Hej,
Jag har ett sötvattensakvarium på 110 l som har varit igång i nästan 3 månader. För ca 1.5 månader sedan så började mina fiskar att dö. Det började ca en vecka efter att jag lagt i några nya stenar samt en glasflaska samtidigt som jag gjorde ett vattenbyte. Först började en av mina fjärilsciklider flämta men tuffade annars på som vanligt ett par dagar. Sedan blev hans simförmåga sämre samtidigt som han tappade färg. Till slut låg han bara på bottnen och flämtade tills han dog. Strax därefter drabbades min andra fjärilsciklid samt min ena silvermolly av samma symptom. Då pratade jag med min granne som kan en del om akvarier som sa att det troligen berodde på vattenvärdena. Så jag bestämde mig för att ta ut de nyinsatta stenarna igen(glasflaskan är kvar) och göra fyra rejäla vattenbyten på kort tid utifall det skulle vara någon metall som fälldes ut ur någon av stenarna. Både cikliden och mollyn strök med under de närmsta dagarna. Efter mina vattenbyten så verkade det som att problemen hade lagt sig så jag köpte några nya fiskar som verkar må bra än så länge. Dock så har några av mina gamla fiskar nu drabbats av samma symptom igen och jag har fått göra mig av med två praktbotior. Mina vatttenvärden har under hela tiden legat stabilt på:
pH:7.5-8
KH: 3-4
NO2: 0
Jag använder ektozon och AquaSafe enligt rekommenderade doseringar.
Jag har läst att ammonium skall kunna skada gälarna på fiskarna men tycker inte att det verkar rimligt eftersom jag inte har någon NO2. De skall ju vara sammankopplade.
Vad jag undrar är om det kan vara så att mina praktbotior strök med senare på grund av stenarna eller om det är något annat som spökar och isåfall vad? Kan det vara någon sjukdom eller parasiter?
(I akvariet har jag: Guppys, Silvermollys, praktbotior, Ancistrusmalar, platy, black ghost och en hästnosmal)