Frågvis

#1 - 27 oktober 2006 21:48
Jag har ett 27 liters akvarium och har nu fyra guppys i det, jag skulle gärna ha några fler fiskar i det men jag är fundersam på vilken sort jag skulle kunna ha.

Jag tror det blir för trångt med en slags stimfisk till. Jag funderade på Neonteror men de ska man väl ha minst 5 st av? Då är det uteslutet...

Jag skulle gärna vilja ha en mal (eftersom jag "tappade bort" den förra jag hade) tror ni det skulle funka? Fast jag skulle vilja ha en till mer simmande fisk om ni förstår vad jag menar...

Jag har sett en slags fisk som ser ut som en prickig black molly ungefär, någon som har någon aning om vad det kan vara för fisk?

Sen läste jag att guppys kan äta både animalisk/vegetabilisk mat och torrfoder. Är det krångligt att odla lite mat till mina guppys? Lite omväxling ibland skadar ju aldrig. Vad ska jag odla i sånna fall?
Just nu ger jag dem flingor, är typ jättenervös för att ge dem för mycket. De kastar sig över maten men de sa i djuraffären att de åt även fast de inte behövde så det kan man ju inte gå efter... Jag ger dem cirkus tre stora flingor
två gånger om dagen. De äter upp dem jättefort så det är inte många smulor som faller till botten. Sen är den ena honan jättetjock? Kan hon vara gravid eller är hon bara fet?

Sen hade det ju aldrig varit fel med lite yngel... Hur gör jag för att få sån inbjudande miljö som möjligt för mina guppys? Och om det blir några yngel, hur ska jag göra för att få dem att överleva? Finns det några knep?

Många frågor, men frågar man ingenting får man ingenting veta...:)
#2 - 27 oktober 2006 21:55
Akvariet är egentilgen för litet för fiskar. Satsa på räkor istället.
#3 - 28 oktober 2006 06:55
Ja, du bör nog skaffa ett större akvarium om du vill utöka ditt fiskbestånd. Men fram tills dess kan du ju få dina guppys att må så bra som möjligt :)

Jag är inte så insatt på det där med att odla egen mat, men det finns bra fryst foder att köpa i djuraffärer (mygglarver, artemia m.m) Det finns ju även olika sorters flingor, varför inte köpa särskilda växtflingor att variera med?

Det är bra att du matar dem sparsamt, men du kan testa att lägga i lite mer flingor, för att se om de är mer hungriga. Av min erfarenhet äter de inte mer än de behöver. När jag brukar mata mina så lägger jag först ner lite foder, och när de ätit upp det så lägger jag ner lite till. Eftersom du inte har någon bottenlevande fisk är det viktigt att inget faller till botten.

Med största sannolikhet är din hona gravid! Grattis! När man skaffar guppys kommer alltid yngel som ett brev på posten. Guppy kallas av många för miljonfisk, eftersom den ynglar av sig i mängder väldigt ofta. Jag förstår att du vill få alla yngel att överleva, men i så fall måste du skaffa ett större akvarium.

Nu kanske mitt svar låter grymt, men för att undvika för snabb överbefolkning så låt honan föda direkt i akvariet. Några yngel kommer att bli uppätna, andra bli insugna i pumpen men de starkaste kommer att överleva och växa sig stora i akvariet (under förutsättning att du har lite gömställen till dem i akvariet). Om du väljer det här alternativet så smula sönder flingorna när du matar och se till att åtminstone lite faller till botten så att yngelna får en chans att äta.

Om du verkligen vill spara alla yngel så är det bästa att införskaffa en så kallad yngelkasse/yngelbur som man sätter ner i akvariet. Det är en bur med avskiljning mot botten. När honan är så tjock att det ser ut som att hon ska spricka (kroppen nästan fyrkantig och hon ser ut som en boll när man tittar på henne ovanifrån) så stoppar du över henne i buren. De föder oftast på natten, det är min erfarenhet. Men det är ofta svårt att pricka rätt dag för födsel, så bli inte ledsen om du misslyckas första gången. Ynglena kommer att ramla ner genom botten så att honan inte kan äta upp dem. När du tror att hon fött färdig flyttar du ut henne i akvariet igen och tar bort avskiljningen till botten, så att yngelna kan simma fritt i sin lilla bur.

Det första dygnet kommer ynglena att ha kvar sin gulesäck, som de fått mat ifrån i sin mammas mage. Den syns som en tjock kula under deras mage. När den försvunnit kan du försiktigt börja mata dem. Jag matade alltid med väldigt finfördelade flingor, men det finns särskild yngelmat att köpa.

