FRAKTA ANCISTRUSar

#1 - 26 september 2009 22:42
Jag tänkte flytta 2 ancistrusyngel på 2-3 cm och undrar hur länge dem kan vara i en sån påse som man får när man köper fisk ifrån en zooaffär.

3 liter vatten och lika mycket luft, kanske? :confused:

Hur länge kan de vara där i utan att;
1. Dö eller bli sjuka
2. Behöva åka på uppfostringsanstalt med kombinerat vårdprogram hos mina två biffiga plecosar?
#2 - 26 september 2009 22:59
1/2 liter vatten och resten luft i påsen så klarar de utan problem 5-6 timmar. Har du istället syrgas så ökar du tiden med många timmar:).
Det är heller ingen nackdel att ha dubbla påsar till malar då det finns viss risk att de sticker hål på påsen, och är de lite större är det heller inte fel att singelpacka dem.
#3 - 27 september 2009 06:21
Men eftersom de endast är yngel på 2-3cm så behöver du inte dubbla påsar ;)
Vad du än gör så blås inte luft i påsen eftersom din utandningsluft innehåller väldigt lite syre..
#4 - 27 september 2009 09:03
förpacka ancistrusarna annars i varsin påse med lite vatten och låt resten vara luft så klarar de sig några timmar och som nina sa: aldrig blåsa i luft i påsen, bara koldioxid som kommer i då.
#5 - 27 september 2009 09:18
macke_fisk skrev:
förpacka ancistrusarna annars i varsin påse med lite vatten och låt resten vara luft så klarar de sig några timmar och som nina sa: aldrig blåsa i luft i påsen, bara koldioxid som kommer i då.

Just det... precis vad ansjo och nina redan har skrivit ett par inlägg uppåt i tråden...
#6 - 27 september 2009 11:57
Nina82 skrev:

Vad du än gör så blås inte luft i påsen eftersom din utandningsluft innehåller väldigt lite syre..

Ska man frakta även såpass små Ancistrusar länge i en påse så kan de lika gärna sticka hål på den om man har otur, lika mycket som en vuxen skulle kunna göra det.
#7 - 27 september 2009 15:25
Jag tänker frakta dem i två påsar ja, och jag ska inte blåsa in luft.

Dock undrar jag.... Hur länge kan de vara där i om jag öppnar påsen och ger dem ny luft efter 4 timmar? Jag menar, blir inte vattnet dåligt efter en viss tid eller är det bara en fråga om syre?
#8 - 27 september 2009 16:11
Nina82 skrev:

Vanligt luft har en syrehalt på ca 21% har jag för mig. Utandningsluften ligger väl på ca 17% om jag inte missminner mig.
#9 - 27 september 2009 17:17
Hur länge behöver de vara i påsen?
#10 - 27 september 2009 17:44
ansjo skrev:
Hur länge behöver de vara i påsen?

Det är det jag tänkte kolla; om jag kan ta med dem eller inte :)
Eller om jag måste ge dem ett miniakvarium under tiden.
#11 - 27 september 2009 20:01
Köp en batteridriven luftpump. Mata inte på ett dygn och låt firrarna skita ur sig. Sätt firrarna i en liten plastburk med lock där du har gjort hål för en luftslang i locket. I med en luftsten i vattnet och dra igång pumpen. Sätt alltsammans i en friggolåda eller kylbox madrasserad med handdukar tillsammans med en colaflaska med ljummet vatten. De klarar lätt en tiotimmars resa på det viset.
#12 - 27 september 2009 20:12
Ouscazz skrev:
Köp en batteridriven luftpump. Mata inte på ett dygn och låt firrarna skita ur sig. Sätt firrarna i en liten plastburk med lock där du har gjort hål för en luftslang i locket. I med en luftsten i vattnet och dra igång pumpen. Sätt alltsammans i en friggolåda eller kylbox madrasserad med handdukar tillsammans med en colaflaska med ljummet vatten. De klarar lätt en tiotimmars resa på det viset.

Men om man inte har luftpump klarar de inte 10 timmar? :confused:
#13 - 27 september 2009 20:25
Mitt problem ska jag förtydliga;
Att frakta fiskarna kommer i sig inte att ta mer än 4-5 timmar.
Problemet är att jag inte kan släppa i dem i ett riktigt akvarium förens 35 timmar senare.
Det jag har i planering är om man efter resan ska stoppa ner dem i ett tillfälligt akvarium a la http://www.akvarieshopen.com/exoterra-230x155x170-mm-p-1580.html
Kan stackarna bo där i 35 timmar? Det är därför jag är mer intresserad av vattnet än syret. Jag har faktiskt ett litet innerfilter hemma som det står 120-240 L/t men kanske blir även den för stark..... Kanske kan dem tillfälligt bo i en plasthink?

Varför trilskas jag såhär? Jo därför att jag har en helgs stopp i resandet på ett ställe.
#14 - 27 september 2009 21:31
Har du bara tillgång till ström under stoppet du gör är det inga som helst problem. En kylväska funkar lika bra åt andra hållet samt att den är tät för vatten samt har ett lock som funkar hyffsat.
Använd boxen som ett akvarium med isatt pump under stoppet, och som transportmedel under färden:)!
#15 - 27 september 2009 23:48
Då ska vi se... Jag hade skrivit något om de här...

Just ja, enligt en fiskexportör i asien håller sig 20 tigerbarber levande i 48 timmar i en liter vatten. Jag har tyvärr inte någon källhänvisning till detta, men jag är säker på att dessa uppgifter iallfall inte har förvrängts via mig.

Så... Stämmer ovanstående någorlunda behöver du nog inte oroa dig så mycket.
#16 - 28 september 2009 11:25
ansjo skrev:
Har du bara tillgång till ström under stoppet du gör är det inga som helst problem. En kylväska funkar lika bra åt andra hållet samt att den är tät för vatten samt har ett lock som funkar hyffsat.

Använd boxen som ett akvarium med isatt pump under stoppet, och som transportmedel under färden:)!

Jadå, jag "mellanlandar" hemma hos en kompis :)

Annons