[QUOTE=Tauriel;n2419378]
Alltså de flesta är yngel :-D Har två hannar på 8-9 cm och sen typ tio yngel på max 4 cm - därav att honan flyttat ut! Och jag inser att de inte alla kan vara kvar när de växer till sig... Planen är att bara första hannen får bli kvar - ev också sonen om de klarar av varandra... De är ju så söta <3
Tack för alla videos, ska kolla igenom dem. Gillar Danio men tänker att om jag ska komplettera med nån mer stimfisk ska den inte vara strömlinjeformad...[/QUOTE]
Ah jo, jag kom på det sen, att det var din tråd om att separera ancistrus :P
Jag är så förtjust i dem att jag verkligen vill ha arten. Jag älskar malar men det är nästan omöjligt att hitta någon asiatisk mal som funkar i karet jag ska ha, så min ancistrus får väl halka in på ett bananskal. Han får vara gästarbetare. Eller något.
Men de förökar sig djävulskt fort när de trivs... Jag skaffade mina golden (fyra eller fem stycken, minns inte vilket) i syfte att avla - då jag ville ha yngel men visste hur svårt det var att bli av med viltfärgade - men ångrade mig fort :S De spottade ur sig sjuka mängder yngel. Som tur var hade de djävulskt bra färg så jag kunde bli av med dem ganska lätt. Men jag tröttnade på det fort oavsett... Jag minns inte vem jag köpte dem av men det var någon odlare här nere i Skåne som är väldigt aktiv veteran i akvariehobbyn.
När jag köpte mina super rot, bangade jag avel, även om jag är så förtjust i den röda färgen... så jag gav honan till min bror för att slippa yngelproblem :S
Jag föredrar egentligen viltfärg på de flesta djur eftersom jag vill ha en naturlig look - men ibland fastnar jag stenhårt för en viss färg. Just ancistrus är väldigt fina i viltfärg men de röda är verkligen sjukt fina när de är välfärgade. Golden hade jag inte köpt igen. De är fina, men så onaturliga att jag inte vill ha det igen.
Jag har sysslat med Axolotl (en sorts amfibie - de coolaste djur på denna jord men krävande i fråga om sina kar) och där började jag med albino - men valde sen viltfärg istället, när jag köpte nästa. Dock var jag en av de första som tog in Copper i Sverige och den färgen är djävulskt vacker. Importerade en hona från Finland - morsan fick släpa med en på vägen hem från släktbesök och ringde mig stup i kvarten från färjan och var orolig över om den stackars varelsen var döende. "Nej, hon sover, mamma...", "Nej, bara låt henne vara...", "Nej, hon behöver ingen mat, bekymra dig inte om det. Och vad hade du tänkt ge henne? Rågbröd?", "Nej, hon fryser inte, det är kallvattendjur, lägg inte burken i sängen under täcket, låt burken ligga på kakelgolvet i badrummet...", "Nej, hon blir inte åksjuk i bilen..." Lol...
Youtube är bra när man vill se hur de är "live" :) Och vissa akvarister är väldigt duktiga - inte bara på fisk utan även att förklara det relevanta man vill veta. Jag struntar i om de är fina och snälla - jag vill veta mer specifika saker om deras erfarenheter, och jag tycker att den tjejen i videon om rosa dvärgbotia, är bra på just det. Alla hennes videos är intressanta, även de om arter jag inte vill ha själv.
Kolla rasboras då - många av dem är lite "knubbigare" i formen än de flesta danios. Dock ska du nog passa dig för de minsta och skyggaste, de funkar inte så bra med större arter för att de (helt naturligtvis) känner sig hotade. De passar bättre i små artakvarier eller med liknande små arter. Jag är galet förtjust i moskiterna men de är såååååå små att de "försvinner" i ett större kar. Och dessutom skulle de nog inte trivas med fisk som blir såpass stor som honungsgurami, som är den största jag tänker ha. (Ca 5-6 cm som fullvuxna).
Annars har du även kopparbarb, de blir inte så stora (typ 3-4 cm generellt) och är snygga, tycker jag. En riktig klassiker, som väldigt få har nuförtiden för att alla vill ha de superflashiga arterna. Men bland tetror har du också tonvis att botanisera bland :)