Frågor om rengöring av filter.

#1 - 11 maj 2014 10:00
Jag har ett aquael turbo filter 1000 och jag undrar hur man rengör det.

https://www.google.se/search?q=aquael+turbo+filter+1000&client=ubuntu&hs=04R&channel=fs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=R0dvU6yYDaXZ4QSd2ICoDQ&ved=0CC4QsAQ&biw=1280&bih=861#facrc=_&imgdii=_&imgrc=gzoq9en2JuNn2M%253A%3B7ZR91OfXWdIvRM%3Bhttp%253A%252F%252Fwatersideaquatics.co.uk%252Fekmps%252Fshops%252Fbudphilip%252Fimages%252Faquael-turbo-internal-filter-1000-883-p.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwatersideaquatics.co.uk%252Faquael-turbo-internal-filter-1000-883-p.asp%3B800%3B800

Jag har skölt av "svampen" med kranvatten men jag har inte skölt ur den helt. Men kanske man skulle skölja ur den direkt i akvarievattnet?!...

En annan fråga... Hur länge kan man ha pumpen avstäng innan baktererna börja dö? Ibland så vill man justera något och då kan ma behöva stänga av pumpen en stund.

En fråga till... Skulle det vara lönt och skaffa bättre keramiskt media till filtert? Det som kom med filteret är BioCeraMAX Pro 600. Har ni något att rekomendera som är bättre?
#2 - 11 maj 2014 11:54
ALLTID skölja av filter i det vatten dom är i.
ALDRIG skölja i kranvatten om det inte är för att du ska sluta använda den.
Kranvatten tar bort dom bakterier du vill ha där.

Om du har filtret kvar i karet när det är avstängt så kommer det klara sej en stund.
#3 - 11 maj 2014 12:14
ecco skrev:

Tack för svar. Blir dessutom enklare.

ecco skrev:

Om du har filtret kvar i karet när det är avstängt så kommer det klara sej en stund.

Hur lång tid är en stund :) ? 30 min?
#4 - 11 maj 2014 12:49
ecco skrev:

Skulle du vilja utveckla det där med att kranvatten tar bort bakterier? Kan inte se att det gäller generellt.

Tobbe
#5 - 11 maj 2014 13:46
Eftersom man sällan/aldrig vet hur mycket kloramin/klor det finns just vid tillfället i vattnet så är det ju generellt ett bra tillvägagångssätt att rengöra filtermaterial med lite akvarievatten! Det här ämnet har ju utvecklats och invecklats i åratal utan att leda nånstans egentligen...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 maj 2014 21:25
Jag har nog alltid gjort rent mina filter i kranvatten men
1/ Jag försöker hålla ungefär samma temperatur på kranvattnet som på akvarievattnet (i alla fall inte väldigt mycket varmare, resp. kallare)
2/ Jag gör inte filtermaterialet kliniskt rent utan bara hysat rent.

Men som flera har sagt - det är absolut ingen nackdel att använda akvarievatten vid rengöring - dock, gör inte rent det I akvariet;)
#7 - 12 maj 2014 13:31
åheim skrev:
Eftersom man sällan/aldrig vet hur mycket kloramin/klor det finns just vid tillfället i vattnet så är det ju generellt ett bra tillvägagångssätt att rengöra filtermaterial med lite akvarievatten! Det här ämnet har ju utvecklats och invecklats i åratal utan att leda nånstans egentligen...

Att komma med kategoriska uttalanden utan att tala om skälet är alltid fel. Om man bor där det används klor är det bra, annars behövs det inte. För att rengöra i akvarievatten måste man då tömma lite vatten, detta vatten ska ersättas och har man då klor i kranvattnet bör man väl göra något åt det eller hur?

Tobbe
#8 - 12 maj 2014 19:34
Tobbe R skrev:
Att komma med kategoriska uttalanden utan att tala om skälet är alltid fel. Om man bor där det används klor är det bra, annars behövs det inte. För att rengöra i akvarievatten måste man då tömma lite vatten, detta vatten ska ersättas och har man då klor i kranvattnet bör man väl göra något åt det eller hur?

Tobbe
Jo visst är det så, sen är det ju bra om man bara rengör en del av filtermaterialet åt gången.

Jag vet inte riktigt hur mycket kranvattnet kloreras men jag trodde att det alltid gjordes för att inte få bakterietillväxt i rören...

Annons