Hum, ta fram en komplett akvarieprodukt.
Tja, det som "saknas" på marknaden tycket jag är större "peka-klicka" akvarium. Guppyhotell och mollyhotell uppfyller i viss mån enkelhet men är för svåra att hantera. Jag skulle nog satsta på ett modulärt möbelakvarium som både går att uppgradera och går att köra i stoppa i kontakten-fyll på vatten läge.
Om jag drar lite på min erfarenhet från saltvatten kan jag göra några slutsatster.
Sötvattenskar invovlerar en mass pill. Filter ska i en liten behållade och allt ska hängas på sugproppar, som lossnar, i akvariet osv. Jag skulle vilja se ut stort möbelakvarium med fördragen ytavrinning och rör, allt integrerat i akvariet. Under akvariet en stor rymlig sump där det klart och tydligt syns vart olika saker ska. Inget pill och inga trånga böjar som ska in på rätt ställe.
Integrerar man dessutom elekticitet, typ timer till ljuset och säkerhet till pumparna, blir det ännu enklare för nybörjaren. En smula modulariter i det hela så har man ett kar som även passar proffsen.
Målet med det hela är att man ska vara en BTN bakgrund ifrån ett ciklidkar och pump/ljus uppgradeting ifrån salt. Allt så enkelt att Nisse hult kan klara av det. Kanske lite utanför de ni tänkt er men detta är vad jag skulle satsa på om jag skulle bygga akvarier.
Hör med Tedb på
http://www.saltvattensguiden.se om akvarium, han marknadsför(eller skulle iaf) specialakvarium så han kanske har lite erfarenheter.
Lycka till
//Mattias