Okej, jag dyker in i detta gamla ämne som mitt första inlägg här på Zoopet... Har däremot läst igenom hela siten känns det som =)
Måste först förtydliga det som sades ovan om att UV-filter bara tar kål på elaka bakterier. Det är delvis fel. Det ljus som används är UV-C, som är den typ av UV-ljus som är mest farlig för levande organismer. Således dör både snälla, mindre snälla samt rent elaka baciller i detta filter. Dör gör också alger, mikroskopiska svampar och ev ohyra som flyter runt i karet. Observera dock att det är bara bakterierna i *vattnet* som dör.
Det enda som vi väl egentligen inte vill ska försvinna är väl våra snälla bakterier som ingår i kretsloppet i akvariet. Sån tur är så finns dock dessa bakterier i botten samt i filtret. Frågan är alltså i hur stor omfattning dom nyttiga bakterierna behövs även i vattnet? Jag vet inte.
Jag har ett UV-filter, men inte av anledningen att jag odlar diskus, utan för att mitt 375 kar hade en massiv invasion av infusorier. En kollega tipsade om UV-filter. Eftersom han tillhör den mer engagerade delen akvarister och eftersom hans kar bevisligen är praktfullt lät jag mig övertygas. Dessutom lite lätt desperat för invasionen...=)
Jag skaffade ett och nu 2 dygn senare är vattnet nästan helt klart. Sikt innan UV-filtret ca 25 cm.
Så vad vill jag då med detta inlägg? Jo, om man bortser från det "krångel" som en del verkar tycka att ett UV-filter är (slang in, slang ut, i med strömsladden) och om man bortser från hur "onödigt" det är med UV-filter i ett väl fungerande kar. Finns det då några fakta som kan säga att ett UV-filter inte skulle vara bra för ett akvarium??
Skall man använda ett UV-filter som "medicinering" eller varför inte köra dygnet runt, som min kollega...?
Så ni med erfarenhet av UV-filtrering. Var säger ni?
/Björn