Vad gäller slöjstjärtar så tycket jag att de ska hållas bara med andra slöjstjärtar, men en "frisk" karp borde kunna ha sällskap. Tycker du alltså att det är fel att ha tetror med scalarer? Skulle det inte vara mera fel om jag odlade fram en tetra med "slöjiga" mjuka fenor som inte kunde simma lika fort som en frisk?
Jag tyckte nog att slöjstjärtar kan hållas ihop med andra lämpliga fiskar - dock blir ju säkert urvalet på lämpliga fiskar mindre än med vanlig guldfisk.
Vad gäller tetror och skalarer så tycker jag självklart inte att man skall ha skalare ihop med tetror som blir uppätna av dom - t.ex. väldigt små tetror. Om "slöjiga" tetror också blir uppätna (något som jag inte vet, eftersom jag aldrig har testat och inte helletr kommer att testa) så skall de heller inte hållas ihop.
Jag tycker dock inte att detta i sig har att göra med om en art är framavlad eller inte utan det är ett val som alltid ställs inför - dvs vilka fiskar är lämpliga att hålla ihop.
Hur det nu är, så är jag rätt säker på att dom känner att dom inte kan simma ordentligt.
Om det nu är så, vilket jag starkt betvivlar, så innebär det ju också att man inte alls skall hålla fisk i akvarium eftersom det är en begränsad miljö och i stort sett ingen av dom kan simma naturligt (ordentligt) där.
Ja, det skulle väl i så fall bara vara avelsformerna som inte skulle uppfatta att miljön är onaturlig, eftersom de aldrig (inte ens om man går en massa generationer tillbaka) har upplevt en naturlig miljö;)
Men som jag skrev ovan - jag personligen föredrar helt klart naturformerna (även om jag har en del avelsformer också (vanlig guldfisk, vanliga black molly, guldancistrus)