Hur börjar man? Fiskar eller växter först?
Jag ska precis starta en 30-litrare till en tävling som faktiskt ska få solljus. Kombinerar den även med fullspektrumekonomilampa nu framåt vintern.
Jag har skaffat ramp, grus (svart den här gången) och odlat upp de växter jag ska ha i mitt stora växtakvarium.
Bottnen kommer jag göra med en relativt nyutvecklad metod där man tillverkar en "jordslurry". Man tar några nävar näringsfattig jord och låter den stå i en hink med vatten med cirkulation i ett par veckor tills den är helt urlakad. Då har man fått samma slags slam som finns i filter.
Denna slurry silar man ner längst ner i akvariet och toppar med gruset. Då har man ett inkört substrat med nitrifieringsförmåga med gosig redox från dag 1. Tillsammans med ett inkörd filtermassa från ett annat akvarium har man således ett akvarium som redan är incyklat med avseende på nitrifieringsegenskaperna och man kan ha fiskar med en gång.
Ska man använda långtidsverkande gödningen under gruset eller flytande ?
Det finns ingen "långtidsverkande" gödning som fungerar i bottnen. Den kommer läckas upp i vattnet och vattengödningen kommer komma ner i bottnen. Därför kör man alltid vattengödning för då vet man exakt vad vattnet innehåller direkt efter vattenbytet (jag antar på samma sätt som man blandar färdigt saltvatten och vet dess exakta salthalt innan man häller ner det i saltvattensakvariet?).
Akvariet blir en enda står "stamlösning" där man kan garantera att alla näringsämnen till växterna finns.
Eftersom växterna konstant äter näringen i vattnet blir vattnet ofta helt näringsfattigt efter bara ett par dagar om CO2 och ljusmängd är bra. Då pulsar man ytterligare en fulldos och fortsätter så till nästa vattenbyte - som effektivt slår undan benen på eventuell övergödning.
Metoden kallas "Estimative index", översättning av mig:
http://194.236.255.117/akvarienet/memberfiles/ttningsindexfile41.doc
Originalartikel:
http://www.aquatic-plants.org/est_index1.html
Vilket märke rekommenderar ni angående co-anläggning?
Spelar ingen roll. Den billigaste du kan hitta på aquaristik.net råkar även vara riktigt bra.
Där vi bor så har vi ett Kh på ca 2(jättemjukt!!)och Ph på ca 7.
.. dvs du kommer få ganska stora pH-svängningar när du börjar pyssla med CO2. Värt att notera så du inte dödar firrar.
Jag själv har KH 2.5, men det går rätt bra.
Det betydligt trixigare är att vi här i Linköping även har lågt GH på ca 4. Dvs ont om Calcium till växterna.