Frågor om saltvatten..!

#1 - 21 februari 2004 20:44
Hej..

jag funderar på att göra om mitt gamla 112L till saltvatten..
så då har jag några frågor
1.måste blå djävul leva i någon större grupp?
2.om inte djävulen behöver vara många s¨å undrar jag om man kan ha en Damselfisk och två blå djävul?
3.går det bra at blanda hålsten och levande sten?
4.är det bra med plastkorraler

<u>väldigt tacksamm för svar</u>!!

från ToM[:-51]
#2 - 21 februari 2004 22:14
Så vitt jag vet så är väll blådjävul en damsell om du inte tänker på någon annan arthar du det latinska namnet så är det lättare.

Tror inte att den behöver leva i grupp.

Vet inte vad hålsten är riktigt vad det består av altså du kan ha ca 10 kilo LS å sen faxe kalk om du vill fylla upp med det.

Plast koraller är väll inte farligt men jag ser inget som är bra med dom dom är inte specielt snygga blir alger på dom fyller ingen funktion växer inte.
Tycker du ska satsa på riktiga koraller istället börja med några lätta så som skivanemoner tex
#3 - 21 februari 2004 22:18
Ursprungligen skickat av jimmy

Plast koraller är väll inte farligt men jag ser inget som är bra med dom dom är inte specielt snygga blir alger på dom fyller ingen funktion växer inte.

Tycker du ska satsa på riktiga koraller istället börja med några lätta så som skivanemoner tex

Jag ser massor med saker som är bra med plastkoraller, man behöver inte brassa på med massa med ljus,man tar inte bort något av det som finns i naturen, de ser alltid likadana ut och det finns flertalet som ser hyfsade ut på marknaden numera.
#4 - 22 februari 2004 08:29
tackså mycket för svaren!

varför jag tänkte på plastkorraler var att det fanns nårra på djuraffärn som var väldigt fina.......
tror ni att det skulle gå att ha 1 Dascyllus aruanus och 2 Crysiptera cyanea, Blå Djävul i ett 112L kar?

tacksam för svar!
från ToM
#5 - 22 februari 2004 09:29
Du behöver inte ha en massa ljus för att hålla riktiga koraller två lysrör räcker till ett 100 liters så kan du hålla nästan alla mjukkoraller.
Det fins en hel del koraller som är odlade om man vill så är det inget problem att få tag på sådana.
Och om du tycker dom ser likadana ut hela tiden så förutsätter jag att du inte haft salt å inte vet vad du pratar om.

Tom vist borde du kunna ha dessa tre fiskar men baraq så att du vet så har du valt bland dom etrigaste fiskarna du kan välja.

Gå in på saltvattensguiden å läs om hur man startar upp ett akvarium så får du lite mer kött på benen om du inte redan har gjort det
#6 - 22 februari 2004 10:01
tack för faktan jimmy jag har varit inne på saltvattensguiden och den e bra den sidan men jag har gått igenom nästan alla fiskarna och det värkar som att dom jag tänkte ha var dom ända man kunde ha i 112l
men jag vet inte man kanske kan ha Gobies??

mycket tacksam för svar
från:ToM
#7 - 22 februari 2004 17:10
Kan säga som så att dom fiskarna hadde jag aldrig valt till mitt akvarium.
Om jag hadde 112l skulle jag satsa på 2clowner kanske en gobi av nåt slag.
Sniglar ca 10 st
sen finns det ju mer än bara fiske å titta på i ett saltvatten om du börjar med lite mjukkoraller tex
#8 - 22 februari 2004 17:21
ok jimmy det var en bra mix du gjorde... fast om en clownfisk får den anemon som den trivs i så kommer väll den nästan aldrig ut??

#9 - 22 februari 2004 18:12
Jag skulle väll inte ha en anemon i ett 100liters akvarium det är lite väl litet för det clownerna klarar sig utmärkt utan anemon om man vill så finns det flertalet koraller som dom tar som värddjur om du inte har en anemon.
Å det är ju inte så att dom gömmer sig i den man ser ju dom hela tiden endå bara det att dom håller sig i närheten av den min går väll ca 15cm från anemonen men inte längre.
#10 - 22 februari 2004 18:19
ok men varför kan man inte ha en anemon i ett 112Liters?? för jag har hört att de vill ha en anemon och att de gömmer sig nästan hela tiden i den.... men du har säkert rätt

#11 - 22 februari 2004 18:53
Ursprungligen skickat av jimmy

Och om du tycker dom ser likadana ut hela tiden så förutsätter jag att du inte haft salt å inte vet vad du pratar om.

Jag menade att plast korallerna ser likadana ut hela tiden, det ar val ganska svart att argumentera om eller?

Och ja jag har ett saltvattenskar, och jag har en del lps, shrooms och lite annat dar i och det ar knappast billigt :P har nog kostat mig mer an $300 bara for mina PC. Riktiga koraller ser mkt battre ut an plast, det gar inte att komma ifran, jag sa bara att det finns fordelar med plastkoraller ocksa. Precis som det ifnns fordelar med plastvaxter i sotvatten.

Tycker forovrigt malawi cikliden ska lasa den har sidan eftersom jag antar att det ar darifran han fatt sin "inspiration":
http://reefcentral.com/FindingNemo/

kanske dax for kjell att lagga upp nagot liknande snart med tanke pa alla 10 aringar som pa senare tid har skrivit inlagg om att starta ett saltvattenkar med anemoner och clownfiskar.
#12 - 22 februari 2004 18:54
det är väll lite synd att ta ett djur från revet om nu risken är stor att den kommer att dö.
anemoner är inget för "mitt första" saltvattensakvarium, synd att folk förknippar ett saltkar med en anemon, men för den ovetande är ju alla koraller sånna där anemoner....
#13 - 22 februari 2004 21:26
Gwendly då ber jag om ursäkt misstolkade ditt svar där va inte meningen.

Tom anemon är i nte als nödvändigt för clowner å dom gömmer sig inte i den dom bor i den så man ser dom hela tiden.

Anemoner är väldigt svåra djur dom ska man inte ha i ett akvarium fören efter minst ett år när karet är stabilt å har bra vattenvärden sen krävs det riktig belysning.
Sen tycker jag att 112l är för litet för att ha en anemon i anemoner vandrar och blir ganska så stora.
#14 - 22 februari 2004 22:17
Jimmy: Jag misstankte nastan att du misstolkade det, det blir latt sa pa forum eftersom man maste vanta pa svar och inte kan se ansiktsutryck osv.

Jag haller helt klart med dig om att anemoner ar pa tok for svara och att karet ar for litet for en anemon.
#15 - 23 februari 2004 18:52
tack.. då vet jag att jag inte ska ha nån anemon... för det var så att min kompis sa att jag skulle kunna ha en anemon. men ni har nog rätt

Annons