Framtidens akvarium (projekt rensa nemo)

#1 - 29 januari 2007 10:56
Hej!

Vi håller på med ett projekt vid Mälardalens högskola och uppgiften som vi har i våran nuvarande kurs (produktutveckling) är att ta fram en produkt som matchar marknadens krav. Vi har valt att ta fram ett akvarium. Vid första anblick kan det ju verka enkelt (fyra väggar av glas och lite silikon), men vi skulle vilja veta närmare hur ni som kan lite mer ser på saken.

Vilka krav/önskemål har ni på akvarium?
Finns det något med de akvarium som finns på marknaden idag som kan göras bättre?
Hur ofta gör ni rent akvarium (universal regel?)?

Vi hoppas kunna hålla er uppdaterade om hur projektet framskrider!

MVH
/MDH
#2 - 29 januari 2007 11:17
Ett, enligt mej bra akvarium är:

1. Billigt. Jag har inte råd att köpa ett nytt kar, kan man tillverka dem billigare?
2. Snyggt. Alla har olika smak, vissa gillar kar med lister i trä, andra med aluminium etc. etc. Det bör vara så "neutralt" i designen som möjligt så att det kan passa in i hem med olika inredningsstilar. Jag vill tex. inte ha en "modernt" designad akvariemöbel i boklaminat bland mina 1800-talsmöbler... Personligen föredrar jag helglas, så enkelt som möjligt alltså.... Större, formpressade kar (utan skarvar alltså), vore göra-sketa-snyggt!
3. En bra lösning på lock/lysramp. Det ska vara lätt och praktiskt att komma åt i karet för mindra saker som att tex. ansa en växt eller mata på botten utan att behöva lyfta, flytta, stänka ner etc. etc som vid vattenbyten, men samtidigt skulle jag gärna vilja se vattenytan och kunna ha flytväxter. En heltäckande ramp som "svävar" 10 cm ovanför karet vore idealiskt! :D

Om jag kommer på mer önskemål så återkommer jag!
#3 - 29 januari 2007 11:19
Hur ofta gör ni rent akvarium (universal regel?)

Utveckla frågan...
#4 - 29 januari 2007 11:54
*Ulrica* skrev:
Ett, enligt mej bra akvarium är:

1. Billigt. Jag har inte råd att köpa ett nytt kar, kan man tillverka dem billigare?

2. Snyggt. Alla har olika smak, vissa gillar kar med lister i trä, andra med aluminium etc. etc. Det bör vara så "neutralt" i designen som möjligt så att det kan passa in i hem med olika inredningsstilar. Jag vill tex. inte ha en "modernt" designad akvariemöbel i boklaminat bland mina 1800-talsmöbler... Personligen föredrar jag helglas, så enkelt som möjligt alltså.... Större, formpressade kar (utan skarvar alltså), vore göra-sketa-snyggt!

3. En bra lösning på lock/lysramp. Det ska vara lätt och praktiskt att komma åt i karet för mindra saker som att tex. ansa en växt eller mata på botten utan att behöva lyfta, flytta, stänka ner etc. etc som vid vattenbyten, men samtidigt skulle jag gärna vilja se vattenytan och kunna ha flytväxter. En heltäckande ramp som "svävar" 10 cm ovanför karet vore idealiskt! :D

Om jag kommer på mer önskemål så återkommer jag!

Agreed. Formpressat vore grymt, och en heltäckande ramp som ändå lämnar plats så man kan se ytan och ha lite större flytväxter eller växter som blommar ovanför ytan.

