Frakta stort helglasglas akvarium?

#1 - 19 mars 2012 16:21
Hoppas detta inlägg hamnar rätt nu...

Är på jakt efter ett 720 liters akvarium för mitt SA/jordätar projekt.
Har skannat begagnat marknaden en bra tid men sen helt plötsligt när jag hittade ett som passade, och inte var toklångt borta, kom jag och tänka på hur jag ska frakta hem det?

Det ryms ju inte i min bil, även om jag har en kombi, 2 är meter för långt.
Ska man hyra en skåpbil på te.x OK/Q8? Släpvagn vågar jag inte ställa det på.

Hur ska jag sedan paketera?
ska man köpa frigolit att ställa det på och även ha mellan några spännband som man sedan drar fast det med?

Hoppas någon kan komma med några tips eller förslag.
#2 - 19 mars 2012 16:27
Ja låter som bra plan. filtar, täcken, bubbelplast kanske om du hittar. nått som håller det på plats i släpet/skåpbilen.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 mars 2012 16:33
Fast det går bra med ett släp också: Ställ det på frigolit (samt även framför akvariet) längst fram på släpet och lås det sedan med spännband så att det inte kan röra sig. Sedan bör det ju täckas också så att man inte riskerar ett stenskott.
#4 - 19 mars 2012 17:53
Jag körde mitt 960 helglaskar i en täckt släpkärra utan problem, precis så som Kjell beskrev det:)!
#5 - 20 mars 2012 10:27
Lägger mitt + på släpvagn.
Körde mitt 600L på gupig vinterväg i ca 25mil och det höll.
Bara man är noga med att lägga saker under karet som tar emot stötar.
Samt tar spännband som fixerar karet så det inte rör på sej.

Tror jag använde varenda matta, täcke och sovsäck jag ägde.
Men som sagt det höll...
#6 - 20 mars 2012 11:08
Ett stort tommt akvarium är väldigt tåligt på många sätt. Det är tjockt glas och silikon och spricker inte i första taget. Samtidigt är det oerhört ömtåligt i hörnorna. Minsta stöt och det blir skador. Det är medan ni bär det som det är riskabelt. Väl på släpet (packat och surrat som beskrivits ovan) står det säkert för det mesta.

mvh

olof
#7 - 20 mars 2012 12:01
Dra inte åt spännbanden för hårt bara. Jag har spräckt en ruta på det sättet och det är lite onödigt.

Annons