Från 120-350L

#1 - 26 juli 2005 07:50
Hej tänkte kolla lite med er om de största skillnaderna mellan ett 120L och ett 350L kar?
Har ingen tidigare erfarenhet av så stora akvarium, tänkte mest på om det fanns några riktigt stora skillnader när det gäller skötsel, teknik mm.
Tackar för bra svar på förhand....
#2 - 26 juli 2005 08:32
Rent spontant skulle jag vilja säga att det är lättare att sköta ett större kar än ett mindre förutsatt att man inte snålar när det gäller filter.

Vattebyten gör man med slang så allt kånkande med hinkar fram och tillbaka är ett binne blott. Det är också "lättare" att inreda ett stort kar eftersom man har fler valmöjligheter (iom den större ytan) plus att man inte behöver må dåligt över att, i okunskap, ha köpt en fisk som kräver mer utrymme än 120L.

Jag kan bara se fördelar med ett större kar faktiskt. Mindre kar kan man ju ha för odling, eller miniprojekt. :)

/J
#3 - 26 juli 2005 10:28
tackar för svaret! nej, filter snålar jag inte med, men vattenbyten med slang?
Hur pass mycket sand (rådasand) tror du behövs?
#4 - 26 juli 2005 10:44
[QUOTE=Heliko]tackar för svaret! nej, filter snålar jag inte med, men vattenbyten med slang?
Hur pass mycket sand (rådasand) tror du behövs?[/QUOTE]

jag hade gissat på lite under 2 säckar....
#5 - 26 juli 2005 12:15
Ja, det gick lite mindre än två säckar till mitt så gissningen är nog ganska bra. Jo, du tar en slang som du använder som hävert och leder vattnet ur akvariet och ner i t.ex. golvbrunnen i badrummet. När du sedan fuller karet igen så använder du samma slang och kopplar den till en kran (riktar "utblåset" uppåt så du inte virvlar runt en massa bös från botten) och fyller det igen.

Detta går självfallet även att göra med mindre kar men det känns lite "overkill" :)

/J
#6 - 27 juli 2005 10:37
AHA! det var så du menade, självklart ska jag göra så, verkar lite jobbigt att springa med hinkar =) Kan man inte koppla en slang till utblåset på pumpen och vända på den så att den sprutar ut vatten igenom slangen?
Några fler smarta tips och/eller ideèr?
Tackar för J*vligt bra svar....
#7 - 27 juli 2005 13:30
Jag tömmer mitt 500l med hjälp av en bottenlös 1,5l PET-flarra kopplad till en 1" slang, det går FORT!! kan jag meddela. 1" slangen passar sen perfekt på kranen, rakt av, bara att dra åt med slangklämma.

Annons