Hur ofta man gör rent sitt akvarium... det finns absolut ingen universalregel, utan det beror helt på storleken på karet och fiskbesättningen. Däremot skulle det vara finfint med någon slags "kran" på karet, så man bara kan ansluta en slang när man ska byta vatten. Det kan ju dock bli lite svårt, eftersom folk vill placera sina kar på olika ledder, och man kan ju inte ha en kran på varje sida. Ska den sitta tillgängligt så kommer den antagligen sitta synligt med, vilket inte är någon hit. Nåt att fundera på :p

Lycka till.
#5 - 29 januari 2007 12:07
kul ide!

jag håller med ulrica om täckglas/lock. det ska vara lätt att göra mindre ingrepp utan att det ska synas i hela vardagsrummet...
#6 - 29 januari 2007 13:31
Varför inte lösa ramar i olika färger som lätt kan bytas ut? Då blir det lättare att passa in akvariet i sin omgivning.

Och så några grejor som jag sett på befintliga kar och tycker är bra:
*Integrerad timer till belysningen.
*Strömbrytare till värmare, pump, lyse etc på karet underlättar om man inte vill sticka ner händerna i potentiellt strömförande vatten.
* Lysdioder i rampen som simulerar månljus
*Inbyggt filter som är lätt att rengöra. Då menar jag förfilterkasett som kan plockas ur och rengöras. Allra bäst är det så klart om det följer med en måttanpassad burk att stoppa det i på vägen till handfatet.
#7 - 29 januari 2007 15:43
Tack för era svar och visat intresse.

"Hur ofta ni städar ert akvarium" kanske var lite luddig fråga,
eftersom alla har olika storlek på akvarium, samt fiskbestånd.
Men om vi istället frågar:
När städar Ni ert akvarium, och hur ofta blir det ?
Varför har du ett akvarium ?

Kom gärna med fler krav/önskemål och förbättringar !!

MVH
/MDH
#8 - 29 januari 2007 15:53
"Hur ofta ni städar ert akvarium" kanske var lite luddig fråga

Tjaaa... det var väl snarare så att jag undrar vad ni menar med "städa" ett akvarium. Jag byter vatten varje vecka i mitt lilla kar och varannan i det stora, ibland slamsuger jag botten lite lätt samtidigt. En eller ett par gånger i veckan ansar jag växter, tar bort sniglar eller något annat småpyssel. Men städar... :confused:

Varför? Jaaaa... vet inte egentligen... det är roligt, mysigt, avslappnande, kreativt, intressant, lärorikt... tja, varför har man en hobby?
#9 - 29 januari 2007 16:12
Hum, ta fram en komplett akvarieprodukt.

Tja, det som "saknas" på marknaden tycket jag är större "peka-klicka" akvarium. Guppyhotell och mollyhotell uppfyller i viss mån enkelhet men är för svåra att hantera. Jag skulle nog satsta på ett modulärt möbelakvarium som både går att uppgradera och går att köra i stoppa i kontakten-fyll på vatten läge.

Om jag drar lite på min erfarenhet från saltvatten kan jag göra några slutsatster.
Sötvattenskar invovlerar en mass pill. Filter ska i en liten behållade och allt ska hängas på sugproppar, som lossnar, i akvariet osv. Jag skulle vilja se ut stort möbelakvarium med fördragen ytavrinning och rör, allt integrerat i akvariet. Under akvariet en stor rymlig sump där det klart och tydligt syns vart olika saker ska. Inget pill och inga trånga böjar som ska in på rätt ställe.

Integrerar man dessutom elekticitet, typ timer till ljuset och säkerhet till pumparna, blir det ännu enklare för nybörjaren. En smula modulariter i det hela så har man ett kar som även passar proffsen.

Målet med det hela är att man ska vara en BTN bakgrund ifrån ett ciklidkar och pump/ljus uppgradeting ifrån salt. Allt så enkelt att Nisse hult kan klara av det. Kanske lite utanför de ni tänkt er men detta är vad jag skulle satsa på om jag skulle bygga akvarier.

