Frågor om T8-belysning och anslutningar?

#1 - 9 mars 2008 22:19
Jag har lite delar till T8 liggande, men behöver hjälp av någon kunnig...
I den ena kan det ha saknats delar, men det ser ut som att det bara varit anslutet hållare-glimtändare-hållare på serie och sedan direkt till uttaget. Saknas det en reaktor eller finns det modeller som inte har reaktor?

Plockade sedan isär en annan ramp och där var reaktorer och allt, men även en silverfärgad cylinder ansluten till reaktorerna. Är det här någon form av kondensator som levererar jämn ström till reaktorerna, eller vad är det? Behövs den?

Tacksam för svar.
#2 - 10 mars 2008 04:08
som du själv efterfrågar..., någon kunnig..
har man inte själv kunskapen om hur ellära så skall man inte pilla med el.
tänk på det, att demontera en lysrörsarmatur ingår EJ i vad man själv "får" göra hemma (byta sladd, byta kontakt osv.)
#3 - 10 mars 2008 14:22
Jag vet. Jag är inte helt okunnig vad gäller el, men för att lära sig måste man våga fråga. Därför undrar jag vad alla komponenter är i en ramp. Det svar du gav var INTE vad jag ville ha.
Jag vill helt enkelt veta hur en lysrörsramp fungerar. Kan någon vänlig person beskriva vad alla komponenterna gör?
#4 - 10 mars 2008 15:06
Något förenklat kan man förklara det så här:

Glimtändaren är till för att skapa en tändspänning tilsammans med reaktorn, som också är till för att begränsa strömen genom röret.
Ibland används en faskompensationskondensator, men den är inte nödvändig för att lysröret ska fungera.

Nedre delen av följande sida förklarar lite hur det fungerar: http://www.chl.chalmers.se/~term/chl/vx-si2/vxlabb/vxlabb2.htm
#5 - 10 mars 2008 17:46
Tack så hemskt mycket. Precis ett sådant svar som jag sökte.

Annons