*anna skrev:tack fös snabba svar, jag kan ju passa på att fråga om min lilla fiskblandningidé är något bra då. Jag hade velat ha;
tio neontetror
tre svärdbärare
tre blåa fjärilsciklider
(kanske tre guppis och eventuellt glasmalar)
är detta en bra sammansättning, eller är det för många fiskar?
*anna skrev:okej, tack. Men är svärdbärare kanske inte rätt val om jag vill ha blandade fiskar i akvariet? eller har jag ett för litet akvarium för att kunna ha några blandade sorter? Jag tycker verkligen att fjärilscikliderna är så fina.
Nina82 skrev:Svärdbärare är tåliga fiskar och ett bra val som uppstartsfisk. Platy som tillhör samma släkte kan du oxå välja. De är lika tåliga som svärdbärare, lika färgrika men om du inte vill att de ska korsa sig bör du välja antingen eller.
Salt kan vara bra för att förebygga nitrit och svampinfektioner men absolut inte ett måste. Salt har även en lugnande inverkan och bra att använda vid flytt mm.
Första dosen i ett kar är ca. 1dl/L vatten men efter det bör man inte ha mer än ca. 1msk vid vattenbyte eftersom man inte byter mer än ca. 20-30% vatten och en del salt då blir kvar i karet. Dock bör man inte köra salt hela tiden utan endast om man misstänker nitrit eller om någon fisk skadat sig.
Om du flyttar en fisk från ett kar där man haft salt hela tiden till ett kar utan salt finns en viss risk att fisken inte överlever pga. den stora skillnaden.
Skaffa en hane och två honor och låt de simma in karet första månaden.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1
Charlottis skrev:Vilken skillnad på mängd salt du och Azur skrivit. Azur skriver 1tsk för hela karet, du skriver 1dl/ l vatten = 60 dl :confused:
*anna skrev:jag har vart inne och kollat lite på molly fiskar. Dom är också trevliga... Nu blev det svårt...
Charlottis skrev:Vilken skillnad på mängd salt du och Azur skrivit. Azur skriver 1tsk för hela karet, du skriver 1dl/ l vatten = 60 dl :confused:
Så mycket behövs inte för att avgifta nitrit. Man räknar med dubbla mängden klorid från salt per mängd nitrit, så om vi tänker oss en nitritspik på 10 ppm nitrit behöver man 2 gram klorid till 100 liter vatten. Kloriden står för lite mer än hälften av saltets vikt, så vi kan avrunda till 4 gram salt per 100 liter vatten, dvs i storleksordningen en tesked.Nina82 skrev:Menar 1dl/100L vatten
Nina82 skrev:Oj!! :eek: [:-5]
Menar 1dl/100L vatten [:o] *skäms*
Tur att du såg det.. Tack!
Ska ändra det med det samma [:o]