Många yngel kommer att dö, det är naturens gång - bara de starkaste överlever. När de är stora nog så du tror att de inte blir uppätna av de vuxna så kan du testa att släppa lös en i det stora akvariet. Om allt går väl så släpp även i resten. Fortsätt att smula några flingor när du matar, så att yngelna lättare kan tugga i sig dem.

Hoppas mina svar hjälpt något. :)
Se över om du inte kan skaffa ett större akvarium, då du med största sannolikhet kommer att ha minst 20 guppys om någon månad ;)
Lycka till!
#4 - 28 oktober 2006 07:44
det där med ynglena kan jag nog svara lite på.
jag brukar först låta ynglena gå med dom stora, och sedan när dom svaga och dåligt anpassningsbara har blivit uppätna tar jag dom starka bäbisarna till en liten skål med grus, lite växter och kanske nån liten snigel.
#5 - 28 oktober 2006 07:58
Du kan lägga ner några gröna ärtor till dina guppy! Det älskar mina. :)

Ta 2-3 djupfrysta ärtor. Jag brukar spola dom i kallt vatten medan jag tar bort skalet.

Dela ärtorna, platta ev. till dom lite och stoppa ner dom till dina fiskar!

Om du skaffar en snäcka så behöver du inte vara så rädd för övermatning. Jag tycker det låter som om dina guppys får lite för lite mat...

Lycka till!!! :)
#6 - 28 oktober 2006 13:38
Att låta ynglen sugas in i pumpen låter onekligen väl grymt. Hur länge överlever de i den...? :(
#7 - 28 oktober 2006 15:10
Anemon skrev:
Att låta ynglen sugas in i pumpen låter onekligen väl grymt. Hur länge överlever de i den...? :(

När jag var liten så hade min familj ett kar på ca 60 liter där vi hade några guppys i. Vi hade ett ytterfilter till. En dag så blev jag nyfiken på innehåller i pumpen eftersom det rörde på sig (den var tillverkad av lite genomskinlig grön plast). Så jag lade mig på golvet och stirrade in i botten på pumpen, och tro fan att de simmade små fiskar där inne! Och alla vet väl hur små guppyyngel är när dom föds? Men de fiskar jag såg där nere i pumpen var i alla fall någon cm stora. Så de hade bott där ett bra tag!

Pappa stängde genast av pumpen, plockade isär den och håvade ner ynglen (säkert 15 st) ner i akvariet och så satte vi en bit nylonstrumpa på utsuget till pumpen ^^

Vad jag ville komma till var, att en pump kanske inte är det bästa stället för yngel att bo i, men dom kan klara sig riktigt länge!
#8 - 28 oktober 2006 17:11
CBR skrev:
Akvariet är egentilgen för litet för fiskar. Satsa på räkor istället.

Vart ska jag göra av mina guppys i sånna fall? :(
#9 - 28 oktober 2006 17:15
Ja, du bör nog skaffa ett större akvarium om du vill utöka ditt fiskbestånd. Men fram tills dess kan du ju få dina guppys att må så bra som möjligt :)

Jag är inte så insatt på det där med att odla egen mat, men det finns bra fryst foder att köpa i djuraffärer (mygglarver, artemia m.m) Det finns ju även olika sorters flingor, varför inte köpa särskilda växtflingor att variera med?

Det är bra att du matar dem sparsamt, men du kan testa att lägga i lite mer flingor, för att se om de är mer hungriga. Av min erfarenhet äter de inte mer än de behöver. När jag brukar mata mina så lägger jag först ner lite foder, och när de ätit upp det så lägger jag ner lite till. Eftersom du inte har någon bottenlevande fisk är det viktigt att inget faller till botten.

Med största sannolikhet är din hona gravid! Grattis! När man skaffar guppys kommer alltid yngel som ett brev på posten. Guppy kallas av många för miljonfisk, eftersom den ynglar av sig i mängder väldigt ofta. Jag förstår att du vill få alla yngel att överleva, men i så fall måste du skaffa ett större akvarium.

Nu kanske mitt svar låter grymt, men för att undvika för snabb överbefolkning så låt honan föda direkt i akvariet. Några yngel kommer att bli uppätna, andra bli insugna i pumpen men de starkaste kommer att överleva och växa sig stora i akvariet (under förutsättning att du har lite gömställen till dem i akvariet). Om du väljer det här alternativet så smula sönder flingorna när du matar och se till att åtminstone lite faller till botten så att yngelna får en chans att äta.