Hör med Tedb på http://www.saltvattensguiden.se om akvarium, han marknadsför(eller skulle iaf) specialakvarium så han kanske har lite erfarenheter.
Lycka till
//Mattias
#10 - 29 januari 2007 16:27
åh, sugproppar som lossnar efter några månader i akvariet är ingen hit!
#11 - 29 januari 2007 16:35
Det jag är beredd att betala extra för är snygg design. Ett krav är att det är god kvalitet på prylarna och att jag kan lita på dem.
Smarta integrerade lösningar är alltid trevligt men de måste hålla annars är de bara irriterande.
Form pressade glas akvarier finns bl.a importerade från kina.
Kankse att man skulle kunna sälja importerade kar från kina med en snygg möbel och ramp samt färdigmonterad bakgrund med pump och filter...

Hur stor marknad räknar ni med?
Hur många poäng är kursen på? (jag har själv läst till utvecklingsingenjör)
#12 - 29 januari 2007 16:51
Nu kanske jag gör er ledsna men...

Ulricas första punkt säger allt ni behöver veta om ni vill matcha "marknadens krav"... Dvs "Billigt"! Vi akvarie-nördar här inne på Zoopet utgör bara en obetydlig del av akvariebutikernas marknad... Deras främsta kunder är typ föräldrar som köper guppy-akvarier till sina barn. -Dvs i allmänhet förstågångsköpare som inte har en aning om hur man skall sköta ett akvarie (Men tror sig veta att det bara är att fylla upp med vatten, kasta i fiskarna, och på med "syrepumpen")... Då är det i princip bara priset som avgör. Skall man bara sälja akvarier anpassade för akvarie-nörden så hinnar man kursa innan första akvarienörd dyker upp i butiken.... (Ekonomi-kursen kommer kanske sedan???)
#13 - 29 januari 2007 16:53
Hehe,
så kan man se det.
mvh Mattias

edit: Därmed inte sagt att det jag beskrev inte går att åstadkomma i formpressad plast och acryl!
#14 - 29 januari 2007 16:56
petnym skrev:
Skall man bara sälja akvarier anpassade för akvarie-nörden så hinnar man kursa innan första akvarienörd dyker upp i butiken.... (Ekonomi-kursen kommer kanske sedan???)

hahaha, så sant och så sorgligt! :)
#15 - 29 januari 2007 17:15
Dygnsbelysning...

Eftersom allt blir mer inredning numera och karet i vardagsrummet ska vara en tjusig inredningspryl också så ska jag skaffa "månskensbelysning" till mitt... Snyggt om det lyser blått på kvällen tycker jag...

Så gryning och skymningsbelysning, är mitt förslag och jag tycker det blåa ser "mystiskt" ut... ;)

Sen mycket växter och en "levande" miljö, typ en sjöbotten med lite oregelbunden sand, mycket inredning...
Långt ifrån det där sterila, en växt, en sten och sen bara foccus på fisken som vi hade i Sverige mycket förr... :p
#16 - 29 januari 2007 17:19
Jag skulle behöva ett enkelt sätt att avdela akvarium på.

Tänk vad bra om det fanns färdiga glasavdelare att sätta in i ett redan befintigt akvarium!!
#17 - 29 januari 2007 17:21
Svårigheten är nog att få det både billigt, funktionellt och lite designat. Känns som om akvarium är en ganska "mogen" produkt och det finns massa varianter att välja mellan redan idag. Svårigheten är nog som petnym säger att få rätt pris på sakerna. Är den vanliga visan med att vilja ha allt, men det får inte kosta...:)
#18 - 29 januari 2007 17:51
Läcksäkert akvarium

Ett läckert och läcksäkert akvarium som man vågar ha ovanpå det nya parkettgolvet vore fint.
Akryl utan silikonskarvar kanske? Cylinderformat?;)
#19 - 29 januari 2007 18:22
Cylinder? Aaah, det vore något! Hahaha! :-)
#20 - 29 januari 2007 18:41
Tack för era svar och visat intresse.

