frågor om rådasand

#1 - 27 januari 2007 16:31
hej! vi har just nu engelsk sjösten av en mycket stor sort som sand i vårt akvarium, men stenarna är mjukt rundade och inte vassa. hursomhelst: när vi flyttar vill vi passa på att byta sand till något mer finkornigt, som får pansarmalar (corydoras) att trivas. nu har vi fattat att rådasand är bra.

vi köpte med oss lite rådasand 0,33 mm hem som smakprov och har satt in ett fat med det i akvariet, där pansarmalarna kan böka runt. våra pansarmalar är väldigt små (2 cm) och dom verkar trivas väldigt med den sanden!

men jag har ju märkt att de flesta har lite grövre rådasand-varianter i sina kar.
min fråga är nu: är 0,33mm jobbig eller dålig på något sätt?
trivs växter i denna sand? kan tänka mig att den blir väldigt "tät". :confused:

vilken rådasand är bäst ur:
växtsynpunkt?
pansarmalsynpunkt?

jag har aldrig haft finkornig sand i ett akvarium någon gång - bara engelsk sjösten... hur kan man suga med pump/slanghävert och göra rent sanden om den är så finkornig? det kanske inte går? hur gör man då om man vill få upp lite "skit" från botten?

tacksam för alla svar!
och om ni vet något negativt med 0,33mm-rådasand och rekommenderar en grövre - skriv gärna varför! :)
#2 - 27 januari 2007 17:22
0,33 mm kan nog bli lite väl finkornigt,risken är att den rör sig mycket av vattengenomströmningen.
När det gäller slamusgning så kommer den att sugas upp i slangen väldigt lätt.
Jag har rådasand som är 0,4-0,8mm och den håller jag bara slamsugaren över så åker skiten med.Jag tror att den är för tät för växter också.
MvH Richard
#3 - 27 januari 2007 18:13
jag förstår... men jag har nu läst alla trådar jag kunde hitta om rådasand i forumet och förstår att folk tycker olika.

"batski" tex, har finkornig rådasand och det verkar funka bra och jag läste att just corydoras älskade den.

kanske kan man lägga lite grövre sand just runt växterna, eller under rådasanden? (engelsk sjösten, tex).

våra corydoras kommer inte kunna "sila" någon grövre sand än så, för dom är så små... men tack för din åsikt - vi får göra ett övervägande!
#4 - 27 januari 2007 18:49
jag har den som 0.3 mm visst åker det med lite när man rensar på botten men det gör ju inte så mycket för det är bara lite grann.

sedan att växterna inte skall trivas vet jag inte för min dom frodas o växter för fullt
#5 - 27 januari 2007 19:14
låter ju perfekt! jag antar att alla har lite olika rutiner med hur dom sköter akvariet - några kanske tycker det är jobbigt när sand flyger runt - andra bryr sig inte. vi kommer nog testa! vill att våra corydoras ska må riktigt bra, nu mår dom nog inte så bra som dom KAN må, psykiskt.
#6 - 29 januari 2007 12:43
Lånar denna tråd lite...

Jag letar efter en sand som är lite röd, inte blod röd, utan naturligt röd.
Undrar om Rådasand är röd? Eller om den finns i flera färger?
Köpte sand till ett annat kar som hette Fågelsand i en akvariebutik. Är det samma sak som Rådasand??

Nån som kanske har tips på nån annan sand som är rödaktig?
Gärna lite bilder...?
#7 - 29 januari 2007 16:38
Så här ser Rådasanden ut... Om den är så röd vet ja inte...

http://i131.photobucket.com/albums/p309/siggez/IMG_4256.jpg

Sigge
#8 - 29 januari 2007 19:26
Jag har också 0,33 Rådasand och växterna växer som ogräs och det blev mycket mycket finare. Mina grönlingar kom även till sin rätt då de kan gräva och sila sanden som de gör i naturen!!! REKOMENDERAS!
#9 - 30 januari 2007 09:37
Tack, Sigge.
Ser ut som den jag har i mitt andra kar, den som jag köpte som 'Fågelsand'
O jag vill ju helst inte ha samma i två kar... känns lite tråkigt.

Black Mollyn: Har dock inte märkt att växterna trivs bättre. Kan inte ens få vattenpest o trivas så...
Men mina corydoras gillar den :)
#10 - 30 januari 2007 14:29
sigges skrev:
Så här ser Rådasanden ut... Om den är så röd vet ja inte...

http://i131.photobucket.com/albums/p309/siggez/IMG_4256.jpg

Sigge

Tjusigt ;)

Har oxå använt sand i ett av mina kar, o tycker inte heller att växterna har frodats, snarare tvärt om.. beror väl på näringsbristen som blir i bottenmaterialet pga sanden som är så tätt packad.. en teori..
#11 - 30 januari 2007 20:38
Whizzer kör du mrd co2,pmdd?
Här växer det som attans.

Sigge

Annons