Frågor om växter

#1 - 17 oktober 2007 20:16
Jag undrar lite ang. växter.
[LIST=1]
[*]Har hörtalas om att torv är bra för växter. Är det de? i så fall hur ska jag lägga torven, över bottenmaterialet ?
[*]ppmd eller Co2 ? Vilket är bäst för växterna med hänsynt till ekonomin ?
[*]Vilka växter skulle ni rekomendera när man ska ha ett sällskaps akvarium? vattenpest och Anubis?
[*]Är det något annat man kan göra vid en uppstart av ett akvarium som gör att växterna mår bättre?[/LIST]Tack på förhand !
#2 - 17 oktober 2007 23:33
1. Torven lägger man under gruset. Det den gör där är att öka bottnens förmåga att reducera vissa ämnen så de blir upptagbara för växterna. Finns vissa fördelar för fiskar (framförallt fiskar som trivs i svartvatten) men för deras skull brukar man ha torven i filtret.

2. Är inte frågan om det ena eller andra, utan man behöver båda. PMDD innehåller alla de micro och makroämnen som växterna behöver, förutom kol. Ska man välja bort någon av dem så är det CO2. En bra botten producerar eget CO2, fiskarna ger ifrån sig det medans det är svårt att få tillräckligt av de andra näringsämnena från bara fiskarna. Fungerar jättebra att bara göda med pmdd i ett sällskapsakvarium om man begränsar ljuset till den mängd co2 som bildas. Men att bara tillsätta co2 men ingen annan näring är ganska meningslöst.

3. Alla snabbväxande växter som inte har för stora krav på ljus och co2 passar utmärkt. Olika limnophila och hygrophilia är alldeles utmärkt. Kan självklart ha långsamväxande växter också, men det är bra att alltid ha en del sk. "ogräs" :P
#3 - 18 oktober 2007 08:31
Fråga 4:

Om du vill att växterna ska må bra kan du redan från början från början göda lite med PMDD (man beställer på nätet, får små påsar med pulver som man blandar i varsin 50-cl plastflaska (sån man köper Loka i...)

Man doserar PMDD enligt den dos som passar din akvarievolym, vid varje delvattenbyte. Lagom är att göra ett delvattenbyte i veckan då man byter 25-40% av vattnet.

Jag brukar hälla PMDD-dosen i det nya vattnet jag ska hälla i akvariet, i en hink, och blanda ut det litegrann innan jag häller detta vatten i akvariet.

Men i början, innan växterna "rotat sig" kan det hända att de inte kan tillgodogöra sig alla näringsämnen som finns i PMDD. Då kan man få alger, men de försvinner sedan när växterna börjar växa. Men om du vill kan du börja med endast en halv dos PMDD och sen öka vartefter när du ser att växterna vill det.

Anubias är en av mina favoritväxter, de är vackra och finns i olika storlekar.
Kom bara ihåg att skölja av bladen väldigt noga innan du sätter ner dem i akvariet, för akvarieväxter odlas ovan vatten och ibland besprutas de med farliga ämnen.

Lycka till :)

Annons