"Hur ofta ni städar ert akvarium" kanske var lite luddig fråga,

eftersom alla har olika storlek på akvarium, samt fiskbestånd.

Men om vi istället frågar:

Kom gärna med fler krav/önskemål och förbättringar !!

MVH

/MDH

[:o] De flesta som ledsnar på sitt/sina akvarium uppger att det tar "tid" att hålla snyggt, eller att sköta. De tänker väl då på vattenbyten och slamsugning antar jag. Men den frågan kommer vi väl inte ifrån.
En gång i veckan byter jag vatten, slammar en gång per månad ungefär.
Att ha ett akvarium ger en rokänsla och spänning. Just nu sitter jag vid matbordet och ser in i ett 140 liters som jag strax skall inreda. Det blir många fina måltider med underhållning....För övrigt tycker jag att helglasakvarium med svartsilikon är snyggast, gillar inte inkapslade akvarier i trämoduler. Men smaken är som baken....;) ;)
#21 - 29 januari 2007 18:56
Precis!

evus skrev:

Tänk vad bra om det fanns färdiga glasavdelare att sätta in i ett redan befintigt akvarium!!

:) För en stund sen hade jag samma tanke! Tänk vad bra med en avskiljare då man har yngel som vill vara ifred eller annat man vill avskilja. Just nu har jag en yngelbox i plast som är ett helsicke att passa så "de" inte svämmar över vid vattenbyte o d. Vet att en del har avdelat men ingen har berättat hur de gjort - vad jag vet! Tror det finns mycket att utveckla inom akvariebranchen.;)
#22 - 29 januari 2007 19:10
morphriz skrev:
Hehe,

så kan man se det.

mvh Mattias

edit: Därmed inte sagt att det jag beskrev inte går att åstadkomma i formpressad plast och acryl!

Finns någon här i Helsingborg som gör formpressade akvarien.
Rätt kul att kunna flytta på ett 1000 liters själv.
Nackdelen är väl att repor uppstår lättare på plast.
Ska höra med min lokala butik imorgon, det var där jag fick höra det.
#23 - 29 januari 2007 21:38
Givet...

Malinitzi skrev:
:) För en stund sen hade jag samma tanke! Tänk vad bra med en avskiljare då man har yngel som vill vara ifred eller annat man vill avskilja. Just nu har jag en yngelbox i plast som är ett helsicke att passa så "de" inte svämmar över vid vattenbyte o d. Vet att en del har avdelat men ingen har berättat hur de gjort - vad jag vet! Tror det finns mycket att utveckla inom akvariebranchen.;)

Superidé... Jag tror inte alls att det inte finns mer att utveckla när det gäller akvarium... Tvärt om, känns som om det precis har börjat... ;)
#24 - 30 januari 2007 00:45
Det mesta finns redan, utom en vettig ljusramp. Jag vill ha ett snyggt möbelakvarie med en vettig ljusramp! Dvs 4 rör i bredd + spotlights som effektbelysning. Allt ska gå att tända och släcka idividuellt, gärna med inbyggta timers, med HF-don och dimmer kopplat till timern så man får riktig gryning och skymning i burken. Varför inte fjärrkontroll till belysningen? Det här går redan idag att fixa, men det leder oftast till sladdar och hembyggeskit med strömbrytare och Hf-don högt och lågt så det snygga möbelakvariet ser mer ut som en halv elbutik, dessutom ska det givetvis gå att öppna locken enkelt och lyfta av hela rampen utan att koppla bort slangarna till ytterfilter etc. Allt ska klara ordentligt med fukt så man slipper använda täckglas.
Något av skåpen under ljudisoleras så man inte hör ytterfiltret.
Priset? Tja, hellre bra än billigt. Akvariehobbyn är ganska billig jämfört med andra intressen.
Och bygg inget med välvd front! Det är bara snyggt när det är tomt, sen ser man knappt hur fiskarna ser ut.

