Frakta akvarie?

#1 - 13 november 2009 22:55
Kanske en dum fråga men jag ska snart hämta hem ett 300 liters akvarie. Känns läskigt att ta det på släpet.... känns bättre att ta det i bilen. Har ni några tips? Lägga filtar runt om?
#2 - 13 november 2009 23:18
Det ÄR läskigt att flytta akvarium [:o]!

Nå... mitt 375 liters åkte tre mil på flaket på en pickup... inlindat i diverse gamla täcken och filtar, tillsammans med ställningen.
Resten - typ 10 hinkar grus, pump, lysrör, baljor med både växter, båtvrak och fiskar packades i en halvkombi, som blev proppfull. Mycket prylar är det, förutom själva akvariumet :)...

Lycka till med nyförvärvet :)!
#3 - 13 november 2009 23:32
Mitt 540liters kar fraktades i en Audi A6 kombi med fällda säten, ställningen, sanden mm fick åka på släpet. Dock är det nog smärtgränsen för vad du får in i en vanlig kombi, aldrig att ett kar på tex 2 meter hade gått in. Fast 300 liter bör ju inte vara så långt :P

mvh Tim
#4 - 14 november 2009 00:33
Jag frakta mitt 720 liters på släpvagn i nästan 30mil och det var inga problem.
Man får se till att akvariumet står jämt. ditt 300 liters borde gå in i en kombi antar att det är ca 150cm långt.
#5 - 14 november 2009 07:08
Inte öppet släp! Vet folk som gjort så och det är som bäddat för stenskott som till slut slutar i ett mycket blött golv:)
Som man skriver ovan så borde du få in det i en kombi.
Du behöver inte linda in det i något, akvarium tål en sån resa, annars skulle jag aldrig våga fylla med vatten...
#6 - 14 november 2009 07:20
Tack för svar!

Annons