Om du verkligen vill spara alla yngel så är det bästa att införskaffa en så kallad yngelkasse/yngelbur som man sätter ner i akvariet. Det är en bur med avskiljning mot botten. När honan är så tjock att det ser ut som att hon ska spricka (kroppen nästan fyrkantig och hon ser ut som en boll när man tittar på henne ovanifrån) så stoppar du över henne i buren. De föder oftast på natten, det är min erfarenhet. Men det är ofta svårt att pricka rätt dag för födsel, så bli inte ledsen om du misslyckas första gången. Ynglena kommer att ramla ner genom botten så att honan inte kan äta upp dem. När du tror att hon fött färdig flyttar du ut henne i akvariet igen och tar bort avskiljningen till botten, så att yngelna kan simma fritt i sin lilla bur.

Det första dygnet kommer ynglena att ha kvar sin gulesäck, som de fått mat ifrån i sin mammas mage. Den syns som en tjock kula under deras mage. När den försvunnit kan du försiktigt börja mata dem. Jag matade alltid med väldigt finfördelade flingor, men det finns särskild yngelmat att köpa.

Många yngel kommer att dö, det är naturens gång - bara de starkaste överlever. När de är stora nog så du tror att de inte blir uppätna av de vuxna så kan du testa att släppa lös en i det stora akvariet. Om allt går väl så släpp även i resten. Fortsätt att smula några flingor när du matar, så att yngelna lättare kan tugga i sig dem.

Hoppas mina svar hjälpt något. :)

Se över om du inte kan skaffa ett större akvarium, då du med största sannolikhet kommer att ha minst 20 guppys om någon månad ;)

Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar :D
Ja om akvariet redan är för litet så är det lika bra om alla yngel inte överlever, de som överlever kan min kompis få.

Jag har haft detta akvarie bara cirkus fem veckor och vill redamn ha ett större tyvärr, sätter min mor stopp för dem planerna men vi får se om jag hittar något bättre begagnat kanske det går att övertala henne...
#10 - 28 oktober 2006 17:18
Menoni skrev:
det där med ynglena kan jag nog svara lite på.

jag brukar först låta ynglena gå med dom stora, och sedan när dom svaga och dåligt anpassningsbara har blivit uppätna tar jag dom starka bäbisarna till en liten skål med grus, lite växter och kanske nån liten snigel.

Går det bra med en salladsskål? Den måste ha pump va?
#11 - 28 oktober 2006 17:20
Birgitta W skrev:
Du kan lägga ner några gröna ärtor till dina guppy! Det älskar mina. :)

Ta 2-3 djupfrysta ärtor. Jag brukar spola dom i kallt vatten medan jag tar bort skalet.

Dela ärtorna, platta ev. till dom lite och stoppa ner dom till dina fiskar!

Om du skaffar en snäcka så behöver du inte vara så rädd för övermatning. Jag tycker det låter som om dina guppys får lite för lite mat...

Lycka till!!! :)

Det ska jag genast pröva :D Känns så tråkigt att bara ge dem flingor hela tiden och ärtor låter enklare än levande mat :)

Jag har ett par snäckor, så då behöver jag inte vara orolig alltså?
#12 - 28 oktober 2006 20:00
Annaica

Det var som tusan! Trodde jag inte. Nåja, säkert inte det festligaste stället att vara på i längden... fast de slipper ju bli uppätna av föräldrarna förstås. :)
#13 - 29 oktober 2006 06:57
morrhoppa skrev:
Går det bra med en salladsskål? Den måste ha pump va?

en salladsskål går utmärkt.;)
den lilla skålen måste inte ha pump, byt lite vatten varje dag bara, jag har ett yngel, (ca5mm) i en halvliterskanna, byter 1 dl vatten varje dag.
#14 - 29 oktober 2006 19:17
Menoni skrev:
en salladsskål går utmärkt.;)

den lilla skålen måste inte ha pump, byt lite vatten varje dag bara, jag har ett yngel, (ca5mm) i en halvliterskanna, byter 1 dl vatten varje dag.

Då ska jag allt sno mammas bålskål eftersom hon inte gillar iden med ett större akvarium :P Den är stor och rymmer en massa yngel ^^
#15 - 29 oktober 2006 20:25
En fråga till:
Jag har en slags växt, i en kruka, hon jag fick akvariet av sa att krukan skulle vara där men jag tycker det är estetiskt störande, tror ni jag kan ta bort den och plantera direkt i gruset?
#16 - 29 oktober 2006 21:00
Anemon skrev:

Jag varnade ju för att mitt svar var grymt... men i längden blir det mer grymt att låta guppysarna bli för många i ett så litet kar.

Annons