Mvh micke
#25 - 30 januari 2007 01:20
En sak jag tänkte på är ifall man har ett innerfilter, så går det självklart en strömkabel från filtret och ut ur akvariet vilket resulterar i att locket blir trögt, det blir fult och jävligt störigt.
#26 - 30 januari 2007 08:25
Micke M skrev:
Vettig ljusramp - 4 rör i bredd + spotlights som effektbelysning. Allt ska gå att tända och släcka idividuellt, gärna med inbyggta timers, med HF-don och dimmer kopplat till timern så man får riktig gryning och skymning i burken. Varför inte fjärrkontroll till belysningen? Det här går redan idag att fixa, men det leder oftast till sladdar och hembyggeskit med strömbrytare och Hf-don högt och lågt så det snygga möbelakvariet ser mer ut som en halv elbutik, dessutom ska det givetvis gå att öppna locken enkelt och lyfta av hela rampen utan att koppla bort slangarna till ytterfilter etc. Allt ska klara ordentligt med fukt så man slipper använda täckglas.

[SIZE=5][COLOR=Red]EXAKT!!![/COLOR][/SIZE]
Så vill jag ha det!
Fast den ska sväva 10 cm ovanför karet också, tack! :D
#27 - 30 januari 2007 12:16
När ni pratar om "svävande" lysramper, vad menar ni? Det finns ju enn uppsjö av hängande rapmer att få tag i, tex: http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/005dc1bcbc212c192df6fdbe36fc4b14/cl/alist/cnid/15243fb57c904ddb7.48737787
#28 - 30 januari 2007 12:27
Ett akvarium så är bra så är
* Man ska lätt nå ner i det dvs inga lysramper man måste plocka bort
* Fint Man ska kunna beställa det efter egen smak :P T.ex om man vill ha ett ramakvarium som passar 1800tals möbler. Så kan man t.ex skicka in en bild till de som gör akvariet att de ska passa in just där.
* Billigt
* Lättskött
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 30 januari 2007 12:28
Sen kan man ju undra lite över om detta är ett skolarbete som utgår från att ta fram en produkt som skulle kunna tillverkas i Sverige, eller om det är en produkt som tillverkas i t.ex. Kina.

Om tanken är att det skall kunna vara billigt som en del vill ha så finns det ingen chans i världen att tillverka det i Sverige utan, då handlar det om massproduktion i Kina eller i vissa öststatländer. Då blir det lite meningslöst att prata om design etc. eftersom det som då i hög grad styr är att att det måste vara designat på ett enkelt sätt så att det kan tillverkas i stora serier.
#30 - 30 januari 2007 13:11
heeke skrev:
När ni pratar om "svävande" lysramper, vad menar ni? Det finns ju enn uppsjö av hängande rapmer att få tag i, tex: http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/005dc1bcbc212c192df6fdbe36fc4b14/cl/alist/cnid/15243fb57c904ddb7.48737787

Ja, typ nåt sånt kanske...
#31 - 30 januari 2007 13:20
Heltäckande ramper där man inte behöver täckglas finns av någon anledning knappt i Sverige. Här i Danmark är det jättevanligt.

Men de svävar inte 10 cm upp i luften, tyvärr...
#32 - 30 januari 2007 13:28
Var....

mohlin skrev:
Heltäckande ramper där man inte behöver täckglas finns av någon anledning knappt i Sverige. Här i Danmark är det jättevanligt.

Men de svävar inte 10 cm upp i luften, tyvärr...

[:o] [:o] svävar de då???:confused:
HazelCR
#33 - 30 januari 2007 13:28
heeke skrev:

Vadå bara en hängade lysramp? Titta på det här ett hängande 450 liters akvarium. Om ni hoppar till Gävleakvaristen Henriks galleri på zoonen, så ser ni ett hängande kar bland hans bilder.

http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=484308&gid=599561

Jag tycker att det är läckert, men skulle inte våga ha det själv.

