Frågor om tung landdel och frigolit

#1 - 19 mars 2008 01:17
Hejsan!
Hur tung inredning håller ett akvarium för? :confused:Behöver bygga en grävbar landdel till sköldpaddan, så det blir ungefär en stor bunke fylld med sand. Ungefär 25 kg sand... Bunken på tegelstenar... Går det? Känns som det blir väldigt mycket belastning på ena änden av akvariet. Å andra sidan ser jag bilder här på akvarier med en massa stora stenar i, så det kanske håller ändå? Kommer inte på något annat bra sätt att lösa detta på, i o m att sanddelen måste vara tillräckligt stor och djup. Men jag är lite rädd att allt ska braka ihop.:( Hjääälp...

För att inte dela av vattendelen måste landdelen vara i ena änden. Akvariet är ett 375liters ramakvarium, 150x50x50cm, och det står på något liknande en bordsskiva, på en aluminiumställning med 6 ben.

Har förstått att man bör ha frigolit eller liggunderlag underst. Flera frågor: innehåller inte dessa några farliga ämnen som kan komma ut i vattnet? Håller verkligen frigolit för att ligga i blöt så länge? Kan man måla frigoliten, i så fall med vad för sorts färg?

Är det något särskilt man ska tänka på annars?
#2 - 20 mars 2008 22:29
Jag har liggunderlag i mina kar, och har inte haft problem med det. De flesta verkar köra med antingen frigolit eller liggunderlag, så jag tror det är rätt säkert.

Vad gäller sanden så vågar jag inte lämna någon garanti, men min gissning är att det funkar bra. Se bara till att det inte blir några vassa stenar som ligger mot glaset. Akvariet håller ju minst för 375 kg eftersom det är 375 l. 25 kg hit eller dit borde inte spela så stor roll så länge alvariet står plant och stabilt. Lägger du frigolit under borde det ju motverka lite av trycket också.

Jag har själv en hel del sten i mitt 160 l. Vet dock inte vad de väger exakt.

Kanske någon annan som har bättre koll?

Lycka till
//Christian
#3 - 20 mars 2008 23:01
Kom på en till sak... du kan ju limma in någon modul från BTN för att minska mängden sand som behövs. Kanske dyrt, men det borde funka?

//Christian
#4 - 21 mars 2008 00:40
Tack för ditt svar, precis vad jag ville höra!:) Jo, du har ju rätt i att det inte är så mycket extravikt egentligen, dessutom är ju karet bara drygt halvfullt. Men det blir ju lite annan fördelning av vikten jämfört med om det vore fullt med bara vatten. Jag har också funderat på att fylla ut med något för att minska mängden sand, men det måste ju vara tillräckligt stort för att hon ska kunna gräva, och sanden ska tydligen vara lika djup som skallängden = 17 cm.

Provbyggde igår när jag storstädade akvariet, och än så länge verkar det funka bra. Liggunderlag underst, fyra liggande tegelstenar på det och så plastlåda full med sand. Inte vackert, men med lite målad frigolit, eller stenar och silikon kan man nog snygga till det lite och dölja lådan.

Viktigaste är ju att sköldpaddan blir glad när det blir dags för äggläggning nästa gång! Hon tog mig lite på sängen sist, jag har trott att det var en hane i 5 år och hade så klart ingen äggläggningsplats ordnad, helt plötsligt rymde "han" ur akvariet och verkade hemskt missnöjd. Jag anade oråd och gav henne en liten glasslåda med grus som hon grävde och grävde i. Sedan la hon äggen i vattnet. Men nu måste det väl duga åt damen i alla fall, denna är ju jättestor, fylld med finaste Biltema-sand, bättre kan det ju knappast bli?
#5 - 21 mars 2008 11:41
Biltema är bra grejjor...

Hade inte fattat att du skulle ha sanden i en bunke, kanske inte så life-like men funkar det är väll alla inblandade nöjda kan tro. Då blir väll all belastning nedåt, och om då akvariet står på något (d.v.s. inte glapp mellan glas och underlag, som det kan bli med ramakvarium) så är det nog väldigt liten risk att det pajjar. Om inte sköldpaddan välter hela konstruktionen förståss.

Hoppas det går bra, nya sköldpaddor är väldigt söta.

//Christian

Annons