frågor om räk yngel

#1 - 13 januari 2007 17:06
[SIZE=2]Hejsan!

jag har precis fått ett gäng med små räkor (knappt så man ser dom)
arten är trogligen amano räkor enligt vad jag sett på beskrivningar här på forumet, men mina har krokig rygg?

och har nu lite frågor:

räk-ynglen,
hur ska dom bete sig? jag hade trott att dom skulle sätta sig i nån växt och trycka tills dom blev lite större , så jag skaffade mig lite olika växter och jawamossa och sådant. men nu när dom väl kommit ut så "flyter" dom mest omkring upp och ned, visst kan dom simma men de verkar trivas bäst med att flyta. vilket ochså gör det lite problematiskt med pumpen som flödar på ganska bra i mitt 30-liters räk-kar.. har öppnat filtret och räddat ett par av dom små liven och kör nu utan pump.

någon som har några tips och ideer kring det här så vore jag tacksam då jag är ny på räk-yngel och sådant.

och vad tycker ni jag ska mata mina räkor med? jag kör för tillfället med flingfoder (lite krossat).

vad vill ynglen ha å käka?

TACK! :)
[/SIZE]
#2 - 13 januari 2007 20:23
Kan du inte få fakta om vad det är för räkor du fått tag från där dom kommer ifrån?
Jag tycker det låter som dom som kallas glasräkor/spökräkor. Jag vet ingenting om dom, men Miiaoo har såna. Dom ska visst simma mer än knalla omkring och är mer krökta över ryggen om man kollar på bilder.
#3 - 14 januari 2007 00:06
tack! =) jag sökte lite mer ingående på "glasräka" och hittade bild och det är exakt den jag har :)
så nu återstår bara att se om nån vet lite mer om dom :D
#4 - 15 januari 2007 20:16
Vad vill de små äta???

Hej, hinner inte läsa igenom allt nu... :p Kan någon vänlig själ svara på vad de små bebisarna vill äta??? Fick Red Crystal yngel och har inte gett något speciellt, har ju ett kar med bara räkor och javamossa. Måste jag ge något särskilt eller hittar de mat själva??? :confused:

Tacksam för svar... Ha de´ bäst ;)
#5 - 15 januari 2007 21:48
Ingen???

Halluuuu :rolleyes:
#6 - 15 januari 2007 22:17
Katharina skrev:
Hej, hinner inte läsa igenom allt nu... :p Kan någon vänlig själ svara på vad de små bebisarna vill äta??? Fick Red Crystal yngel och har inte gett något speciellt, har ju ett kar med bara räkor och javamossa. Måste jag ge något särskilt eller hittar de mat själva??? :confused:

Tacksam för svar... Ha de´ bäst ;)

Har du massor med mossa så behöver inte du ge de nåt speciellt för de kommer hitta massor med mat bland mossorna. Vanligtvis så nöjer de med det mat som de vuxna får med.
#7 - 15 januari 2007 22:26
Tack för svaret...

Ha de´ bäst :)

Annons