Ni kanske skulle kunna utveckla ideen med hängande akvarium, så att man kan ha dem i båtar. Det blir en utmaning det.
Ni kanske kan sälja till penningstarka japanare som bor i jordbävningsdrabbade områden. :)
#34 - 30 januari 2007 13:29
evus skrev:

Du får smyga ner till närmaste kiosk nattetid och norpa plastskydden till löpsedlarna. Har läst att dessa ska funka utmärkt som avdelare:p
Bilagor:
#35 - 30 januari 2007 13:42
:d :d :d :d
#36 - 30 januari 2007 14:15
Malinitzi skrev:
[:o] [:o] svävar de då???:confused:

Funny funny funny..!
#37 - 30 januari 2007 14:58
HazelCR skrev:
Titta på det här ett hängande 450 liters akvarium. Om ni hoppar till Gävleakvaristen Henriks galleri på zoonen, så ser ni ett hängande kar bland hans bilder.

Och som en händelse.... så är det till salu! ;)
#38 - 30 januari 2007 15:22
Hängande?

:D Det där borde sälja bra i "vilda västern"!
Man kunde ha en gunghäst under och dra bort den när humöret är det rätta! Och se akvariet dinglar, utan att falla till marken!

HazelCR skrev:
Vadå bara en hängade lysramp? Titta på det här ett hängande 450 liters akvarium. Om ni hoppar till Gävleakvaristen Henriks galleri på zoonen, så ser ni ett hängande kar bland hans bilder.

http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=484308&gid=599561

Jag tycker att det är läckert, men skulle inte våga ha det själv.

Ni kanske skulle kunna utveckla ideen med hängande akvarium, så att man kan ha dem i båtar. Det blir en utmaning det.

Ni kanske kan sälja till penningstarka japanare som bor i jordbävningsdrabbade områden. :)
#39 - 30 januari 2007 16:04
Poängen...

Glenn skrev:
Du får smyga ner till närmaste kiosk nattetid och norpa plastskydden till löpsedlarna. Har läst att dessa ska funka utmärkt som avdelare:p

... är väl att det ska vara cirkulation... annars kan man ju lika gärna ha 2 mindre kar för då behöver man ju dubbel uppsättning av allt iaf... :p Frågan är om ett nät bara slammar igen och inte är snyggt... om ett glas med nätöppningar blir för dålig cirkulation... man skulle kanske ha en speciell cirkulationspump som satt på avskiljaren då??? ;)
#40 - 30 januari 2007 16:31
Katharina skrev:
... är väl att det ska vara cirkulation... annars kan man ju lika gärna ha 2 mindre kar för då behöver man ju dubbel uppsättning av allt iaf... :p Frågan är om ett nät bara slammar igen och inte är snyggt... om ett glas med nätöppningar blir för dålig cirkulation... man skulle kanske ha en speciell cirkulationspump som satt på avskiljaren då??? ;)

Jo men man kan ju ha en luftpump som man kopplar ihop med ett t-kors och sen ha ett skumgummifilter i varje del:)
HazelCR
#41 - 30 januari 2007 17:58
*Ulrica* skrev:
Och som en händelse.... så är det till salu! ;)

Jag såg det, men det var faktiskt inte meningen. Jag länkade fort som tusan utan att observera att det var på det viset. Jag tycker bara att det är ett häftigt akvarium, som jag tipsat om förr. Det är inte menat som en fortsättning på andra trådar som jag skrivit i de senaste dagarna. Din långsinta typ. :) Jag trycker väl på Symbolen, så får Kjell avgöra.

Vi får väl se, om tipset med det hängande karet får stå kvar. Jag hoppas det för det är väl värt att se, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 30 januari 2007 18:57
HazelCR skrev:
Jag såg det, men det var faktiskt inte meningen. Jag länkade fort som tusan utan att observera att det var på det viset. Jag tycker bara att det är ett häftigt akvarium, som jag tipsat om förr. Det är inte menat som en fortsättning på andra trådar som jag skrivit i de senaste dagarna. Din långsinta typ. :) Jag trycker väl på Symbolen, så får Kjell avgöra.

