter ett tag. Har missat lite, vad har du för fiskar? Ge gurka, ärtor eller förvälld broccoli/brysselkål (osv.) åt ottisarna en gång i veckan, de behöver grönfoder och alger vill man ju inte ha mera av. Hade lite problem med mina ottisar i början men sen jag började ge dem grönfoder en gång i veckan har ingen dött på över ett år.
Det ser ut att vara rotala rotundifolia, den kan du kapa var som helst. Sedan planterar du den kapade delen, kan bli en bra planta av det lilla skotet...
Vilket fint kar :) ang. rotala rotundifolia så är den grymt fin när den kommer igång, har fått en mindre skog i mitt akvarie från ett par skott bara. Den hatar att flytta på sig dock (enligt min erfarenhet) men kommer igång efter ett tag. Har missat lite, vad har du för fiskar? Ge gurka, ärtor eller förvälld broccoli/brysselkål (osv.) åt ottisarna en gång i veckan, de behöver grönfoder och alger vill man ju inte ha mera av. Hade lite problem med mina ottisar i början men sen jag började ge dem grönfoder en gång i veckan har ingen dött på över ett år.
Ganska likt mitt kar då, har också bågfenor, pandor (Underbara fiskar, eller hur?), ottisar och har haft fjärilar ;) Är så avundsjuk på alla som har ap. barlowi, vill så ha dom men finns inte en chans att jag kan få tag på dem här uppe. Hur mycket kostade dina?
Jo det funkar fint med grönsakerna, broccoli är dock lite hårt om man inte förväller eller kokar den först. Algtabletter funkar ju dock sämre om man har hungriga ciklider, ottisarna är ju inte så tuffa direkt. Men hemskt söta ;)
Ja pandorna är dom sötaste corysarna tycker jag!:) Jag gav nog 160 för ett par. Det är en liten hobbyaffär här i kalmar som brukar ta hem lite udda apistogrammas, Kalmar Akvarieaffär heter den. Jag tycker att Otocinclus är en jättebra algätare för om man jämför med ancistrus så tuggar den ju varken sönder ens svärdsplantor eller tar ciklidernas rom. Kan även rekommendera grenmalar som algätare för dom tuggar inte heller sönder plantor eller käkar rom:)
Oj där ser man[:O] sjuk skillnad! Jo Kalmar är en fin stad;)
Jag slänger upp en liten film på mina fjärilar, ville mest kolla vad folk säger om deras beteende. Jag har haft fjärilar förr men då har dom alltid hållt på och smågnabbas och jagat runt varandra i karet men dom här 5 är är alltid polare:confused::)
Min kompis var sugen på barlowi nämligen, och tänkte att hon kanske skulle få tag i några när hon var i Stockholm, men hon ångrade sig när hon såg priset ...
Vilka fina fjärilar :) Men tittade mest på bågfenorna i bakgrunden, haha, är så såld på bågfenor. Riccia(visst är det riccia?)mattan börjar ju verkligen arta sig nu! Tycker verkligen om det här karet :)
Tack det glädjer mig att du gillar det!:) Jo jag gillar också bågfenor, lägger kanske upp en film på honan om/när hon vallar runt på dom små som bör kläckas imorgon(kanske);)
Ja det är riccia och den växer på hyfsat men jag ska nog ta bort den:(
Dels för att den släpper ifrån sig massa småbitar, dels för att det samlas mycket smuts under den och dels för att den inte får så naturliga gränser. Jag får nog en knippe HC-växt (Hemianthus callitrichoides) imorgon och ska då försöka få en sådan matta i karet istället:) Har även beställt trycksat CO2 så det kommer nog snart den med:)
Idag har jag planterat HC-växt som jag köpte från defdac. Det kommer förhoppningsvis bli en fin matta när jag kommit igån med CO2 gödningen. För nuvarande ligger paketet i Växjö efter att ha varit runt i halva sverige:p
Paketets rutt;
Helsingborg
Ljungby
Växjö
Malm
Göteborg
Jönköping
Växjö
Paketet borde komma imån hoppas jag å sen får jag se när jag installerar det blir nog måndag nästa vecka:)
Installerade CO2 i början av veckan och det fungerade bra bubblade med nästan en bubbla i sekunden, skulle öka lite till ungefär en bubbla/sek och det fungerade bra men sen under natten eller dagen efter när magnetventilen öppnade så måste det hänt något med flödet för när jag kom hem från jobbet så låg alla fiskar och flämtade vid ytan:( Detta misstag kostade mig 4/5 fjärilsciklider 1 munruvande ap. och en grenmal.:([:-105][:-118]
Någon som vet om fiskarna som överlevt får några bestående skador på hjärnan eller något annat?
För övrigt växer växterna på bra, hc har inte kommit igång än men den ser iaf. frisk ut.:)