Frågor om tetraodling.

#1 - 25 november 2004 21:56
God afton.

Har nu ikväll gjort iordning ett akvarieum som jag tänkt använda till tetraodling. Det är på 35 liter och vattennivån är 12 cm.
I ena hörnet har jag glaskulor och i det andra cabomba.
Nu har jag lite frågor:

I mitten av akvariet finns det inget skydd. kan man ta fiskelina och göra till trassel och lägga i mittn eller skall man ta något annat?

Vattennivån är ju 12 cm, men skall jag tillsätta vatten då och då?

Skall akvariet vara helt övertäckt, alla sidor hela dagen?

Mvh Patrik
#2 - 25 november 2004 22:41
Bidrar med en länk - har ingen erfarenhet av odling av tetror =(

http://www.akvariet.tripnet.se/odling/tetror.html
#3 - 25 november 2004 22:47
Ursprungligen skickat av Golfbollen

Skall akvariet vara helt övertäckt, alla sidor hela dagen?

Det beror på vilken tetra du tänkt odla. En del är ljuskänsliga, andra inte. Själv har jag haft svårt att få tetror att leka i helt mörker, så medan föräldrarna varit i akvariet har jag haft det lite avskärmat, sedan täckt för helt.

Oftast leker de ibland växterna, så det är egentligen bara där du behöver glaskulor. Du har inte javamossa?

Vattennivån är ju 12 cm, men skall jag tillsätta vatten då och då?

Förstår inte riktigt frågan. Liten vattenvolym kan vara en fördel för att få hanen och honan nära varandra. Lågt vattendjup är en fördel innan ynglen är frisimmande. Medan de hänger på rutorna är det lite känsligt att sänka vattenytan, man vill ju inte störa de små liven.
#4 - 26 november 2004 14:12
Det är glödbandstetra som jag tänkt odla.

Oftast leker de ibland växterna, så det är egentligen bara där du behöver glaskulor. Du har inte javamossa?

Nej, tyvärr så har jag inte java mossa. Men skall jag sätta ner växterna bland kulorn och flytta det till mitten eller skall jag låta växterna och kulorna vara på en sida och fritt simutrymme på andra?

Förstår inte riktigt frågan. Liten vattenvolym kan vara en fördel för att få hanen och honan nära varandra

Tänkte på det där med regntidssimulering, men det kanske man inte skall använda alls?
#5 - 26 november 2004 19:54
Det är glödbandstetra som jag tänkt odla.

Bra val. De har jag fått två pyttesmå kullar av. Flyttade ett par från sällskapsakvariet direkt till yngelakvariet, de lekte nästa dag utan att jag behövde anstränga mig. Hade svagt ljus i akvariet under leken, täckte sedan för helt i 5-7 dagar.

De spred rommen mest överallt. Varning för att ynglen är paniksvåra att se om du har inredning. De gömmer sig under löv, längs kanter av blad osv. Verkar det misslyckas så råder jag dig att inte städa ur akvariet förrän efter 3 veckor.

...skall jag sätta ner växterna bland kulorn och flytta det till mitten eller skall jag låta växterna och kulorna vara på en sida och fritt simutrymme på andra?

Tror inte det spelar så stor roll.

Tänkte på det där med regntidssimulering, men det kanske man inte skall använda alls?

De har lekt direkt utan det för mig. Jag hade provat först utan.
#6 - 26 november 2004 22:50
Greetings from chicago.
Have you read this article:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=202371

Annons