Vi får väl se, om tipset med det hängande karet får stå kvar. Jag hoppas det för det är väl värt att se, eller?

Det är OK - dels är det ju inte du som säljer akvariet och dels passar det bra naturligt in i tråden.

Däremot har jag en liten undran över projektet som sådant - om jag förstått det hela rätt så är det frågan om ett rent skolarbete och inte tänkt att bli ett komersiellt projekt. Gäller det förstnämnda så är det en kul tråd som gärna många kan komma med synpunkter på (vore i så fall kul att sedan då också få en liten presentation av slutresultatet), gäller det sistnämnda passar det däremot inte in på Zoopet (att i så fall utnyttja Zoopetare som gratis "produktutvecklare" är inte OK.
#43 - 30 januari 2007 21:23
Mjaaa...

Glenn skrev:
Jo men man kan ju ha en luftpump som man kopplar ihop med ett t-kors och sen ha ett skumgummifilter i varje del:)

Det går ju också men ska det nu vara "nytec" så skulle det ju vara toppen om det fanns med en sådan där avskiljare när man köpte karet med en färdig lösning för cirkulationen som tex att man köpte till en speciell cirkulationspump för ett färdigt universalhål i avskiljaren... Hänger ni med??? :confused: Tappade nästan bort mig själv :D
#44 - 30 januari 2007 21:42
Katharina skrev:
Det går ju också men ska det nu vara "nytec" så skulle det ju vara toppen om det fanns med en sådan där avskiljare när man köpte karet med en färdig lösning för cirkulationen som tex att man köpte till en speciell cirkulationspump för ett färdigt universalhål i avskiljaren... Hänger ni med??? :confused: Tappade nästan bort mig själv :D

Jo men tänkte om man behövde nu nu nu :p
#45 - 30 januari 2007 21:50
Nej, jag bara spånar...

Glenn skrev:
Jo men tänkte om man behövde nu nu nu :p

... har ju ett litet kar... stoppade precis ner en endlershona som ser ut som en blåsfisk... hon torde ha fått till imorgon... men visst skulle det varit bra om det hade funnits en snygg avskiljare så man kunde göra en bebisavdelning... där kunde man ju haft räkorna på odling också... :D
#46 - 30 januari 2007 22:15
HazelCR skrev:
Jag såg det, men det var faktiskt inte meningen. Det är inte menat som en fortsättning på andra trådar som jag skrivit i de senaste dagarna. Din långsinta typ. :) Jag trycker väl på Symbolen, så får Kjell avgöra. Jag hoppas det för det är väl värt att se, eller?

[:-93] He he, jag kunde bara inte låta bli... men det var faktiskt med glimten i ögat... ;)
Det så läskigt ut... jag skulle nog inte kunna sova så bra om det var hemma hos mej... titta efter sprickor i taket varje kväll innan jag gick och lade mej...[:-84]
#47 - 30 januari 2007 22:19
Katharina skrev:
... har ju ett litet kar... stoppade precis ner en endlershona som ser ut som en blåsfisk... hon torde ha fått till imorgon... men visst skulle det varit bra om det hade funnits en snygg avskiljare så man kunde göra en bebisavdelning... där kunde man ju haft räkorna på odling också... :D

Bara att smyga ner till närmaste kiosk som sagt:rolleyes: [|)]
#48 - 31 januari 2007 11:36
Hej!

Vad kul att se att så många har tyckt och tänkt :) vi var inte visste inte hur många som skulle vara intresserade.

