Frågor om UV-filter...

#1 - 19 februari 2002 17:14
En kompis till mig håller på att sätta igång ett 540-liters med bl.a discus och andra lite känsligare fiskarter, han hade hört att man kan koppla in ett UV-filter mellan ytterfiltret och akvariet och på så sätt hålla bakteriefloran i vattnet lite mer konstant. UV-filtret skulle tydligen ta bort de onyttiga bakterierna och behålla de nyttiga bakterierna... teoretiskt så låter det ju väldigt bra, men hur är det i verkligheten?
Är det någon som vet om UV-filter är så bra som det låter?
Hur mår växterna, fiskarna, de nyttiga bakterierna osv. ?

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 februari 2002 15:45
Hej Fredrik,
Jag vet att en del diskusodlare använder "UV-filtrering" men jag tycker nog att det är lite onödigt. Fiskar som går i UV-kar brukar också vara lite känsligare vid flytt till nya miljöer.
Annars är det nog vanligare att man använder UV för saltvatten samt för utedammar, fast i det senare fallet mest för att ta bort alger.
Jag kanske är lite skeptisk i överkant, men någon som använt UV i sin diskusodling kan gärna försöka övertyga mig om nyttan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 20 februari 2002 17:42
Hej Kjell

Tack för svaret, det räcker bra tills vidare.
Vi kan ju låta tråden ligga kvar ett tag och hoppas att någon med positiva erfarenheter av UV-filter vill vara snäll och dela med sig av dessa.

Mvh Fredrik Isaksson

#4 - 1 mars 2002 09:51
Vad tyst det blev...
Är det ingen som har något positivt att säga om UV-filtrering?
Ni som odlar diskus t.ex, vad tycker ni om UV-filtrering?

Mvh Fredrik Isaksson
#5 - 1 mars 2002 21:31
Varför krångla till det så?
Behövs verkligen UV-filtrering i ett fungerande kar, oavsett fiskart?

#6 - 19 augusti 2002 20:42
Okej, jag dyker in i detta gamla ämne som mitt första inlägg här på Zoopet... Har däremot läst igenom hela siten känns det som =)

Måste först förtydliga det som sades ovan om att UV-filter bara tar kål på elaka bakterier. Det är delvis fel. Det ljus som används är UV-C, som är den typ av UV-ljus som är mest farlig för levande organismer. Således dör både snälla, mindre snälla samt rent elaka baciller i detta filter. Dör gör också alger, mikroskopiska svampar och ev ohyra som flyter runt i karet. Observera dock att det är bara bakterierna i *vattnet* som dör.

Det enda som vi väl egentligen inte vill ska försvinna är väl våra snälla bakterier som ingår i kretsloppet i akvariet. Sån tur är så finns dock dessa bakterier i botten samt i filtret. Frågan är alltså i hur stor omfattning dom nyttiga bakterierna behövs även i vattnet? Jag vet inte.

Jag har ett UV-filter, men inte av anledningen att jag odlar diskus, utan för att mitt 375 kar hade en massiv invasion av infusorier. En kollega tipsade om UV-filter. Eftersom han tillhör den mer engagerade delen akvarister och eftersom hans kar bevisligen är praktfullt lät jag mig övertygas. Dessutom lite lätt desperat för invasionen...=)
Jag skaffade ett och nu 2 dygn senare är vattnet nästan helt klart. Sikt innan UV-filtret ca 25 cm.

Så vad vill jag då med detta inlägg? Jo, om man bortser från det "krångel" som en del verkar tycka att ett UV-filter är (slang in, slang ut, i med strömsladden) och om man bortser från hur "onödigt" det är med UV-filter i ett väl fungerande kar. Finns det då några fakta som kan säga att ett UV-filter inte skulle vara bra för ett akvarium??
Skall man använda ett UV-filter som "medicinering" eller varför inte köra dygnet runt, som min kollega...?

Så ni med erfarenhet av UV-filtrering. Var säger ni?

/Björn

#7 - 20 augusti 2002 19:40
En kompis till mig kör med UV-filter till sina diskusar. Hon har haft problem med både bakterier och alger, men med UV-filtret så fungerar det hur bra som helst.

Cattis

Annons