Ett litet förtydligande apropå vad Kjell skrev. Projektet görs som ett skolprojekt av första års studenter vid MDH (Mälardalens Högskola) dvs vi har inga kommersiella intressen. Projektet kommer resultera i en Projektmapp (rapport) samt en presentation. Finns ett önskemål på sånt så lägger vi upp det så ni kan få läsa.

Kursen vi läser heter Produktutveckling Grundkurs 5 poäng. Av de 5 poängen utgör det här projektet 4.

Projektet syftar till att identifiera marknad för och problem (samt eventuella lösningar) med produkten (i vårt fall akvarium). Då detta är första veckan i projektet har vi inte identifierat marknaden och just börjar komma fram till problemen.

Det kan tilläggas att vi inte är några experter på akvarium och inte kan alla termer och liknande, men är det något vi undrar så frågar vi, tex:

Vad innebär guppyhotell? (ett litet akvarium för guppy yngel?)
Vad menas med "peka-klick"? (kan liknas vid plug and play?)
Ett förfilter, vad är det? (är det filtret i pumpen som menas eller är det något annat filter?)

Tack igen för alla svar och fortsätt gärna att tycka och berätta.

MVH
/MDH
#49 - 31 januari 2007 14:15
Det känns som om design är en sak och produktutveckling en annan. Sedan ska dessa två mötas någonstans i slutändan så att en produkt både blir användarvänlig, fyller en funktion, praktisk och kanske även vacker.

Det är ju ingen konst att böja till ett glas eller en bit akryl åt vilket håll som helst, eller att hissa upp ett akvarium i taket - sådana exempel poppar ju upp allt oftare (och där är ju jag själv inte sämre än ngn annan - förlåt! :-D).

Ska man tala produktutveckling i traditionell mening så att nyttan, funktionen eller annan bit verkligen _utvecklas_ och inte bara ändrar form något, så är det ju betydligt svårare.

Hur ska man kunna göra ett akvarium enklare att sköta?
Enklare för vem? Kanske även akvarium för blinda (!?), kanske akvarium som fyller en funktion samtidigt som de är vackra - luftfuktare? Integrerade i bergvärme-pumps-anläggningen? Inte fanken vet jag, men det är bra mycket mer innovativt med sådana lösningar, egentligen, än att bara hissa upp karet i taket... :-)
#50 - 31 januari 2007 17:41
Jag vill ha ett kar som är helgjutet och gjort av ett material med samma refraktionsindex som vatten. Helst ska det var lätt och vara lika klart som optiwhite och liknande glas. Det ska också vara reptåligt och stötsäkert.
#51 - 3 februari 2007 02:29
"Vad innebär guppyhotell? (ett litet akvarium för guppy yngel?)
Vad menas med "peka-klick"? (kan liknas vid plug and play?)
Ett förfilter, vad är det? (är det filtret i pumpen som menas eller är det något annat filter?)"

Guppyhotell är ett komlpett litet akvarie i plast, tror jag. Ca 50-100 liter eller nåt, står på en pelare och har inbyggd belysning etc. Ganska fiffiga men passar kanske bäst i barnrum eller liknande.

Förfilter är precis som det låter. Om man har ett ytterfilter (sånt som står under akvariet) så har man ibland ett förfilter som kan vara en bit filtermatta som är tillskuren så den träs på slangen i akvariet, som suger vatten till ytterfiltret. Då kommer inte grovskiten in i ytterfiltret och det behöver då inte rengöras så ofta. Ett ytterfilter har en bra biologisk nedbrytning av nitrater bl.a och ska därför rengöras så sällan som möjligt (då dödar man nämligen bakteriekulturen som bryter ner avfallen).
I det ytterfilter jag har sitter ett 1,5 liters förfilter inbyggt. Man lyfter i princip bara av locket och plockar ur just denna del av filtret, så resterande 12l filtermaterial får rulla vidare ostört några halvår till. Man får bort grovskiten som bromsar flödet, men behåller de goda bakterierna helt enkelt.

Mvh Micke

Annons